Wat is Google Tag Manager en hoe te installeren?

Een kort en bondig antwoord geven op de vraag ‘wat is Google Tag Manager’ is niet eenvoudig, maar we proberen het toch. Google Tag Manager is een tool van Google waarmee je als online marketeer, ondernemer of social media specialist minder afhankelijk wordt van je developers of een extern bureau. Door middel van Google Tag Manager zorg je er namelijk voor dat je handige tags zoals Google Analytics of de Facebook pixel kan laten werken zonder dat je je webbouwer moet vragen om de tags in de code van je website te plaatsen. Nog niet helemaal duidelijk? Niet getreurd, in dit artikel leggen we precies uit hoe Google Tag Manager werkt, hoe je het programma installeert op jouw website en wat je daadwerkelijk allemaal kunt meten!

Inhoudsopgave

Ben je heel gericht op zoek naar informatie over een onderdeel of toepassing binnen Google Tag Manager? Spring dan direct naar een relevant hoofdstuk:

  1. Wat is Google Tag Manager?
  2. Datalayers, containers, tags, triggers en variabelen
  3. Waarom Google Tag Manager gebruiken?
  4. Google Tag Manager installeren
  5. Hoe gebruik ik GTM? Toepassingen
  6. Google Tag Manager specialist nodig?

1. Wat is Google Tag Manager?

Google Tag Manager is een gratis tool van Google waarmee je alle gebeurtenissen binnen je website kunt tracken en al jouw tracking codes kunt verzamelen op één locatie binnen jouw website. Tracking tools zoals Google Analytics, Hotjar of Facebook pixel beheer je met Tag Manager dus eenvoudig vanuit één beheersysteem. Dit biedt jou als websitebeheerder of marketeer meerdere voordelen en de tracking mogelijkheden zijn daarbij bijna eindeloos! In dit artikel praten we je bij over de essentie van Google Tag Manager en geven we je belangrijke praktische voorbeelden. Bekijk hieronder eerst een visuele weergave van de manier waarop Google Tag Manager data verzamelt.

Wat is Google Tag Manager

Figuur 1: wat is Google Tag Manager?

De naam ‘Tag Manager’ is eenvoudig te verklaren, want het heeft alles te maken met de manier waarop je Google Tag Manager (GTM) gebruikt. Simpel gezegd gebruik je tags om gebeurtenissen te meten op jouw website. Alle gebeurtenissen, zoals klikken en weergaven, worden allemaal in een grote bak met data gegooid: de datalayer. Zodra je specifieke gebeurtenissen triggered op de website kun je daar tags aan koppelen. Dat alles doe je vanuit één GTM container, ofwel de locatie waar je alle tags en triggers kunt beheren. Diverse tracking tools breng je zo samen én je kunt specifieke gebeurtenissen of bezoeken op je website heel gericht tracken. Over de ‘waarom Google Tag Manager?’ later meer. Eerst duiken we nog even dieper in op de verschillende onderdelen van Google Tag Manager, zodat je die op een rij hebt.

Spring direct naar ‘Waarom GTM, de voordelen’.

Goed om te weten: met GTM kun je niet alleen specifieke gebeurtenissen tracken en tracking codes bij elkaar brengen, maar is het ook mogelijk om enhanced e-commerce te installeren of een cookie banner te plaatsen.

2. Datalayer, container, tags, triggers en variabelen

Voordat we aan de slag gaan met Google Tag Manager is het eerst cruciaal om de volgende onderdelen te begrijpen. De datalayer, jouw container, tags, triggers en variabelen vormen namelijk de rode draad binnen het Google Tag Manager verhaal. Onderstaand visueel samengevat:

Tags, triggers, variabelen en datalayer

Figuur 2: datalayer, tags, triggers en variabelen

Ter verduidelijking hieronder een uitleg per onderdeel:

Wat is de data-layer?

Alle gebeurtenissen of activiteiten die binnen jouw website worden verricht, komen in een grote bak terecht met data. Die data is niet zomaar te lezen en kan daarom ook niet zomaar vertaald worden in inzichten. Daarom hebben we een Google Tag Manager container.

