Wat is Google Tag Manager en hoe te installeren?

Een kort en bondig antwoord geven op de vraag ‘wat is Google Tag Manager’ is niet eenvoudig, maar we proberen het toch. Google Tag Manager is een tool, van Google uiteraard, waarmee je als online marketeer, ondernemer of social media specialist minder afhankelijk wordt van je developers of een extern web bureau. Door middel van Google Tag Manager zorg je er namelijk voor dat je handige tags zoals Google Analytics of de Facebook pixel kan laten werken zonder dat je je webbouwer moet vragen om de tags in de code van je website te plaatsen. Nog niet helemaal duidelijk? Niet getreurd, in het restant van dit artikel leggen we precies uit hoe Google Tag Manager werkt, hoe je het programma installeert op jouw website en wat voor kansen er ontstaan.

Wat is Google Tag Manager?

Door middel van Google Tag Manager kunnen mensen die zich bezig houden met online marketing code (HTML) op websites plaatsen zonder dat ze daarvoor toegang nodig hebben tot ‘achterkant’. Bij code kun je denken aan de Google Analytics tag die ervoor zorgt dat je in Google Analytics kan zien hoeveel mensen jouw website bezoeken of de Facebook pixel waarmee je gericht kan gaan adverteren via Facebook. Het gaat overigens niet alleen om het plaatsen van tags hoor. Zo is het met Google Tag Manager ook mogelijk om enhanced e-commerce te installeren en zelfs om een cookiebanner op je website weer te geven. Bijkomend voordeel; je hoeft nooit meer te wachten tot jouw webbouwer eindelijk die ene code heeft geplaatst zodat jij weer verder kan met bijvoorbeeld je social advertising campagnes, want die plaats je vanaf nu lekker zelf! Klinkt toch te mooi om waar te zijn!?

Note: je moet jouw webbouwer nog één keer om een gunst vragen en dat is om de Google Tag Manager container in de code van je website te laten plaatsen. Hierover later meer.

Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Behalve dat jij niet langer voor iedere tag, code of andere vraag bij je webbouwer op bezoek moet zijn er meer redenen waarom je Google Tag Manager vandaag nog moet gaan gebruiken:

  • De snelheid van de website blijft optimaal. In plaats van allemaal losse codes en tags plaats je namelijk maar één code en dat is de Google Tag Manager container.
  • Google Tag Manager is helemaal gratis. Net als Google Analytics, Google Search Console en andere programma’s is Google Tag Manager gratis te gebruiken.
  • De toepassingen van Google Tag Manager zijn vrijwel eindeloos. Van het bijhouden van de bezoekers op je websites tot het installeren van enhanced e-commerce. Met Google Tag Manager is het mogelijk om de developer in jezelf naar boven te halen! Later meer over de toepassingen!
  • Sneller schakelen. Door Google Tag Manager te gebruiken ben je niet langer afhankelijk van een developer die de tags/code etc. moet plaatsen. Hierdoor kan je sneller schakelen wanneer het nodig is!

Eerlijk is eerlijk. Als we allerlei voordelen op sommen is het ook netjes om nog even de nadelen te vertellen. Want die zijn er vrijwel altijd.

  • Er is nog geen Google support voor Google Tag Manager. Waar je bij de meeste Google diensten direct contact kan opnemen met een Google helpdesk is dat met Google Tag Manager (nog) niet mogelijk. Het is dus een kwestie van heel veel uitzoeken, forums en Facebookgroepen doorspitten of zoals ik het zelf zeg: ‘try and cry and then try again’.
  • Google Tag Manager is nog niet volledig AVG-proof. Inmiddels komen er steeds meer tags en code aan waarmee je ervoor zorgt dat je website privacy bestendig blijft maar dit is wel een puntje om op te letten wanneer je met Google Tag Manager bezig bent.

 

Tags, triggers en variabelen

Voordat we aan de slag gaan met Google Tag Manager is het eerst cruciaal om de volgende begrippen door te nemen. Tags, triggers en variabelen vormen namelijk de rode draad binnen het Google Tag Manager verhaal:

  • Tags: Een tag is een stukje code dat je d.m.v. Google Tag Manager op je website kan plaatsen. Deze tag gaat ervoor zorgen dat data wordt verstuurd naar een derde partij, zoals Google Analytics of Facebook.
  • Triggers: Triggers kan je het beste zien als een alarm. Dit alarm gaat af wanneer een gebeurtenis aan bepaalde regels voldoet. Bij het instellen van Google Analytics is de regel bijvoorbeeld wanneer een random pagina binnen jouw domein wordt bekeken. Je wilt immers het websiteverkeer op je complete website kunnen bijhouden. Echter, wanneer je een gebeurtenis zoals een klik op een contact knop op één specifieke pagina wilt meten, dan vul je een trigger in die alleen afgaat op die specifieke pagina en pas op een klik op die specifieke contactknop.
  • Variabelen: Een variabele is een bestaande of nieuwe aanduiding voor een waarde die aangepast kan worden. Bijvoorbeeld de naam van een product of je Google Analytics ID (UA code) die je wilt gebruiken om websiteverkeer te meten.

