De Golden Circle als onderdeel van je (online) marketing strategie

Je hebt er vast wel eens van gehoord: de Golden Circle van Simon Sinek. In dit artikel nemen we je mee in de belangrijkste uitgangspunten van het model en laten we je voorbeelden zien van toepassingen voor je eigen online marketingplan.

Wat is de Golden Circle?

De Golden Circle is een model dat Simon Sinek heeft ontworpen, een Britse management goeroe. Het model slaat de brug tussen jouw organisatie en jouw doelgroep. De cirkel zelf ziet er eenvoudig uit, maar het dwingt je echt tot de kern van je bedrijfsactiviteiten te komen. Met behulp van 3 onderdelen breng je die namelijk inzichtelijk: Waarom doe je het? Hoe doe je het? En wat doe je? 

Dit model bekijk je van binnen naar buiten, waardoor je begint met de ‘waarom’ vraag. Hieronder zie je hoe de Golden Circle eruit ziet.

Golden circle - Simon Sinke | 2Bfound

Inside out of outside in?

Volgens de bedenker van het Golden Circle model starten veel bedrijven met het vertellen van wat ze verkopen en misschien nog iets over hoe ze het doen. Dat zou dus betekenen dat veel organisaties met de buitenste rand zouden beginnen. Je spreekt hier van de ‘outside in’ methode. Echter beginnen succesvolle organisaties van binnen naar buiten, je spreekt hier van de ‘inside out’ methode. Bij de juiste toepassing van het Golden Circle model wordt er van binnen naar buiten gewerkt. De reden waarom je begint met de ‘why’, is het idee dat je een band opbouwt met de klanten die veel betekenisvoller is dan een band die is gebaseerd op de eigenschappen van de ‘what’.

De 3 pilaren van de Golden Circle: why, how en what

Het model bestaat uit 3 onderdelen: why, how en what. Weet je waarom jij doet wat je doet? Dat is essentieel om je doelgroep echt aan jouw merk te kunnen binden. Binnen je online marketingplan is dit ook de eerste stap, waarvoor je de pilaren kunt gebruiken.

Waarom doe je wat je doet?

Dit is de eerste vraag die je duidelijk inzichtelijk moet maken voor jezelf. De gedachtegang hierachter: ons brein heeft de controle over ons gedrag en neemt onze beslissingen. De ‘waarom’ kan het brein echt inspireren. Je overtuigt mensen met de ‘waarom’, waar de ‘wat’ dat niet kan. De waarom moet dus ook de kern van je marketingstrategie vormen! Zie hieronder de een aantal vragen die je kunnen helpen om de ‘why’ voor je organisatie vast te stellen:

  • Waar geloven jullie in?
  • Waar worden jullie als organisatie gelukkig van?
  • Wat zijn jullie drijfveren en overtuigingen?

“People don’t buy what you do, they buy why you do it.” – Simon Sinek

Hoe doe je dat?

Via welk proces kan je de ‘waarom’ realiseren? Deze vraag dwingt je om de toegevoegde waarde van je producten of diensten duidelijk te maken. Bijvoorbeeld via USP’s. Door dit inzichtelijk te maken kan je jouw onderscheidend vermogen ten opzichte van je concurrenten aantonen. Zie hieronder een aantal vragen om de ‘how’ voor de organisatie vast te kunnen stellen:

  • Waarin onderscheiden jullie jezelf ten opzichte van de concurrenten?
  • Wat is jullie Unique Selling Point, wat maakt jullie uniek?
  • Hoe verkopen jullie producten en/of diensten?

Wat doen jullie?

Deze is een makkie. Dit gaat natuurlijk gewoon om je producten en of diensten. De kracht zit hem natuurlijk in het feit dat je deze vraag nu achteraan plaatst en niet vooraan. Het vormt niet direct de kern van je organisatie en vormt daarom de buitenste ring in het Golden Circle model. Bij de ‘what’ vertel je zo letterlijk mogelijk wat jullie verkopen.

Voorbeelden van succesvolle Golden Circle toepassingen

De ‘why’ van Google

Waarom doen ze het? Ze willen eerlijke, toegankelijke informatie over de hele wereld.
Hoe doen ze het? Door betrouwbare informatie beschikbaar te stellen via een algoritme.
Wat doen ze? Voornamelijk de verkoop van advertenties in hun zoekmachine

De ‘why’ van De NS

Waarom doen ze het? Ze willen iedereen snel van A naar B brengen
Hoe doen ze het? Door het logistiek mogelijk te maken snel en eenvoudig te reizen.
Wat doen ze? Voornamelijk de verkoop van reistickets

De ‘why’ van Coolblue

Waarom doen ze het? Ze willen klanttevredenheid voor iedereen.
Hoe doen ze het? Door de best mogelijke service te verlenen bij producten.
Wat doen ze? De verkoop van elektronica.

Kijk de bekende TED-talk van Simon Sinek hieronder.

 

Zelf de Golden Circle toepassen?

Ben jij je aan het verdiepen in je online strategie voor je bedrijf? De Golden Circle pas je bijvoorbeeld ook toe als onderdeel van je online marketingplan. Meer weten? Neem eenvoudig contact met ons op of volg ons via LinkedIn en Instagram.

Aan de slag met SEO?

Neem eenvoudig contact op met één van onze specialisten door dit formulier in te vullen. We koppelen je vraag direct aan onze specialist!

  • Alle specialismen onder één dak
  • Transparant & persoonlijke werkwijze
  • Advies van Online Marketing specialisten
  • Altijd een plan van aanpak op maat
Bas de Roy bij 2Bfound online marketing
Tim Leijs Online marketeer
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

De Golden Circle is een ontzettend handige tool om de eerste stap te zetten in het opstellen van je (online) marketingplan! Bepaal hiermee het fundament van jouw merk en organisatie. Lees hier alles over de Golden Circle.
Laat je inspireren door diverse goede voorbeelden van toepassing van de Golden Circle in de praktijk! Bekijk de voorbeelden.
Gebruik de Golden Circle voor stap 1 in jouw online marketingplan, dat je hier direct kunt downloaden.
Download online marketingplan template.

Vul dit formulier in en download jouw template direct!