Goed webdesign heeft anno 2020 een steeds grotere invloed op SEO

Waarom? Dat vertellen we je in dit artikel. Het is namelijk steeds meer van belang om beide takken van sport op elkaar af te stemmen. Waar webdesign en SEO voorheen niet echt met elkaar verbonden waren, zien we tegenwoordig dat het elkaar ook echt versterkt. Beide specialismen richten zich uiteindelijk namelijk op hetzelfde doel; gebruiksvriendelijkheid.

Waarom SEO & webdesign aan elkaar verbonden zijn

Er zijn meerdere redenen te benoemen die bevestigen dat het belangrijk is om SEO en webdesign op elkaar af te stemmen, of om in ieder geval de lijnen tussen SEO specialisten en webdevelopers kort te houden. Laten we 3 redenen toelichten.

1. Identiteit en zichtbaarheid merk door SEO webdesign

Een website moet representatief zijn voor de identiteit van je bedrijf. Zo kun je bezoekers met een goed design ontvangen op een manier hoe je als bedrijf ook graag naar buiten treedt, waardoor je jouw merk ook online goed vertegenwoordigd. Een SEO webdesign maakt jouw online visitekaartje dan ook aantrekkelijk voor je websitebezoekers, waardoor je kwaliteit uitstraalt een een positieve indruk achterlaat. Dat zorgt ervoor dat jouw bezoekers niet direct de website verlaten, maar juist nieuwsgierig zijn naar je diensten. Die eerste indruk is cruciaal, om zo ook top of mind te blijven bij bezoekers. Die gehele indruk bij de bezoeker en de uitstraling van de organisatie via de website maak je echter alleen als je daadwerkelijk bezoekers trekt. Je dient daarvoor eerst goed vindbaar te zijn in de zoekmachine, waarna je pas relevante bezoekers kunt aantrekken. Daar komt SEO centraal te staan. Gelukkig zijn er ook tal van SEO elementen waarmee je de representativiteit en zichtbaarheid van jouw organisatie ook in dit stadium al kunt waarborgen. Zo zorg je er met een SEO-geoptimaliseerd webdesign voor dat je beter vindbaar wordt in Google.

Voorbeeld SEO elementen in geoptimaliseerd design

Meta-tags

Door de juiste meta-tags in te stellen vertegenwoordig je jouw merk ook in de zoekmachine op de gewenste manier. Denk hierbij aan de tone of voice of de activerende of informerende houding die je als merk aanneemt. Door dit te combineren met de juiste SEO focus kan je veel relevante bezoekers aantrekken. Marktplaats past dit bijvoorbeeld toe door hun merklogo na te bootsen in iedere meta-title. Zie onderstaand voorbeeld.

Meta tags Marktplaats in Google

Figuur 1: Marktplaats in Google

Breadcrumbs
Breadcrumbs in Google

Figuur 2: Breadcrumbs in zoekresultaat

Jouw URL structuur komt in de zoekresultaten al naar voren, waardoor je deze optimaal wilt inrichten. Zo wil je subcategorieën direct onder jouw hoofdcategorie laten vallen, waardoor dit ook in de zoekmachine is terug te zien. Dit kan waardevolle informatie over jouw merk bieden voor de bezoekers. Breadcrumbs worden met behulp van structured data ingesteld, wat wij bijvoorbeeld hebben gedaan voor onze SEO scan pagina. Je ziet duidelijk terug dat de wij de scan als dienst binnen zoekmachine optimalisatie aanbieden.

Reviews of FAQ markups
Reviews vakanties.nl in Google

Figuur 3: Vakanties.nl reviews

Twee andere vormen van structured data zijn de review of FAQ markups. Ook hiermee verrijk je jouw zoekresultaten en kan je een deel van jouw merk vertegenwoordigen in de zoekresultaten. Zo laat je met reviews de mate van klanttevredenheid zien en kan je met FAQ’s veelgestelde vragen alvast beantwoorden. Bij die laatste kan je zelfs met emoticons en/of kleuren icons jouw huisstijl naar voren brengen, wat je in de figuur hierboven al terug kunt zien. Bekijk hier de FAQ markups handleiding. Onderstaand een voorbeeld van reviews in de zoekresultaten.

2. De techniek van jouw website

Om je website goed vindbaar te maken moet de techniek achter de website (in het design) ook in orde zijn. Jouw website kan dus wel een prachtig design hebben, maar als het technische problemen en issues heeft zie je daar niet gelijk de meerwaarde van terug. Tijdens de opbouw van het design is het daarom belangrijk om met een SEO specialist te schakelen. Hieronder ga ik kort in op een aantal issues die we in de praktijk veel tegenkomen bij nieuwe websites.

Eén pagina per onderwerp

Een duidelijk voorbeeld zijn de onepager websites. Een website waarbij alle content op één pagina is te vinden en je via kopjes kunt doorspringen naar specifieke onderdelen op die pagina. Visueel misschien zelfs heel aantrekkelijk en wellicht precies naar wens, maar voor SEO erg lastig. Een gouden SEO regel als ‘één pagina per onderwerp’ is hierin namelijk ontzettend belangrijk. Om waardevolle content te creëren wil je het liefst alle waardevolle informatie over een specifiek onderwerp verzamelen op één pagina. Vandaar natuurlijk de uitspraak ‘één pagina per onderwerp’ , waarmee je focus aanbrengt op je website. Voor bezoekers is het immers veel waardevoller om op een pagina terecht te komen die alleen ‘Heren T-shirts’ laat zien, in plaats van alle ‘T-shirts’ bijvoorbeeld. Belangrijk hierin is dat het visuele aspect en de structuur van de site goed moet samengaan.

Canonical URLs

Een belangrijk technisch aspect binnen je website is de canonical URL. In moderne CMS systemen is dit veelal standaard ingesteld, zodra je hier handmatig nog niets aan veranderd. Toch zien we nog vaak dat deze technische tags niet goed staan ingesteld. Het is een belangrijke extra aanwijzing voor Google om aan te tonen dat iedere pagina uniek is. Vooral voor webshops met productcategorieën is het belangrijk om hier goed over na te denken, want een SEO webdesign neemt te allen tijde canonicals mee. Canonicals zijn vrij complex en daarom schreven we een canonical tags gids.

Canonical site 2Bfound

Figuur 4: Canonical homepagina 2Bfound

Afbeeldingen

Nog een duidelijk voorbeeld van een website onderdeel dat visueel aantrekkelijk is, maar niet vaak voldoende aandacht krijgt voor SEO. Het is namelijk belangrijk om je afbeeldingen met juiste bestandsnaam te uploaden, een alt-attribuut te geven en een goede onderschrijving mee te geven. Richt je dit goed in? Dan zorg je er ook voor dat je afbeeldingen goed vindbaar worden en Google de toegevoegde waarde ervan inziet. Lees hier meer over het optimaliseren van afbeeldingen voor SEO.

Vage of niet optimale meta-tags  

Eén van de eerste elementen van jouw website die de zoekmachine bots uitlezen, zijn jouw meta-tags. Vaak zien we dat deze ingevuld worden met een creatieve tekst. Visueel aantrekkelijk, maar SEO technisch niet in orde. Een tussenweg is hier ook eigenlijk niet mogelijk, want SEO geoptimaliseerde meta-tags zijn onmisbaar voor een goede positionering in de zoekmachines.

Snelheid website

Deze ligt misschien voor de hand, maar is alsmaar belangrijker aan het worden. Een mooie website die traag laadt biedt alles behalve een goede gebruikservaring. Stap daarom echt naar je webdeveloper of designer toe als de snelheid van je website ondermaats is. Test de snelheid van je website via ThinkWithGoogle. Score boven de 2,5 seconden op 4G? Dan is het goed om te kijken waar optimalisatie mogelijkheden liggen.

Nieuw design of rebranding oude website

Ook bij overgangen naar nieuwe websites/designs zien we nogal eens wat obstakels voorbij komen. Zo wordt het oude domein bijvoorbeeld niet meegenomen, wat met het oog op SEO ontzettend zonde is. Daarmee doe je alle investering en moeite die je in het verleden hebt gedaan teniet. Zo gebeurt het ook dat content wordt verplaatst binnen huidige domeinen, wat bijna exact hetzelfde probleem oplevert. Er wordt in deze situaties namelijk over het hoofd gezien dat je SEO waarden opbouwt op URLs en niet op de content zelf. Dat klinkt wat gek, maar valt eenvoudig te verklaren als je bedenkt dat Google het web afstruint door URLs (links) te volgen. De migratie van een oude website moet je daarom in goede banen leiden met een SEO expert, zodat je ook met het nieuwe domein (in geval van een compleet nieuwe website) goed gevonden wordt binnen jouw doelgroep.

3. SEO webdesign voor conversies

Wellicht denk je niet gelijk aan conversie optimalisatie als we het hebben over SEO, maar het ligt er wel degelijk dicht tegenaan. Zodra je jouw SEO op orde hebt is het namelijk een logische vervolgstap om jouw bezoekers aan te zetten tot converteren. Conversie optimalisaties gaan vaak over design-  en websitetechnische zaken. Daarom dien je dit ook goed af te stemmen.

SEO webdesign voor conversies

Figuur 6: Een goed SEO webdesign verhoogt de kans op conversies

Conversie optimalisatie door design en SEO 

Bezoekers wil je aan de hand nemen op je website. Nadat ze geland zijn op een goed geoptimaliseerde landingspagina (SEO) weet jij als het goed is namelijk precies welke vervolgstappen interessant zijn. Jouw landingspagina voldoet namelijk al aan de zoekintentie van de bezoeker. Doordat je bezoekers met Call-to-action elementen en bijvoorbeeld mooie uitgelichte banners/tegels meeneemt door je website, geef je Google een signaal af. De website is namelijk waardevol voor de bezoeker, wat terug te zien is in statistieken als het bouncepercentage, de tijd op de site of het aantal pagina’s per bezoek. Doordat je de juiste pagina’s naar voren brengt verhoog je de kans op conversies. Lees hier meer over een verstrengeling van UX en SEO.

SEO specialist en webdesigner laten samenwerken

Dat SEO en het webdesign hand in hand gaan is duidelijk en daarom is het ook belangrijk dat beide specialismen elkaar kunnen aanvullen. Op deze manier sla je twee vliegen in één klap. Het scheelt je namelijk tijd om apart contact te onderhouden met je SEO specialist en je webdesigner én je zorgt ervoor dat alle optimalisaties in één keer juist worden doorgevoerd. Op deze manier sta je ook niet onverwachts voor extra kosten, indien de specialisten elkaar nog dienen aan te vullen. Breng ze daarom gewoon met elkaar in contact, of zorg ervoor dat je met één van beide partijen schakelt, zoals jouw online marketing bureau

SEO webdesign voor een nieuwe website

Start je net jouw website of webshop op en ben je op zoek naar een partij die zorgt dat alle kanten even goed belicht worden? Schotel jouw partij dan bovenstaande zaken voor en verzeker jezelf ervan dat zowel design- als SEO technisch wordt toegewerkt naar het behalen van relevant website verkeer en conversies. Zo zorg je voor de perfecte kickstart van jouw onderneming!

Hulp van 2Bfound 

2Bfound designed en bouwt zelf geen websites of webshop, maar is wel het schakelpunt naar haar partners. Daardoor ben je verzekerd van de ideale samenwerking. Zo profiteer je van de synergie tussen webdesign en SEO. Neem eenvoudig contact op om te weten te komen hoe zo’n samenwerking eruit ziet of natuurlijk voor andere vragen.

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

Een SEO webdesign sluit naadloos aan op de behoefte van de doelgroep, zowel inhoudelijk als visueel. Goed gevonden worden door de juiste mensen en op de website inspelen op de behoeften is cruciaal.
Uitgebreide kennis van beide specialismen is vrij uitzonderlijk, maar dat betekent niet dat je de specialismen niet bij elkaar kunt brengen. Zo is 2Bfound niet alleen verantwoordelijk voor de vindbaarheid van jouw website, maar ook het ideale schakelpunt tussen haar partners en de klant.
Niet meer als alle andere webdesigns! Alleen zorg je er nu voor dat je direct een goede basis vormt voor de vindbaarheid van jouw onderneming. Bekijk de pagina of neem contact op om meer te weten te komen over wat wij voor je kunnen betekenen.
Aan de slag met SEO?

Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.

Contactformulier
Bezig met versturen
Contactpersonen
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert
Wilfred Stomp
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Tim Leijs Online marketeer
Tim Leijs
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Bas de Roy bij 2Bfound online marketing
Bas de Roy
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)