Site pictogram 2Bfound

Belangrijk! Regel vóór 1 november een SSL-certificaat voor je website

Met een marktaandeel van ongeveer 60% is Google’s webbrowser ‘Chrome’ de absolute marktleider binnen de desktopbrowser markt. Google Chrome heeft begin oktober dit jaar aangekondigd dat websites die niet beschikken over een SSL-certificaat, te markeren als ‘onveilig’. Naar verwachting gaat dit een negatieve invloed hebben op zowel je ranking in Google als het aantal bezoekers die (nog) naar je website gaan. Zaak dus om je website te voorzien van een SSL-certificaat! In dit artikel lees je precies wat een SSL-certificaat is en hoe je er eentje krijgt.

Het SSL-certificaat

Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat het uitwisselen van gegevens tussen een bezoeker en een website via een versleutelde verbinding verloopt. Met andere woorden; zonder SSL-certificaat loopt een bezoeker kans dat, wanneer hij of zij een contactformulier met persoonlijke gegevens invult, dat zijn of haar gegevens worden onderschept door derden. Natuurlijk zit een consument daar niet op te wachten en jij bent daar als bedrijf mede verantwoordelijk voor. Door middel van een SSL-certificaat geef je aan dat jouw website betrouwbaar is en dat je de privacy van je bezoekers (en potentiële klanten) waarborgt.

Google Chrome

Begin oktober heeft Google Chrome aangekondigd een markering toe te voegen aan websites in de zoekresultaten wanneer zij niet beschikken over een SSL-certificaat. Zo zien consumenten direct welke websites niet veilig zijn. De gevolgen zijn logisch; men is dan minder snel geneigd om jouw (onveilige) website te bezoeken. Maar wanneer je website over een SSL-certificaat beschikt, kunnen bezoekers dit makkelijk herkennen aan het groene slotje in de adresbalk van je internetbrowser. Dit is onder andere belangrijk wanneer zij op het punt staan om online een aankoop te doen. Daarnaast beloont Google bedrijven met een SSL-certificaat door middel van een (lichte) stijging in de zoekresultaten.

Voordelen van het hebben van een SSL-certificaat:

 

Hoe krijg ik een SSL-certificaat?

Er zijn verschillende SSL-certificaten. Daarom is het ten eerste van belang om het type certificaat te kiezen. Drie verschillende certificaten communiceren verschillende niveaus van beveiliging:

SSL-certificaat met extended validation

Conclusie

Ga voor jezelf na in welke mate jij je klanten een gevoel van vertrouwen wilt geven. Wanneer je een grote webshop hebt, doe je er zeker goed aan om voor het extended validation SSL-certificaat te gaan. Maar heb jij een informatieve website, dan is een SSL-certificaat met domeinvalidatie al voldoende. Domeinvalidatie is in veel gevallen gratis, dus het hebben van géén SSL is vanaf nu zeker geen optie meer. Het installeren van SSL-certificaten is echter een ingewikkeld proces en daarom raden wij aan om zelf het type certificaat te kiezen en vervolgens contact te zoeken met je webhost om het certificaat te laten installeren.

Meer weten?

Wil jij meer weten over SSL-certificaten of heb je juist hulp nodig bij het installeren van jouw certificaat? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, FacebookTwitterGoogle+ en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.