Wat is een GTM container?

In onze GTM container gebruiken we tags, triggers en variabelen om specifieke data uit de datalayer te kunnen uitlezen. Alle tracking codes die je met behulp van GTM op je website wilt plaatsen en alle specifieke gebeurtenissen die je wilt tracken, plaats je in jouw GTM container. Zodra de gebeurtenis of actie dan voorkomt, wordt alle data doorgeschoten naar je tracking tools (3rd party tools). Voordat je van start gaat, maak je daarom een container aan die je koppelt aan jouw website. Dat is gelijk de enige handeling waarbij je jouw webdeveloper nodig hebt. De container heeft namelijk een eigen HTML code, die in de achterkant van de website geplaatst moet worden.

Wat is een tag?

In jouw GTM container maak je verschillende tags aan, waarmee je bepaalde gebeurtenissen of acties een ‘naamkaartje’ geeft. Zodra je jouw GTM container hebt gekoppeld aan externe tracking tools, kun je deze tags doorzetten naar die tracking tools. De tag heeft dan ook een beschrijvende naam en geeft daarbij aan naar welke tool hij de gebeurtenis of actie moet doorschieten. Vaak hebben we het dan over Google Analytics.

Wat is een trigger?

Tags worden pas doorgestuurd naar de gekoppelde tool als de trigger wordt ‘afgevuurd’. Triggers kun je het beste zien als een alarm. Dit alarm gaat af wanneer een gebeurtenis aan bepaalde regels voldoet. Die regels stel je dan ook vooraf in. Als voorbeeld nemen we Google Analytics: bij het instellen van Google Analytics wil je allereerst heel jouw website meten (alles wat er gebeurt), ofwel alle pagina’s. Daarom gebruiken we als trigger/regel: een pagina bezoeken binnen de website. Op elke mogelijke manier staat een bezoek aan de website gelijk aan het bezoeken van een (willekeurige) pagina, dus dat is precies wat we willen. De trigger is in dit geval dus ‘pagina bezoeken’, wat betrekking heeft op alle pagina’s en die we een tag geven als ‘pagina bezoek’. Dit is vereist bij het instellen van Google Analytics binnen GTM.

Wat zijn variabelen? 

Een variabele gebruik je om een trigger specifiek te maken. Wil je niet alle pagina’s van de website tracken, maar slechts pagina A? Dan kun je met behulp van een variabele aangeven dat je uitsluitend pagina A wilt meenemen. Hier pas je vervolgens je tag op aan, zodat je ook weet dat het exact om deze pagina gaat. Ook gebruik je een variabele om je tracking codes van externe tools in te stellen, zodat ze allemaal binnen één locatie staan. Zodra je dan data door wilt sturen naar deze tools kun je deze instelling gebruiken bij je tag. 

In Google Tag Manager kunnen variabelen ‘default’ en ‘custom’ zijn, maar voor de basismogelijkheden heb je vaak genoeg aan de ‘default’, ofwel standaard mogelijkheden. Het is belangrijk om het verband tussen deze onderdelen te begrijpen, waarna het eenvoudiger wordt om het te gaan toepassen. Hieronder gaan we nog eens in op de voordelen van GTM, wat vaak een rol speelt in de afweging om GTM te gebruiken voor jouw website. Weet je al voldoende en wil je graag meer weten over de toepassing van GTM? Spring dan direct naar:

Belangrijk: je moet jouw webbouwer één keer om een gunst vragen en dat is om de Google Tag Manager container in de code van je website te laten plaatsen. Hierover later meer.

Ga hier terug naar de inhoudsopgave.

3. Waarom Google Tag Manager gebruiken?

Waarom zou je Google Tag Manager willen gebruiken als het zoveel onderdelen bevat die je nog niet onder de knie hebt? Goede vraag! Bedenk daarom goed of je voldoende tijd en kennis hebt voor GTM. De voordelen wegen namelijk wel degelijk tegen de tijdsinvestering op als je de tracking binnen je website naar een hoger niveau wilt tillen. Twijfel je daaraan? Schakel dan bijvoorbeeld een SEO specialist in. 

Behalve dat jij niet langer voor iedere tag, code of andere vraag bij je webbouwer op bezoek moet, zijn er meer redenen waarom je Google Tag Manager vandaag nog moet gaan gebruiken:

  • De snelheid van de website blijft optimaal. In plaats van allemaal losse codes en tags plaats je namelijk maar één code en dat is de Google Tag Manager container.
  • Google Tag Manager is helemaal gratis. Net als Google Analytics, Google Search Console en andere programma’s is Google Tag Manager gratis te gebruiken.
  • De toepassingen van Google Tag Manager zijn vrijwel eindeloos. Van het (geavanceerd) bijhouden van de bezoekers op je websites tot het installeren van enhanced e-commerce. Met Google Tag Manager is het mogelijk om de developer in jezelf naar boven te halen! Google Analytics is voor veel van de tracking mogelijkheden te beperkt. Later meer over de toepassingen.
  • Sneller schakelen. Door Google Tag Manager te gebruiken, ben je niet langer afhankelijk van een developer die de tags/code etc. moet plaatsen. Hierdoor kan je sneller schakelen wanneer het nodig is voor bijvoorbeeld je social advertising campagnes!
  • Test tool. Erg waardevol is de debug-mode in GTM. Een test modus waarin je direct kunt zien of je de juiste tags, triggers en variabelen hebt gebruikt.
  • Gebruikersrechten. Je kunt de juiste mensen toegang geven tot de GTM container, zodat je ook weet hoe problemen kunnen ontstaan. Niets is vervelender als problemen die ‘niemand heeft veroorzaakt’.
  • Beheer meerdere containers uit één locatie. Heb je meerdere sites tot je beschikking? GTM geeft je de mogelijkheid om diverse containers te beheren wat zorgt voor overzicht en structuur

Eerlijk is eerlijk: als we alle voordelen opsommen, is het ook netjes om nog even de nadelen te vertellen. Want die zijn er vrijwel altijd.

  • Google Tag Manager is nog niet volledig AVG-proof. Inmiddels komen er steeds meer tags en code aan waarmee je ervoor zorgt dat je website privacy bestendig blijft, maar dit is wel een aandachtspunt wanneer je Google Tag Manager inzet.
  • Een SEO webdesign is benodigd. Zonder een technisch gestructureerde website wordt het namelijk erg lastig om de juiste, unieke codes te kunnen tracken. Hier kun je tegenaan lopen als je aan de slag gaat met Tag Manager.

Ga hier terug naar de inhoudsopgave.

4. Google Tag Manager installeren

Inmiddels implementeren we bijna standaard Google Tag Manager voor onze klanten, dus we kunnen je alles vertellen over de installatie. Om het zelf te kunnen installeren, hebben we hieronder een stappenplan opgesteld. Als jij toegang hebt tot je eigen CMS (WordPress) dan heb je niet eens de hulp van je developer nodig!

Stappenplan Google Tag Manager installeren

  1. Meld je aan via (https://marketingplatform.google.com/intl/nl/about/tag-manager/)

Ga naar de website van Google Tag Manager. Klik rechtsboven op inloggen en meld je aan met een Google account.

Google Tag Manager installeren

Figuur 3: GTM installeren

  1. Maak een nieuwe container aan

Website eigenaren kunnen een eigen Google Tag Manager container aanmaken en tussenpersonen zoals online marketing bureaus kunnen zelfs meerdere containers aanmaken. Zo is het voor ons dus mogelijk om meerdere klanten onder één account te beheren. De werking is altijd hetzelfde. Klik linksboven op Account maken. Vervolgens krijg je het onderstaande scherm te zien:

GTM account aanmaken

Figuur 4: GTM account

Hier vul je eerst je accountgegevens in. Je kunt dus gewoon je bedrijfsnaam invullen en aangeven in welk land je actief bent. ‘Gegevens anoniem delen met Google en anderen’ kun je gewoon uit laten staan.

  1. Container instellen

Scroll naar onder en je ziet de onderstaande opties:

GTM container instellen

Figuur 5: GTM container instellen

Voor de container naam kan je het beste gewoon het domein invullen, waarbij je https//: etc. mag weglaten! Wij gebruiken de container altijd voor een internet website. Klik dus op de knop Internet en vervolgens op ‘Maken’. Lees de serviceovereenkomst voor Google Tag Manager en ga vervolgens akkoord met de voorwaarden voor gegevensverwerking zoals vereist volgens de AVG (nieuwe privacywetgeving). Klik rechtsboven op ‘Ja’ en je bent ready to go!

  1. Google Tag Manager installeren op jouw website

Hoppa. Je hebt een Google Tag Manager container aangemaakt. Super logische naam, want deze container gaat ervoor zorgen dat alle tags die je in de toekomst aan gaat maken hierin worden geplaatst. Voordat je aan de slag kan met het ontwikkelen van je Google Tag Manager skills moet deze container wel eerst even op je website worden geplaatst.

Als het goed is, heb je nadat je in de vorige stap op ‘Ja’ klikte een pop up gekregen zoals hieronder:

GTM code installeren

Figuur 6: GTM code installeren

Dit zijn de codes die ervoor gaan zorgen dat de Google Tag Manager container op je website wordt geplaatst. Nu kan je er op twee manieren voor zorgen dat dit wordt geïnstalleerd. De beste manier is om aan jouw webdeveloper te vragen of hij of zij de bovenstaande stappen kan opvolgen.

Tip: plak bovenstaande codes in een kladblok bestand om er zeker van te zijn dat de code hetzelfde blijft!

Wil je nou echt alles zelf doen, dan kan je proberen zelf die code op de juiste plekken in de <head> en <body> van je website te plaatsen.

Google Tag Manager installeren binnen WordPress

Een andere mogelijkheid is om de DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress plugin te installeren. Vervolgens vul je de juiste Google Tag Manager ID in. Deze vind je helemaal bovenaan in je GTM container, welke begint met ‘GTM-’. Neem het onderstaande over en klik op wijzigingen opslaan. Je container is nu succesvol geplaatst.

Wat is Google Tag Manager 5

Figuur 7: GTM in WordPress

Ga hier terug naar de inhoudsopgave.

5. Hoe gebruik ik GTM? Toepassingen

Nu je een Google Tag Manager container op je website hebt staan, is het tijd om je tags in te richten en GTM toe te passen. Eén van de voordelen van dit programma is immers dat je alle tags onder één programma en in één container kunt plaatsen. Hierdoor optimaliseer je onder andere de snelheid van je website en maak je duidelijk van welke tags je gebruik maakt. Hieronder gaan we in op diverse toepassingen binnen Google Tag Manager die voor veel marketeers waardevol zijn.

Spring direct naar voor jou relevante toepassingen:

Toch eerst meer leren over wat GTM is? Ga hier terug naar de inhoudsopgave.

Google Analytics installeren

De meest gebruikte tag is waarschijnlijk de tag waarmee je Google Analytics op alle pagina’s binnen je website zet. Vaak is de Google Analytics code al in de website gezet door de webdeveloper of via een plug-in. Om deze code in je GTM container op te nemen, zal je de losse Analytics code wel uit je website moeten slopen, om een dubbele vermelding te voorkomen. Daarna volg je het volgende stappenplan.

  1. Maak een nieuwe variabele aan

De eerste stap is een nieuwe variabele aanmaken. Je wilt er immers voor zorgen dat Google Tag Manager jouw tags doorschiet naar specifiek Google Analytics. Klik dus links op ‘Variabelen’ en vervolgens op de knop ‘Nieuw’ (zie onderstaand):

GTM variabelen aanmaken

Figuur 8: GTM variabelen

  1. Variabele instellen

Op dit moment heb je nog een nietszeggende naamloze variabele. Geef je variabele dus een logische naam zoals Google Analytics – ID. Vervolgens klik je op ‘Variabele configuratie’ en onder Type variabele op ‘Instellingen van Google Analytics’.

GTM GA ID instellen

Figuur 9: instellingen voor Google Analytics

  1. Tracking-ID instellen

Onder Tracking-ID vul je je Google Analytics UA code in. Deze code vind je in de Property Settings in de Admin omgeving van je Google Analytics account. Voorbeeld:

Wat is Google Tag Manager 8

Figuur 10: Google Analytics ID instellen

Let op: onder ‘Meer instellingen’ doe je het volgende

  • Velden die moeten worden ingesteld: [veldnaam] AnonymizeIP [Waarde] true (= optioneel wanneer je aan de AVG-wetgeving wilt voldoen)
  • Advertenties: Functies voor display-advertenties inschakelen aanvinken
  • E-commerce: Geoptimaliseerde e-commercefuncties aanvinken

Wanneer je bovenstaande hebt ingesteld is je ‘Google Analytics – ID’ variabele klaar. Klik op opslaan.

  1. Tag en trigger instellen

Nu ga je ervoor zorgen dat het verkeer op je website wordt gemeten. Ga naar Tags en klik op ‘Nieuw’. Vervolgens krijg je nogmaals een invulscherm. Geef je tag een logische naam zoals GA – Pageview. Klik vervolgens op ‘Tagconfiguratie’. Hier vind je alle tags uit de Google Tag Manager galerij, zoals Google Analytics, Google Ads, HotJar, LinkedIn insights en ook ‘aangepaste HTML’ waarmee de mogelijkheden helemaal eindeloos worden.

Om Google Analytics succesvol te installeren kies je ‘Google Analytics – Universal Analytics’ als tag type. Dat heeft Google Tag Manager standaard voor ons beschikbaar gesteld. Vervolgens kies je voor het trackingtype ‘Paginaweergave’, omdat we willen dat de paginaweergaven gemeten worden via Google Analytics. Daarna kies je jouw GA – ID voor de Google Analytics instellingen. Zo schieten we de data door naar het juiste account.

GTM - GA Pageview tag

Figuur 11: GTM Pageview tag

Dan rest ons alleen nog de trigger. De naam zegt het eigenlijk al: de trigger gaat ervoor zorgen dat Google Tag Manager de data van de Tag doorgeeft aan Google Analytics, iedere keer dat er een websitebezoeker een ‘Paginaweergave’ triggered. We willen dat op heel de website meten, dus we stellen ‘Alle pagina’s’ in als trigger. Sla je tag en trigger op.

Pro tip: testen

Natuurlijk willen we graag direct testen of de installatie goed is gelukt. Dit is overigens altijd erg belangrijk bij het gebruik van GTM. Een foute installatie kan leiden tot verlies van waardevolle data, dus dat voorkomen we maar al te graag. Kies in het beginscherm van GTM daarom voor ‘Voorbeeld’ en bezoek vervolgens je website in een nieuw tabblad (of ververs het tabblad). Vervolgens verschijnt het ‘Debug scherm’ in je website:

Google Tag Manager Debugmode

Figuur 12: GTM debugmode testen

Note: krijg jij geen Debug systeem in je scherm? Dan staat je Google Tag Manager container niet goed ingesteld op je website.

  1. Tag verzenden

Ga terug naar je Google Tag Manager omgeving en klik eerst op ‘Voorbeeldmodus sluiten’. Als alles goed heeft gewerkt, klik je vervolgens op ‘Verzenden’. Je nieuwe Google Analytics tag staat nu live en Google Tag Manager zorgt ervoor dat Google Analytics verkeer meet.

Externe tool tracking installatie

Zo, je eerste tag is geplaatst. Gelukkig zijn er nog véél meer toepassingen met Google Tag Manager. Soortgelijke tags als die van Google Analytics maak je dus aan voor andere 3rd party of externe tools, zoals:Google Ads remarketing

  • Facebook Pixel
  • LinkedIn Insights 
  • Google Optimize 
  • Hotjar 

Terug naar alle toepassingen binnen GTM.

Events tracking via Google Tag Manager

Ben je klaar voor de wat meer geavanceerde tracking mogelijkheden die GTM biedt? Dan laten we je hier enkele waardevolle event tracking mogelijkheden zien die voor bijna iedere website wel waardevol zijn. Hierbij maken we bepaalde gebeurtenissen meetbaar binnen de website, waarbij we geen gebruik maken van bestemmingspagina’s (wat we wel deden bij de installatie van Google Analytics bijvoorbeeld). 

Terug naar alle toepassingen binnen GTM.

Google Tag Manager: link klikken meten

Het meten van het aantal klikken op een bepaalde link binnen je website is erg waardevol. Zo zou je het aantal klikken op jouw telefoonnummer of e-mailadres kunnen meten.

GTM link clicks

Figuur 13: GTM link klikken

Stappenplan:

  1. Ga naar variabelen en selecteer alle ‘klikken’ ingebouwde variabelen van GTM.
  2. Maak een ‘alleen links’ klik trigger aan en vuur hem af op ‘alle pagina’s’.
  3. Maak een tag aan voor een gebeurtenis en stuur de data door naar je Google Analytics account.
  4. Zet de debug/voorbeeld modus aan en klik binnen jouw website op de link die je wilt meten.
  5. Klik op de trigger die links in het debug-menu verschijnt als ‘Link Click’ en klik daarna op de tag die daarop is afgevuurd.
  6. Klik vervolgens bovenaan in de debug modus op ‘Variables’ en zoek een variabele die een unieke waarde geeft voor de link klik. Bijvoorbeeld: Click URL.
  7. Keer vervolgens terug naar GTM en maak je trigger specifieker. Doe dat door niet langer ‘alle link klikken’, maar ‘sommige’ te selecteren en selecteer dan bijvoorbeeld de Click URL variabele. Vul (een deel van) de unieke waarde in, zodat alleen deze link klik getriggerd zal worden. Bijvoorbeeld ‘tel:’, als je alle telefoonnummer klikken wilt meten.
  8. Testen. Test of de specifieke trigger en tag nog steeds afgevuurd wordt. Zo ja? Verzend de container opnieuw en stel de conversie in in Google Analytics. Hiervoor neem je enkel de ‘Categorie’ waarde exact over van je GTM tag. Nog niet gelukt? Ga terug naar stap 2.

Wil je meer weten over het meten van link klikken of heb je andere vragen? Neem eenvoudig contact met ons op via het chatvenster rechtsonder in beeld. 

Terug naar alle toepassingen binnen GTM.

Google Tag Manager: button klikken

Ook het meten van het aantal klikken op bepaalde buttons is vaak erg waardevol. Ben je aan het testen welke button (of invulling ervan) het beste werkt voor jouw doelgroep? Dan moet je wel goed kunnen meten hoe vaak er op de button geklikt wordt. Het volgende stappenplan is toepasbaar op alle buttons met een link. Oftewel, een button die je doorstuurt naar een andere pagina. De andere optie is een button zonder een link, waarbij je dus niet doorgestuurd wordt naar een andere pagina. Beide scenario’s maken we duidelijk. In dit voorbeeld meten we onderstaande button:

GTM button klikken meten

Figuur 14: GTM button klikken

Stappenplan:

  1. Ga naar ‘Variabelen’ en check opnieuw of alle ‘klikken’ variabelen actief zijn.
  2. Vervolgens maak je een nieuwe ‘Klikken’ trigger aan. Button met een link? Selecteer de trigger ‘Alle links’. Button zonder link? Selecteer de trigger ‘Alle elementen’.
  3. Maak een nieuwe Tag aan voor deze trigger. Geef logische beschrijvende namen mee. Categorie: Button Cases. Actie: klik. Stuur de data door naar Google Analytics door je GA – ID variabelen te selecteren en selecteer de zojuist aangemaakte trigger om deze tag af te vuren. 
  4. Activeer de debug/voorbeeld modus opnieuw en/of vernieuw deze modus. Klik op de button die je wilt meten. Tip voor buttons met een link: gebruik CTRL + klik. De link opent op een nieuw tabblad, waardoor jouw debug modus niet refreshd.
  5. De ‘Link Click’ variabele komt rechts in het debug menu tevoorschijn, waarbij onze tag wordt afgevuurd. Nu wordt het interessant, want we zijn er nog niet. Nu meten we namelijk alle klikken op die links, maar we willen alleen de klikken via deze button meten. Ga daarom bovenin het debug menu naar ‘Variables’ en zoek naar een unieke waarde van de button.

    GTM button link klik cases

    Figuur 15: GTM button klikken cases

  6. Ga nu terug naar je trigger in GTM en selecteer ‘Sommige links’, jouw unieke variabele en de daarbij horende waarde: btn bg-orange-light
  7. Controleer goed of de waarde echt een unieke button beschrijft! Zorg dus dat er niet meer van dit soort buttons getriggerd worden op deze waarde.
  8. Testen. Vernieuw de debug modus, test je button en verzend de container opnieuw zodra je klaar bent. Zet opnieuw enkel de ‘Categorie’ waarde van jouw tag in een Google Analytics doel.

Wil je meer weten over het meten van button klikken of is het je nog niet gelukt de juiste data door te sturen? Neem eenvoudig contact met ons op via het chatvenster rechtsonder in beeld.

Terug naar alle toepassingen binnen GTM.

Google Tag Manager: PDF downloads 

Heb je interessante content voor je doelgroep in PDF document online staan? Dan wil je meten hoe vaak deze bekeken ofwel gedownload worden. Gebruik dit stappenplan:

  1. Gebruik net als hierboven allereerst alle ‘klikken’ variabelen.
  2. Maak een trigger aan voor ‘Alle link klikken’
  3. Maak een tag aan voor deze trigger met duidelijke beschrijvingen van de actie. Categorie: PDF. Actie: download.
  4. Bekijk in de debug modus of de trigger naar boven komt op de website en navigeer dan in de debug modus naar de variabelen. Onthoud de variabele die weergegeven staat bij de uniek URL van het PDF bestand. Dat is vaak Click URL.
  5. Maak je trigger specifieker door Click URL als variabele in te geven. Dan wordt het interessant, want we willen nu enkel de URL met .pdf meten. Daarom selecteer je ‘komt overeen met ReGex (hoofdletter gebruik negeren)’. Op deze manier zorgt de ‘.’ niet voor fouten, maar wordt deze meegenomen als onderdeel van de URL. Vul vervolgens de waarde in: \.pdf (de \ zorgt ervoor dat de punt wordt meegenomen).
  6. Testen. Verzend de container. Stel het Google Analytics ‘gebeurtenis’ doel in door enkel de ‘Categorie’ waarde uit de tag over te nemen.

Wil je meer weten over het meten van PDF downloads of is het je nog niet gelukt de juiste data door te sturen? Neem eenvoudig contact met ons op via het chatvenster rechtsonder in beeld.

Terug naar alle toepassingen binnen GTM.

Google Tag Manager: form tracking

Contact aanvragen zijn belangrijke conversies, maar hoe meet je ze? Hier zetten we 3 methodes uiteen.

