E-commerce: betekenis, voorbeelden en uitleg

E-commerce, je zal vast al wel eens van de term gehoord hebben. Denk bijvoorbeeld aan winkels die in het bezit zijn van een webshop en daar hun producten op aanbieden. Maar e-commerce is veel breder dan dat. Wat het is, en hoe het in de praktijk werkt, dat lees je in dit artikel.

Wat is e-commerce?

De Nederlandse vertaling van e-commerce is letterlijk: elektronische handel. Het is een verzamelnaam van alle handel die via elektronische netwerken gaat, ofwel het internet. Je spreekt van e-commerce wanneer bedrijven of individuen producten en diensten online verkopen. Daarnaast omvat deze term ook activiteiten zoals online ticketverkoop, het kopen van bitcoins, internetbankieren en online veilingen. Je hebt verschillende vormen van e-commerce, waarvan B2B en B2C het meest bekend zijn.

Soorten e-commerce

In totaal zijn er zes soorten e-commerce te onderscheiden:

  1. Business to business (B2B): transactie tussen twee bedrijven. Wij als 2Bfound bieden bijvoorbeeld onze online marketing diensten aan andere bedrijven aan.
  2. Business to consumer (B2C): transactie tussen bedrijf en consument. H&M biedt bijvoorbeeld kleding aan consumenten.
  3. Consumer to consumer (C2C): transactie tussen consument en consument. Op Vinted verkopen consumenten hun kleren aan andere consumenten.
  4. Consumer to business (C2B): transactie komt tot stand wanneer een consument iets bijdraagt aan een bedrijf. Crowdsourcing is hier een voorbeeld van.
  5. Bedrijf tot administratie (B2A): transactie tussen bedrijven en het openbaar bestuur. Voorbeelden hiervan zijn diensten waaronder juridische documentatie, werkgelegenheid en sociale zekerheid.
  6. Consumenten en administratie (C2A): transactie tussen consumenten en het openbaar bestuur. Voorbeelden hiervan zijn belastingen, onderwijs (leren op afstand) en betalingen aan gezondheidszorg

Voorbeelden e-commerce per producttype

Nu je weet welke soorten E-commerce er zijn, gaan we door naar de producttypen. E-commerce producten zijn te verdelen in drie verschillende groepen: digitale producten, fysieke producten en servicegerichte producten. Ieder producttype leggen we uit aan de hand van voorbeelden.

Digitale producten

Je raadt het vast al: bij digitale producten gaat het om producten die alleen bestaan op de computer. Ze zijn toegankelijk via het internet of computer en/of downloadbaar. Denk hierbij aan

online cursussen, e-books, software, afbeeldingen en websites. Als je aan websites denkt, is de website van 2Bfound natuurlijk een goed voorbeeld. Je kunt bij ons namelijk van alles downloaden, zoals dit online marketing template. Daarnaast kan je denken aan bedrijven zoals Pixabay dat afbeeldingen aanbiedt, of Slack dat als communicatiehulpmiddel wordt ingezet.

Fysieke producten

Bij dit producttype wordt er ook wel gesproken van de “typische online retailers”. Fysieke e-commerce producten zijn tastbaar. Je bestelt ze online en je kan ze na levering ook daadwerkelijk in je handen vasthouden. Consumenten hebben de mogelijkheid om de website van de winkel te bezoeken en daar hun producten aan te schaffen. Bekende bedrijven die zich bezighouden met dit E-commerce producttype zijn onder andere de Mediamarkt die naast offline ook online elektronica aanbiedt en de Zalando die online kleding aanbiedt. Andere voorbeelden van fysieke producten zijn meubels, huishoudartikelen, gereedschap.