Misschien zijn de termen nu nog wat onduidelijk maar als we er zo mee gaan werken dan wordt het vast duidelijk voor je!

Google Tag Manager installeren

Inmiddels hebben wij al voor diverse klanten Google Tag Manager geïnstalleerd dus wij weten wel hoe dit werkt. Ook deze handige tool gebruiken maar wil je het zelf installeren? Daarvoor heb ik onderstaand stappenplan opgesteld. Als jij toegang hebt tot je eigen CMS (WordPress) dan heb je niet eens de hulp van je developer nodig!

  1. Meld je aan via (https://www.google.com/intl/nl/tagmanager/)

Ga naar de website van Google Tag Manager. Klik rechtsboven op log in en meld je aan met een Google account.

Wat is Google Tag Manager 1

  1. Maak een nieuw account aan

Voor eindgebruikers is het mogelijk om een zogenaamde Google Tag Manager container voor hun eigen website aan te maken en voor tussenpersonen zoals online marketing bureaus is het mogelijk om meerdere accounts aan te maken. Zo is het voor ons dus mogelijk om meerdere klanten onder één account te beheren.

De werking is altijd hetzelfde. Klik linksboven op Account maken. Vervolgens krijg je het onderstaande scherm te zien:

Google Tag Manager installeren

In stap 1 vul je eerst je accountgegevens in. Hier kan je dus gewoon je bedrijfsnaam invullen en in welk land je zit. ‘Gegevens anoniem delen met Google en anderen’ kun je gewoon uit laten staan. Klik vervolgens op doorgaan en je bent alweer in stap 2.

  1. Container instellen

Nadat je op doorgaan hebt geklikt krijg je het onderstaande scherm te zien:

Wat is Google Tag Manager 3

In stap 2 dien je de juiste URL in te vullen. Dit doe je door precies het voorbeeld van Google Tag Manager over te nemen (bijv. www.mijnsite.com). https//: etc. mag je dus weglaten! Wij gebruiken de container altijd voor een internetwebsite. Klik dus op de knop Internet en vervolgens op maken. Lees de serviceovereenkomst voor Google Tag Manager en ga vervolgens akkoord met de voorwaarden voor gegevensverwerking zoals vereist volgens de AVG (nieuwe privacywetgeving). Klik rechtsboven op ‘Ja’ en je bent ready to go!

  1. Google Tag Manager installeren op jouw website

Hoppa. Je hebt een Google Tag Manager container aangemaakt. Super logische naam, want deze container gaat ervoor zorgen dat alle tags die je in de toekomst aan gaat maken hierin worden geplaatst. Voordat je aan de slag kan met het ontwikkelen van je Google Tag Manager skills moet deze container wel eerst even op je website worden geplaatst.

Als het goed is heb je nadat je in de vorige stap op ‘Ja’ klikte een pop up gekregen zoals hieronder:

Wat is Google Tag Manager 4

Dit zijn de codes die ervoor gaan zorgen dat de Google Tag Manager container op je website wordt geplaatst. Nu kan je er op twee manieren voor zorgen dat dit wordt geïnstalleerd. De beste manier is om aan jouw webbouwer te vragen of hij of zij de bovenstaande stappen kan opvolgen.

Tip: plak bovenstaande codes in een kladblok bestand om er zeker van te zijn dat de code hetzelfde blijft!

Wil je nou echt alles zelf doen, dan kan je proberen zelf die code op de juiste plekken in de <head> en <body> van je website te plaatsen. Een andere mogelijkheid is om de DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress plug-in (voor WordPress) te installeren. Vervolgens vul je de juiste Google Tag Manager ID in. Deze vind je o.a. in de bovenstaande container of onder Beheer in je Google Tag Manager account. Neem het onderstaande over en klik op wijzigingen opslaan. Je container is nu succesvol geplaatst.

Wat is Google Tag Manager 5

Toepassingen van Google Tag Manager

Nu je een Google Tag Manager container op je website hebt staan is het tijd om je tags over te zetten. Eén van de voordelen van dit programma is immers dat je alle tags onder één programma en in één container kan plaatsen. Hierdoor optimaliseer je onder andere de snelheid van je website en maak je duidelijk van welke tags je gebruik maakt.

De meest gebruikte tag is waarschijnlijk Google Analytics. Deze tag is ooit door iemand in de code van je website geplaatst. Dit kan handmatig zijn gebeurd of met een plug-in. Voordat je de losse Google Analytics code uit je website sloopt moet je eerst een nieuwe tag aanmaken in Google Tag Manager. In onderstaand stappenplan leg ik je precies uit dit werkt:

  1. Maak een nieuwe variabele aan

De eerste stap is om een nieuwe variabele aan te maken. Je wilt immers dat jouw Google Tag Manager de juiste Google Analytics ID pakt. Klik dus links op ‘Variabelen’ en vervolgens op de knop ‘Nieuw’ (zie onderstaand):

Wat is Google Tag Manager 6

  1. Variabele instellen

Op dit moment heb je nog een nietszeggende naamloze variabele. Geef je variabele dus een logische naam zoals Google Analytics – ID. Vervolgens klik je op ‘Variabele configuratie’ en onder Hulpprogramma’s op ‘Instellingen van Google Analytics’.

