Wat is Marketing Automation?

Marketing automation is een term die je vast weleens vaker hebt gehoord. Met marketing automation kun je taken die normaal gesproken veel tijd kosten, middels software automatiseren. Door dit toe te passen is je bedrijf beter in staat om leads om te zetten naar klanten. Weet je nog niet wat deze dienstverlening precies inhoudt? Geen nood! In dit artikel leggen wij uitgebreid uit wat marketing automation is, hoe dit werkt en zetten we de belangrijkste voor- en nadelen voor je op een rij.

Wat is marketing automation? Uitleg en definitie

Bij marketing automation gaat het om het gebruik van software die meerdere marketingtools combineert om marketingactiviteiten te automatiseren. Het helpt bedrijven bij het automatiseren van repetitieve taken zoals e-mailmarketing en social media posts – niet alleen omwille van de efficiëntie, maar ook om interacties met de lead te personaliseren, een ideale klantervaring uit te lijnen en klanten te helpen om precies te vinden wat voor hen belangrijk is. Dit stelt marketeers in staat om campagnes op te zetten door de juiste boodschap op het juiste moment bij de juiste persoon af te leveren. Voor wie gebaat is bij een definitie van het begrip marketing automation, deze luidt als volgt: 

Marketing automation, ook wel marketing automatisering, verwijst naar software platforms en technologieën die zijn ontworpen voor marketingafdelingen en -organisaties met als doel om effectiever repetitieve taken te automatiseren die op meerdere kanalen online worden aangeboden (zoals e-mail, sociale media, websites) en leads te genereren.

wat is marketing automation?

Hoe werkt marketing automation? 8 hoofdfuncties 

1. Doelgroep tracking en segmentatie

Door het gebruik van trackingcodes kan de software achterhalen welk individu welke pagina’s binnen jouw website bezoekt, welke content wordt gedownload en zelfs welke social media posts worden geliket. Dit maakt het voor bedrijven die marketing automation software toepassen mogelijk om bezoekersprofielen aan te maken gebaseerd op de acties die een bezoeker heeft uitgevoerd. Met deze inzichten is het mogelijk om doelgroepen diep te segmenteren en bijvoorbeeld ook te A/B testen welke content bij welke groep werkt en wat juist niet.

2. Automatisering van taken

Marketing automation, zoals de naam al doet vermoeden, biedt ondersteuning middels de automatisering van een breed scala aan taken. Ieder marketing automation programma biedt verschillende automatisering functies aan zoals:

  • Het opzetten van een (op gedrag gebaseerde) e-mailcampagne inclusief automatische e-mails ter opvolging. Handmatig een mail sturen nadat iemand een whitepaper heeft gedownload is niet langer nodig!
  • Conversie geoptimaliseerde formulieren op je website die zichzelf automatisch aanpassen afhankelijk van hoeveel informatie je al hebt van een individuele bezoeker.
  • Contentpublicatie op verschillende social media kanalen vooraf inplannen.
  • Het aanmaken van gebruikerslijsten. Wanneer een bezoeker voldoet aan vooraf vastgestelde voorwaarden wordt diegene toegevoegd aan een doelgroeplijst, bijvoorbeeld wanneer een bezoeker interesse heeft getoond in een bepaald product of een telefoonnummer heeft gebeld.
  • Het aanmaken van dynamische landingspagina’s die op basis van interesses en kenmerken van een bezoeker automatisch worden aangepast.

3. Workflow ondersteuning en lead tracking

Marketing automation biedt ondersteuning aan de gehele workflow, oftewel de werkwijze waarin medewerkers in een systematische volgorde de benodigde handelingen uitvoeren om op een effectieve manier nieuwe klanten te krijgen. Hierbij worden marketing- en sales-activiteiten gecombineerd, door bijvoorbeeld een Customer Relationship Management (CRM) systeem en het bijhouden van leads. Bijzonder aan de software is dat het automatisch kan beoordelen hoe kwalitatief een lead is door rekening te houden met verschillende factoren zoals het bekijken van cases, (terugkerende) websitebezoeken, het liken van content op sociale media of het downloaden van informatie. Gebaseerd op dergelijke gebruikersactiviteiten kan de software zelf een score geven aan leads en is het mogelijk om hele campagnes op te zetten voor de meest interessante leads. Wanneer een lead voldoende punten heeft gescoord, kan er zelfs automatisch een bericht worden verzonden naar het salesteam, zodat zij alleen tijd besteden aan de meest warme leads.

4. E-mailcampagnes

Het opzetten van e-mailcampagnes is een kernonderdeel binnen marketing automation. E-mailcampagnes worden gebruikt om op periodieke basis (wekelijks, maandelijks, enz.) berichten aan te leveren aan een groot publiek. Het is mogelijk om de inhoud binnen de e-mail sterk te laten variëren op basis van dynamische variabelen, om klanten een gepersonaliseerde ervaring te kunnen bieden.