Servicegerichte producten

Dit producttype ken je misschien beter onder de naam ‘diensten’. Servicegerichte producten zijn namelijk ontastbaar; je kan ze niet aanraken. Toch kunnen deze producten veel waarde toevoegen voor consumenten of bedrijven. De verkoop van diensten gebeurt onder andere door consultancy bedrijven en freelancers. En ook wij van 2Bfound verkopen service gerichte producten, zoals content marketing en zoekmachine optimalisatie. Houd er rekening mee dat het koopproces kan verschillen per service gerichte website. Zo is het bij de ene website de bedoeling dat je eerst een bericht moet plaatsen voordat je een dienst wil kopen. Dit gebeurt bijvoorbeeld op freelance websites zoals Jellow of Indeed. Bij de ander kan het de bedoeling zijn dat je een verzoek indient waarbij er vervolgens een consultant langskomt om een oplossing op maat te maken voor de klant.

Voor- en nadelen e-commerce

In vergelijking met de traditionele retail, biedt e-commerce veel voordelen. Daarentegen brengt het ook nadelen met zich mee. De onderstaande tabel laat de voor- en nadelen zien.

E-commerce strategie

Het consumentengedrag blijft zich voortdurend veranderen. Ook het consumentengedrag van online shoppers. Als ondernemer die zich bezighoudt met e-commerce is het belangrijk om bij de tijd te blijven en je te blijven ontwikkelen. Een e-commerce strategie kan je daarbij helpen. Deze strategie omschrijft de doelstellingen die betrekking hebben tot de online verkoop en hoe ze behaald moeten worden, met focus op de lange termijn. Een E-commerce strategie biedt structuur en richting aan werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd om groei te realiseren. Hieronder behandelen we 5 onderdelen die in een E-commerce strategie voorkomen.

1. Aanpak

Als eerst kijken we naar de aanpak; het begin van de strategie. Denk hierbij aan hoe de organisatie eruit ziet, welke doelstellingen worden geformuleerd, wat de toegevoegde waarde van het bedrijf is en welke online kanalen het beste zijn om in te zetten. Je kijkt in het eerste onderdeel van een e-commerce strategie naar de volgende punten:

  • Online bedrijfsdoelstellingen
  • Doelgroep analyse
  • Huidige situatie
  • USP (waarin onderscheidt je jezelf van de concurrent?)
  • Product Life Cycle

2. Analyseren van data

Dit onderdeel kan alleen worden gebruikt wanneer de online winkel al bestaat. Het gaat hierbij om het analyseren van data over de volgende punten:

  • Analyseren van de KPI’s (dit zijn de variabelen om de prestaties van de organisatie in kaart te brengen)
  • Rapporteren van de bevindingen en eventuele vervolgstappen

3. Doelgroep bepalen

Onderzoek wie je doelgroep is en op welke manier je deze op een effectieve manier kan bereiken. Bij een doelgroep analyse breng je in kaart wie je klanten zijn. Denk hierbij aan onderzoek naar wie de persoon is die jouw webshop bezoekt en welke customer journey hij of zij aflegt. De eindgebruiker bepaalt namelijk uiteindelijk jouw online succes.

4. Concurrentieanalyse

Net zoals bij veel onderzoeken, doe je ook bij een E-commerce strategie aan een concurrenten analyse. Om succes te halen met je online winkel is het natuurlijk handig dat je weet wat de concurrenten doen. Wat doen ze anders ten opzichte van jezelf? Wat doen ze beter? Op basis van een concurrentenanalyse weet je hoe je de strijd moet aangaan.

5. Kanaalkeuze

Het doel is om klanten naar de online winkel te krijgen, zodat zij daar uiteindelijk een dienst of product kopen. Hiervoor doorloopt een klant alle fases van het See-Think-Do-Care model van Google. In het onderdeel ‘kanaalkeuze’ van een e-commerce strategie kijken we naar de verschillende vormen van marketing en kanalen die zijn in te zetten om dit te kunnen realiseren. Denk hierbij aan:

  • Social media
  • E-mail marketing
  • Funnel marketing
  • SEO
  • SEA
  • Contentmarketing

De kanalen, maar ook andere onderdelen van de strategie, kun je invullen in het Business Model Canvas.

