Wat is SEO en hoe werkt het? Uitleg over zoekmachine optimalisatie

Wist je dat SEO ontzettend belangrijk is voor de online vindbaarheid van je bedrijf? Niet zo gek ook als je bedenkt dat 93% van de internetgebruikers Google als startpunt gebruikt. Google krijgt elke dag maar liefst ten minste 63.000 zoekopdrachten binnen per seconde. Aangezien zoekmachines zo’n belangrijke rol spelen voor internetgebruikers, is het voor veel bedrijven waardevol om hun website zo optimaal mogelijk te maken voor zoekmachines. Zo zorg je namelijk ervoor dat je zonder veel geld aan Google te betalen voor advertenties, toch veel websiteverkeer naar je website krijgt. In dit artikel leggen wij uit wat SEO precies is, wat SEO kan betekenen voor je bedrijf en lichten wij de belangrijkste SEO aspecten uit.

Wat is SEO?

SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization en wordt ook wel zoekmachine optimalisatie genoemd in het Nederlands. Het is een verzamelnaam voor het geheel aan activiteiten met als doel om webpagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine, zonder te adverteren. Met SEO richt je de aandacht op het zo goed mogelijk inrichten van een website met als doel om op organische wijze bezoekers te trekken binnen je doelgroep. Voor we je verder uitleggen wat SEO is en hoe het werkt, praten we je graag eerst even bij over de werking van Google, want daar willen we natuurlijk gevonden worden.

Hoe werkt Google?

Google is een zoekmachine die het web afstruint voor nieuwe informatie en deze informatie als kopie opslaat in een database, een index. Wanneer er een zoekopdracht binnenkomt bij Google, worden de zoekresultaten vanuit deze index gerangschikt op relevantie voor het zoekwoord. Voor deze indexering en rangschikking van webpagina´s gebruikt Google een ingewikkeld algoritme en crawlers.

Google Crawlers

Google crawlers, ook wel spiders of Googlebot genoemd, zijn een soort robot software die continu het internet afstruint voor nieuwe of vernieuwde webpagina’s. Crawlers scannen webpagina’s en volgen links op die pagina’s, net zoals een bezoeker dat doet bij het bekijken van content. De crawlers “kruipen” van link naar link en verzenden de informatie over de desbetreffende pagina’s terug naar de servers van Google. De gevonden webpagina’s worden vervolgens opgeslagen in een database en naar voren gehaald bij een zoekopdracht die een gebruiker van Google, zoals jij en ik, invoert.

Google Algoritme

De index van Google omvat wel honderden miljarden webpagina’s en is meer dan 100.000.000 GB groot. Om daar relevante zoekresultaten vandaan te halen gebruikt Google complexe algoritmes. De berekeningen van het algoritme bepalen op welke plek de geïndexeerde webpagina’s weergeven worden in de zoekresultaten. Elk jaar wordt het algoritme van Google maar liefst 500-600 keer per jaar geüpdatet. Hoewel het exacte algoritme geheim wordt gehouden, is het bekend dat meer dan 200 factoren meewegen bij het berekenen van de rangorde. Het is echter wel bekend dat deze factoren grotendeels onderverdeeld kunnen worden onder de drie pijlers van SEO: autoriteit, techniek en content. Hier leggen wij later in dit artikel nog meer over uit.

Organische en gesponsorde zoekresultaten

Tot slot is het ook belangrijk om het verschil te weten tussen organische en gesponsorde, of betaalde, zoekresultaten van Google. Gesponsorde zoekresultaten betreffen advertenties waarvan de plek afhankelijk is van een veiling. Deze zoekresultaten worden bovenaan de pagina weergeven met een markering en zijn dus eigenlijk advertenties waarvoor betaald is. Voor de positionering van organische zoekresultaten is niet voor betaald. De rangschikking van de organische zoekresultaten is afhankelijk van Google’s algoritmes. Dit is waar de drie pijlers van SEO bij komt kijken.

De drie pijlers van SEO

Hoe Google de rangschikking van zoekresultaten exact bepaalt is dus geheim, maar het is bekend dat de drie pijlers van SEO de basis vormen: techniek, content en autoriteit.

1. SEO techniek

Met SEO techniek worden de technische aspecten van een website bedoeld. Wanneer je website technisch niet op orde is, is het moeilijk om hoog te scoren in Google. De zoekmachine toont namelijk het liefst gebruiksvriendelijke websites bovenaan de resultaten. Google beschouwt een website die technische gebreken heeft als een teken dat de website ook niet gebruiksvriendelijk kan zijn. Er zijn veel technische aspecten waar Google belang aan hecht. Enkele voorbeelden zijn:

  • De laadsnelheid van de website. Hoe sneller de website laadt, hoe beter.
  • Hoe goed of “schoon” de broncode van de webpagina is. De broncode is een tekst die een programmeur heeft geschreven in programmeertaal om de website te bouwen, zie onderstaande afbeelding voor een voorbeeld. Net als een tekst voor lezers zoals jij en ik, kan de broncode langdradig of juist heel beknopt en duidelijk zijn geschreven. Met schone code wordt bedoeld dat de broncode makkelijk te ontcijferen is met bijvoorbeeld de juiste tags en geen onnodige herhalingen. Zo hou je het makkelijk voor zoekmachines om je website te scannen en indexeren.
  • De beveiliging van de website. Beveiligde websites krijgen de voorkeur. Daarom moet jouw website tegenwoordig echt beschikken over een SSL certificaat
  • Of je website mobile responsive is. In 2018 heeft Google een update uitgerold waarmee het mobile-first indexing uitvoert. Er wordt sindsdien eerst gekeken of een website een goede mobiele versie heeft en die wordt beoordeeld i.p.v. de desktopversie. Als jouw mobiele website dus erg slecht is dan gaat het je rankings kosten.
  • Of de website een logische structuur bevat.

wat is seo broncode 2bfound

Voorbeeld van hoe broncode eruit ziet.

2. SEO content

Het creëren van waardevolle content is essentieel voor zoekmachine optimalisatie. Met content bouw je autoriteit op binnen je branche en scoor je beter in Google omdat er op frequente basis content wordt geüpdatet. Optimale content voldoet aan de vraag van je doelgroep, biedt iets van waarde en prikkelt de interesse van je doelgroep. SEO content gaat zowel om blogartikelen, maar ook content op je belangrijkste pagina’s. Daarnaast wordt behalve tekst ook multimediale content zoals afbeeldingen en video’s meegerekend. We gaan van tekst search naar universal search en steeds meer mensen gebruiken voice search om te zoeken. Dit verandert ook de manier hoe SEO moet worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan meer zoekopdrachten in de vorm van een vraag of een verhoogd belang van afbeeldingen. Naast dat de content interessant moet zijn voor de lezer, gelden er ook nog een aantal richtlijnen om de content optimaal te maken voor de zoekmachine. Bij deze richtlijnen kun je denken aan:

  • Het gebruik van tussenkopjes boven alinea’s met de juiste opmaak (H1, H2).
  • Niet te lange alinea´s.
  • Belangrijke zoekwoorden dikgedrukt maken.
  • Het gebruik van bijpassende titels voor afbeeldingen.
  • Verwerken van links die doorverwijzen naar een andere webpagina’s.
  • Geoptimaliseerde afbeeldingen die je verwerkt in de tekst. Deze afbeeldingen moeten op de juiste plek in de content staan. Dus waar je schrijft over groene truien, moet de afbeelding over groene truien staan.

Deze richtlijnen zorgen soms voor uitdagende afwegingen tussen een strakke en mooie website hebben en beter gevonden willen worden door Google. Lees ook het blog over wat een SEO tekstschrijver is voor nog meer informatie over het schrijven van goede SEO content.

3. SEO autoriteit

Een derde aspect van SEO is autoriteit, waarmee het gebruik van externe links naar je website wordt bedoeld. Met alleen goede content en een goedgebouwde website wordt je namelijk nog niet als optimaal beschouwd door zoekmachines. Google let namelijk ook op of er veel gelinkt wordt naar je website. Een doorverwijzing naar je website middels een hyperlink ziet Google als een soort aanbeveling. Wanneer er veel websites doorlinken naar jouw website, is dat dus goed voor de SEO, want dan gaat ook Google jou als een autoriteit in jouw branche zien. Let wel op, want er zijn ook richtlijnen verbonden voor het bouwen van SEO-autoriteit.

  1. Let op dat je gelinkt wordt door pagina’s die relevant zijn voor jouw vakgebied.
  2. De leeftijd van een website speelt ook een rol. Hoe langer de website al bestaat, des te betrouwbaarder de website is. Dat draagt bij aan de autoriteit van de website.
  3. Let ook op de diversiteit van de domeinnamen bij het opbouwen van SEO autoriteit. Het is bijvoorbeeld beter om gelinkt te worden door vijf verschillende websites dan vijf links van dezelfde website.

Vroeger was linkbuilding alleen voldoende voor een hogere Google ranking, maar tegenwoordig wordt er wel eens gezegd dat linkbuilding niet meer werkt. Wij merken echter dat linkbuilding nog steeds erg belangrijk is en nog steeds een belangrijke rol speelt binnen SEO. Lees meer over het opbouwen van SEO autoriteit in ons blog over wat linkbuilding is.

De voordelen van SEO

Het is duidelijk dat zoekmachine optimalisatie belangrijk is voor iedereen die beter gevonden wil worden via Google. Een effectieve SEO-strategie zorgt voor veel voordelen:

1. Goed vindbaar in Google zonder adverteren

Door je website in te richten naar de drie pijlers van SEO, vergroot je de zichtbaarheid van je website zonder te adverteren. Hoe hoger een website wordt weergeven in zoekmachines, hoe beter mensen je website kunnen vinden. Door SEO-technieken toe te passen, kan je hoger komen in Google zonder extra te hoeven betalen voor advertenties. Je kunt er meer over lezen in ons blog over het verschil tussen SEO en SEA.

2. Meer relevante bezoekers bereiken

Door de juiste SEO-strategie toe te passen, bereik je de juiste doelgroep op het juiste moment. Bij een goede SEO-invulling wordt je webpagina namelijk getoond aan mensen die gericht op zoek zijn naar informatie of producten die jouw website te bieden heeft.

3. Hogere conversie

In de meeste gevallen zorgt verkeer vanuit organische zoekresultaten voor een hogere conversiepercentage in vergelijking met betaalde zoekresultaten. Wanneer je webpagina op orde is in het opzicht van SEO, bereik je de mensen die heel specifiek op zoek zijn naar jouw dienst of product. Hierdoor is de kans groot dat deze bezoekers daadwerkelijk jouw product kopen of dienst afnemen wanneer ze op jouw pagina terecht komen.

Een SEO-strategie bedenken

Het creëren van een SEO-strategie gaat om meer dan enkel hoog scoren in Google. Hoewel hoger rangschikken in Google een heel belangrijk onderdeel is van zoekmachine optimalisatie, is het ook belangrijk om na te gaan op welke zoekwoorden je hoog wil scoren. Voordat je een SEO-strategie uitwerkt, is het dus belangrijk om je doelgroep te kennen en een zoekwoordenanalyse op te stellen. Door de juiste SEO-strategie toe passen, kom je hoger in Google én trek je daarmee ook het juiste publiek.

Het belang van een goede SEO-strategie – een voorbeeld

Stel je voor dat je een fruitleveringsservice biedt in Dordrecht en je meer bezoekers wilt voor de website van je bezorgservice. Op het eerste gezicht lijkt het je een goed idee om op nummer één te staan in Google voor de zoekterm “fruit”, want daar wordt veel naar gezocht. Wanneer je dat bereikt hebt met veel tijd en moeite, merk je dat de verkoopcijfers niet omhoog zijn gegaan. Je komt erachter dat veel bezoekers die zoeken naar de term “fruit” meer algemene informatie over fruit willen en niet fruitbezorging. Je bereikt dus wel veel meer mensen, maar niet binnen je doelgroep.

Meer bereik met de juiste SEO-strategie

Je past je SEO-strategie aan door te focussen op een nieuw zoekterm “fruitmand bestellen”. Je merkt dat het totale bezoekersaantal daalt, maar dat de verkoop stijgt. De bezoekers die je nu aantrekt, zijn namelijk echt gericht op zoek naar het bestellen van een fruitmand. Het gaat er dus niet zo zeer om dat er zoveel mogelijk bezoekers naar de website komen, maar dat het bezoekers zijn die over willen gaan tot een conversie. Met de juiste SEO-strategie bereik je de juiste mensen op het juiste moment.

SEO uitbesteden

Nu je weet wat SEO inhoudt, kan het zijn dat jij jouw website optimaal wil laten maken voor zoekmachines. Voor een goede zoekmachine optimalisatie ben je maandelijks veel tijd kwijt en heb je een groot netwerk nodig om de autoriteit van de website te verhogen. Het is voor de meeste mensen een onmogelijke klus om alle zoekmachine optimalisatie zelf uit te voeren. Een goede optie is dan om je SEO uit te besteden aan een zoekmachine optimalisatie bureau. De SEO specialisten van 2Bfound kennen het gehele vakgebied en denken graag met je mee om samen jouw website op de kaart te zetten. Als je nog vragen hebt, kan je ze stellen via de chat of ons contactformulier.

Dit artikel over:

Wat is SEO? wordt beoordeeld met een 8.6 door 141 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
86 / 100
58 beoordelingen
90 / 100
63 beoordelingen