  1. Bedankt-pagina. Zodra er een bedankt-pagina achter het contactformulier hangt, heb je Google Tag Manager eigenlijk niet nodig. In Google Analytics kun je dan namelijk gewoon de bestemmings-URL opgeven.
  2. AJAX formulieren. Krijg je geen nieuwe bedankt-pagina, maar wordt alleen een succes-bericht getoond op dezelfde pagina? Vaak gaat het dan om een AJAX formulier. Gelukkig hebben GTM specialisten al een specifieke variabele aangemaakt voor dit soort formulieren. In Google vind je eenvoudig het stukje ‘aangepaste code’ dat je hiervoor gebruikt in een nieuwe tag ‘aangepast HTML’.
  3. Als bovenstaande methodes niet werken, kun je altijd terugvallen op ‘Custom variables’. Je kan dan namelijk meten wanneer een bepaald succes-bericht wordt getoond. Het is wel belangrijk dat het bericht een uniek element bevat, wat je anders zult moeten vragen aan je webdeveloper. Om de custom variabele in te stellen moet je weten welk stuk code uniek is, waarvoor je de ‘inspecteren’ functie opent met je rechtermuisknop. Zoek hiervoor naar een ‘class’.

Deze tracking methodes vereisen uitgebreide kennis, zoals je gemerkt hebt. Kom je er zelf niet uit? Neem dan gerust contact met ons op via het chatvenster rechtsonder in beeld. Wil je stap voor stap alle mogelijkheden binnen Google Tag Manager leren? Bekijk dan eens de GTM academy van specialist Julius Fedorovicius.

Terug naar alle toepassingen binnen GTM.

6. Google Tag Manager specialist nodig?

Jij kan nu zelf aan de slag met het installeren van Google Tag Manager, het meten van belangrijke gebeurtenissen en het instellen van doelen in Google Analytics. Ontzettend belangrijk om je online marketing resultaten te monitoren. Dit is echter pas de basis en Google Tag Manager kan ontzettend ingewikkeld zijn. Ben jij op zoek naar een partner die dit voor jou kan regelen dan ben je bij 2Bfound aan het juiste adres. Inmiddels hebben wij veel Google Tag Manager ervaring waardoor wij jou prima kunnen helpen. Neem gerust even contact met ons op om de mogelijkheden vrijblijvend te bespreken!

Dit artikel over:

Wat is Google Tag Manager? wordt beoordeeld met een 9.1 door 156 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

De belangrijkste redenen om Tag Manager te gebruiken zijn:
- De snelheid van jouw website blijft optimaal door de enkele tracking container, in plaats van verschillende tags en codes.
- Google Tag Manager is gratis en toegankelijk voor iedere website of shop.
- De tracking mogelijkheden zijn vrijwel eindeloos, waarmee je het gedrag van website bezoekers erg nauwkeurig in kaart kan brengen.
- Code vervangen of uitbreiden? Dat doe je zelf en niet iedere keer via jouw developer. Tag Manager laat je veel sneller schakelen.
Tag Manager gaat uit van 3 hoofdelementen, waarmee je vrijwel alles op jouw domein meetbaar maakt:
- Tags; waarmee je de verzamelde data ook kunt doorsturen naar overige tools, zoals Analytics.
- Triggers; waarmee je aangeeft wanneer een tag geactiveerd wordt. Dat kan variëren van klikken tot zichtbare elementen.
- Variabelen; waarmee je triggers specifieker maakt, zodat je exact 'dat element' op je site gaat meten. Meer hierover lees je in ons artikel, of kom je te weten door contact met ons op te nemen.
Tag Manager installeer je in 4 eenvoudige stappen:
1. Aanmelden via de website van Google.
2. Aanmaken nieuw account.
3. Container instellen.
4. Google Tag Manger container installeren op jouw website of shop.
Bekijk de stappen uitvoerig in dit artikel.
Ja dat kun je én nee dat is niet altijd even praktisch.
Ja, je kunt zelfs de Google Analytics trackingcode in een Tag Manager container zetten, zodat alles in diezelfde container staat.
Nee, dat is niet in alle gevallen praktisch, want je kunt bezoekersaantallen nog altijd beter rechtstreeks uit Google Analytics halen. Tag Manager vergt uitgebreide kennis van de tool, waardoor het echt interessant wordt voor bijzondere interacties van gebruikers, zoals button-klikken, contactaanvragen, zichtbaarheid van afbeeldingen, etc.