Wat is Call Tracking?

Wist je dat in veel branches meer dan 50% van de conversies plaatsvinden door middel van telefonische contactmoment? Veel consumenten geven de voorkeur aan telefonisch contact wanneer dingen onduidelijk zijn of haast een onderwerp speelt.  Jammer dat deze telefonische conversies niet 100% gemeten kunnen worden, toch? Een welbekend gezegde binnen online marketing is dan ook: meten is weten. Maar hoe kun je als organisatie alle telefoongesprekken koppelen aan je online marketing activiteiten? Met Call Tracking natuurlijk!

wat is call tracking en waarom inzetten voor je bedrijf?

Figuur 1: Veel consumenten bellen een telefoonnummer dat ze op hun laptop zien

Waarom call tracking?

Stel, je bent bezig met online marketing activiteiten voor je organisatie. Je bent trots op de LinkedIn advertentiecampagne of Google Ads campagne die je zojuist hebt gelanceerd. Na de lancering is het heel waardevol om inzichtelijk te hebben hoeveel telefonische contactmomenten worden behaald via welk kanaal. Maar hoe kun je dit inzichtelijk krijgen? Als iemand het telefoonnummer belt dat hij of zij op het computerscherm ziet, is het niet te achterhalen via welk online kanaal de website is bereikt, toch? Je raadt het al, call tracking biedt de oplossing om offline telefoontjes te koppelen aan online kanalen.

Hoe werkt call tracking?

Call tracking toont iedere bezoeker op je website een dynamisch gegenereerd telefoonnummer. Een dynamisch telefoonnummer is een uniek telefoonnummer, toegewezen  aan de sessie van een gebruiker. Bezoekers die gelijktijdig de website bezoeken zien, dus allemaal een ander telefoonnummer.

Het unieke telefoonnummer wordt door de call tracking software gekoppeld aan de sessie van de bezoeker. Op deze manier kan het telefoonnummer worden verbonden aan het kanaal waar de bezoeker vandaan kwam.

De voordelen van call tracking

De inzet van call tracking kent een aantal voordelen. Online marketing staat bekend om het ‘alles meetbaar kunnen maken’. Toch is het zonder call tracking vrijwel onmogelijk om offline telefonische contactmomenten te koppelen aan online gegenereerde websitebezoekers. Zonder call tracking is het dus een stuk lastiger om efficiënte budgetten op te stellen voor de door jou ingezette communicatiekanalen.

Om de voordelen van call tracking samen te vatten:

  • Met call tracking heb je volledig inzicht in de waarde van je online kanalen (mits alles goed is ingesteld natuurlijk);
  • Met behulp van call tracking worden marketing budgetten efficiënter ingezet;
  • Online kanalen blijken door de inzet van call tracking vele malen waardevoller dan voorheen werd gedacht.

Begin vandaag nog met call tracking

Ben je na het lezen van dit artikel geïnteresseerd geraakt in de mogelijkheden van call tracking voor jouw organisatie? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen! Volg ons ook op LinkedInFacebookInstagram en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen

Dit artikel over:

Wat is call tracking? wordt beoordeeld met een 9,1 door 63 tevreden lezers!