6. E-commerce platforms

Wie aan e-commerce doet, heeft ook de mogelijkheid om zich aan te melden bij e-commerce platforms. Een aanrader voor wie wil starten met e-commerce, maar ook voor wie wil groeien. Hieronder bespreken we 3 platformen waarop e-commerce grootschalig plaatsvindt.

Shopify

Dit is een groot e-commerce bedrijf dat vooral een populaire keuze is bij MKB-bedrijven. Shopify beheert over de hele wereld bijna 3.000.000 websites en bezit 21% marktaandeel van de totale e-commerce. Shopify heeft een gebruiksvriendelijke interface en heeft een ruim aanbod aan sjablonen. Daarnaast werken ze met flexibele verzendkosten, ruim 100 betalingsgateways en automatische belastingen. Voor een alles in één pakket, is dit platform met name voor kleine bedrijven zeer geschikt.

Magento

Magento beheert over de hele wereld ruim 770.000 websites en heeft een groot aanbod van bijna 6.000 extensies die geïntegreerd kunnen worden. Het platform biedt veel functies waarmee gebruikers alle aspecten kunnen aanpassen van hun webwinkel, inclusief de modules, sjablonen en extensies. Magento is zeer geschikt voor merken die in hoge mate aspecten kunnen aanpassen.

Salesforce

Salesforce bezit over 150.000 actieve gebruikers, geteld vanaf 2020. Het sterkste punt van Salesforce is dat het bedrijf gebouwd is met omnichannel-retailers. Dit zijn bedrijven die goederen verkopen via meerdere kanalen. Daarnaast zorgt het bedrijf voor de volledige host van de website van de verkoper. Denk hierbij aan zowel onderhoud van het platform als de ontwikkeling. Salesforce is het meest geschikt voor grote bedrijven die een schaalbare en volwaardige CRM-software willen.

De belangrijkste factoren van een succesvolle e-commerce

Groot of klein, e-commerce is voor iedereen mogelijk. Maar wat zijn de belangrijkste factoren van een succesvolle e-commerce? Ten eerste, laat je niet leiden door de zogeheten FOMO (fear of missing out). Het is belangrijk dat je kanalen kiest die écht bij jouw e-commerce passen. Daarnaast gaat het ook om authenticiteit. Onderscheid jezelf van de rest om een waardevolle relatie op te bouwen vanaf de eerste seconde. Maak daarom een sterke positionering en gebruik de kracht van de identiteit van de organisatie. Heb je vragen naar aanleiding van dit artikel, of wil je eens sparren met een online marketing specialist over een e-commerce strategie? Neem dan contact met ons op!

Weet jij nu alles over e-commerce? Test jezelf!

Letterlijk betekent e-commerce elektronische handel. Het is en verzamelnaam van alle handel die via het internet plaatsvindt. Je spreekt van e-commerce wanneer bedrijven of individuen producten en diensten online verkopen.
E-commerce geeft je winkel een extra verkoopkanaal. Verder zijn de kosten van e-commerce laag, kun je een groot assortiment aanbieden, geeft het je de mogelijkheid om data te analyseren, én is je online winkel altijd geopend.
Een e-commerce strategie moet flexibel zijn. Het consumentengedrag ontwikkelt zich immers voortdurend. Een e-commerce strategie maak je door eerst een aanpak te kiezen, vervolgens data te analyseren, een doelgroep te bepalen, je concurrentie te analyseren, en een kanaal te kiezen. Ook kun je je aanmelden bij een e-commerce platform.

Neem eenvoudig contact op

Neem eenvoudig contact op met één van onze specialisten door dit formulier in te vullen. We koppelen je vraag direct aan onze specialist!

  • Alle specialismen onder één dak
  • Transparant & persoonlijke werkwijze
  • Advies van Online Marketing specialisten
  • Altijd een plan van aanpak op maat
Tim Leijs Online marketeer
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert
Contactformulier
Bezig met versturen

Vul dit formulier in en download jouw template direct!