Wat is Google Ads?

In deze tijd realiseren steeds meer bedrijven zich dat de online wereld anders is dan de offline wereld. Zo dient je website bijvoorbeeld een logische structuur te hebben en in te spelen op relevantie zoektermen door middel van content marketing. Maar ook, en daarom ben je waarschijnlijk op dit artikel beland, online adverteren door middel van Google Ads!

Je hebt gehoord of gelezen dat je door middel van Google Ads op de korte termijn conversies kunt binnenhalen, of dit nu offerte formulieren, contactaanvragen of de verkoop van producten zijn. Dit is inderdaad door te adverteren op Google mogelijk. Toch is het belangrijk om je goed te verdiepen. Wij krijgen namelijk veel verzoeken tot hulp van bedrijven die zelf begonnen zijn met Google Ads, maar vaak tegen het probleem aan lopen dat ze niet goed weten waar ze mee bezig zijn.

Anno 2019 is Google Ads qua mogelijkheden sterk gegroeid en begrijpen wij dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Om die reden hebben wij speciaal voor jou een groot artikel geschreven met daarin alles wat je moet weten om aan de slag te gaan met dit fantastische platform!

Spring snel naar:

  1. Verschillen tussen SEO en SEA
  2. Google Ads versus Microsoft Ads
  3. Waarom Google Ads inzetten?
  4. Google Ads; hoe werkt het?
  5. Hoeveel kost Google Ads?
  6. Zelf aan de slag met Google Ads
  7. Wat zijn bulkacties?
  8. Google Ads Tools
  9. Het aanmaken van een account

1. Wat zijn de verschillen tussen SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren)?

Voor we beginnen lichten we kort toe wat de verschillen zijn tussen SEO (zoekmachine optimalisatie) en SEA (zoekmachine adverteren). SEA bevat alle online communicatiekanalen waarmee je kunt adverteren op het internet, denk aan: LinkedIn Ads, Microsoft Ads, enzovoorts. In dit artikel wordt de nadruk gelegd op Google Ads.

Met zoekmachine optimalisatie duurt het langer om op de eerste pagina van Google te komen dan met Google Ads. Google heeft tijd nodig om met zijn bots een website te indexeren. En zoals je weet, ben je niet de enige die zijn of haar dienst of product via Google aanbiedt. Juist hier komt het grote voordeel van Google Ads om de hoek kijken. Google Ads biedt namelijk de mogelijkheid om met jouw advertentie direct bovenaan in Google te komen. Het belangrijkste verschil tussen SEO en SEA komt daarmee gelijk aan bod: naast werkuren is het gebruik van SEO gratis, waarbij SEA een vergoeding wordt betaald aan desbetreffend platform. Kosten voor het gebruik van Google Ads advertenties worden logischerwijs aan Google betaald. Deze kosten worden dus niet betaald aan het Google Ads bureau waar je een samenwerking mee hebt.

Terug naar boven

 

2. Google Ads versus Microsoft Ads

Het gebeurt niet vaak, maar zo nu en dan ontvangen wij de vraag wat het verschil is tussen Microsoft Ads (voorheen Bing Ads) en Google Ads. Om hier kort en bondig over te zijn vatten we de verschillen tussen deze twee advertentieplatformen samen:

  • Het marktaandeel van Google is in Nederland aanzienlijk groter dan die van Microsoft (Bing). Waar Google zo’n 90% marktaandeel heeft, bekleed Microsoft tussen de 8 – 9%.
    • Met name op smartphones domineert Google, met ongeveer 98,5% tegenover de 0,22% van Bing (cijfers uit 2017).
  • Door dit verschil in marktaandeel zijn de kosten per klik voor Microsoft Ads lager dan op Google. Veel bedrijven kiezen er namelijk voor om niet op te adverteren, waardoor minder bedrijven meedoen in de veiling.
  • Google Ads is qua ontwikkelingen verder dan Microsoft Ads, waardoor de mogelijkheden tot optimalisatie groter zijn, denk aan:
    • Automatische biedstrategieën;
    • Targeting
    • Het gebruik van doelgroepen
    • Responsieve zoekadvertenties

Het verschil tussen Google Ads en Mircosoft Ads

Terug naar boven

 

3. Waarom Google Ads inzetten?

Wij bij 2Bfound zijn van mening dat Google Ads een belangrijk onderdeel is van je online marketingmix. De zoekmachine van Google wordt gebruikt door mensen die op zoek zijn naar een product of dienst. Met behulp van de juiste zoekwoorden, advertentieteksten en een breed scala aan instellingen kun je op het juiste moment én op de juiste plek aanwezig zijn. Dat is dan ook meteen het grootste voordeel van Google Ads in tegenstelling tot adverteren op sociale media, zoals Facebook Ads en LinkedIn Ads.

Adverteren via sociale media wordt ingezet om mensen te benaderen waarvan je verwacht dat ze geïnteresseerd zijn in je product of dienst, niet wetende of ze dit ook echt zijn. Iemand die op je Google Ads-advertentie klikt is al geïnteresseerd in hetgeen waarvoor je adverteert. Google Ads is voor een bedrijf dat een pull-marketingstrategie hanteert dus een zeer geschikt kanaal.

Uit onderzoek is gebleken dat veel consumenten niet weten wat het verschil is tussen een organisch zoekresultaat en een advertentie. Van de 506 mensen uit het onderzoek die wél het verschil opmerkten, gaf 75% aan op de advertentie te klikken omdat het een eenvoudige manier is om informatie te vinden. De meest opgegeven reden om te klikken op een advertentie is dat de advertentie vaak overeenkomt met de zoekopdracht. Des te meer bewijs dat een advertentie relevant moet zijn aan een zoekopdracht.

Terug naar boven

 

4. Google Ads; hoe werkt het?

Om de vraag ‘Google Ads: hoe werkt het?’ te beantwoorden, delen we deze vraag in een aantal onderdelen op:

  • De Google Ads veiling, waar de rangschikking wordt bepaald;
  • Het advertentiebeleid van Google Ads;
  • Instellen van conversies.

De Google Ads veiling

De Google Ads veiling is het proces dat razendsnel plaatsvindt tussen het uitvoeren van een zoekopdracht en het tonen van bijhorende zoekresultaten. Op basis van de verschillende elementen van de veiling wordt door Google bepaald op welke positie de advertentie wordt vertoond. Wanneer een zoekopdracht wordt uitgevoerd gaat Google op zoek naar alle advertenties die aansluiten bij deze zoekopdracht.

Vervolgens negeert het systeem de niet-geschikte advertenties. Een bedrijf dat specifiek op België target toont geen advertenties aan mensen in Nederland. Een ander voorbeeld van een niet-geschikte advertentie is een advertentie die niet voldoet aan het door Google opgestelde advertentiebeleid.

Van de overgebleven advertenties kunnen slechts een aantal advertenties worden vertoond. Volgens Google wordt dit bepaald door een aantal elementen:

  • Het bod;
  • De advertentiekwaliteit;
  • Het minimale bod dat nodig is voor bijvoorbeeld de eerste pagina;
  • De context van de zoekopdracht van de gebruiker;
  • Advertentie-extensies en andere advertentie-indelingen.

