Wat is Google Adwords (SEA)?

Google AdWords is een belangrijk programma van zoekmachine gigant Google Inc. AdWords is namelijk verantwoordelijk voor een zeer groot deel van de totale inkomsten. Daarom is het een terechte vraag om te stellen; Wat is Google AdWords? Veel mensen verwarren AdWords namelijk met advertising en zoekmachine optimalisatie, terwijl er wel degelijk verschillen zijn. Hieronder geven we je antwoord!

Verschil SEO en SEA

Met zoekmachine optimalisatie, of SEO, duurt het langer om op de eerste pagina van Google te komen. Google heeft nu eenmaal meer tijd nodig om met zijn bots een website te indexeren. Juist hier komt het grote voordeel van AdWords om de hoek kijken. Met Google AdWords heb je namelijk de mogelijkheid om jouw advertentie direct bovenaan de zoekresultaten te plaatsen. Maar welke factoren bepalen dan op welke plaats een advertentie wordt weergeven? Google AdWords bureaus zijn gespecialiseerd in het beantwoorden van deze vraag. Daarnaast is het een verstandige keuze zijn om een Google Adwords training Google AdWords te volgen.

Wat is Google Adwords?

Door middel van Google AdWords (tegenwoordig heet het overigens Google Ads) kunnen bedrijven advertenties maken die worden getoond wanneer zoekmachine gebruikers relevante zoekopdrachten uitvoeren. Deze advertenties zijn te herkennen aan het groene ‘Adv.’ Teken voor de website URL zoals hieronder is weergegeven:

Wat is Google AdWords - 2Bfound

AdWords advertentie van 2Bfound

Met zoekmachine optimalisatie, of SEO, duurt het langer om op de eerste pagina van Google te komen. Google heeft nu eenmaal meer tijd nodig om met zijn bots een website te indexeren. Juist hier komt het grote voordeel van AdWords om de hoek kijken. Met Google AdWords heb je namelijk de mogelijkheid om jouw advertentie direct bovenaan de zoekresultaten te plaatsen. Jouw advertentiepositie wordt bepaald door de kwaliteitsscore. Deze score bestaat uit een aantal onderdelen.

 

Hoe maak je een Google AdWords account aan?

Voor een AdWords-account zijn twee dingen benodigd. Een geldig e-mailadres en de website van jouw bedrijf. In een aantal stappen leggen wij simpel uit hoe jij een account aanmaak.

  1. Voer het e-mailadres in dat jij wilt gebruiken voor jouw nieuwe AdWords-account. Ben je al in het bezit van een Google-product (zoals Gmail), gebruik dan dit e-mailadres.
  2. Vul het websiteadres in waarvoor het AdWords-account wordt opgezet.
  3. Klik vervolgens op doorgaan.
  4. Maak een nieuw account aan of log in op bestaande Google-account (Gmail).
  • Voor een nieuw account aanmaken, klik op een account maken en volg vervolgens de instructies op om gemachtigd te worden over dat account.
  • Ben je al in het bezit van een Google-product zoals Gmail? Log dan in met bestaan e-mailadres en wachtwoord.

Hoe bepaalt Google de kwaliteitsscore?

De kwaliteitsscore is de totaalscore die Google geeft aan het door jou opgegeven zoekwoord of zoekwoorden. De score is een getal tussen de 1 en de 10, waarbij 10 het hoogst haalbare is. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een aantal factoren:

  • De relevantie van het zoekwoord en jouw advertentie. Wanneer jij adverteert over voetbal en je gebruikt het zoekwoord ‘volleybal’, dan leidt dit tot een lage kwaliteitsscore.
  • De relevantie van het zoekwoord en de zoekopdracht. In hoeverre komt de zoekopdracht van een gebruiker overeen met jouw zoekwoord? Hoe hoger de relevantie, hoe hoger de kwaliteitsscore.
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina. De bestemmingspagina is de pagina waar de bezoeker terecht komt na het klikken op jouw advertentie. Kijkend naar het voorbeeld van voetbal en volleybal. Als de advertentie gaat over voetbal en de landingspagina gaat over volleybal, dan ziet Google dit. Hierdoor pakt de kwaliteitsscore lager uit.
  • De prestaties van je account in de (geografische) regio waar jouw advertentie wordt weergeven.
  • De verwachte klikfrequentie (CTR) van het zoekwoord. Dit wordt mede bepaald door de eerdere CTR van het zoekwoord.
  • De historie van de CTR van de zichtbare URL. Dit houdt in hoe vaak er wordt geklikt op de zichtbare URL van jouw advertentie.
  • De algehele CTR van de advertenties en zoekwoorden in je eigen account. Als jouw account goed presteert waardeert Google jouw account meer en ontvang je een hogere kwaliteitsscore.
  • De apparaten waarop je target. Google achterhaalt op welke apparaten beter wordt gepresteerd. Op basis van die gegevens wordt een kwaliteitsscore per apparaat bepaald.

Wat zijn de voordelen van een hoge kwaliteitsscore?

Het hebben van een hoge kwaliteitsscore biedt een aantal grote en belangrijke voordelen met zich mee. Met een hoge kwaliteitsscore is het namelijk mogelijk om ‘’korting’’ te krijgen op jouw biedingen. Stel: je geeft een max. CPC (kosten per klik) van €2,50 op. Bij het hebben van een kwaliteitsscore van 10/10 is het mogelijk dat Google de kosten per klik waardeert op €1,50. Google waardeert het als jouw advertentie van hoge kwaliteit en relevant is voor de gebruiker van Google. Google wilt immers ook de beste gebruikerservaring bieden voor haar gebruikers. De hoogte van het bod is van invloed op de advertentie positie binnen Google. De kwaliteitsscore draagt ook dermate bij aan de positie dat het voordelig kan uitpakken. Zo is het mogelijk dat jouw concurrent €3,20 biedt per klik maar onder jou staat vanwege een lage kwaliteitsscore. Ook al bied de concurrentie meer, vanwege de kwaliteitsscore kan jij boven hen eindigen.

Hoe weet je wat jouw kwaliteitsscore is?

Note:  wij werken met de nieuwe versie van Google AdWords. Klik allereerst op jouw campagne en dan op de knop ‘Zoekwoorden’.  Zoals hieronder is weergegeven:

Wat is Google AdWords 2 - 2Bfound

Klik op het onderstaande icoontje en klik vervolgens op: kolommen aanpassen.

Wat is Google AdWords kolommen aanpassen

Vervolgens wordt onderstaand overzicht weergeven, klik op ‘Kwaliteitsscore’. Nu verschijnt de kwaliteitsscore per zoekwoord in het overzicht. Let wel op de factoren die bepalen hoe de kwaliteitsscore is opgebouwd! Deze zijn eerder in dit artikel terug te vinden.

Wat is Google AdWords - kwaliteitsscore aanvinken

 

Wie kan je met Google AdWords bereiken?

Door middel van Google AdWords is het mogelijk om te adverteren binnen de zoekresultaten van gebruikers van Google. Zoekmachine optimalisatie, ofwel SEO, heeft tijd nodig om te optimaliseren, zoals de naam al doet verraden. AdWords biedt de mogelijkheid om sneller gevonden te worden binnen de zoektermen van gebruikers. Uiteraard is dit afhankelijk van de prijs die de adverteerder wilt bieden voor de plaats binnen de zoekresultaten, daar later meer over.

Maar Google AdWords heeft nog meer voordelen. Zo is het namelijk mogelijk om heel gericht op een bepaalde locatie te focussen met jouw advertenties. Er zijn verschillende niveaus van locatietargeting. Deze zijn:

  • Landen: Bied je een product of dienst aan dat in meerdere landen wordt verkocht? Dan is landelijke targeting een goede optie. Google AdWords kan er voor zorgen dat in een van de landen meer bekendheid wordt gecreëerd of de afzet wordt vergroot. Geschikt bijvoorbeeld een online verkoper die wereldwijd levert of een internationaal bedrijf dat klanten in verschillende landen heeft.
  • Gebieden binnen een land: Deze vorm van targeting is zeer geschikt voor bedrijven die nationaal opereren, maar niet in het hele land. Denk bijvoorbeeld aan een warenhuis met locaties in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Door middel van regionale targeting worden AdWords campagnes zo ingesteld dat alleen binnen die provincies advertenties worden getoond.
  • Straal rond een locatie: Dit wordt ook wel ‘radiustargeting’, ofwel targeting in nabije omgeving genoemd. Met deze vorm van targeting worden zoekmachine bezoekers met een bepaalde straal rondom uw bedrijf getarget en niet voor afzonderlijke regio’s en plaatsen. Een goed voorbeeld hiervan is een lokale bakkerij of kledingwinkel. Hun afzetgebied is niet landelijk en vaak ook niet regionaal. Op deze wijze worden kosten bespaard en alleen mensen bereikt die in de buurt zijn van het bedrijf. In de afbeelding hieronder is te zien hoe een radius van 10 kilometer om 2Bfound is ingesteld.

Wat is Google AdWords - radiustargeting
Welke opties van Google AdWords passen het best bij jouw organisatie?

Met Google AdWords kan je op verschillende manieren adverteren. Organisatie A kan bijvoorbeeld Google AdWords inzetten voor meer naamsbekendheid. Organisatie B kan daarentegen Google AdWords gebruiken voor het verhogen van hun afzet. De volgende vijf campagnetypen worden aangeboden:

  • Campagne in het zoeknetwerk: jouw advertenties worden weergeven op basis van zoekresultaten van Google en op de bij Google aangesloten websites. Op basis van relevante zoekwoorden krijgt de consument geschikte advertenties te zien.
  • Campagne in het Display Netwerk: met deze manier van adverteren worden jouw advertenties weergeven op websites, mobiele applicaties, video’s en andere bronnen op het internet. Via het Display Netwerk is maar liefst 80% van alle internetgebruikers te bereiken.
  • Shopping campagne: Shopping-advertenties zijn uitgebreide advertenties. Deze advertenties zijn zeer geschikt om het product visueel te tonen aan een potentiële klant. Een shopping-advertentie bevat namelijk productinformatie, een afbeelding van het product, de prijs en de naam van de aanbieder.
  • Videocampagne: de naam zegt het al. Door middel van dit campagnetypen kan je jouw doelgroep bereiken door middel van video’s. Denk hierbij aan YouTube en andere aangesloten videopartners bij Google.
  • Universele app-campagne: dit campagnetype is gericht op mobiele apparaten zoals mobiele telefoons en tablets. Het betreft hier het adverteren van je app. Deze advertenties zijn zichtbaar in het zoeknetwerk van Google, Google Play, maar ook YouTube en het Google Display Netwerk.

Welke biedstrategie op Google AdWords past het best bij jouw organisatie?

Er zijn verschillende biedstrategieën voor verschillende campagnetypen en advertentiedoelen. In principe zijn er vier basistypen doelstellingen die bepalen welke type biedstrategie het meest geschikt is voor jouw organisatie. De vier basistypen doelstellingen zijn: vertoningen, klikken, conversies of weergaven.

  • Richten op conversies met Slim Bieden: met deze biedstrategie worden veel werkzaamheden uit handen genomen, waaronder de aannames die nodig zijn voor het instellen van biedingen. Deze biedstrategie is uitermate geschikt als je conversies als doel hebt. Slim bieden met AdWords levert vier strategieën:
    • Doel-CPA (kosten per acquisitie): aan de hand van historische gegevens stelt AdWords een bieding in om het gemiddeld CPA te bereiken.
    • Doel-ROAS (rendement op advertentie-uitgaven): AdWords voorspelt conversies en bijbehorende waarden aan de hand van de waarden uit het rapport ‘conversies bijhouden’. Deze strategie is echter niet toepasbaar als jouw campagne minder dan vijftien conversies heeft gegenereerd in de afgelopen dertig dagen.
    • Conversies maximaliseren: deze strategie wordt ingezet wanneer geen specifieke CPA wordt getarget, maar gewoon het hele budget wordt uitgegeven.
    • ECPC (verbeterde kosten per klik): deze strategie past jouw handmatige biedingen automatisch aan om meer klikken te genereren voor een conversie of verkoop op jouw website.