Wat is Google Tag Manager 7

  1. Tracking-ID instellen

Onder Tracking-ID vul je je Google Analytics UA code in. Deze code vind je in de Property Settings in de Admin omgeving van je Google Analytics account. Voorbeeld:

Wat is Google Tag Manager 8

Let op: onder meer instellingen doe je het volgende

  • Velden die moeten worden ingesteld: [veldnaam] AnonymizeIP [Waarde] true (= optioneel wanneer je aan de AVG-wetgeving wilt voldoen)
  • Advertenties: Functies voor display-advertenties inschakelen aanvinken
  • E-commerce: Geoptimaliseerde e-commercefuncties aanvinken

Wanneer je alle instellingen hebt ingesteld is je variabele klaar. Klik op opslaan.

  1. Tag en trigger aanmaken

In de volgende stap ga je ervoor zagen dat het verkeer op je website wordt gemeten. Ga naar tags en klik op Nieuw. Vervolgens krijg je een scherm dat erg veel lijkt op toen je de Google Analytics – ID variabele aanmaakte.

Geef je tag een logische naam zoals GA – Pageview. Klik vervolgens op Tagconfiguratie. Hier vind je alle tags die Google Tag Manager beheert, zoals Google Analytics en AdWords, maar ook HotJar, LinkedIn insights en aangepaste HTML waarmee de mogelijkheden helemaal eindeloos worden.

Maar goed. Klik op de bovenste tag genaamd Universal Analytics en neem het onderstaande scherm over:

Wat is Google Tag Manager 9

 Als je alles hebt overgenomen zoals hierboven is het tijd om de trigger te maken. De naam zegt het eigenlijk al maar de trigger gaat ervoor zorgen dat Google Tag Manager een seintje doorgeeft aan Google Analytics, iedere keer dat er een websitebezoeker op een bepaalde pagina binnen jouw website komt.

Google Tag Manager is aardig, want wanneer je een trigger kiest staat de juiste al klaar. Neem All pages – Paginaweergave. Je wilt namelijk precies zien welke pagina’s jouw websitebezoekers bekijken!

Wanneer je de tag en trigger hebt ingesteld is het tijd om op Opslaan te klikken. Nu kom je in het beginscherm (ook wel werkruimte genoemd) van Google Tag Manager. Klik rechtsboven op Voorbeeld en bezoek vervolgens je website (of vernieuw je website als die al open stond). Als het goed is krijg je nu een Debug scherm in je website:

Wat is Google Tag Manager 10

Note: krijg jij geen Debug systeem in je scherm? Dan staat je Google Tag Manager container niet goed ingesteld op je website.

  1. Tag verzenden

Ga terug naar je Google Tag Manager scherm en klik eerst op ‘Voorbeeldmodus sluiten’. Als alles goed heeft gewerkt klik je vervolgens op Verzenden. Je nieuwe Google Analytics tag staat nu live en Google Tag Manager zorgt ervoor dat Google Analytics verkeer meet.

Voor je het vergeet

Nu staat er een losse Google Analytics code én een Analytics tag in de Google Tag Manager container op je website. Laat dus de losse Google Analytics code van je website afhalen wil je voorkomen dat er dubbele data gemeten wordt.

Zo, je eerste tag is geplaatst. Gelukkig zijn er nog véél meer toepassingen met Google Tag Manager. Onderstaand slechts een fractie van de mogelijkheden:

  • Plaatsen van tags voor o.a. Google Analytics, Google AdWords, Facebook Pixel, LinkedIn Insights, Google Optimize en tientallen andere tags.
  • Meetbaar maken van doelen zonder dat er bestemmingspagina’s nodig zijn. Denk hierbij aan klikken op mail- en telefoonknoppen, PDF downloads, aanmeldingen voor trainingen etc.
  • Plaatsen van een cookiebanner, meten van enhanced e-commerce, plaatsen van rich snippets etc.

 

Google Tag Manager gebruiken?

Jij kan nu zelf aan de slag met het installeren van Google Tag Manager en het instellen van Google Analytics. Dit is echter pas de basis en Google Tag Manager kan ontzettend ingewikkeld zijn. Ben jij op zoek naar een partner die dit voor jou kan regelen dan ben je bij 2Bfound aan het juiste adres. Inmiddels hebben wij veel Google Tag Manager ervaring waardoor wij jou prima kunnen helpen. Neem gerust even contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!

Dit artikel over:

Wat is Google Tag Manager? wordt beoordeeld met een 9.1 door 156 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen