Wat is linkbuilding?

De term heb je vast en zeker een keer voorbij horen komen, anders zou je nu niet op zoek zijn naar wat linkbuilding precies inhoudt. Goed dat je op zoek bent naar meer informatie, want linkbuilding is nog steeds één van de belangrijkste factoren die bepalen hoe goed jouw website organisch scoort in Google. In onderstaand artikel leggen we je uit wat linkbuilding precies is en hoe je het zelf kunt oppakken.

Linkbuilden nog steeds goed voor SEO?

Mocht je meer research hebben gedaan naar linkbuilding, dan ben je zeker al wat artikelen tegengekomen met de insteek of linkbuilding nog wel een effectief middel is om website hoger in Google te krijgen. Natuurlijk zijn tijden veranderd, want waar je ‘vroeger’ (een paar jaar geleden) met alleen linkbuilden je website in de topposities van Google kon krijgen, is linkbuilding tegenwoordig ‘slechts’ één van de belangrijkste pijlers binnen SEO. Vandaag de dag is het hebben van een technisch goede website en supergoede content net zo belangrijk. Mocht je nog niet helemaal overtuigd zijn, dan word je dat vast van onderstaande grafiek:

De invloed van linkbuilding op je google ranking

Bron: Moz

Zoals je in de bovenstaande grafiek ziet, hebben de bedrijven op positie 1 & 2 beduidend meer verwijzingen van domeinen naar hun eigen website, dan de bedrijven op positie 3 en lager.

Inmiddels overtuigd? Dan gaan we je nu alles bijbrengen over interne en externe linkbuilding! Immers, zowel intern linkmanagement als het creëren van een extern linkprofiel zijn belangrijke onderdelen voor het verbeteren van de organische vindbaarheid van een website.

Intern linkmanagement

Interne links in de content opnemen, die dus linken naar andere pagina’s binnen jouw website is belangrijk om twee redenen:

  • Gebruiksvriendelijkheid. Door de juiste/relevante links toe te voegen maak je het voor websitebezoekers makkelijker om door de website te surfen. Dit resulteert in een positieve gebruikerservaring.
  • To please Google. Door naar andere pagina’s te linken stuur je linkwaarde, of linkjuice, door. Met een goede interne link strategie help je Google het belang van je belangrijkste pagina’s in te zien, wat tot een stijging van desbetreffende pagina, uiteraard op relevante zoektermen, leidt.

de structuur van linkbuildingZelf interne links toevoegen aan webpagina’s? Denk dan hieraan:

  • Ga niet lukraak overal links toevoegen maar kom met een strategie. Wat zijn de belangrijkste pagina’s van jouw website? Van producten link je naar de bovenliggende subcategorie, van subcategorie naar hoofdcategorie en van hoofdcategorie naar de homepage.
  • Link alleen naar relevante pagina’s. Dus schrijf je een artikel over linkbuilding dan link je niet naar je Google Tag Manager handleiding, maar naar een ander artikel over linkbuilding of naar een dienst zoals zoekmachine optimalisatie.
  • Gebruik een relevante anchortekst. Met andere woorden; het deel van de tekst dat je klikbaar maakt, moet iets zeggen over de bestemmingspagina waar je naartoe linkt. Gebruik hiervoor de zoektermen waarop je je bestemmingspagina hebt gepositioneerd.
  • Over de anchortekst gesproken; zorg voor afwisseling in deze anchor teksten. Link je van 5 subcategorieën naar je hoofdcategorie? Gebruik dan niet 5x de anchortekst ‘Zoekmachine optimalisatie bureau’ maar varieer met termen zoals ‘SEO bureau’, ‘Zoekmachine optimalisatie Dordrecht’ etc.

Externe linkbuilding

Waar je met interne linkmanagement vooral bezig bent met het verbeteren van de linkstructuur van je eigen website, zorg je er met externe linkbuilding voor dat Google jouw website gaat zien als een autoriteit in de branche. Linkbuilding is pro actief relevante links (ook wel backlinks genoemd) van andere websites naar je eigen website krijgen. Hier kleven meerdere voorbeelden aan:

  • De domein autoriteit van je website stijgt, wat tot een stijging in de organische zoekresultaten leidt mits de andere belangrijke SEO factoren ook op orde zijn.
  • Een link van een veel bezocht platform naar je eigen website zorgt voor extra websiteverkeer.

Met linkbuilding zorg je er dus voor dat andere websites naar jouw website linken. Hoe meer autoriteit de website heeft die naar jou toe linkt, hoe waardevoller dit is voor Google en voor jou! Een linkje vanaf een relevant platform zoals Frankwatching is immers waardevoller dan een link van de plaatselijke tafeltennisvereniging.

Linkbuilding in 2018

Waar online marketeers jaren geleden nog posities wonnen door simpelweg heel vaak naar hun eigen website te linken, is de crawlbot van Google nu zo geavanceerd, dat iedere website zonder een natuurlijk linkprofiel met vervelende penalty’s en dalende posities in Google te maken krijgt. In het vervolg van dit artikel leg ik je uit hoe je een goed, of natuurlijk, linkprofiel opbouwt en wat je vooral niet moet doen.

Een natuurlijk linkprofiel opbouwen

Een natuurlijk linkprofiel zegt het eigenlijk al; Google mag niet in de gaten krijgen dat de links naar jouw website ‘nep’, of ‘gemaakt’ overkomen. Het is belangrijk dat er veel variëteit in het linkprofiel zit, dus dat er links van zakelijke websites komen, van social media kanalen, dat er niet tussen twee websites heen en weer wordt gelinkt, dat de autoriteit van de linkende websites niet alleen maar hoog is, dat er iedere maand links worden geplaatst in plaats van één maand een hele lading, dat je zowel links krijgt in blogartikelen, als op verzamelpagina’s enzovoorts. Een hele mond vol natuurlijk, en daarom adviseren wij onze klanten altijd dat linkbuilding uitbesteden een beter idee is dan dat ze het zelf gaan proberen.

de invloed van linkbuilding

  • Schrijf goede content waardoor andere bedrijven jou als bron gaan gebruiken in hun eigen artikelen of jouw artikel delen op social media, zonder dat je daar om vraagt!Mocht je het externe linkprofiel van jouw website toch zelf uit willen breiden, dan geven je we graag wat best practices mee:
  • Zorg voor een gevarieerd linkprofiel, door:
    • Links vanaf social media te krijgen
    • Als bronvermelding in andere blogartikelen te staan
    • Links op startpagina’s, maar wel van zoveel mogelijk verschillende domeinen!
    • Link niet alleen naar je homepage, maar ook naar je belangrijkste categorieën
  • Maar zorg er ook voor dat de anchortekst (daar is ie weer) van je links gevarieerd is. Dus als jij ballonnen verkoopt, gebruik dan anchor teksten als ‘ballonnen kopen’, ‘ballonnen online kopen’ en ‘online ballonnen kopen’.

Meer weten over linkbuilding anno 2018? Lees dan het artikel van David, hier gaat hij dieper in op wat je wel en niet kan doen in 2018.

Zo, hopelijk is linkbuilding nu een stuk duidelijker voor je. Mocht je hier nog vragen of opmerkingen over hebben, of ben je benieuwd wat 2Bfound voor jou kan betekenen. Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebook, Twitter en Instagram voor de laatste online marketing ontwikkelingen!

Dit artikel over:

Wat is linkbuilding? wordt beoordeeld met een 9.1 door 151 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen