Zakelijk bloggen; hoe doe je dit?

Internet staat er vol mee; blogs. Zo heb je enorm veel bloggers die je dagelijks voorzien van interessante en inspiratievolle blogs. Vaak gaat dit over hun persoonlijke leven en/of specifieke onderwerpen met betrekking tot hun levensstijl. Maar naast deze persoonlijke bloggers zijn er ook bedrijven die zakelijk bloggen. Dit ligt wel net even wat anders dan persoonlijk bloggen. In onderstaand artikel leggen we uit wat het verschil is en hoe zakelijk bloggen precies in zijn werking gaat.

Wat is zakelijk bloggen?

Met zakelijke bloggen richt jij je als ondernemers, of medewerker, volledig op de branche waarin je werkzaam bent. Je schrijft over diverse gerelateerde zaken met betrekking tot je bedrijf en plaatst dit op de website. En als je slim bent, heb je het over onderwerpen waar veel vragen over zijn. Want hoe meer vragen er zijn over bepaalde onderwerpen, des te beter jouw artikel wordt gelezen.

Vaak hoor je bij zakelijk bloggen ook de term SEO (Search Engine Optimization). Ben je eenmaal bezig met het schrijven van een zakelijk blog, pas dan ook gelijk SEO toe. Dit wordt ook wel SEO copywriting genoemd. Het toepassen van SEO zorgt er voor dat je blog goed gevonden wordt in de zoekmachine. Middels SEO technieken wordt het voor Google mogelijk om jouw artikel te lezen. Zodra iemand een zoekterm in de zoekmachine intikt, gerelateerd aan jouw artikel, zorgt Google ervoor dat jouw SEO blog wordt weergegeven in de zoekresultaten. Op deze manier ontvang je niet alleen lezers die al op je website rondneuzen, maar ook lezers die puur en alleen op zoek zijn naar het onderwerp waar jij over hebt geschreven.

De voordelen van zakelijk bloggen

Zakelijk bloggen heeft veel voordelen. Hieronder benoemen we de belangrijkste:

  • Het regelmatig delen van blogs laat onder andere zien dat je graag je kennis deelt over jouw werkgebied. En als zo’n artikel ook nog eens relevante en waardevolle content bevat, gaat men je op den duur zien als autoriteit. Je hebt kennis en draagt dit uit. De lezers merk dit en gaan je zien als expert. Dit geeft vertrouwen. En mochten zij in de toekomst een product/dienst willen die jij aanbiedt, dan is de kans groot dat zij dit bij jou aanvragen.
  • In alinea ‘Wat is zakelijk bloggen’ hebben we het er al over gehad; SEO blog. Door regelmatig te bloggen en hier SEO aspecten in te verwerken, vergroot je de kans dat je blog wordt getoond in de Google-zoekresultaten. Dit heeft positieve invloed op de algehele ranking van je website en op het aantal websitebezoeken. Het bereik wordt hiermee vergroot.
  • Doordat je middels SEO ervoor zorgt dat je via een bepaalde zoekterm wordt gevonden in Google, trekt je met je blog ook meer relevante websitebezoekers. Uiteraard wel alleen als het onderwerp nauw samenhangt met je bedrijf. Deze websitebezoekers zijn merendeel potentiele klanten. De kans op het aantal kwalitatieve conversies wordt hiermee verhoogd.
  • Verder zorgt het regelmatig plaatsen van blogs ook voor verversing van je website. Dit ‘verversen’ komt ten goede in de zoekmachine. Google hecht hier namelijk veel waarde aan en ziet zo dat jij je website up to date houdt.

Een zakelijk blog schrijven

Voor het opstellen van een succesvol zakelijk artikel is het van belang dat jij je aan een aantal belangrijke punten houdt. Neem onderstaande drie punten zeker in acht.

belangrijk bij zakelijk bloggen

1. Schrijf over onderwerpen waar veel vragen over zijn

Het is al eerder benoemd in dit artikel; schrijf over onderwerpen waar veel vragen over zijn. Dit betekent namelijk dat er veel naar wordt gezocht. Ideaal om hier dan op in te spelen en dus een blog, met antwoord, over te schrijven.

2. Schrijf over nieuwswaardige zaken en recente brancheontwikkelingen

Het is soms wat lastig maar probeer in ieder blog over nieuwswaardige zaken te schrijven. Dingen die nog niet iedereen weet en waar nog veel over wordt geschreven. Dit trekt de aandacht en laat zien dat je de ontwikkelingen graag voor bent. Kortom, een koploper bent wat betreft nieuws en ontwikkelingen.

3. Houd je aan SEO richtlijnen

Ja ja, hier issie weer; SEO. Om te zorgen voor goede SEO teksten dien je rekening te houden met:

  • Een pakkende en sterke blogtitel
  • Het verwerken van focuswoorden/zinnen
  • Het verwerken van relevante links
  • Zorgen voor een juiste tekstopmaak
  • Het toevoegen van relevante afbeeldingen en andere content
  • Het invullen van de SEO titel en meta tag in WordPress

Let wel; bovenstaande punten zijn zeer compact opgesteld en gaat veel verder! Voor meer inhoudelijke informatie voor het juiste opstellen van een zakelijk blog verwijzen we je door naar Wat is bloggen?

Blogs laten schrijven door SEO expert

Het schrijven van een zakelijk blog gaat niet 1,2,3 van je luie dakkie. Kennis en tijd zijn hierbij twee belangrijke factoren. Heb je een tekort aan eén of meer van deze twee? Laat je zakelijke blogs dan schrijven door 2Bfound! Wij hebben een database met ervaren SEO tekstschrijvers die weten van aanpakken. Zo kunnen we je wekelijks en/of maandelijkse voorzien van ijzersterke SEO blogs. Eenmaal in het proces, dan ga je zien wat zakelijk bloggen voor mooie resultaten oplevert!

Voor meer informatie en/of het opvragen van een offerte, neem gerust contact met ons op!

Dit artikel over:

Zakelijk bloggen; hoe doe je dit? wordt beoordeeld met een 8.7 door 51 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen