Wat is bloggen?

‘’Lees mijn blog!’’ en ‘’Zij is een blogger’’ heb je vast en zeker weleens voorbij horen komen. Maar wat is bloggen en waar moet een goede blog aan voldoen? Waarom wordt het door zoveel mensen en bedrijven gedaan? We leggen het graag aan je uit!

Artikelen met waardevolle content

Een blog is een online artikel gepubliceerd op een website. Dit kan een persoonlijke website zijn, maar ook een bedrijfswebsite. Een blog is geschreven content over een specifiek onderwerp. Een onderwerp dat interessant is voor de lezer (de doelgroep) en past bij jou als persoon of bedrijf. Waardevolle content in zo’n blog is van groot belang. Schrijf dan ook over interessante onderwerpen waar men nog niet veel over weet en waar nog niet veel over wordt geschreven. Belangrijk, want zo trek je de aandacht en zorg je voor veel kliks naar jouw blog. Iets dat een positieve invloed heeft op je content marketing en de ranking van je website in Google, hierover later meer.

Een pakkende en sterke blogtitel

Om te zorgen voor waardevolle content is een goede blogtitel essentieel. Hier mag je dan ook wel wat tijd aan besteden. Het is tenslotte de basis van je blog. Bij het bedenken van zo’n titel is het belangrijk om op verschillende aspecten te letten. Schrijf over een actueel onderwerp dat past bij jou of je bedrijf, waar men nieuwgierig naar is, waar nog niet veel over wordt geschreven en waar veel naar wordt gezocht. Vul je al deze vier aspecten goed in, dan is de kans groot dat jouw blog gaat scoren!

SEO blog van 2Bfounnd

Het blog van 2Bfound

SEO copywriting

Maar hoe zorg je er nu daadwerkelijk voor dat jouw blog een hoge ranking krijgt in Google? Zowel voor, tijdens als na het schrijven van het blog is het belangrijk om je bewust te zijn van SEO technieken. Dit noemen we ook wel SEO copywriting. Met het goed toepassen van deze technieken zorg je ervoor dat Google jouw artikel begrijpt en leuk gaat vinden. Als beloning daarvoor geeft Google jouw blog een goede ranking. Wel is het van belang om een goed en interessant stuk te schrijven en je niet volledig te focussen op die SEO technieken.

Hoe maak je een blog?

Maar over welke technieken hebben we het dan bij SEO copywriting? Hoe maak je zo’n blog en waar moet je zoal op letten? Nou, dat is aardig wat. Google hanteert honderden technieken. Echter zijn er wel een aantal die er boven uitsteken. Deze benoemen we hieronder:

Verwerk focuswoorden/zinnen

Om te zorgen dat je de juiste doelgroep aantrekt en je blog überhaupt gevonden wordt, zijn focuswoorden/zinnen van belang. Dit zijn woorden/zinnen waar enerzijds veel naar wordt gezocht en die anderzijds volledig passen bij het onderwerp en bedrijf waardoor je relevante lezers trekt. We maken hierbij onderscheid tussen:

  • Shorttail zoekwoorden: zijn focuswoorden
  • Longtail zoekwoorden: zijn focuszinnen

De kunst is om woorden en zinnen te vinden die veel worden ingetikt in Google, maar waar nog niet iedereen over schrijft. Gebruik bij SEO copywriting dan ook de Google Keyword Planner (deze vind je in Google AdWords); hier kun je zien hoe vaak er maandelijks wordt gezocht naar bepaalde woorden/zinnen. Ook Google suggesties kan een handige graadmeter zijn bij het bepalen van populaire termen. Vervolgens maak je met de gevonden zoekwoorden/zinnen een mooie titel, subtitels en verwerk je deze in alinea’s.

Google keyword planner

De Google Keyword Planner

Verwerk relevante links

Voor een goede onderbouwing van het artikel is het verstandig om in het blog door te linken naar andere pagina’s van je website, want ook hier houdt Google van. Hiermee geef je aan dat de benoemde links belangrijke pagina’s zijn die een connectie hebben met het betreffende onderwerp. Zorg er wel altijd voor dat de betreffende link een woord bevat dat iets zegt over de bestemmingspagina.

Zorg bij SEO copywriting voor een juiste opmaak

Om te zorgen dat Google je blog überhaupt kan ‘lezen’, is het noodzakelijk om bij SEO copywriting een juiste opmaak te gebruiken. Gebruik de volgende punten voor een juiste tekstopmaak:

  • Houd de volgende volgorde aan: titel, introductie, subtitels, alinea’s, afsluiting
  • Gebruik tussenkopjes boven (bijna) iedere alinea
  • Verwerk opsommingen in de tekst
  • Maak belangrijke zoekwoorden dikgedrukt
  • Maak niet te veel gebruik van enters
  • Verwerk verschillende content in je blog (afbeelding, video, PDF-bestand enzovoorts)
  • Zorg dat je blog een minimale lengte heeft van 400 woorden

Het juist toevoegen van afbeeldingen en andere content

In één van de bovenstaande punten hebben we het over het toevoegen van diverse content in je SEO blog gehad. Hoe meer verschillende content je in het artikel uploadt, hoe beter. Google loves that! Maar dit uploaden dien je wel op een juiste manier te doen. Hierbij hebben we het over de invulling van Bestandsnaam, Titel en Alt-tekst. Houd hierbij het onderstaande aan:

  • Bestandsnaam: maak deze niet te lang en verwerk hier een zoekwoord in
  • Titel: beknopte omschrijving van de afbeelding inclusief zoekwoord
  • Alt-tekst: voeg hier een omschrijving van de afbeelding toe plus zoekwoord
uploaden van afbeelding in WordPress

Het uploaden van content in WordPress

Let op: zorg dat de omschrijvingen stuk voor stuk uniek zijn!

SEO titel en meta description

Lest best: de SEO titel en de meta description. Met name de SEO titel is zeer belangrijk. Op basis van deze titel beoordeelt Google of jouw blog wordt getoond bij een bepaalde zoekopdracht. Deze titel komt ook als eerst tevoorschijn in Google en wordt door de gebruiker als eerst gezien. Deze titel is overigens niet de titel die bovenaan het artikel staat, maar is de titel die je in de back-end van WordPress toevoegt met behulp van de Yoast plugin.

De meta description is de tekst die onder de SEO titel verschijnt in Google. Deze tekst heeft geen invloed op je SEO maar zorgt er wel voor dat je de juiste doelgroep aantrekt. Ook geeft het de mogelijkheid om extra op te vallen (bijv. door het toevoegen van emojies) en zo te zorgen dat de Google-gebruiker op jouw zoekresultaat gaat klikken.

Blogs laten schrijven door 2Bfound!

Vind je het lastig om zelf een SEO blog te schrijven en/of heb je hier niet de tijd voor? Besteed dit dan uit aan 2Bfound. Wij hebben ervaren SEO tekstschrijvers in huis die jou wekelijks of maandelijks voorzien van ijzersterke blogs. Bekijk onze dienst SEO blogs en artikelen en/of doe direct een aanvraag via contact.

Dit artikel over:

Wat is een SEO tekstschrijver / SEO copywriter? wordt beoordeeld met een 8.9 door 52 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen