Wat is en wat doet een SEO specialist?

Wat is nou eigenlijk een SEO specialist? En wanneer mag je jezelf een SEO expert noemen? We vertellen je wat een SEO specialist doet en hoe deze te werk gaat en dat alles in één artikel. Lees snel verder en kom erachter hoe waardevol een SEO specialist voor jou is.

Wat is en wat doet een SEO specialist?

Een SEO specialist is allereerst een online marketeer. Om beter te worden in je vak moet je je specialiseren. SEO is één van die specialismen in de online marketing. Een echte SEO expert heeft zich dan ook volledig toegewijd aan het online goed vindbaar maken van een bedrijf en haar website in de zoekmachines. Daar komt nou eenmaal enorm veel bij kijken. Een goede positionering in de zoekmachine heeft namelijk met meer dan 200 factoren te maken. Al die factoren komen samen in drie grote SEO pijlers, namelijk: content, techniek en autoriteit. Een specialist zorgt ervoor dat jouw website goede en juiste content bevat, de website technisch goed in elkaar steekt en dat jouw website een autoriteit wordt in jouw branche. Die elementen staan altijd voorop in de werkzaamheden van een SEO expert. Zo zorg je er namelijk voor dat jouw website waarde toevoegt aan jouw websitebezoekers. Dat moet altijd het hoofddoel zijn!

Wat levert een SEO specialist jou op?

Simpel. Door goede SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie is jouw website goed vindbaar voor de mensen die jij wilt bereiken en bied je met jouw website die mensen de juiste informatie. Dat zorgt er vanzelf ook nog eens voor dat die mensen gaan converteren op jouw website. Jouw SEO expert is hier verantwoordelijk voor. Een goede SEO specialist heeft dan ook algemene kennis van online marketing, zodat hij of zij precies weet welke rol SEO vervult voor jouw bedrijf.

Daarbij is een echte SEO specialist altijd op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen. Het online marketing landschap verandert namelijk ontzettend snel en een specialist weet altijd te profiteren van de laatste trends. Dat levert je ook nog eens voordeel op. Een specialist bevat namelijk de combinatie van ervaring en zijn steeds weer frisse blik op nieuwe mogelijkheden.

Hoe gaat een SEO expert te werk?

Binnen SEO bestaat er niet één manier van werken, maar er zijn wel bepaalde kernonderdelen die niet mogen ontbreken. Laten we deze essentiële onderdelen toelichten:

1. Concurrentie oriëntatie

Net als in offline marketing, sales, productie of sport is het bij SEO belangrijk om je concurrenten te analyseren. Daarin zijn er een drietal zaken die je als specialist wilt weten. Hoe ver is de concurrentie op het gebied van SEO? Waar ligt de focus in het SEO beleid van je concurrent? En hoe geeft je concurrent vervolg aan die SEO strategie? Zodra je dat weet, kan je een inschatting maken over de investering die nodig is om hiertegen te kunnen concurreren, waar jij je focus kunt leggen en hoe je je strategie daarmee kunt vormgeven. Ga jij jouw concurrent met dezelfde focus overklassen? Of belicht jij een andere kant van jouw product of dienst?

2. Content, techniek en autoriteit

Als SEO specialist ben je op zoek naar een goede verhouding tussen content, techniek en autoriteit optimalisatie. Het totaalplaatje bepaalt namelijk hoe goed jouw website geoptimaliseerd is en hoe gebruiksvriendelijk deze is voor jouw bezoekers. Jouw SEO expert kijkt dan ook hoe hij of zij hier evenwichtig invulling aan kan geven. Er zijn echter wel uitzonderingen, want in branches zoals Financiën en Gezondheid speelt autoriteit een grotere rol. De informatie die in deze branches gedeeld wordt moet namelijk uiterst vertrouwelijk zijn, waar Google dan ook haar aandacht aan besteedt.

3. Data verzameling

Het verzamelen van data is cruciaal voor zoekmachine optimalisatie specialisten. Komt de data op één hoop terecht? Dan is dat erg tijdrovend en kom je ook nog eens niet tot de inzichten die je de mogelijkheid tot optimalisatie bieden. Als specialist besteed je dan ook voldoende aandacht aan het instellen van de juiste tooling, om data van je website op een overzichtelijke en gestructureerde manier te verzamelen. Je hebt het vast al eens voorbij zien komen, maar; meten is weten!

4. Continue monitoring en rapportage

Monitoring om aan te sturen op optimalisatie. Dat is een onderdeel waar een specialist zich kan onderscheiden en waarde toevoegt. Alle tools, zoals Google Tag Manager en Google Analytics staan nu goed ingesteld en de data rolt binnen. Dan kan jouw SEO specialist tot waardevolle inzichten komen en de campagne bijsturen waar nodig. Dit natuurlijk op basis van de drie pijlers. Zo kunnen technische problemen snel ontdekt worden, moet content geüpdatet worden en ziet jouw specialist bijvoorbeeld dat jouw waardevolle externe verwijzing is verwijderd.

De SEO specialist bewaart het overzicht in de online campagne om zo strategische beslissingen te kunnen maken en aan te sturen op optimalisaties, zoals het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten

Wat doet een SEO specialist

Kenmerken van een echte SEO guru

Onderzoekend vermogen

Een echte SEO guru bezit de eigenschap zich erg onderzoekend op te stellen. Doordat de online wereld zich zo snel ontwikkelt moet jouw specialist zich continu onderzoekend opstellen. Zo ontdekt hij nieuwe mogelijkheden en past hij zich snel aan op veranderingen. Zo blijf je online continu vooraan lopen.

Transparant en persoonlijke werkwijze 

Iedere campagne is weer verschillend. Als SEO specialist is het ontzettend belangrijk om transparant te zijn in jouw werkzaamheden. Zo kan je feedback ontvangen, verkrijg je wellicht weer vernieuwde productkennis en kan je daarmee de campagne bijsturen. Door persoonlijk te werk te gaan en aan te sturen op betrokkenheid binnen de organisatie behaal je de beste resultaten.

Uitgebreide kennis

Natuurlijk bezit een SEO guru uitgebreide kennis van het vak. Van algemene online marketing kennis tot en met verregaande SEO kennis. Wil je jouw specialist testen? Vraag hem eens driemaal waarom hij doet wat hij doet. Een specialist weet dat het gaat om het totaalplaatje en zal altijd weten welke rol SEO speelt in het online succes van jouw bedrijf. Daarmee komen we direct op het volgende kenmerk.

Juiste kennis van product en diensten

Een specialist kan niet het maximale uit de campagne halen als hij of zij niet precies weet met wat voor producten en/of diensten die te maken heeft. Een SEO specialist moet zich daarom volledig toewijden aan het productportfolio, om op die manier de markt en de klant te kunnen begrijpen.

SEO als onderdeel van online succes

Zoekmachine optimalisatie experts zien die rol van SEO in het totaalplaatje. SEO kent de specialist tot in de puntjes, maar SEO blijft ook een onderdeel van het online succes. Zodra de andere onderdelen tekort komen zal een echte guru van zich laten horen.

Resultaatgericht

Natuurlijk is SEO ook op resultaat gericht. Dat streven moet er altijd zijn. Met de juiste mindset en strategie moet je altijd het maximale resultaat willen halen.

Tips voor het inhuren van een SEO expert

SEO specialisten vind je vaak binnen een online marketing bureau. Vaak bezitten zij die combinatie van algemene kennis en specialistische kennis, waardoor ze het online succesverhaal compleet kunnen maken. Daarbij heeft die specialist altijd de mogelijkheid om binnen de eigen muren te sparren met collega’s op hetzelfde expert niveau. Ben je als bedrijf klaar om door te investeren in online marketing? Dan is het ook net zo gemakkelijk om via jouw contactpersoon naar de mogelijkheden te vragen binnen hetzelfde bureau.

Ook kan je ervoor kiezen om op zoek te gaan naar een SEO expert die je in dienst kunt nemen. Voordeel hiervan is dat je letterlijk naast je expert zit en je hem altijd direct met vragen kunt bekogelen.

Heb je interesse in een SEO specialist die aan jouw online succes werkt? Binnen 2Bfound hebben we ze in huis. Neem eenvoudig contact met ze op voor meer informatie.

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

Een SEO specialist bezit onderzoekend vermogen, werkt transparant en persoonlijk, heeft uitgebreide vakkennis, ziet SEO in het totale online succes van jouw onderneming en is resultaatgericht.
Een SEO specialist zorgt ervoor dat hij alle waardevolle elementen op de website meetbaar maakt, zodat hij nieuwe inzichten kan opdoen. Data analyse is alles voor hem.
Binnen Online Marketing bureau 2Bfound hebben we SEO experts in huis. Bekijk de pagina of neem contact op om te achterhalen wat zij voor je kunnen betekenen.
Aan de slag met SEO?

Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.

Contactformulier
Bezig met versturen
Contactpersonen
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert
Wilfred Stomp
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Tim Leijs Online marketeer
Tim Leijs
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Bas de Roy bij 2Bfound online marketing
Bas de Roy
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)