Wat is inbound marketing? Wij leggen je deze strategie uit!

Je hoort steeds vaker over inbound marketing. Inbound marketing is een specialisme waarmee je door het bieden van waardevolle content ervoor zorgt dat potentiële klanten naar jou komen, in plaats van het zelf actief benaderen van je doelgroep. Benieuwd wat inbound marketing precies inhoudt, wat het verschil is met outbound marketing en wat je met dit specialisme kunt bereiken? In dit artikel leggen we je alles uit over inbound marketing!

De betekenis van inbound marketing

Je kent het vast wel, koud bellen naar je doelgroep en vertellen wat jouw bedrijf voor hun kan betekenen. Echter is koude acquisitie tijdrovend, leidt het tot weinig conversies en kan het soms leiden tot frustraties. Gelukkig zijn er tegenwoordig vele andere manieren om je doelgroep voor je te winnen. Zo ook door inbound marketing toe te passen. Inbound marketing is een strategische keuze waarmee je door het bieden van relevante content ervoor zorgt dat je wordt gevonden door je doelgroep. Door interessante content te delen zorg je ervoor dat potentiële klanten met jou in contact willen komen omdat je ze wat waardevols hebt laten zien en ze hier meer over willen weten. Wanneer je structureel relevante content blijft delen, zal het aantal terugkerende websitebezoekers stijgen en daarmee ook het aantal klanten.

De voordelen van inbound marketing

Inbound marketing is een duurzame strategie en het opzetten van een dergelijke strategie vergt veel tijd en energie. Wanneer je hier goed mee omgaat pluk je hier uiteindelijk structureel de vruchten van. 80% van kopers van online producten of diensten gaat immers eerst op zoek naar informatie op het internet. Door op dat moment al relevante content te delen, zorg je ervoor dat je doelgroep positieve associaties krijgt met jouw merk. Zet inbound marketing op een goede manier in en je zorgt ervoor dat je doelgroep jou overweegt zodra het over wilt gaan tot een aankoop.

Inbound marketing + automatiseren = marketing automation

Een ander groot voordeel van inbound marketing is dat processen zijn te automatiseren. Wanneer je de customer journey van je doelgroep in kaart hebt gebracht, weet je ongeveer welke content je in welke fase moet delen. Dit proces, dus het delen van relevante content, die passen bij de fase waarin je doelgroep zit in het beslissingsproces, valt volledig te automatiseren en te testen. Dit wordt ook wel marketing automation genoemd. De ervaring leert echter dat zelf aan de slag gaan met marketing automation erg complex en tijdrovend is. In dat geval is het een beter idee is om dit specialisme uit te besteden. Door met een gespecialiseerd marketing automation bureau samen te werken, wordt het mogelijk om je doelgroep automatisch (precies op het juiste moment) de juiste content aan te bieden, waardoor de kans op conversies flink toeneemt.

Andere voordelen van inbound marketing

Naast dat je in de belangrijkste fases van het aankoopproces van je doelgroep in beeld bent, zijn er nog andere redenen te verzinnen waarom je beter gisteren dan vandaag aan inbound marketing zou moeten beginnen:

  • Meer naamsbekendheid als een autoriteit in je branche
  • Betere organische vindbaarheid op relevante onderwerpen
  • Meer organische websitebezoeken van hoge kwaliteit
  • Meer ‘gratis’ conversies / sales

Verschil inbound marketing en outbound marketing

De term inbound marketing komt steeds vaker voorbij en ook in dit artikel is het begrip al uitgelegd. Met deze methode zorg je er middels waardevolle content voor dat je doelgroep jou vindt zonder dat je hen actief benadert. Inbound marketing wordt ook wel pull-marketing genoemd. Met outbound marketing, ook wel push-marketing genoemd, benader je potentiële klanten juist actief, terwijl zij hier misschien helemaal niet op zitten te wachten. Vormen van outbound-marketing zijn onder andere telemarketing of advertenties in kranten, op televisie of radio. Waar inbound marketing steeds vaker wordt toegepast, neemt de kracht van outbound marketing juist af. Deze afname komt vooral door het toenemende aantal advertenties om ons heen. Dagelijks worden consumenten met ontzettend veel advertenties geconfronteerd terwijl onze aandachtspanne dermate kort is, dat het allergrootste deel van alle advertenties niet eens in ons geheugen wordt opgeslagen. Sterker nog, uit onderzoek van Microsoft is gebleken dat de gemiddelde aandachtspanne van consumenten de laatste jaren is gedaald naar 8 seconden. Waarom zou je dan nog geld, tijd en energie besteden aan advertenties die helemaal niet zo effectief blijken? Precies, daarom steken steeds meer bedrijven meer tijd en moeite in inbound marketing.

inbound marketing strategie inzetten voor je bedrijf

Waar is een inbound marketeer mee bezig?

Simpel gezegd is een inbound marketeer continu bezig met het in kaart brengen van het aankoop- of beslissingsproces van zijn/haar doelgroep. Voor iedere stap in dit proces wordt relevante content gemaakt.

Intermezzo: High involvement aankoopproces

Voor ieder product of dienst die een consument afneemt, worden fases doorlopen. Wanneer je op zoek bent naar een geschikte partner die jouw inbound marketing gaat verzorgen, ga je meerdere bedrijven overwegen, plan je gesprekken in en uiteindelijk maak je een keuze. We kunnen dus stellen dat je erg betrokken bent bij het maken van een dergelijke keuze. Bij high involvement producten of diensten (een dienst waar je even over na moet denken voor je het afneemt) zijn de stappen in het beslissingsproces duidelijk. Van probleem erkenning, naar het overwegen van meerdere bedrijven tot aan het maken van een keuze. Wanneer je inbound marketing optimaal inzet, zorg je in iedere fase van het aankoopproces ervoor dat je je doelgroep (potentiële afnemer,) weet te overtuigen met de juiste content.

Inbound marketing bureau inschakelen of zelf je vingers branden?

Inbound marketing is complex, maar tegelijkertijd erg waardevol om mee bezig te zijn. In plaats van dat je content schrijft om maar content te schrijven, ben je veel meer bezig met de strategie erachter en de manier waarop jouw doelgroep door een beslissingsproces rolt. De uitdaging zit hem in het achterhalen van welke content waardevol is voor een potentiële afnemer en ook op welk moment je deze content het best kunt tonen. Neem daarbij dat het schrijven van de content veel tijd in beslag neemt en dat je al snel de prioriteit naar de uitvoering van je eigen dienstverlening verlegt. Juist daarom is het inschakelen van een inbound marketing bureau ideaal. Dan ga je samen aan de slag met het verzinnen van een inbound marketing strategie en vervolgens wordt de content voor je geschreven!

86 / 100
58 beoordelingen
90 / 100
63 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen

Wat is inbound marketing? wordt beoordeeld met een 8.6 door 141 tevreden lezers!