Vaak wordt gedacht dat het bod het belangrijkste element is van de Google Ads veiling. Maar Google geeft zelf aan dat dit niet het geval is. Zo is het mogelijk om ondanks een lager bod dan je concurrent een hogere positie te behalen. Zorg ervoor dat je zeer relevante zoekwoorden gebruikt en de advertenties hierop aansluiten. Dit komt overeen met het eerder genoemde onderzoek, waarin respondenten aangaven op advertenties te klikken vanwege de hoge relevantie van de advertentie en hun zoekopdracht. Omdat het veilingsproces voor elke zoekopdracht wordt herhaald, is het normaal dat er fluctuaties ontstaan in de posities van concurrerende advertenties.

Veiling in Google Ads

Het advertentiebeleid

Het doel van Google’s zoekmachine is een zo perfect mogelijke ervaring leveren voor haar gebruikers. Om die reden hanteert Google een advertentiebeleid, om ongewenste advertenties te weren. Het gehele Google Ads-advertentie beleid kun je lezen op de website van Google, wij benoemen er een aantal. Zo is het verboden om te adverteren voor:

  • Nagemaakte artikelen;
  • Het promoten van oneerlijk gedrag, zoals hacking software;
  • Alcohol, lokale alcoholwetten in het bijzonder;
  • Kansspelen en spellen;
  • Enzovoorts.

Instellen van conversies

Het instellen van conversies wordt, weten wij uit ervaring van klanten, vaak vergeten. Dit is natuurlijk heel erg zonde. Stel: je geeft €100,- per dag uit aan een Google Ads campagne met zoektermen, een aantal advertentieteksten en een goede targeting, maar je hebt geen conversiedoelen ingesteld. Optimalisatie is op dat moment simpelweg niet mogelijk. Je weet namelijk niet of de personen die op je advertenties hebben geklikt een door jou gewenste actie hebben uitgevoerd. Voorbeelden van conversies zijn:

  • Een ingevuld contactformulier
  • Een transactie
  • Het aanklikken van het email-adres
  • Een telefoongesprek
  • Een sessieduur (van bijvoorbeeld langer dan vijf minuten)
  • Het aantal bezochte pagina’s (bijvoorbeeld meer dan drie pagina’s)

Het is mogelijk om conversies in te stellen via Google Ads zelf, maar wij raden altijd aan om dit te doen via Google Analytics of Google Tag Manager. Op deze manier worden conversies op meerdere platformen gebruikt en is de kans op zuivere data groter. Heel toevallig hebben wij een superhandige handleiding geschreven over het instellen van doelen in Google Analytics.

Het instellen van conversies voor Google Ads

Terug naar boven

 

5. Hoeveel kost Google Ads?

“Hoeveel kost Google Ads?” Dit is misschien wel de meest gestelde vraag die ons wordt gesteld via de chatfunctie op onze website, en terecht. Voordat een ondernemer, een bedrijf of overheidsinstelling besluit aan de slag te gaan met Google Ads, wordt er budget ter beschikking gesteld. Maar hoe weet je dan hoeveel Google Ads kost / je gaat kosten?

Wanneer je een Google Ads campagne wil starten word je gevraagd een dagbudget in te stellen. Dit dagbudget vermenigvuldig je vervolgens *30,4 om tot het maandbudget te komen. Het is 30*4 omdat dit het gemiddeld aantal dagen in een maand is, over een jaar bekeken. Dus stel: je hebt een budget van €1.250,- per maand, dan stel je een dagbudget in van (1.250 / 30,4 =) €41,12. Het kan gebeuren dat Google het dagbudget overschrijdt, maar schrik hier niet van. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer je gebruik maakt van een automatische biedstrategie en Google verwacht dat er een conversie gaat plaatsvinden. Het maandbudget kan in tegenstelling tot het dagbudget niet worden overschreden.

De maandelijkse kosten worden betaald aan Google zelf, niet aan een online marketing bureau. Deze kosten kunnen op slechts twee manier worden gemaakt, deze zijn:

  • Het betalen per klik (ook wel cpc: Cost per Click genoemd): je betaalt alleen wanneer een gebruiker op je advertentie klikt. Dit kan een tekst-, Google Shopping- of een Google Display advertentie zijn.
  • Het betalen per weergave (ook wel cpv: Cost per View): Je betaalt bijvoorbeeld per 1000 weergaven, hoe vaak de advertentie wordt gezien. CPV wordt vaak gebruikt bij video-advertenties op YouTube of Google Display advertenties met als doel: het creëren van merkbekendheid.

Hoe wordt de prijs per klik bepaald?

De prijs voor een klik wordt bepaald door een aantal factoren. Deze zijn:

  • De branche waarin je actief bent. Juridische- of verzekeringstermen kunnen al gauw oplopen naar €10,- per klik. Topposities kunnen aanzienlijk hoger zijn.
  • De mate van concurrentie. Een lagere concurrentie betekent minder deelnemers aan de veiling = een lagere cpc.
  • Het door jou ingesteld bod: Dit is van toepassing bij de biedstrategieën ‘Handmatige CPC’ en ‘Verbeterde CPC’; deze biedstrategieën worden later in dit artikel toegelicht.
  • De kwaliteitsscore van je advertentie: Deze is uit meerdere factoren opgebouwd, die wij hieronder verder toelichten.

De kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is de score die Google geeft aan het door jou opgegeven zoekwoord of zoekwoorden. De score is een getal tussen de 1 en de 10, waarbij 10 het hoogst haalbare is. De kwaliteitsscore wordt bepaald door een aantal factoren:

  • De relevantie van het zoekwoord en jouw advertentie. Wanneer jij adverteert over voetbal en je gebruikt het zoekwoord ‘volleybal’, dan leidt dit tot een lage kwaliteitsscore.
  • De relevantie van het zoekwoord en de zoekopdracht. In hoeverre komt de zoekopdracht van een gebruiker overeen met jouw zoekwoord? Hoe hoger de relevantie, hoe hoger de kwaliteitsscore.
  • De kwaliteit van de bestemmingspagina. De bestemmingspagina is de pagina waar de bezoeker terecht komt na het klikken op jouw advertentie. Kijkend naar het voorbeeld van voetbal en volleybal. Als de advertentie gaat over voetbal en de landingspagina gaat over volleybal, dan merkt Google dit op. Stuur de bezoekers dus áltijd naar een relevante pagina.
  • De prestaties van je account in de (geografische) regio waar jouw advertentie wordt weergeven.
  • De verwachte klikfrequentie (CTR) van het zoekwoord. Dit wordt mede bepaald door de eerdere CTR van het zoekwoord.
  • De historie van de CTR van de zichtbare URL. Dit houdt in hoe vaak er wordt geklikt op de zichtbare URL van jouw advertentie.
  • De algehele CTR van de advertenties en zoekwoorden in je eigen account. Als jouw account goed presteert waardeert Google jouw account meer en ontvang je een hogere kwaliteitsscore.
  • De apparaten waarop je target. Google achterhaalt op welke apparaten beter wordt gepresteerd. Op basis van die gegevens wordt een kwaliteitsscore per apparaat bepaald.

Wat zijn de voordelen van een hoge kwaliteitsscore?

Het hebben van een hoge kwaliteitsscore biedt een aantal grote en belangrijke voordelen. Met een hoge kwaliteitsscore is het namelijk mogelijk om ‘’korting’’ te krijgen op jouw biedingen. Stel: je geeft een max. CPC (kosten per klik) van €2,50 op. Bij het hebben van een kwaliteitsscore van 10/10 is het mogelijk dat Google de kosten per klik waardeert op €1,50. Google waardeert het als jouw advertentie van hoge kwaliteit en relevant is voor de gebruiker van Google. Google wilt immers ook de beste gebruikerservaring bieden voor haar gebruikers. De hoogte van het bod is van invloed op de advertentie positie binnen Google. De kwaliteitsscore draagt ook dermate bij aan de positie dat het voordelig kan uitpakken. Zo is het mogelijk dat jouw concurrent €3,20 biedt per klik maar onder jou staat vanwege een lage kwaliteitsscore. Ook al biedt de concurrentie meer, vanwege de kwaliteitsscore kun jij boven hen eindigen.

Hoe achterhaal je de kwaliteitsscore?

Note:  wij werken met de nieuwe versie van Google Ads. Klik allereerst op jouw campagne en dan op de knop ‘Zoekwoorden’.  Zoals hieronder is weergegeven:

Wat is Google AdWords 2 - 2Bfound

Klik op het onderstaande icoontje en klik vervolgens op: kolommen aanpassen.

Wat is Google AdWords kolommen aanpassen

Vervolgens wordt onderstaand overzicht weergeven, klik op ‘Kwaliteitsscore’. Nu verschijnt de kwaliteitsscore per zoekwoord in het overzicht. Let wel op de factoren die bepalen hoe de kwaliteitsscore is opgebouwd! Deze zijn eerder in dit artikel terug te vinden.

Wat is Google AdWords - kwaliteitsscore aanvinken

 

Terug naar boven

 

6. Zelf aan de slag met Google Ads?

Zelf aan de slag gaan met Google Ads is een voor de hand liggende keuze, zeker wanneer je als organisatie niet beschikt over onbeperkt advertentiebudget. Toch merken wij maar al te vaak dat starters niet weten waar ze moeten beginnen. Om die reden hebben wij dit onderdeel in dit artikel verwerkt. Met alle informatie in dit hoofdstuk moet je zeker van start kunnen gaan met je eigen campagnes. Google Ads kun je uiteraard ook uitbesteden bij 2Bfound.

De volgende elementen voor het starten van een campagne worden besproken:

  • De campagnestructuur
    • Advertentiegroepen
    • Verschillende typen advertenties
    • Advertentie-extensies
    • Zoekwoorden en zoektermen
  • Biedstrategieën
  • Targeting

Wat is een goede Google Ads Campagnestructuur?

Na jaren van campagnes opzetten en het optimaliseren ervan zijn wij het over één ding volledig eens. Een goed doordachte, logische campagnestructuur is noodzakelijk voor je Google Ads werkzaamheden. Je bewaart het overzicht, campagnes zijn eenvoudiger terug te vinden en je kunt sneller aan de slag met het optimaliseren.

Het Google Ads account is altijd op eenzelfde manier opgebouwd, op #1 na, namelijk:

  1. Een MCC account voor online marketing bureaus. MCC staat voor ‘My Client Center’, een overzicht van alle aangesloten Google Ads accounts
  2. Het account
  3. Campagnes
  4. Advertentiegroepen
  5. Advertenties

De campagnestructuur van een Gooel Ads advertentieCampagnes

Zoals wij hierboven benoemen is een goed doordachte, logische campagnestructuur noodzakelijk. Deel je account dan altijd zo op dat de campagne overeenkomt met de structuur van je website. Het is overigens wel verstandig om de structuur van je website op orde te hebben.

(Automatische) biedstrategieën zijn enkel in te stellen op campagne-niveau, dus mocht je meerdere biedstrategieën gebruiken of willen gebruiken, houd hier dan rekening mee.

Advertentiegroepen

De volgende laag in het account zijn de advertentiegroepen. Ook deze laag dient op een logische wijze te worden ingedeeld, het liefst op basis van kenmerken, producten of diensten. Je kunt in principe zoveel mogelijk advertentiegroepen maken per campagne. Toch raden wij dit absoluut niet aan, omdat we eerder al aangaven dat een biedstrategie wordt ingesteld op campagneniveau.

Verschillende typen advertenties

Bij het maken van advertenties voor Google Ads heb je de mogelijkheid te kiezen voor een groot scala mogelijkheden. Zo zijn er:

  1. Tekstadvertenties
  2. Displayadvertenties
  3. Shopping advertenties
  4. Videoadvertenties

Deze verschillende typen advertenties zullen we kort toelichten, inclusief de mogelijkheden binnen deze advertentietypen zelf.

1. Tekstadvertenties

Tot heden zijn tekstadvertenties de meeste gebruikte vorm van advertenties en bestaan al sinds het begin van Google Ads (toen nog AdWords). Google en Google Ads voeren jaarlijks velen ontwikkelingen door voor dit type advertenties.

Normale tekstadvertenties

Tekstadvertenties zijn de meest bekende vorm van advertenties en iedereen heeft er wel eens een gezien, dan niet op een geklikt. Deze tekstadvertenties bestonden vroeger uit slechts één kop van 25 tekens en een beschrijving van zeventig tekens. Op dit moment kun je kiezen uit drie koppen van maximaal dertig tekens en twee beschrijving van negentig tekens.

Normale tekstadvertenties zijn de meest gebruikte advertenties en vaak de eerste advertentievorm waar een adverteerder gebruik van maakt.

Een normale tekstadvertentie in Google Search

Dynamische zoekadvertenties

Dynamische zoekadvertenties bestaan al een tijd, namelijk al sinds oktober 2011! Toch merken we dat niet veel mensen van deze advertentievorm afweten. Online marketing bureaus niet meegerekend. Een dynamische zoekadvertentie wordt gegenereerd op basis van de content van de door jou opgegeven url of website. Dus, mocht je in het bezit zijn van een website met sterke content, dan zijn dynamische zoekadvertenties zeker een aanrader.

De koppen worden opgemaakt op basis van de content van de door jou opgegeven url of url’s. De beschrijvingen dien je nog wel zelf op te maken. Het grote voordeel van dynamische zoekadvertenties, mits je goede content hebt, is dat je advertenties door veel zoektermen kunnen worden vertoond én de advertentiekop is relevant.

Het nadeel is dus automatisch, wanneer je geen goede content hebt, dat je beperkt bent in het genereren van relevant verkeer of zelfs helemaal geen verkeer genereert.

Dynamische Google Ads

Responsieve zoekadvertenties

Deze advertentievorm is vrij jong maar wordt steeds populairder én beter. Bij het aanmaken van een normale tekstadvertentie krijg je namelijk het voorstel om een tweede aan te maken, maar ook een responsieve zoekadvertentie.

De kracht van een responsieve zoekadvertentie is de machine learning van Google. Bij het maken van een responsieve zoekadvertentie kun je maar liefst vijftien koppen en vier beschrijvingen opgeven. De machine learning kiest vervolgens op basis van allerlei Google Signals de best mogelijk presterende combinaties voor ieder individu.

Net als bij de normale zoekadvertenties bestaat een responsieve- uit maximaal drie koppen en twee beschrijvingen. Zo kun je na een periode van dataverzameling achterhalen welke koppen en beschrijvingen het best aansluiten bij de doelgroep en daarop voortborduren.

Responsive Google Ads

2. Display advertenties

Beeldadvertenties bevatten een afbeelding en worden ingezet om de aandacht van mensen te trekken. Het Google Display Netwerk en YouTube zijn de platformen waar deze advertenties worden getoond, voornamelijk voor het creëren van naamsbekendheid of remarketing.

Je kunt Google Display banners uploaden die buiten Google Ads om zijn gemaakt of gebruik maken van responsieve beeldadvertenties. Deze zijn enigszins te vergelijken met de responsieve zoekadvertenties, maar in dit geval gaat het om afbeeldingen (optioneel met tekst). Deze onderdelen dien je te uploaden, waarna Google aan de slag gaat met de afbeeldingen en de aangeleverde teksten. Doordat Google deze afbeeldingen vorm kan geven ben je op veel meer plekken in het Google Display Netwerk toonbaar.

Het voordeel van beeldadvertenties is dat het een relatief goedkope manier is om merkbekendheid te creëren. De kosten liggen lager dan bij tekstadvertenties en je kan je potentiële klanten bereiken vóór ze de intentie hebben je product of dienst af te nemen.

Het nadeel van beeldadvertenties is dat ze opvallend moeten zijn, anders zijn ze gemakkelijk over het hoofd te zien. Een afbeelding dient zo te zijn opgemaakt dat meteen duidelijk is wat de boodschap is. Het is belangrijk geen hoge verwachtingen te hebben van een beeldadvertentie. Het interactiepercentage ligt namelijk gemiddeld lager dan 1%.

3. Shopping advertenties

Google Shopping is een zeer geschikt advertentieplatform voor websites met producten. Google Shopping-advertenties zijn namelijk een visuele weergave van de producten in de vorm van een advertentie. Zo worden de producten vertoond met:

  • De naam van het product;
  • Een afbeelding;
  • De prijs;
  • De naam van de aanbieder.

De advertenties worden vertoond wanneer een zoekopdracht aansluit bij de door jou opgemaakte Google Shopping productfeed. Dit is een lijst met productinformatie die je upload in het Google Merchant Center.

Tijdens Google Marketing Live 2019 is Google Smart Shopping geïntroduceerd. De nieuwe, op machine learning gebaseerde campagnetype, reduceert het aantal manuren aanzienlijk. Je dient alleen nog een feed te uploaden, aan te geven wat je doel is en met welke biedstrategie je wilt werken. Google biedt vervolgens de juiste producten aan de juiste mensen aan, op het juiste moment en op het juiste platform.

4. Video-advertenties

Met videoadvertenties kun je video’s weergeven op YouTube en het Google Display Netwerk om zo je business te promoten. Denk bijvoorbeeld aan een productvideo waarin wordt uitgelegd hoe een product werkt. Super handig wanneer een klant overweegt om het product te kopen maar nog twijfelt. Videoadvertenties binnen Google bieden een aantal varianten:

  • InStream-advertenties; geschikt voor weergave voor, tijdens of na een (andere) video. Hier kun je kiezen uit:
    • Advertenties die je kunt overslaan; video’s die na vijf seconden overgeslagen kunnen worden.
    • Advertenties die je niet kunt overslaan; video’s die maximaal vijftien seconden duren.
  • Video discovery-advertenties; deze advertenties worden enkel weergeven op YouTube. Bereik mensen op plaatsen die door content aan het browsen zijn.
  • Outstream-advertenties; worden weergeven op partnersites van Google, enkel beschikbaar voor tablet en mobiel.
  • Bumperadvertenties; dit zijn korte, eenvoudige videoadvertenties van maximaal zes seconden. Deze advertenties kunnen niet worden overgeslagen.

Advertentie-extensies

Advertentie-extensies bieden de mogelijkheid om extra informatie aan een advertentie toe te voegen. Met deze informatie maak je een advertentie aantrekkelijker voor je potentiële klanten. Het toevoegen van extensies zorgt over het algemeen voor een hogere ctr. Creëer unieke, voor je klant relevante advertenties om zo onderscheidend mogelijk te zijn.

Voeg zo veel mogelijk voor je organisatie relevante extensies. Dit betekent echter niet dat alle extensies altijd zullen worden getoond. Zo zal Google een extensie toevoegen wanneer het algoritme verwacht dat het de prestatie van de advertentie verbeterd. Ook de advertentierangschikking heeft invloed op het aantal vertoonde extensies. Vanwege de beperkte advertentieruimte krijgen de hoogstgeplaatste advertenties meer ruimte voor extensies.

De op dit moment beschikbare advertentie-extensies:

  • Locatie-extensies: stuur mensen naar de locatie van je organisatie door middel van een pagina met daarop relevante bedrijfsgegevens.
  • Locatie-extensies voor partners: Een extensie die toont waar je producten te koop zijn, dus ook bij andere winkels.
  • Oproepextensies: Door een telefoonnummer toe te voegen aan je advertentie kunnen (potentiële) klanten direct telefonisch contact opnemen.
  • Berichtextensies: Met behulp van berichtextensies kunnen (potentiële) klanten met een sms contact met je bedrijf opnemen. In Nederland is sms’en bijna hetzelfde als een brief sturen, toch raden wij het aan deze extensie in te zetten.
  • Sitelinkextensies: Met sitelinkextensies kunnen mensen direct naar specifieke pagina’s in je website worden gestuurd.
  • Highlight-extensies: Met deze extensie voeg je extra informatie toe aan je advertentie. Denk aan: ‘Gratis Verzending’ of ‘De Hoogste Kwaliteit’.
  • Extensies voor website-informatie: Selecteer een vooraf gedefinieerde koptekst zoals ‘Bestemmingen’ en bijhorend informatie zoals ‘Duitsland’, ‘Frankrijk’, ‘Spanje’.
  • Prijsextensies: Presenteer je diensten of producten inclusief prijsinformatie. Op deze manier lever je meteen de nodige informatie wat betreft de prijs. Wanneer iemand op de advertentie klikt is deze op voorhand al op de hoogte van de prijs.
  • Appextensies: Met deze extensie wordt een persoon gestimuleerd je app te downloaden. Het gaat hier dus niet om in-app-aankopen, alleen het downloaden van de app.

Zoekwoorden en zoektermen

Zoekwoorden zijn enkele woorden of een aantal verbonden woorden die Google gebruikt om je advertenties te koppelen aan de zoekopdrachten van mensen. Onervaren adverteerders hebben vaak moeite om de juiste zoektermen te selecteren voor hun campagnes, maar vooral ook doelstellingen.

Door de jaren heen is het algoritme van Google sterk verbeterd met betrekking tot zoekwoorden en zoektermen. Lees meer over in de Google Ads ontwikkelingen van Q3 2019.

Short tail en long tail zoekwoorden

Deze begrippen heb je vast eens voorbij zien of horen komen. Toch zullen we, mocht dit niet het geval zijn, kort toelichten wat deze betekenen. Dit is verandert sinds de introductie. Voorheen was het aantal woorden namelijk bepalend voor het type zoekwoord short- of long tail. Dit is niet meer.

Een short tail zoekwoord kan bestaan uit meerdere woorden, zolang er geen duidelijke focus is. Om die reden is een zoekwoord pas long tail wanneer een bijvoeglijk naamwoord of een werkwoord is toegevoegd.

Type zoekwoorden

Je kan nog zulke goede, onderscheiden advertenties maken, zonder de inbreng van de juiste zoekwoorden bereik je de juiste doelgroep niet. Google geeft de optie te kiezen uit een viertal type zoekwoorden.

  • Brede zoekwoorden
    • Dit type zoekwoord weergeeft je advertentie ook wanneer een persoon zoekt naar een voor jouw geselecteerde zoekwoord(en) die een spelfout, een synoniem, gerelateerde zoekopdracht en andere relevante varianten bevat.
    • Voorbeeld breed zoekwoord: partytent huren
    • Wanneer brede zoekwoorden in te zetten: als je een product of dienst hebt die niet heel specifiek is en door veel verschillende zoektermen geactiveerd kan worden. Met name in de beginfase van een campagne is dit een type zoekwoord dat vaker wordt ingezet.
  • Brede zoekwoorden met modifier
    • Dit zoekwoordtype is te vergelijken met brede zoekwoorden, maar door middel van een modifier (een +’je) vertel je Google dat deze woorden (of sterke varianten van deze woorden) onderdeel van de zoekopdracht moeten zijn. De volgorde maakt niet uit, áls deze woorden maar terugkomen.
    • Voorbeeld breed zoekwoord met modifier: +partytent +huren
    • Kan worden geactiveerd door de zoekopdracht: ‘huren van een partytent.’
    • Wanneer brede zoekwoorden met modifier in te zetten: wanneer je wilt dat een aantal zoekwoorden absoluut moeten terugkomen in een zoekopdracht. Het woord huren is hier een goed voorbeeld van. Partytent huren in de brede variant kan Partytent kopen ook activeren, dit wil je in dit geval voorkomen.
  • Woordgroepen
    • Advertenties kunnen met dit zoekwoordtype alleen worden weergeven wanneer de zoektermen wordt uitgevoerd, inclusief sterke varianten hiervan, met extra woorden ervoor of erna. Bij woordgroepen is de volgorde van de zoekwoorden bepalend. Dit doe je door middel van “…”.
    • Voorbeeld zoekwoord als woordgroep: “partytent huren”.
    • Kan worden geactiveerd door de zoekopdracht: ‘Goedkope partytent huren in Dordrecht.’
    • Wanneer woordgroepen in te zetten: wanneer je weet wat voor jouw organisatie belangrijke zoektermen zijn en de kans op conversie hoog is. Met name wanneer de volgorde van de zoekwoorden belangrijk is.
  • Exacte zoekwoorden
    • Dit zoekwoordtype wordt ingezet voor specifieke zoekopdrachten. Vaak voor zoektermen met een hoge concurrentie, een over het algemeen hogere klikprijs en een specifieke intentie, relevant voor jouw organisatie. Advertenties kunnen dan ook alleen worden weergeven voor zoekopdrachten met de exacte termen of een sterke variant hiervan. Exacte zoekwoorden zijn te herkennen door de […] vóór en achter de zoekterm.
    • Voorbeeld exact zoekwoord: [partytent huren]
    • Kan worden geactiveerd door de zoekopdracht: ‘partytnt hurn’.
    • Wanneer exacte zoekwoorden in te zetten: bij de voor jouw organisatie zeer relevante zoektermen met de juiste intentie. Ondanks een (over het algemeen) hogere klikprijs, is de kans dat deze bezoeker converteert groter.
Uitsluitingszoekwoorden

Zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties worden weergeven aan je doelgroep. Toch zul je altijd klikken ontvangen van zoekopdrachten die niet relevant zijn. Om je account specifiek te houden maak je gebruik van uitsluitingszoekwoorden. Woorden als ‘gratis’ en ‘korting’ zijn bijvoorbeeld vaak gebruikte uitsluitingszoekwoorden.

Wij raden altijd aan uitsluitingszoekwoorden in te zetten met het zoekwoordtype ‘woordgroepen’. Op deze manier sluit je de zoekterm uit, inclusief de woorden die ervoor of erna komen.

Het algoritme van Google wordt door machine learning iedere dag slimmer en beter. Dat maakt de inzet van uitsluitingszoekwoorden nóg belangrijker. Vertel het algoritme duidelijk wat het NIET moet doen.

Dynamic Keyword Insertion (DKI’s)

Vertaalt naar het Nederlands: het invoegen van dynamische zoekwoorden. Met deze functie kun je de door jou opgestelde advertenties automatisch updaten met de zoekwoorden in je campagnes. Op deze manier maak je de advertentiekoppen relevanter aan de zoekopdracht.

Google gebruikt zelf het voorbeeld van Chocolade:

Advertentiekop: ‘Koop {Keyword:Chocolade}

Stel je gebruikt de zoekterm ‘pure chocolade’ dan zie je via onderstaande afbeelding hoe DKI een werkt.

google ads voorbeeld dynamic keyword insertion

Belangrijk: regelmatig zien wij op het internet voorbeelden voorbijkomen waar DKI’s verkeerd worden ingezet. Let er op dat je altijd begint met: {KeyWord:[zoektermen]}.

In het voorbeeld hierboven zie je dat ‘Keyword’ met een kleine letter ‘w’ is geschreven. Dit zorgt er voor dat de rest van de zoekopdracht begint met een kleine letter. Gebruik je ‘KeyWord’, dus met een hoofdletter W, dan had de zoekopdracht er zo uit gezien: ‘Koop Pure Chocolade’. De hoofdletter ‘W’ zorgt er voor dat alle woorden van de zoekopdracht beginnen met een hoofdletter.

Google Ads biedstrategieën

Er zijn verschillende biedstrategieën beschikbaar voor campagnetypen en advertentiedoelen. In principe zijn er drie basistypen doelstellingen die bepalen welke type biedstrategie het meest geschikt is voor jouw organisatie. De drie basistypen doelstellingen zijn: conversies, klikken en vertoningen.

  • Richten op conversies met Slim Bieden: met deze biedstrategie worden veel werkzaamheden uit handen genomen, waaronder de aannames die nodig zijn voor het instellen van biedingen. Deze biedstrategie is uitermate geschikt als je het genereren van conversies als doel hebt. Slim bieden met Ads levert vier automatische biedstrategieën:
    • Doel-CPA (kosten per acquisitie): Met doel-CPA vertel je Google hoeveel een conversie mag kosten. Aan de hand van historische gegevens biedt Google hoger of lager per zoekopdracht, om zo dicht mogelijk bij de door jou opgegeven CPA te blijven. Om deze biedstrategie tot zijn recht te laten komen wordt aangeraden deze pas in te zetten bij minimaal dertig conversies te behalen over een periode van dertig dagen. Het wordt afgeraden om deze biedstrategie te gebruiken bij een beperkt budget.
    • Doel-ROAS (return on ads spend): Met doel-ROAS vertel je Google hoeveel euro iedere euro moet opleveren. Stel je wilt dat iedere €1,- €5,- oplevert; stel dan een doel-ROAS in van 500%. Doel-ROAS is een vaak gebruikte biedstrategie door webshops. Dit is vanwege de prijzen die aan de producten zijn gekoppeld. Deze strategie is effectief vanaf minimaal vijftien conversies over een periode van dertig dagen. Het wordt afgeraden om deze biedstrategie te gebruiken bij een beperkt budget.
    • Conversies maximaliseren: Met behulp van conversies maximaliseren kun je de biedingen automatiseren zonder aan een minimaal aantal conversies per maand te voldoen. Wij raden altijd aan om data te verzamelen voordat je de keuze maakt over te stappen naar deze automatische biedstrategie. Houd er rekening mee dat je Google vertelt het aantal conversies te maximaliseren binnen het door jou opgestelde budget. Hierdoor wordt het dagbudget hoogstwaarschijnlijk opgemaakt én kunnen klikprijzen hoog uitvallen als Google verwacht dat een conversie gaat plaatsvinden.
    • Conversiewaarde maximaliseren: Deze biedstrategie, zoals de benaming al zegt, maximaliseert de conversiewaarde binnen het door jou opgegeven budget. Conversiewaarde maximaliseren was voorheen alleen beschikbaar voor Google Shopping campagnes. Sinds 21 augustus 2019 is deze beschikbaar voor alle campagnes in het zoeknetwerk.
    • ECPC (verbeterde kosten per klik): Verbeterde kosten per klik is een variant van ‘handmatige cpc’. Wat is hier dan ‘verbeterd’ aan? Het algoritme kan Google Signals  inschatten of een conversie wel of niet zal plaatsvinden. Op basis van deze inschatting verhoogd óf verlaagd Google het bod voor jouw advertentie.
  • Richten op klikken met CPC-biedingen: Deze methode is geschikt om verkeer naar jouw website te genereren door middel van klikken. Hier zijn twee biedstrategieën te overwegen.
    • Klikken maximaliseren: Klikken Maximaliseren heeft overeenkomsten met Conversies Maximaliseren. Zo zal Google het dagbudget gebruiken om zo veel mogelijk klikken te genereren. Een interessante biedstrategie wanneer je doel is om meer websiteverkeer te genereren. Het nadeel van deze strategie is dat de klikken minder waardevol kunnen zijn. Dit zijn de zoekopdrachten waar andere automatische biedstrategieën het bod bijvoorbeeld verlagen, omdat de kans op conversie lager is.
    • Handmatige CPC-biedingen: Met deze biedstrategie zijn de maximale CPC-biedingen in eigen beheer. Het voordeel hiervan is dat je zelf kunt instellen hoeveel wordt geboden op verschillende advertentiegroepen binnen een campagne. Het nadeel is hier, en daarom raden wij iedereen af deze strategie te gebruiken, is dat een bod van €0,55 had kunnen resulteren in een conversie, terwijl jij een max. van €0,50 had ingesteld.
  • Richten op vertoningen: om zichtbaarheid en te maximaliseren en dus enkel te richten op vertoningen zijn de volgende biedstrategieën in te zetten. Aan te raden wanneer je merkbekendheid wil creëren. CPM en vCPM richten zich op het Google Display Netwerk en YouTube.
    • Doelvertoningspercentage: Met Doelvertoningspercentage geef je aan waar je advertenties moeten worden weergeven. Kies je bijvoorbeeld voor ‘Bovenaan resultatenpagina’ (dit is boven de organische zoekresultaten) met een percentage van 75%, dan toont Google jouw advertentie bij 75% van de relevante zoekopdrachten. Waak voor branches met hoge concurrentie en klikprijzen.
    • Kosten per duizend vertoningen (CPM): Met deze biedstrategie betaal je op basis van duizend vertoningen. Je advertenties worden vertoond op YouTube of in het Google Display Netwerk.
    • vCPM (kosten per duizend zichtbare vertoningen): vCPM is een handmatige biedstrategie die geschikt zij wanneer je doel is merkbekendheid vergroten. Met deze biedstrategie is het hoogste bedrag in te stellen dat jij wil betalen voor elke duizend zichtbare vertoningen van jouw advertentie.
    • Kosten per weergave (CPV): CPV-biedingen zijn biedingen die standaard zijn ingesteld bij TrueView-videoadvertenties. Dit geldt echter alleen wanneer deze advertenties zijn gemaakt in Google Ads. Met deze biedstrategie betaal je wanneer iemand de video afkijkt óf een interactie uitvoert, zoals op de advertentie klikken.

Targeting

Binnen Google Ads kun je op verschillende manier gebruik maken van targeting. Zo kun je targeten op zoekwoorden, locatie, doelgroepen en apparaten. Door middel van targeting maak je je campagnes specifieker. Denk aan het uitsluiten van mannen voor een webshop dat vrouwelijke accessoires verkoopt. Voor een aannemer uit Utrecht is het aantrekkelijk om alleen te targeten op de provincie Utrecht.

Het voordeel van targeting is dat je kunt achterhalen wat de kenmerken zijn van je doelgroep. Hier kun je vervolgens bodaanpassingen op toepassen. Denk aan een bodverhoging van 25% voor mannen als blijkt dat deze aanzienlijk meer converteren dan vrouwen. Maar zo kun je er ook voor kiezen om juist een bodverlaging van 25% in te zetten voor vrouwen.

Een gegeven dat vaak wordt vergeten is dat de automatische biedstrategieën van Google deze bodaanpassingen vaak ‘negeren’. Dit komt omdat het algoritme weet welke factoren van invloed zijn op door jou ingesteld conversiesacties. Mits het algoritme voldoende data heeft natuurlijk.

Optymzr laat met onderstaande afbeelding zien welke mogelijkheden van targeting invloed uitoefenen op de beschikbare biedstrategieën.

Onderstaande afbeelding van Optymzr brengt dit overzichtelijk in kaart.

wat is google Ads; bodaanpassingen in combinatie met automatische biedstrategieën

Zoekwoord targeting

Targeting met zoekwoorden is meerdere malen in dit artikel besproken. Deze vorm van targeting betreft de inzet van zoekwoorden. Zoals:

  • Short- of long tail zoekwoorden
  • De vier zoekwoordtypen, zoals exacte zoekwoorden
  • Het gebruik van uitsluitingszoekwoorden
  • De inzet van dynamic keyword insertion

Locatie-targeting

Met Google Ads kun je specifiek op locaties adverteren. Zo wilt een bakker uit Dordrecht niet gevonden worden door mensen uit Groningen. Het is uiteraard ook mogelijk om locaties uit te sluiten. Er zijn verschillende niveaus van locatie-targeting te onderscheiden. Dit zijn:

  • Landen: Bied je een product of dienst aan dat in meerdere landen wordt verkocht? Dan is landelijke targeting een goede optie. Op deze manier kun je een bodaanpassing toepassen voor een land waar je de meeste omzet genereerd.
  • Gebieden binnen een land: Deze vorm van targeting is zeer geschikt voor bedrijven die nationaal opereren, maar niet in het hele land. Denk bijvoorbeeld aan een warenhuis met locaties in Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht. Door middel van regionale targeting worden Google Ads campagnes zo ingesteld dat alleen binnen die provincies advertenties worden weergeven.
  • Straal rond een locatie: Dit wordt ook wel ‘radius targeting’, ofwel targeting in nabije omgeving genoemd. Met deze vorm van targeting worden je advertenties enkel weergeven aan mensen in de door jou gekozen straal. Houd er wel rekening mee dat het volume in zoektermen aanzienlijk lager kan zijn. Je target immers op een beperkt gebied.

Deze vorm van targeting is zeer geschikt voor lokale bedrijven zoals een bakker of een kledingwinkel. In de afbeelding hieronder is te zien hoe wij een radius van tien kilometer inzetten voor onze eigen targeting.

Wat is Google AdWords - radiustargeting

Doelgroep targeting

Met doelgroep targeting kun je, mits je de geschikte biedstrategie gebruikt, ervoor kiezen om mannen uit te sluiten van je advertenties of het bod te verhogen voor vrouwen. Daarnaast kun je ervoor kiezen om een leeftijdsgroep uit te sluiten of hier juist hoger op te bieden.

Apparaat targeting

Tot slot kun je gebruik maken van targeting voor apparaten. Voorbeelden van apparaten zijn: mobiele telefoons, computers, tablets en televisies. Zo kun je de keuze maken om het bod voor mobiele telefoons te verhogen als blijkt dat het meeste verkeer (dat ook converteert) afkomstig is van mobiele telefoons.

Terug naar boven

 

7. Wat zijn bulkacties in Google Ads?

Het optimaliseren van een Google Ads account vereist meer tijd naarmate deze groter wordt. Handmatig wijzigingen doorvoeren neemt dan al gauw meer tijd in beslag dan je zou willen. Google weet dit. Om grote accounts in deze behoefte te voorzien heeft Google drie soorten bulkacties ontwikkeld. Uiteraard zijn deze bulkacties ook beschikbaar voor kleine accounts.

Met deze bulkacties ben je in staat om meer controle over je account te creëren, grootschalige wijzigingen door te voeren of werkzaamheden te automatiseren. Er zijn drie soorten bulkacties:

  1.       Scripts
  2.       Geautomatiseerde regels
  3.       Bulkuploads

1. Scripts

Wat is een Google Ads script? Een Google Ads script is een geschreven Javascript-code waarmee je tijd kunt besparen door wijzigingen aan te brengen in je account. Een script kun je gebruiken om acties te automatiseren of data uit je account naar een spreadsheet te downloaden. Maar ook om items aan te maken, te verwijderen of te bewerken.

Scripts zijn een aanwinst voor grote accounts, waar het lastig kan zijn om het overzicht te bewaren en dus te optimaliseren. Zo kun je scripts ook inzetten om de voor jou gewenste data te downloaden en te analyseren.

Hieronder volgen een aantal redenen voor een adverteerder om een script uit te voeren:

  • Achterhalen wat de slechts presterende zoektermen zijn. Deze zoektermen kun je binnen het script vervolgens pauzeren of optimalisaties uitvoeren om de prestaties te verbeteren. Dit is op campagne-niveau uit te voeren. Denk aan:
    • Een lage kwaliteitsscore
    • Een hoge klikprijs
    • Heeft geen conversies voortgebracht
    • Hoge kosten per conversie
    • Conflicterende zoekwoorden of uitsluitingszoekwoorden
  • Controleren of alle landingspagina’s nog intact zijn en advertenties niet naar een 404-pagina leiden.  
  • Het automatisch verhogen van het bod voor belangrijke zoektermen wanneer deze niet worden vertoond op de eerste pagina in de zoekmachine.

Je kunt zelf een script schrijven wanneer je ervaring hebt met Javascript. Gelukkig zijn veel adverteerders zo vrijgevig om hun eigen creaties te delen op het internet. Zo schrijft Frederick Vallaeys van Optymzr vijf onderdelen van Google Ads die je kunt automatiseren.

De optie voor scripts vind je bij het ‘Tools en Instellingen’ onder het kopje: Bulkacties.

2. Geautomatiseerde Regels

Waar een script kan worden gebruikt om data te downloaden naar een spreadsheet, is dit bij een regel niet mogelijk. Met behulp van regels ben je echter wel in staat om automatisch wijzigingen aan te brengen binnen je Google Ads account. Creëer meer controle binnen je account en je budget(ten). Regels kun je zelf opstellen en unieke voorwaarden meegeven. Daarnaast kun je ook instellen dat je een email wil ontvangen wanneer een regel is uitgevoerd.

Voorbeelden van regels zijn:

  • Het budget aanpassen in het weekend omdat de meeste conversies doordeweeks worden behaald.
  • Advertentieteksten pauzeren wanneer deze een CTR hebben van minder dan 2% bij honderd klikken.
  • Zoekwoorden pauzeren die na vijftig klikken geen conversies hebben opgeleverd.

Het instellen van regels vind je bij het ‘Tools en Instellingen’ onder het kopje: Bulkacties.

3. Bulkuploads

Download de voor jou gewenste gegevens in een spreadsheet, breng wijzigingen aan, en upload de spreadsheet vervolgens weer naar Google Ads. Wijzigingen zijn offline aan te brengen. Voor het uploaden van de wijzigingen dien je wél verbonden te zijn met het internet.

Wij raden aan om altijd een kopie te maken van de origineel gedownloade spreadsheet. Zo behoud je inzicht van de originele instellingen, maar kun je de wijzigingen tevens ongedaan maken wanneer deze de prestaties van je account verslechteren.

Bulkuploads zijn een efficiënte manier om wijzigingen door te voeren. Zo kun je voor Google Search campagnes in bulk zoekwoorden wijzigen of toevoegen. Voor Google Shopping campagnes kun je nieuwe productgroepen uploaden aan je campagne. Wees niet bang je dat spreadsheet te groot is; je kunt namelijk tot 50 MB of één miljoen rijen uploaden.

Terug naar boven

 

8. Welke Google Ads Tools zijn er beschikbaar?

Google biedt verschillende manieren om inzicht te geven in de mogelijkheden van je Google Ads campagnes. Dit maakt het werken met Google Ads niet alleen eenvoudiger, maar ben je bovendien in staat om tijd te besparen. 

De vijf gratis tools van Google die wij gebruiken zijn:

  1. Google Ads Editor
  2. Google KeyWord Planner (de zoekwoordplanner)
  3. De Prestatieplanner
  4. De Bereikplanner
  5. Advertentiepreview en -diagnose

1. Google Ads Editor

De Google Ads Editor is een superhandige gratis app van Google waarmee je offline aan je campagnes kunt werken. Breng eenvoudig en snel bulkwijzigingen aan zoals een nieuwe campagne of advertentiegroepen. Kopieer, verplaats of vervang teksten en items in een mum van tijd. 

Google Ads Editor is beschikbaar voor alle adverteerders, ongeacht de omvang van je account. Wij gebruiken de Editor voornamelijk voor het bouwen van nieuwe campagnes of het doorvoeren van grote wijzigingen. Daarnaast zijn wij in staat om meerdere accounts tegelijkertijd te bewerken in ons MCC. 

2. Google Keyword Planner (de Zoekwoordplanner)

De Google Keyword Planner ofwel de zoekwoordplanner is in onze ogen een essentiële tool voor het gebruik van Google Ads. Ga op zoek naar de voor organisatie belangrijke zoekwoorden om op te adverteren. De tool biedt inzicht in hoe vaak er gemiddeld per maand naar je product of dienst wordt gezocht, maar ook relevante zoektermen. 

Naast het gemiddelde zoekvolume laat de keyword planner ook zien hoe hoog de concurrentie is en wat er voor de zoekwoorden wordt betaald in de veiling. 

Protip: ga op zoek naar de zoekwoorden met een gemiddelde of lage concurrentie en focus je advertenties op deze termen. Hoe hoger de concurrentie, hoe meer je betaald per klik. Let wel op dat dit voornamelijk van toepassing is voor organisaties met een enigszins gelimiteerd budget. 

3. Prestatieplanner

Stel je hebt een budget ingesteld voor je campagne en de prestaties zijn uitstekend. Toch ben je benieuwd wat er zou gebeuren als je het budget verhoogt en de prestaties daarmee nóg beter worden. Met de prestatieplanner ontvang je prognoses van belangrijke statistieken en algehele prestaties. Hieronder is een voorbeeld voor het maken van een plan. 

4. Bereikplanner

Maak je als organisatie gebruik van YouTube-advertenties? Schakel dan de hulp in van de gratis te gebruiken Bereikplanner van Google. De Bereikplanner toont de schattingen wat betreft bereik en frequentie. Dit geeft uiteraard geen garantie tot prestaties. De kwaliteit van je advertenties is samen met de relevantie ervan de doorslaggevende factor. Staar dus niet blindelings op de gegevens van de Bereikplanner. 

Maak een planning voor het bereik van je video-advertenties op YouTube, websites en apps van Google-videopartners. 

5. Advertentiepreview en -diagnose

Met de advertentiepreview en -diagnose biedt Google je de mogelijkheid om je advertenties te zien zoals deze in Google worden vertoond. Typ linksboven in de balk de zoekterm waarmee je wil dat je advertentie wordt weergeven. Houd er rekening mee dat je de juiste locatie- en taal-targeting hebt ingesteld, anders wordt de advertentie niet weergeven. 

Zoals je kunt zien wordt onze advertentie vertoond met twee koppen, terwijl er drie zijn ingesteld bij het opmaken van de advertentie. Hier dus het bewijs dat de derde kop alleen wordt weergeven mits hier voldoende ruimte voor is. Super handig om dit inzicht te krijgen mocht je als organisatie zo vaak mogelijk drie koppen willen tonen. 

De advertentieweergave en -prognose is ook super handig als je wilt zien hoe je advertentie-extensies worden weergeven.

Terug naar boven

 

9. Hoe maak je een Google Ads-account aan?

Voor een Ads-account zijn twee dingen nodig; een geldig e-mailadres en de website van jouw bedrijf. In een aantal stappen leggen wij simpel uit hoe jij een account aanmaakt.

  1. Voer het e-mailadres in dat jij wilt gebruiken voor jouw nieuwe Ads-account. Ben je al in het bezit van een Google-product (zoals Gmail), gebruik dan dit e-mailadres.
  2. Vul het websiteadres in waarvoor het Ads-account wordt opgezet.
  3. Klik vervolgens op doorgaan.
  4. Maak een nieuw account aan of log in op bestaande Google-account (Gmail).
  • Voor een nieuw account aanmaken, klik op een account maken en volg vervolgens de instructies op om gemachtigd te worden voor dat account.
  • Ben je al in het bezit van een Google-product zoals Gmail? Log dan in met bestaan e-mailadres en wachtwoord.

Terug naar boven

 

We hopen dat we je vraag hebben kunnen beantwoorden. Mocht je meer duidelijkheid willen hebben over Google Ads of over één van de vele toepassingen van het programma? Of ben jij geïnteresseerd in een Google Ads training of Google Ads cursus? Neem dan gerust contact op met ons of download onze whitepaper met 5 praktische SEA tips!

Dit artikel over:

Wat is Google AdWords? wordt beoordeeld met een 8.9 door 2238 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Dus, de vragen waar we in dit artikel antwoord op hebben gegeven. Test jezelf!

SEA staat voor het adverteren in zoekmachines. In ruil voor een vergoeding aan de zoekmachine zorg je ervoor dat je direct bovenaan in de zoekmachine komt te staan. SEA omvat alle online communicatiekanalen waarmee je kunt adverteren, zoals Google of Microsoft.
Google Ads is het adverteren in de belangrijkste zoekmachine van het moment: Google. Via Google Ads is het mogelijk om zeer gericht jouw doelgroep te benaderen.
Google Ads maakt het mogelijk om met de juiste zoekwoorden, advertentieteksten en een breed scala aan instellingen op het juiste moment en op de juiste plek jouw doelgroep te bereiken. Met Google Ads richt je je daarbij op de mensen die zeer waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst.
Er zijn 4 verschillende advertentietypen te onderscheiden. We maken onderscheid tussen tekst-, video-, shopping- of displayadvertenties.
De kosten van het adverteren op Google bereken je als volgt: vermenigvuldig jouw dagbudget met 30,4 dagen om de maandelijkse kosten te berekenen. De kosten worden gemaakt op basis van advertentie klikken of advertentie weergaven. Het dagbudget staat niet per definitie vast voor Google, maar het maandelijkse budget kan niet overschreden worden.
Met bulkacties in Google Ads ben je in staat om meer controle over je account te creëren, grootschalige wijzigingen door te voeren of bepaalde werkzaamheden te automatiseren. Hiermee kan je een groter Google Ads account eenvoudiger optimaliseren, zonder dat je hier te veel tijd aan kwijt bent.
De gratis Google Ads tools die op dit moment beschikbaar zijn de Google Ads Editor, de Google KeyWord Planner, de Prestatieplanner, de Bereikplanner en de Advertentiepreview en -diagnose tool