Marketing Automation hoofdfuncties

5. Lead nurture campagnes

Door het uitzetten van lead nurturing campagnes geef je informatie die voortbouwt op handelingen die een lead eerder heeft uitgevoerd. Iemand die bijvoorbeeld een whitepaper downloadt over ‘’16 eenvoudig toepasbare SEO tips’’ is waarschijnlijk ook geïnteresseerd in een klantcase waarin te zien is wat zij hebben bereikt met deze tips en hoe ze dit hebben ervaren. Lead gebaseerde nurture campagnes bieden inhoud voor elke fase binnen de customer journey. Lead nurturing heeft als doel om impact te maken bij de doelgroep, vertrouwen te creëren en een relatie op te bouwen. Hoe meer vertrouwen een lead heeft in een bedrijf, hoe groter de kans dat hij of zij een klant zal worden.

6. Lead scoring

Bij lead scoring wordt er een numerieke waarde toegekend aan een potentiële klant, waarbij elke interactie van de lead met jouw bedrijf wordt gescoord – zoals het klikken op links in e-mails, het aanmelden voor webinars, het aanvragen van een whitepaper, enzovoort. Het doel van lead scoring is om inzichtelijk te maken in welke fase een lead zich bevindt in de customer journey. Hoe hoger het puntenaantal dat is toegekend aan de lead, hoe interessanter de lead is.

7. Landingspagina’s & formulieren

Het aanmaken van landingspagina’s en formulieren is een interessante functie binnen veel marketing automation programma’s. Het begin van inbound marketing ontstaat bij het invullen van een formulier. Je biedt waardevolle content aan, die een bezoeker kan downloaden als zij een formulier invullen. Met deze gegevens kun je een nurture campagne starten en na verloop van tijd een kwalitatieve lead genereren.

8. Social media management

Naarmate het aantal sociale kanalen blijft toenemen, neemt ook de complexiteit van het beheer van alle inhoud, boodschappen en betrokkenheid toe. Daarom hebben veel marketing automation platformen, social media management geïntegreerd als functie, om de distributie van content over de meeste grote sociale platforms op één plaats mogelijk te maken. Naast dat het handig is om alle kanalen te kunnen beheren vanuit één plek, kun je door het koppelen van de social media kanalen ook de lead volgen. Het wordt inzichtelijk welke lead je socialpagina bezoekt en de acties die hierop uitgevoerd worden. 

Wat zijn de voordelen van marketing automation?

Overweeg je om marketing automatisering in te zetten, maar ben je nog in twijfel over wat het kan opleveren? Volgens de meest recente marketing automation statistieken biedt het gebruik van deze slimme software de volgende voordelen op:

Meer leads

Marketing automation software kan ingezet worden als eigen CRM-systeem of geïntegreerd worden in een reeds bestaand CRM-systeem. Hierdoor is het mogelijk om volledig gepersonaliseerde mailings of aangepaste landingspagina’s te vertonen gebaseerd op het profiel van een individuele bezoeker. Zo kun je bezoekers steeds beter triggeren tot het invullen van contactformulieren, wat tot een hoger aantal leads kan leiden.

Betere leads

Marketing automation wordt tevens ingezet voor het genereren van een hot lead die duidelijk interesse heeft getoond in jouw product of service. Met marketing automation software ben je in staat bij te houden hoe vaak een bezoeker naar jouw website terugkeert, welke content is aangevraagd, of er telefonische gesprekken hebben plaatsgevonden en zelfs of diegene content heeft geliket op social media. Een gebruiker die veel (online) interactie heeft gehad met de organisatie, krijgt een hogere lead score toebedeeld. Doe daar je voordeel mee en bouw er hele (geautomatiseerde) campagnes omheen. Of bel hem/haar op. De kans dat een hot lead klant wordt, is 8 keer groter in vergelijking met een cold lead! 

Verbeterde klantervaring

Het personaliseren van de online communicatie zet je natuurlijk niet alleen in met als doel om leads binnen te halen, maar ook om jouw in potentie waardevolle websitebezoekers een betere online ervaring te bieden. Door gepersonaliseerde pagina’s of e-mails in te stellen, help jij je bezoekers optimaal door precies de juiste informatie te tonen waar ze naar op zoek zijn. Met alle gegenereerde data leer je steeds beter je doelgroep begrijpen. Zo kun je jouw marketingcampagnes steeds beter afstemmen op de wensen van je doelgroep.

Daarnaast is het met behulp van dynamische contactformulieren niet langer nodig om je bezoekers direct het hemd van het lijf te vragen. Je begint gewoon met de informatie die je nodig hebt om contact te kunnen hebben, zoals een naam en/of e-mailadres. Wanneer de leadscore van een persoon hoger wordt, is het ook interessant om meer achtergrondinformatie te vragen. Dit doe je door contactformulieren van warme leads uit te breiden met de informatie die je wilt hebben.

Eindeloze opties

Uit onderzoek blijkt dat de volgende redenen ook bijdragen aan de keuze van het inzetten van marketing automation:

  • het verhogen van de marketing ROI;
  • campagnebeheer verbeteren;
  • betere meting van prestaties en hogere database kwaliteit;
  • betere afstemming van marketing en sales.

De lijst van alle mogelijke voordelen van marketing automation is nagenoeg eindeloos, omdat de software zo onnoemelijk veel opties biedt.

Nadelen van marketing automation

Marketing automation levert veel voordelen op voor velen, maar toch is het niet voor iedereen weggelegd. Sommige organisaties zijn beter gebaat bij het gebruik van meerdere, simpele online tools. Wanneer je twijfelt of marketing automation geschikt is voor jou of de organisatie waarvoor je werkt, is het raadzaam om de volgende nadelen in overweging te nemen:

Prijs

Om volledige toegang te krijgen tot de meeste marketing automation programma’s is het afsluiten van een (maandelijks) abonnement noodzakelijk. De prijs daarvan kan aardig oplopen afhankelijk van welke marketing automation platform je kiest. Om het te proberen, bieden veel leveranciers een gratis trial of beperkte versie van het platform aan. Vaak zijn het de online marketing bureaus die samenwerkingsvormen hebben.

Specialistische kennis vereist

Hoewel marketing automation tools ontzettend slim zijn, blijft het opzetten van een winstgevende marketingcampagne mensenwerk. Ten eerste is het nodig om vaardig te worden met de marketing automation tool zelf. Hoewel veel marketing automation platforms ontworpen zijn voor optimaal gebruikersgemak, vergt het ervaring eer je weet wat alle functies zijn en waar de categorieën of knoppen zich bevinden. Ten tweede heb je ook iemand nodig die tot juiste inzichten kan komen voor het optimaliseren van marketing automation campagnes. Marketing automation optimaal inzetten, vergt specialistische vaardigheden en inzichten waar niet iedereen over beschikt. Daarom besteden veel bedrijven dit uit aan een gespecialiseerd marketing automation bureau.

Tijd

Wanneer je marketing automation optimaal inzet, kan het je veel tijd besparen doordat het repetitieve klussen kan automatiseren. Echter moet je wel tijd steken in het ontdekken hoe het werkt en bedenken van wat je wilt doen. Het opdoen van de bovengenoemde specialistische kennis vergt tijd. Daarnaast is het schrijven van content een belangrijk onderdeel binnen marketing automation. Je hebt namelijk content nodig om aan te bieden, wil je de leads opwarmen. Hier gaan vele uren naartoe.

Complex

Met marketing automation kan je werkelijk alle kanten op, maar de keerzijde ervan is dat het complex kan zijn om het allemaal te begrijpen. Behalve het overdonderende aanbod aan functies, kan het ontrafelen van de verzamelde data ook een complexe taak vormen. Je kunt ontzettend veel informatie van gebruikers tracken, maar wat doe je er vervolgens mee? Om je daarbij te helpen hebben veel marketing automation producenten gelukkig wel een heel team om je vragen te beantwoorden en duidelijke online handleidingen beschikbaar gesteld.

Welke marketing automation software?

Nu je weet waar je marketing automation voor kunt inzetten, wil je misschien graag zelf aan de slag. Binnen Nederland winnen de volgende marketing automation programma’s steeds meer aan populariteit:

  • SharpSpring
  • Hubspot
  • Marketo
  • Pardot / Salesforce
  • InfusionSoft
  • GetResponse
  • Act-On
  • Oracle Eloqua

Ieder platform heeft eigen voor- en nadelen en wanneer de prijs hoger wordt, nemen de toepassingen ook toe. Het is geheel afhankelijk van jouw wensen en behoeften welke marketing automation software het best past bij jouw bedrijf. Vele aanbieders bieden gratis demo’s aan waarin ze je hun tooling presenteren. Ons advies is om dergelijke demo’s aan te vragen en vooral eerst eens inspiratie op te doen naar wat er allemaal mogelijk is.

Meer weten over marketing automation?

Wil je nog meer weten over wat marketing automation kan betekenen voor jouw organisatie? Marketing automation bureau 2Bfound helpt je graag bij het automatiseren van je marketing activiteiten. Neem gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van marketing automation.

94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen

Wat is Marketing Automation?? wordt beoordeeld met een 8.8 door 131 tevreden lezers!

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

Marketing automation kan onderverdeeld worden in de volgende hoofdfuncties:
1. Doelgroep tracking en segmentatie
2. Automatisering van taken
3. Workflow ondersteuning en lead tracking
In dit kennisbank artikel gaan we het diepe in met deze functies.
Marketing automation kent vele voordelen, zoals:
- Het genereren van meer leads
- Het genereren van leads van betere kwaliteit
- Het verbeteren van de klantervaring
Marketing automation implementeren kent natuurlijk ook zijn nadelen. We hebben ze in dit artikel op een rij gezet:
1. Relatief dure investering
2. Specialistische kennis vereist
3. Kost veel tijd
4. De software is erg complex en vereist veel kennis en ervaring
Bekijk alle nadelen en toelichtingen in dit artikel.