Wat is een FAQ Page snippet en hoe stel je deze in voor een optimale zichtbaarheid in Google?

Wie goed online vindbaar wil zijn met zijn website moet goed op de hoogte blijven van de laatste trends en ontwikkelingen. Zo kun je je onderscheiden van de concurrentie en toon je aan Google dat jouw website actueel en relevant is. FAQ rich snippet is zo’n nieuwe mogelijkheid. Wat levert het je op en hoe stel je het in? We vertellen je het allemaal in deze FAQ snippet handleiding.

Rich snippets, wat zijn het ook alweer?

In Google kun je via structured data extra informatie bieden aan alle Google bezoekers. Dat noemen we rich snippets. Het is waardevol voor je content marketing, want met de FAQ kan je jouw content verrijken. Zo kun je beoordelingen, veelgestelde vragen (FAQ) en reviews toevoegen aan je zoekresultaten om ze zo aantrekkelijker te maken voor potentiële websitebezoekers. Daarmee bied je de bezoekers een betere gebruikservaring en verhoog je de kans op klikken. Ook Google waardeert het instellen van structured data, want daarmee kan jouw website beter worden uitgelezen. Al die structured data kan je instellen op verschillende manieren, maar daar komen we later in dit artikel op terug.

FAQ snippets in Google

In dit artikel zoomen we in op de veelgestelde vragen die toegevoegd kunnen worden aan de organische zoekresultaten. Zo kan je een aantal vragen, gerelateerd aan die specifieke pagina, toevoegen aan het zoekresultaat. Met de FAQ’s vergroot je jouw online zichtbaarheid in Google. Dit simpelweg omdat je FAQ om meer ruimte vraagt in de SERP en omdat je je met deze vorm van structured data onderscheidt van de concurrentie. Om je te laten zien hoe dat er nu uitziet, hebben we een screenshot genomen van één van de FAQ’s die 2Bfound heeft ingesteld. Met deze FAQ’s bieden we onze potentiële websitebezoekers meer informatie over onze dienst zoekmachine optimalisatie.

FAQ voor zoekmachine optimalisatie dienst

Figuur 1: FAQ zoekmachine optimalisatie bureau

3 mogelijkheden om FAQ rich snippet in te stellen

Nu je weet hoe waardevol FAQ’s zijn, is het belangrijk om met een aantal zaken rekening te houden voor implementatie. Neem onderstaande mogelijkheden goed door en bekijk welke optie relevant is voor jou.

1. Templates die structured data ondersteunen

Veel websites zijn gemaakt in WordPress en maken gebruik van een template. Sommige templates ondersteunen het toevoegen van structured data al (Gutenberg WordPress versie), wat het vrij eenvoudig maakt om FAQ in te stellen. Zo hoef je vaak slechts ‘een contentblok’ toe te voegen, direct onder de pagina tekst, waarna je vraag en antwoord kunt invullen. Hoe ziet dat er dan uit? Bekijk hieronder het voorbeeld van een FAQ die ondersteund is via de WordPress Gutenberg versie.

FAQ in WordPress Gutenberg

Figuur 2: FAQ in WordPress versie Gutenberg

Let wel op! Zodra er handmatig zaken worden aangepast binnen je website, wordt de FAQ dus niet altijd meer ondersteund. Onderaan dit artikel leg ik je uit hoe je kunt controleren of jouw FAQ werkt en of die geïndexeerd wordt in Google.

2. Plugins

Indien jouw WordPress template niet automatisch structured data ondersteunt, kun je er altijd voor kiezen om een goede plugin te downloaden. Daarbij zijn plugin’s vaak gemaakt met geavanceerde opmaakstijlen, wat de FAQ visueel ook aantrekkelijker maakt. Wij hebben de onderstaande plugin – die goed aangeschreven staat – voor je getest.

Plugin ultimate FAQ

Figuur 2: Ultimate FAQ plugin

Om gelijk aan de slag te kunnen vertel ik je welke stappen je moet doorlopen, zodat jouw plugin direct zichtbaar wordt op je website. Volg de stappen hieronder:

    1. Download de plugin ‘Ultimate FAQ’ en navigeer naar de plugin via het WordPress menu aan de linkerkant.
    2. Bepaal voor welke pagina je jouw FAQ wilt instellen en bedenk alvast de veelgestelde vragen met bijbehorende antwoorden.
    3. Ga naar de vierde tab ‘Categories’ in het menu. Maak een categorie aan voor de pagina waar je de FAQ’s aan wilt toevoegen. 

      FAQ categorie aanmaken

      Figuur 3: FAQ categorie aanmaken

    4. Voeg een nieuwe FAQ toe via de tweede tab in het menu en klik op ‘Add new’. Zet de veelgestelde vraag in de koptekst en vul het antwoord in de body-tekst in.

      Nieuwe FAQ toevoegen

      Figuur 4: Nieuwe FAQ toevoegen

    5. Zodra je klaar bent met de eerste FAQ, vink je de juiste FAQ categorie aan via het rechtermenu.
    6. Bewerk de pagina waar de FAQ op getoond moet worden en vul helemaal onderaan de tekst de ‘shortcode’ in, waarmee de FAQ categorie wordt getoond. Automatisch worden dan alle FAQ’s binnen de categorie getoond. De code vind je bovenaan in de categories tab.

      Shortcode toevoegen aan de pagina

      Figuur 5: Voeg de shortcode toe aan je pagina

 

3. FAQ implementeren via de broncode

Heb je een website waarop al veel plugins zijn geïnstalleerd of  heb je een website waarin handmatig zaken zijn aangepast? Dan zijn plugins en automatische FAQ blokken wellicht niet de ideale oplossing. Er kunnen dan namelijk makkelijk fouten en conflicten optreden binnen de website. Om dit te voorkomen kun je dan een een wat moeilijkere methode gebruiken, zoals het implementeren van FAQ’s via schema.org. Dit is een methode waarbij je structured data direct kan instellen via de broncode van de website. Aangezien dit soort werkzaamheden veelal door een website developer worden uitgevoerd, is het in dit geval raadzaam jouw developer te raadplegen. Een voorbeeld van de broncode voor een enkele eenvoudige FAQ ziet er als volgt uit: 

Broncode van de faq's

Figuur 6: FAQ in de broncode van de website

FAQ verifiëren met Google Search Console

Nu heb je drie manieren gezien om de FAQ’s te implementeren binnen je website en zo extra informatie aan je bezoekers te verschaffen. Zodra je de FAQ’s hebt aangemaakt, raad ik je zeker aan om een controle te doen. Via Google Search Console kun je jouw structured data implementatie verifiëren. Geef bovenaan in de zoekbalk de url van jouw pagina met de FAQ’s in op de manier zoals hieronder.

Google Search Console url inspectie

Figuur 7: URL-inspectie in Google Search Console

Vervolgens krijg je de verificatie dat je structured data juist is geïndexeerd door Google. Door naar beneden te scrollen zie je vervolgens een overzicht van alle structured data die je hebt toegevoegd aan de website.

Verificatie structured data

Figuur 8: Structured data verifiëren in Google Search Console

Url verificatie mislukt? Bekijk de suggesties van Google

Als je verificatie niet gelukt is, moet je snel overgaan tot actie. Het ergste wat er kan gebeuren is namelijk dat Google je website indexeert terwijl er fouten in staan. Gelukkig komt Google niet continu langs om onze websites te beoordelen, dus we hebben voldoende tijd om de fouten te herstellen. Bekijk de suggesties van Google Search Console goed of laat jouw webdeveloper ze direct oplossen.

Wil je meer weten over structured data?

Uitgeleerd zijn we nooit. Heb je moeite met het toepassen van structured data of wil je meer details? Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten en houd ons in de gaten via Facebook, Twitter of LinkedIn. 2Bfound helpt je graag.

Dit artikel over:

Wat is een FAQ Page snippet en hoe stel je deze in voor een optimale zichtbaarheid in Google? wordt beoordeeld met een 8.7 door 108 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Dus, de vragen waar we je in dit artikel antwoord op hebben gegeven, test jezelf!

De FAQ rich snippet stelt je in staat om jouw organische zoekresultaten in Google te verrijken. Bezoekers krijgen, voordat ze doorklikken al extra informatie over wat er op die pagina te vinden is. Daarnaast kan je je met een FAQ snippet onderscheiden van je concurrenten.
Er zijn drie mogelijkheden om een FAQ rich snippet in te stellen. Zo ondersteunen enkele templates in WordPress automatisch het instellen van FAQ's, zo kan je een plugin downloaden of je kan via de broncode van de website een structured data schema implementeren.
De Google Search Console tool biedt je de mogelijkheid om de implementatie van je structured data te verifiëren. Zo kan je deze eenvoudig bewerken, nog voordat Google jouw pagina indexeert.
Aan de slag met online marketing?

Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.

Contactformulier
Bezig met versturen
Contactpersonen
Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert
Wilfred Stomp
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Tim Leijs Online marketeer
Tim Leijs
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Bas de Roy bij 2Bfound online marketing
Bas de Roy
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)