Website- en Content migratie Checklist 2019

Sta je op het punt een website te lanceren en je bijbehorende content te verhuizen? Let dan goed op! Een verkeerd uitgevoerde website migratie kan de posities in zoekmachines en daarmee de online vindbaarheid van je website compleet doen kelderen. Doodzonde, toch? Het risico zit ‘m vooral bij het vergeten van één van de talrijke stappen. Om dit te voorkomen hebben wij een uitgebreid contentmigratie checklist voor je gemaakt. Voor we die bespreken, leggen we eerst uit wat contentmigratie is en wat er mis kan gaan. Download onderaan dit artikel de GRATIS Website- en Content migratie Checklist 2019!

Wat is website- of contentmigratie?

Een website- of contentmigratie is net een gewone verhuizing, alleen vindt deze online plaats voor een website of platform. Net als bij een fysieke verhuizing bekijk je ook bij een website- of contentmigratie wat je mee wilt nemen, wat je wilt achterlaten en hoe de nieuwe plaats eruit gaat zien. In plaats van meubels en spullen gaat het echter om data of content zoals teksten, afbeeldingen, URL’s enzovoorts. Let wel: anders dan bij een gewone verhuizing kan het vergeten van je spullen leiden tot een mislukte verhuizing of zelfs onomkeerbare fouten! Een uitgebreide contentmigratie checklist is daarom een absolute must.

Migratievoorbeelden en redenen

Website en content migraties komen voor in verschillende vormen en maten. Een herkenbaar voorbeeld hiervan is een verandering van domeinnaam. Bijvoorbeeld als de oude website ‘www.voorbeeld1.nl’ verandert naar ‘www.voorbeeld2.nl’. Maar veel andere voorbeelden van contentmigraties zijn minder voor de hand liggend, bijvoorbeeld:

  • Een overstap naar een nieuwe Content Management Systeem (CMS)
  • Uitbreiding van je website naar een ander regio of land
  • Wisselen van service provider
  • Herstructurering van een website
  • Een verandering van http naar https
  • Een complete vernieuwing van je website
  • Toevoeging of verwijdering van een categoriepagina

Onderstaande afbeelding biedt een overzicht van migratievoorbeelden en redenen.

verschillende soorten website migraties

Gevolgen van een incomplete contentmigratie

Het overplaatsen van content zelf is doorgaans niet complex. Het lastige is dat belangrijke data snel over het hoofd wordt gezien. Afhankelijk van de fout zijn de gevolgen soms makkelijk te herstellen. Maar in enkele gevallen pakt het desastreus uit en ligt de website plat. Drie grote angsten bij een incomplete website- of contentmigratie zijn:

  1. Het mislopen van transacties en conversies
  2. Een verlies aan bezoekers
  3. Vermindering van SEO waarde

Gelukkig bestaan er oplossingen om deze negatieve gevolgen zoveel mogelijk in te perken: een verhuisbericht of ‘301 redirects’ instellen.

Het belang van 301 redirects bij webmigraties

Een belangrijke stap bij website- of contentmigraties is het instellen van 301 redirects. Met 301 redirects zorg je ervoor dat bezoekers automatisch naar de juiste pagina wordt omgeleid wanneer ze een verouderde en niet meer bestaande URL intypen of erop klikken. Hiermee zorg je voor een betere gebruikerservaring én laat je ook zoekmachines weten waar de nieuwe website is. Kortom, twee vliegen in één klap!

Verlies aan bezoekers tegengaan

Wanneer bezoekers geen of verkeerde informatie treffen op de oude website, haken ze al snel af. Is de oude website helemaal offline, dan zien bezoekers zelfs een 404 error-pagina. Zij weten de juiste website dan niet te bereiken. Door een verhuisbericht te plaatsen of 301 redirects in te stellen, komen de bezoekers wél terecht op je gloednieuwe website.

Verlies aan SEO waarde tegengaan met 301 redirects

Redirects laten niet alleen bezoekers weten waar de nieuwe website zich bevindt, maar ook zoekmachines. Dat is essentieel voor je vindbaarheid op Google! Voor degene die niet weten wat SEO is en hoe het werkt: bij het berekenen van je ranking op Google wordt er gekeken naar meerdere factoren, waaronder hoe vaak er naar je website gelinkt wordt. Externe links hebben een bepaalde waarde die voor je positie op Google van invloed zijn. Door het instellen van 301 redirects attendeer je bezoekers niet alleen op de nieuwe plek van de website, maar wordt ook linkwaarde meegegeven naar je nieuwe pagina´s. Deze stap wil je niet vergeten als je hoog in Google wil blijven scoren.

404-pagina op je website

Voorkom een verlies aan bezoekers en 404-errors door redirects in te stellen!

Checklist voorbereiding van je websitemigratie

Om de migratie soepel te laten verlopen is goede voorbereiding echt het halve werk. Elke website en bijbehorende contentmigratie kan zeer verschillen. Kies dus welke stappen voor jou van toepassing zijn bij het gebruik van onze migratie checklist.

1. Maak een planning

Nu je weet welke content je wilt verhuizen, kan je een duidelijke planning maken met informatie over welke content verhuist moet worden, wanneer dat moet gebeuren en wie er bij betrokken zijn.

  • Tip 1: Houd bij het maken van je planning rekening met drukke periodes en weekenden. Met Kerst hebben veel bedrijven bijvoorbeeld een drukke periode. Ook is het raadzaam om de website migratie nooit op een vrijdag te laten plaatsvinden. Zo hoef je niet een heel weekend te wachten op webbouwers of partijen als er problemen optreden.
  • Tip 2: Houd ook ruimte voor het ontdekken en maken van fouten. Contentmigratie gaat zelden geheel vlekkeloos. Houd hier rekening mee en wees niet te rooskleurig bij het maken van de planning.

2. Voer een nulmeting uit

Om erachter te komen of de prestaties van de nieuwe website correct zijn, is het raadzaam om een nulmeting van de oude website uit te voeren. Zo kun je de statistieken controleren en opvallende ontwikkelingen noteren na het verhuizen van je website.

3. Houd alle partijen op de hoogte

Afhankelijk van de grootte van je websitemigratie zijn er meerdere partijen betrokken. Vaak heeft men bijvoorbeeld hulp nodig van een webbouwer voor de technische zaken, of content marketeers voor het laten schrijven van nieuwe SEO content. Houd iedereen op de hoogte over hun rol bij de migratie en de planning.

4. Blokkeer toegang tot je nieuwe website

Zorg ervoor dat zoekmachines je nieuwe website niet indexeren voordat deze volledig live is. Dit om concurrentie met je bestaande website te voorkomen. Toegang tot je website ontzeggen voor zoekmachines kan op meerdere manieren, zoals het opzetten van een wachtwoord voor je nieuwe website, het gebruik van Noindex tags of het instellen van een robots.txt bestand.

5. Test voor je begint met verhuizen

Test met een deel van je website voor je begint aan de gehele contentmigratie. Dit kan bijvoorbeeld met een zogenaamde “sandbox” website. Zo kan je zien of de overgeplaatste content eruit ziet zoals je in gedachte had en of het naar behoren werkt.

6. Zorg voor een kopie of back-up van je content

Zorg er ook voor dat de opbouw van je website zoveel mogelijk af is en de templates van de pagina’s uitgewerkt zijn. Maak een kopie en testversie aan waarmee je de nieuwe website kan vergelijken met de oude versie.

Voorbereiding checklist: Inventarisatie

Voor het migreren van je website is het belangrijk om te weten welke content je allemaal wilt verhuizen. Ga dus alle pagina’s van je website af en breng alle content die je mee wilt nemen in kaart. Bij de beslissing over welke content je gaat overplaatsen kan je rekening houden met de statistieken in Google Analytics. De populaire content wil je doorgaans zeker behouden. Houd de inventarisatie ervan bij in bijvoorbeeld een Excel-bestand of een Spreadsheet en houd rekening met de volgende zaken:

  • Huidige URL
  • Wat moet er gebeuren met de oude URL (bijvoorbeeld redirect?)
  • Nieuwe URL
  • Relevante zoekwoorden
  • Nieuwe paginatitel
  • Nieuwe meta description
  • Populaire bestemmingspagina’s
  • Goedlopende categorieën (E-commerce)
  • Voor welke pagina’s moet nieuwe content geschreven worden?
  • Wie is verantwoordelijk voor welke taak?
  • Nulmeting
Inventarisatie website migratie

Voorbeeld van een webmigratie spreadsheet

Checklist livegang websitemigratie

Na alle voorbereiding is het tijd om de content daadwerkelijk te migreren. Voor de livegang van de nieuwe website is het raadzaam om eerst alle content die je wilt verhuizen te controleren op fouten. Het kan voorkomen dat er content wordt overgenomen die niet relevant is voor de nieuwe website. Staan alle teksten en afbeeldingen op de juiste plek? Kloppen de teksten wel? Voor de websitemigratie van een webshop kunnen bijvoorbeeld de prijzen, leveringstijden of openingstijden veel verschillen. Let op de kleine details die je al snel over het hoofd ziet. Vergeet de volgende content niet te controleren:

Checklist controle content

Vaak worden nieuwe URL’s automatisch gegenereerd op basis van de titel, wat soms kan afwijken van je plan. Hebben alle URL’s de correcte benaming gekregen?

  • Redirects
  • Afbeeldingen
  • Paginatitels
  • Meta descriptions
  • Teksten
  • Landingspagina’s
  • Headers
  • Footers
  • Blogs
  • Social media info box
  • Social media buttons
  • Contactformulieren
  • Openingstijden
  • E-mailadressen
  • Telefoonnummers
  • Logo’s
Social media kanalen

Verwijzen je social media kanalen nog naar de juiste pagina’s?

Checklist controle en verzorging contentmigratie

Na het migreren van alle content is het nog geen tijd om uit te rusten. Sommige zaken zijn namelijk pas te controleren wanneer de website live is. Ook is het belangrijk om de statistieken goed in de gaten te houden na de livegang van de nieuwe website. Een tijdelijke daling van statistieken is zeer gebruikelijk, maar blijvende dalingen behoeven hulp.

Nazorg checklist

  • Laat je website crawlen om eventuele SEO en robot problemen op te sporen.
  • Controleer of alle redirects werken. Ontbreken er misschien links of leiden sommige links naar een 404 pagina?
  • Let op of alle canonical tags goed zijn ingesteld om robots te leiden naar de correcte versies van je website
  • Is er een (nieuw) robots.txt bestand ingesteld?
  • Controleer op server problemen
  • Controleer of de Nofollow of Noindex links kloppen
  • Upload XML sitemaps zodat zoekmachines toegang hebben tot de meest recente versie
  • Controleer contactformulieren en andere conversiepunten
  • Controleer betaalsystemen
  • Controleer veranderingen in zoekmachine rankings
  • Controleer of gegevens (zoals doelen) nog correct worden gemeten in Google Analytics
  • Controleer of nieuwe URL’s doorgevoerd zijn in Google Ads
Doelen in Gogoe Analytics meten

Worden je doelen nog correct gemeten in Google Analytics?

 

Veel voorkomende fouten bij website migraties

Als je voor het eerst aan de slag gaat met een website – of contentmigratie is het belangrijk om goed overzicht te houden van alle taken die nog moeten gebeuren. De bovenstaande checklist helpen je al een heel eind. Ben je bang om fouten te maken? Geen nood, je kan veel van (andermans) fouten leren. Houd bijvoorbeeld rekening met de veel voorkomende fouten bij webmigraties:

  • Gebrek aan zorgvuldige planning. Overzicht is de sleutel tot succes!
  • Onderschatting van de vereiste hoeveelheid tijd, werk en/of gespecialiseerde kennis
  • Website verhuizen in het weekend
  • Gebrek aan stroomlijning binnen verschillende afdelingen of partijen
  • Geen redirects instellen
  • Gebrek aan nauwkeurige controle

Conclusie

Een website verhuizen is een flinke klus waar veel bij komt kijken. Contentmigratie gaat niet alleen om het migreren van de content zelf, maar ook om het behouden van je oude bezoekers en de SEO waarde. Na het verhuizen van je website is een verlies in Google rankings heel gebruikelijk, maar met het ondernemen van alle stappen kan je dit zoveel mogelijk beperken. Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over website – of contentmigraties? Stel je vraag  via de chat of ons contactformulier en we nemen zo spoedig mogelijk contact op.

 

Download gratis Website migratie Checklist 2019

Vul onderstaand formulier in en ontvang onze Website migratie Checklist in je mailbox!

Beoordeling artikel:

Website- en Content migratie Checklist 2019 wordt beoordeeld met een 9.4 door 181 tevreden lezers!
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen