Groeistrategie: welke modellen zijn er en hoe kies ik de juiste voor mijn bedrijf?

Ben jij onlangs je eigen onderneming begonnen? Of run je al een tijdje een bedrijf en wil je daar grote sprongen mee gaan maken? Jouw route naar succes breng je in kaart met een groeistrategie. Hoe je deze maakt, en wat er precies in moet staan, dat lees je in dit artikel.

Wat is een groeistrategie?

Het Business Model Canvas en de Golden Circle zijn goede modellen om te gebruiken bij het opstellen van jouw business plan. Door deze modellen te volgen kun je de basiswaarden van jouw bedrijf duidelijk maken op één A4’tje. Het businessplan wijst jou als startende ondernemer de weg. Het kan je helpen je om je bedrijf strategisch op de kaart te zetten. De groeistrategie heeft betrekking op alles wat je in jouw businessplan hebt staan. Met deze strategie bepaal je tot in detail hoe jij ervoor wilt zorgen dat je jouw doelen gaat verwezenlijken. Het is handig om jouw groeistrategie direct te bepalen als je start met je onderneming, zodat je hier altijd op kunt teruggrijpen als je voor beslissingen komt te staan die gerelateerd zijn aan de groei van jouw bedrijf.

Wanneer heb ik een groeistrategie nodig?

De groeistrategie is een onmisbaar document als je van jouw startup een succesvolle onderneming wilt maken. Deze strategie geeft antwoord op alle vragen die je tegenkomt op het gebied van marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Wil je nieuwe klanten werven? Ga jij een nieuw product op de markt brengen? Of wil je de marketingstrategie van jouw bedrijf bepalen? Dan kun je altijd teruggrijpen op de groeistrategie die jij bij het opzetten van je bedrijf al hebt bepaald.

Welke soorten groeistrategieën zijn er?

Gelukkig is er, net als voor het businessmodel, ook een handig model ontwikkeld dat je kunt gebruiken bij het bepalen van de groeistrategie van jouw onderneming. Het meest gebruikte model is dat van Ansoff, ook wel de Ansoff-matrix genoemd. De heer Ansoff bedacht in 1957 een model om de markt en het aangebodene, dus jouw dienst of product, samen te brengen. Breng deze twee variabelen op de juiste manier samen en je zult meer van jouw product of dienst gaan verkopen. Kortom: je zal een van jouw belangrijkste doelen gaan bereiken! Het Ansoff model is zo simpel en overzichtelijk, dat het nog altijd van toepassing is op de huidige markt en vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt.

Zoals de naam al doet vermoeden, telt de Ansoff-matrix vier kwadranten die staan voor de vier verschillende groeistrategieën in de methode:

  1. Marktpenetratie
  2. Productontwikkeling
  3. Marktontwikkeling
  4. Diversificatie

Wat deze strategieën inhouden, dat gaan we je nu uitleggen.

De groeistrategieën van Ansoff uitgelegd

Om de juiste groeistrategie te kunnen kiezen voor jouw onderneming, is het handig om te weten wat de vier strategieën van Ansoff precies inhouden. Wanneer kies je bijvoorbeeld voor marktpenetratie? En is het in jouw geval handig om de focus te leggen op productontwikkeling of levert marktontwikkeling je meer op? Om dit te kunnen bepalen, is een iets uitgebreidere uitleg over de theorieën nodig. Je vindt hem hieronder:

  1. Marktpenetratie: Ga jij een bestaand product op een bestaande markt verkopen? Dan is marktpenetratie voor jou een goede groeistrategie. Je zult je vooral bezig gaan houden met (online) marketing en sales. Branding en customer-loyalty zijn belangrijk om jouw strategie te laten slagen.
  2. Productontwikkeling: Wil jij een nieuw product op de markt brengen voor bestaande klanten? Dit kun je bijvoorbeeld doen door extra diensten te ontwikkelen voor jouw huidige klanten of door een nieuw product toe te voegen aan je assortiment. In dit geval houd jij je bezig met productontwikkeling. Investeringen in innovatie, sales en CRM zijn voor jou essentieel.
  3. Marktontwikkeling: Heb jij voor een bestaand product een volledig nieuwe markt op het oog? Misschien ga je de internationale afzetmarkt verkennen, of wil je jouw product verkopen aan een nieuwe doelgroep? Kies voor de groeistrategie marktontwikkeling en vergeet vooral niet om een goed marktonderzoek uit te voeren. Alleen dan kun je jouw doelen bereiken.
  4. Diversificatie: Het introduceren van een nieuw product op een nieuwe markt heet diversificatie. Dit is de meest uitdagende groeistrategie, maar als je deze goed uit weet te voeren heb je goud in handen! Voorbeelden van succesvolle uitvoeringen van diversificatie vinden we, onder andere, in de merken Samsung en Apple. Zij creëerden met de ontwikkeling van smartphones nieuwe producten, waar in eerste instantie helemaal geen vraag naar was. Nu is de markt voor smartphones niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. 

Hoe kies ik de juiste groeistrategie voor mijn bedrijf?

Nu je weet wat de verschillende groeistrategieën inhouden, kun je jouw businessplan erbij pakken. Om jouw groeistrategie te bepalen moet je allereerst weten in welke markt je opereert. Dit heb je in jouw businessplan opgeschreven, dus leg hem eens naast bovenstaande matrix. Zo kun je in één oogopslag zien of jij je in een bestaande markt bevindt of dat je op nieuw terrein opereert. In het eerste geval bevindt jouw bedrijf zich op de bovenste horizontale kolom. Ga jij nieuw terrein verkennen? Dan is de onderste horizontale kolom jouw gebied. Welke strategie van belang is, wordt daarnaast bepaald door het product of de dienst die je aanbiedt. Voor een bestaand(e) product of dienst geldt de linker verticale kolom. Breng jij een nieuw product op de markt? Dan is de rechter verticale kolom voor jou van belang. Nu je de variabelen markt en product samen hebt gebracht, weet jij welke groeistrategie je het beste kunt volgen op jouw pad naar succes!

De juiste groeistrategie zal je helpen:

  • Bij het bereiken van de doelen die je hebt opgezet in jouw businessplan
  • Om meer van jouw producten en/of diensten te gaan verkopen
  • En dus meer winst te kunnen maken

Kortom: om jouw bedrijf te laten uitgroeien tot een succesvolle onderneming!

We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om de groeistrategie van jouw bedrijf te kunnen bepalen en zo de weg naar succes in te slaan! Heb je vragen met betrekking tot de groeistrategieën, of kunnen we je helpen om je marketing en sales naar een hoger niveau te tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!

Aan de slag met online marketing?

Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.

Contactformulier
Bezig met versturen
Contactpersonen
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert
Wilfred Stomp
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Tim Leijs Online marketeer
Tim Leijs
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)

Weet jij nu wat een groeistrategie is? Test jezelf!

Met een groeistrategie bepaal je tot in detail hoe jij ervoor wilt zorgen dat je jouw doelen gaat verwezenlijken. Het is slim om dit direct te bepalen als je start met je onderneming, zodat je hier altijd op kunt teruggrijpen als je beslissingen moet nemen voor jouw bedrijf.
Volgens de matrix van Ansoff zijn er 4 groeistrategieën: marktpenetratie (bestaand product in bestaande markt), productontwikkeling (nieuw product in bestaande markt), marktontwikkeling (bestaand product in nieuwe markt), en diversificatie (nieuw product in nieuwe markt)
Om jouw groeistrategie te bepalen moet je weten in welke markt je opereert: bevind je je in een bestaande markt met je product, of in een nieuwe markt? Daarnaast moet je weten of je een nieuw product op de markt brengt, of een product dat al bestaat. Als je dit allemaal weet, kun je in de Ansoff-matrix aflezen welke groeistrategie jij het beste kunt volgen.

Vul dit formulier in en download jouw template direct!