 

  • Richten op klikken met CPC-biedingen: deze biedstrategie is geschikt om verkeer naar jouw website te genereren door middel van klikken. Hier zijn twee biedstrategieën te overwegen.
    • Klikken maximaliseren: het gaat hier om een automatische biedstrategie en is de meest eenvoudige manier om te bieden voor klikken. Een dagbudget is het enige dat jij hoeft te doen. Het AdWords-systeem beheert de biedingen en optimaliseert het aantal te krijgen klikken binnen het door jou aangegeven dagbudget.
    • Handmatige CPC-biedingen: met deze biedstrategie zijn de maximale CPC-biedingen in eigen beheer. Het voordeel hiervan is dat je zelf kan instellen hoeveel geboden wordt op verschillende advertentiegroepen binnen een campagne. Het is zelfs mogelijk om per zoekwoord of plaatsing anders te bieden. Meer winstgevende zoekwoorden kan je bijvoorbeeld een groter deel van jouw dagbudget toekennen.

 

  • Richten op vertoningen: om zichtbaarheid te maximaliseren en dus enkel te richten op vertoningen zijn de volgende biedstrategieën in te zetten. Handig wanneer je bekendheid wilt realiseren.
    • Zoekpaginalocatie targeten: met deze strategie worden de biedingen automatisch ingesteld om bovenaan de pagina of op de eerste pagina met zoekresultaten te verschijnen. Wees in een branche met veel concurrentie dus niet bang om budget vrij te maken.
    • Beoogde overtreffingspercentage: ook dit is een geautomatiseerde biedstrategie. Met beoogde overtreffingspercentage wordt bedoeld dat je in staat bent een bepaald domein te kiezen waarboven jij wilt staan in de zoekopdrachten. Het is ook mogelijk om aan te geven om jouw advertentie te vertonen wanneer het gekozen domein dit niet doet. Je kan instellen hoe vaak jij het domein wilt overtreffen waarbij Google automatisch de zoekbiedingen hierop aanpast om dat doel te bereiken.
    • Kosten per duizend vertoningen (CPM): deze biedstrategie laat jou betalen op basis van het aantal vertoningen van de advertenties op YouTube of in het Google Display Netwerk.
    • vCPM (kosten per duizend zichtbare vertoningen): is een handmatige biedstrategie die geschikt is wanneer jouw advertenties zijn ontworpen ter vergroting van de bekendheid. En dus niet om verkeer of klikken te genereren. Met deze biedstrategie is het hoogste bedrag in te stellen dat jij wilt betalen voor elke duizend zichtbare vertoningen van jouw advertentie. Wil jij direct respons krijgen van klanten? Dan is deze biedstrategie niet geschikt voor jouw campagne.

 

  • Richten op interacties of weergaven (alleen voor videoadvertenties)
    • CPV-biedingen: je kan gebruik maken van CPV-biedingen (kosten per weergave) wanneer je videoadvertenties uitvoert. Je betaalt voor video-interacties en andere videoweergaven, zoals klikken op overlays met call-to-actions, begeleide banners en kaarten. Tijdens het instellen van de TrueView videocampagne is het enkel noodzakelijk om de hoogste prijs te bepalen die per weergave maximaal betaald mag worden.

 

We hopen dat we je vraag hebben kunnen beantwoorden. Mocht je meer duidelijkheid willen hebben over Google AdWords of over één van de vele toepassingen van het programma? Of ben jij geïnteresseerd in een Google AdWords training of Google AdWords cursus? Neem dan gerust contact op met ons. Wij helpen je graag verder!

Dit artikel over:

Wat is Google AdWords? wordt beoordeeld met een 8.9 door 2238 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen