Ben jij onlangs je eigen onderneming begonnen? Of run je al een tijdje een bedrijf en wil je daar grote sprongen mee gaan maken? Jouw route naar succes breng je in kaart met een groeistrategie. Hoe je deze maakt, en wat er precies in moet staan, dat lees je in dit artikel.
Het Business Model Canvas en de Golden Circle zijn goede modellen om te gebruiken bij het opstellen van jouw business plan. Door deze modellen te volgen kun je de basiswaarden van jouw bedrijf duidelijk maken op één A4’tje. Het businessplan wijst jou als startende ondernemer de weg. Het kan je helpen je om je bedrijf strategisch op de kaart te zetten. De groeistrategie heeft betrekking op alles wat je in jouw businessplan hebt staan. Met deze strategie bepaal je tot in detail hoe jij ervoor wilt zorgen dat je jouw doelen gaat verwezenlijken. Het is handig om jouw groeistrategie direct te bepalen als je start met je onderneming, zodat je hier altijd op kunt teruggrijpen als je voor beslissingen komt te staan die gerelateerd zijn aan de groei van jouw bedrijf.
De groeistrategie is een onmisbaar document als je van jouw startup een succesvolle onderneming wilt maken. Deze strategie geeft antwoord op alle vragen die je tegenkomt op het gebied van marktpenetratie, productontwikkeling, marktontwikkeling en diversificatie. Wil je nieuwe klanten werven? Ga jij een nieuw product op de markt brengen? Of wil je de marketingstrategie van jouw bedrijf bepalen? Dan kun je altijd teruggrijpen op de groeistrategie die jij bij het opzetten van je bedrijf al hebt bepaald.
Gelukkig is er, net als voor het businessmodel, ook een handig model ontwikkeld dat je kunt gebruiken bij het bepalen van de groeistrategie van jouw onderneming. Het meest gebruikte model is dat van Ansoff, ook wel de Ansoff-matrix genoemd. De heer Ansoff bedacht in 1957 een model om de markt en het aangebodene, dus jouw dienst of product, samen te brengen. Breng deze twee variabelen op de juiste manier samen en je zult meer van jouw product of dienst gaan verkopen. Kortom: je zal een van jouw belangrijkste doelen gaan bereiken! Het Ansoff model is zo simpel en overzichtelijk, dat het nog altijd van toepassing is op de huidige markt en vandaag de dag nog steeds wordt gebruikt.
Zoals de naam al doet vermoeden, telt de Ansoff-matrix vier kwadranten die staan voor de vier verschillende groeistrategieën in de methode:
Wat deze strategieën inhouden, dat gaan we je nu uitleggen.
Om de juiste groeistrategie te kunnen kiezen voor jouw onderneming, is het handig om te weten wat de vier strategieën van Ansoff precies inhouden. Wanneer kies je bijvoorbeeld voor marktpenetratie? En is het in jouw geval handig om de focus te leggen op productontwikkeling of levert marktontwikkeling je meer op? Om dit te kunnen bepalen, is een iets uitgebreidere uitleg over de theorieën nodig. Je vindt hem hieronder:
Nu je weet wat de verschillende groeistrategieën inhouden, kun je jouw businessplan erbij pakken. Om jouw groeistrategie te bepalen moet je allereerst weten in welke markt je opereert. Dit heb je in jouw businessplan opgeschreven, dus leg hem eens naast bovenstaande matrix. Zo kun je in één oogopslag zien of jij je in een bestaande markt bevindt of dat je op nieuw terrein opereert. In het eerste geval bevindt jouw bedrijf zich op de bovenste horizontale kolom. Ga jij nieuw terrein verkennen? Dan is de onderste horizontale kolom jouw gebied. Welke strategie van belang is, wordt daarnaast bepaald door het product of de dienst die je aanbiedt. Voor een bestaand(e) product of dienst geldt de linker verticale kolom. Breng jij een nieuw product op de markt? Dan is de rechter verticale kolom voor jou van belang. Nu je de variabelen markt en product samen hebt gebracht, weet jij welke groeistrategie je het beste kunt volgen op jouw pad naar succes!
Kortom: om jouw bedrijf te laten uitgroeien tot een succesvolle onderneming!
We hopen dat dit artikel je heeft geholpen om de groeistrategie van jouw bedrijf te kunnen bepalen en zo de weg naar succes in te slaan! Heb je vragen met betrekking tot de groeistrategieën, of kunnen we je helpen om je marketing en sales naar een hoger niveau te tillen? Neem vrijblijvend contact met ons op. We denken graag met je mee!
Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.
Vul dit formulier in en download jouw template direct!