Wat is voice search en hoe kan ik mijn website ervoor optimaliseren?

Inmiddels hebben we het al zo vaak voorbij horen komen dat we het niet meer kunnen negeren: de voice search trend. Langzamerhand moeten we eraan geloven dat Google ons vriendelijk dwingt om te optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Naar verwachting zal in 2022 het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten 50 % zijn van het totaal aantal zoekopdrachten. Daarbij bezit momenteel een half miljoen Nederlanders een slimme speaker. Om in te kunnen spelen op deze ontwikkeling is een andere mindset vereist. Bekijk onze uitleg, tips en voorbeelden in dit artikel en maak jouw website voice-proof!

Wat is voice search?

Wij omschrijven voice search als volgt: het gebruiken van je stem om een zoekopdracht in zoekmachines als Google uit te voeren. Voice search is ontstaan om de gebruikers van zoekmachines een betere ervaring te kunnen bieden. Dat is dan ook de reden dat het één van de grootste SEO trends van het moment is. Voice search verschilt enorm met de traditionele manier (text search) van zoeken en er wordt momenteel dan ook veel geïnvesteerd in producten die de totaal andere manier van zoeken ondersteunen. Die investeringen zien we voornamelijk terug bij de gigantische bedrijven als Amazon, Google en Apple. De kanttekening die je vooral moet plaatsen bij deze investeringen, is dat het voor deze bedrijven daadwerkelijk zeer waardevol is om te investeren. Voor jouw bedrijf is het dan ook raadzaam om goed na te gaan of het echt toegevoegde waarde biedt.

Voice search vs text search

Waar text search gefocust is op korte en krachtige zoektermen, is voice search juist gericht op langere zoektermen en zinnen. Daarbij voeren we onze zoekopdrachten in vraagvorm uit zodra we onze stem gebruiken. Het belangrijkste verschil zit hem in het feit dat voice search mobiel is. We zijn dagelijks op pad en voice search maakt het ons mogelijk om ten alle tijden relatief makkelijk zoekopdrachten uit te voeren in zoekmachines. Voice search kenmerkt zich dan ook door de zogeheten longtail-zoekopdracht. Deze zoekopdracht bevat 5 tot 6 zoekwoorden en bevat dus meer informatie dan alleen krachtige zoektermen.

Longtail en shorttail zoeken

Figuur 1: Verschil tussen shorttail en longtail zoekwoorden

Een ander verschil zien we in onze advertenties. Text search biedt de zoekers namelijk zichtbare zoekresultaten, waarbij de bezoeker het verschil vrij gemakkelijk kan herkennen tussen de betaalde en niet-betaalde zoekresultaten. In tegenstelling tot text search is het bij voice search niet mogelijk zichtbare zoekresultaten te krijgen. De vraag die je jezelf dan kunt stellen: Kan ik het verschil tussen een betaald en niet-betaald zoekresultaat wel horen? Jouw voice assistent zal het relevantste zoekresultaat namelijk hardop voorlezen. Een erg interessante kwestie die veel teweeg zal brengen in het spanningsveld tussen SEA en SEO.

Voice search software

We zijn inmiddels zo ver dat we ook allerlei producten en/of voice search software kunnen aanschaffen. Met behulp van smart apparaten zoals je home assistent, je televisie of simpelweg je telefoon kan je simpele zoekopdrachten uitvoeren wanneer je iets wil weten. Zo hoef je met de Google Home speaker slechts “hey Google” te roepen waarna je vervolgens je vraag kunt stellen. Ook Amazon en Apple bieden zo’n assistent aan met ‘Alexa’ en ‘Siri’. De ontwikkeling die we hierin herkennen is dat de zoekmachines en software steeds menselijker worden ingesteld om zo de zoekresultaten beter te laten passen bij de zoekopdrachten. Oftewel, zoekresultaten die volledig gebaseerd zijn op de intentie van onze zoekopdrachten. The future is here! 

 

Google local voice search 

Local voice search is een begrip dat ook steeds vaker naar voren komt. We hebben het dan over de mensen die op pad zijn en vervolgens in de buurt zoeken naar een bedrijf of het beste restaurant in de buurt . Er is dan ook aangetoond dat veel zoekopdrachten lokaal gerelateerd zijn en naar verwachting zal het aantal lokaal gerelateerde zoekopdrachten alleen maar toenemen. Hieronder hebben we een simpel voorbeeld opgenomen van een lokaal spraakgestuurde zoekopdracht in Google. Zo zochten we op onze mobiele telefoon naar: ‘online marketing bureau in de buurt’. Het eerste organische zoekresultaat in Google via de voice search is vervolgens 2Bfound online marketing bureau. Dit is natuurlijk op het moment van schrijven het dichtstbijzijnde online marketing bureau, waarmee Google een prima antwoord geeft op mijn vraag.

voorbeeld van local voice search in Google

Figuur 2: Voorbeeld van local voice search in Google

Hoe werkt voice search SEO?

Natuurlijk rest nu de vraag hoe we het beste op de voice search ontwikkeling kunnen inspelen met SEO. Om je het antwoord op die vraag te kunnen geven nemen we je kort mee in één van de belangrijkste pijlers voor voice search SEO: content.

Zoals eerder vermeld wordt het belang van natuurlijke of menselijke content steeds groter. De zoekmachines herkennen steeds beter de intentie van de gebruiker en kunnen steeds beter verbanden leggen tussen de verschillende losse zoektermen. Door jouw content goed op te bouwen en logische structuur te geven, kan je jouw content gericht afstemmen op de vraag van de gebruiker. Je richt je immers op een specifieke doelgroep, waarvoor je de content schrijft. Vervolgens is het aan Google om de vraag van de gebruiker (zoekopdracht) het relevantste antwoord te geven (jouw content).

Zoek concurrentie in Google

Figuur 3: Grafiek zoek concurrentie in Google

Hoe werkt voice search Advertising?

Voice search heeft natuurlijk niet alleen impact op onze SEO, want ook onze Advertising zal die veranderende manier van zoeken ervaren. Om je advertenties hiervoor te optimaliseren zal je rekening moeten houden met de volgende onderdelen.

Huidige zoektermen evalueren voor voice search

De zoekopdrachten gaan specifieker worden zodra voice search toeneemt. Dit betekent ook dat Google nog beter gaat begrijpen wat voor content het beste past bij de zoekopdracht. Als jij jouw advertentie inricht op landingspagina’s die te algemeen zijn opgebouwd, zal je wellicht niet meer relevant genoeg beoordeelt worden door Google. Zo verlies je mogelijkerwijs je positie bovenaan in Google. Het is daarentegen juist een goede pijler om jouw landingspagina’s nog beter in te richten en zo jouw conversiepercentage te verhogen.

Negatieve zoektermen weghalen

Wie zijn advertentiecampagnes optimaal inricht, heeft vaak te maken met negatieve zoektermen, oftewel uitsluitingszoekwoorden. De woorden waarop we onze advertenties niet willen laten tonen. Die worden soms namelijk getoond doordat bezoekers bepaalde termen door elkaar halen, of dat Google ze zelf relevant vindt. Met uitsluitingszoekwoorden voorkom je dat je jouw conversiepercentage onnodig naar beneden haalt. Echter, zodra Google de meer specifieke longtail zoektermen gaat begrijpen, kunnen we met uitsluitingswoorden wellicht juist in sommige gevallen onszelf belemmeren. Zo zou jouw advertentie uitgesloten kunnen worden doordat je gebruik maakt van één negatief woord, terwijl het verder een zeer relevante zoekvraag is. Het vinden van die balans is alleen voor gevorderden weggelegd en vereist naast veel aandacht ook een hoog kennisniveau. Voice search staat momenteel nog in de kinderschoenen en dit is dan ook een ontwikkeling die nog wel even op zich zal laten wachten. We keken eerder al naar de Online Advertising trends in 2020 en gaan ook deze trend in de gaten houden!

Doe je voordeel met voice search zoektermen

Met voice search zoektermen kan je de zoekintentie van zoekers beter identificeren. Dat brengt ons als advertising specialisten ook een belangrijk voordeel in de toekomst. Het is namelijk zeer relevant om te achterhalen in welke fase van de customer journey jouw bezoeker zich bevindt. Met voice search krijg je veel specifieker informatie van de doelgroep over de fase waarin zij zich op dat moment bevindt. Die informatie winst betekent dat wij online marketing specialisten beter kunnen inspelen op de behoeften en wensen van de doelgroep.

inspelen op de customer journey fasen

Figuur 4: Inspelen op de customer journey fasen

Uiteraard zijn dit niet de enige aandachtspunten op het gebied van SEO en SEA voor het optimaliseren van jouw website. Om je snel op weg te helpen hebben we hieronder een aantal praktische tips gezet. 

5 tips om je website te optimaliseren voor het spraakgestuurd zoeken

We hebben een aantal leuke tips voor je opgesteld die je kunt toepassen om je website te optimaliseren voor spraakgestuurde zoekopdrachten. Bekijk of beluister hem hieronder!

1. Specifiek en vraag gerichte content

Herschrijf je content voor specifieke zoekopdrachten. Ga je website langs en kijk welke informatie nou écht relevant is en focus je op de longtail zoektermen. Vind jouw doelgroep al die informatie echt relevant? Of vind jij de informatie interessant voor jouw bezoekers. Biedt content die past bij de zoekintentie van je doelgroep!

2. Optimaliseer je paginasnelheid voor voice search

De laadtijd van je webpagina’s moet snel zijn om in te kunnen spelen op het spraakgestuurd zoeken. Belangrijk is hierbij dat je de met name de laadtijd van je mobiele website analyseert. Voice search is natuurlijk voornamelijk gebaseerd op mobiel gebruik van websites. 

Analyseer je laadtijd snel met de tool: ThinkwithGoogle

3. Richt je op positie 0

Zoals we eerder aan hebben gegeven in dit artikel zijn er verschillende software ontwikkelt waarmee spraakgestuurd gezocht kan worden. Als voorbeeld namen we de Google Home speaker, Apple’s Siri of Amazon’s Alexa. Indien de Google assistent je opdracht goed heeft begrepen, geeft deze direct het antwoord op je vraag. Dit is natuurlijk maar één antwoord! Het zoekresultaat dat hiervoor in aanmerking komt is de featured snippet. Maak je daarbij geen zorgen om jouw organische positie in Google, want ook de 8e positie in Google kan de featured snippet bemachtigen.

4. Meta title en description optimaliseren voor voice search

Voice search dwingt ons om echt in de huid van onze doelgroep te kruipen. We vertelden je zojuist al dat voice search zich kenmerkt door de langere zoektermen in vraagvorm. Om hierop in te spelen adviseren we je de meta title en meta description van je webpagina’s te optimaliseren. Deze twee beschrijvingen zijn namelijk erg belangrijk voor Google in haar beoordelingen. Zorg dus dat jouw titel en pagina beschrijving het beste past bij de intentie van de zoekers. De winnaar in die strijd voldoet het beste aan de behoefte en wensen van de gebruiker. Wil de bezoeker een product aanschaffen? Dan moet je hem die mogelijkheid geven. Wil de bezoeker alle informatie over een bepaald onderwerp? Dan moet je hem alle antwoorden geven die hij zoekt.

5. Beveiligde websites voor voice search optimalisatie

Een onveilige website is echt een no-go geworden. Ook voor voice search optimalisatie speelt het in bezit zijn van een beveiliging-certificering een grote rol. De websites die nog geen SSL-certificaat hebben aangevraagd krijgen een ‘Niet beveiligd’ notering in de url van de website. Google waardeert deze websites slechter in de voice search zoekresultaten en het schrikt de gebruiker ook af. Vraag je SSL-certificering daarom direct aan!

Beveiliging website 2Bfound

Figuur 5: SSL-certificering van 2Bfound

Wil je meer weten?

Meer leren over voice search, SEO of Online Advertising? Neem gerust contact op en volg ons op LinkedIn en Twitter om op de hoogte te blijven van de laatste trends en ontwikkelingen!

Dit artikel over:

Wat is voice search? wordt beoordeeld met een 9.0 door 156 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

Voice search kenmerkt zich voornamelijk door de mobiele zoekopdrachten. Daarbij worden de zoekopdrachten vaak in vraagvorm uitgevoerd zodra we onze stem gebruiken en zijn ze veel specifieker dan de zoekopdrachten van text search.
Bij local voice search hebben we het over locatiegerelateerde mobiele zoekopdrachten. Dit komt voor zodra mensen zoekopdrachten uitvoeren wanneer ze naar 'iets' op zoek in de buurt.
Voice search optimalisatie vereist geen korte of eenmalige ingrepen, maar vraagt ons een algehele gebruiksvriendelijke strategie te hanteren voor websites. Beluister onze korte podcast met tips.
Aan de slag met online marketing?

Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.

Contactformulier
Bezig met versturen
Contactpersonen
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert
Wilfred Stomp
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Tim Leijs Online marketeer
Tim Leijs
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)