Full service internetbureau VS gespecialiseerd online marketing bureau – Wat kies je?

Je hebt een bedrijf, er moet een website komen en die moet vooral goed vindbaar zijn in Google. Helaas heb je zelf niet de kennis en de tijd om dit te realiseren. Gelukkig zijn er voldoende bedrijven die deze kennis wel in huis hebben en het jou graag uit handen nemen. Maar kies je dan voor een full service internetbureau of kies je voor een combinatie van twee bureaus (webbouwer + online marketing bureau)? In dit artikel bespreken wij de voor- en nadelen van beide opties.

Verschil tussen een gespecialiseerd online marketing bureau en een full service internetbureau

Het verschil tussen een online marketing bureau en een full service internetbureau lijkt klein, maar is in werkelijkheid groot. Het verschil tussen beide bureaus zit namelijk in de focus. Een online marketing bureau focust zich specifiek op het optimaliseren van de online activiteiten van de klant. Denk hierbij o.a. aan SEO, SEA, content marketing, social media marketing en het bedenken van de bijbehorende strategieën. Een full service internetbureau heeft een breder service-aanbod. Dit betekent dat zij zowel de website bouwen als de online marketingactiviteiten uitvoeren. Een gespecialiseerd online marketing bureau biedt daarentegen vaak geen webbouw en  onderhoud aan. De keuze is aan jou. Ga je voor een bureau waarbij zowel de diensten webbouw als online marketing wordt aangeboden? Of ga je juist voor twee verschillende bureaus waarbij de één gespecialiseerd is in het bouwen van websites en de andere zich focust op het uitvoeren van de online marketing?

Gespecialiseerd online marketing bureau – Voordelen

Een gespecialiseerd online marketing bureau heeft medewerkers in dienst die ieder gespecialiseerd zijn in hun vakgebied. De één focust zich bijvoorbeeld op SEO, de andere op SEA en weer een andere collega op social media advertising. Deze specialisten zijn dagelijks bezig met hun eigen vakgebied en kennen daardoor alle ins- en outs. Zo weten ze precies hoe zij jouw website beter vindbaar kunnen maken. Omdat zij zich alleen focussen op online marketing, bieden zij geen webbouw of webonderhoud aan. Voor een webdesigner geldt eigenlijk hetzelfde als voor het online marketing bureau. Zij richten zich specifiek op webdesign, webbouw en webonderhoud en bieden dus geen online marketing aan. Zo hebben ze veel kennis in huis en zijn ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van websites bouwen.

Gespecialiseerd online marketing bureau – Nadelen

Tegelijkertijd kleven er ook nadelen aan de keuze voor twee gespecialiseerde bureaus. Ten eerste heb je te maken met twee contacten en zitten de diensten die je af wilt nemen niet onder één dak. Er moet dus altijd geschakeld worden tussen twee bureaus en de klant. Waar de webbouwer veel ervaring heeft in het maken van mooie websites, weet de SEO specialist juist weer hoe de code achter de website zo zoekmachine vriendelijk moet worden en weet een conversie optimalisatie specialist weer hoe een mooie website ook transacties of leads oplevert. Hierdoor heb je al met drie personen te maken die betrokken zijn bij de totstandkoming van een website. Daardoor kan het extra tijd kosten voordat een website wordt gerealiseerd of wanneer een redesign moet worden uitgevoerd.

Full service internetbureau – Voordelen

Het makkelijke aan een full service marketing bureau is natuurlijk dat alle faciliteiten zich onder één dak bevinden. Je hoeft niet meerdere bureaus in te schakelen die samen moeten zorgen voor het gewenste resultaat. Dus alle stappen van het bepalen van een strategie tot een website bouwen en daarna het optimaliseren ervan worden allemaal uitgevoerd door één bureau. Praktisch qua overleg is het zeker.

Full service internetbureau – Nadelen

Een nadeel van full service internetbureaus daarentegen, is een gebrek aan focus op alle aangeboden specialisaties vanuit de kern van het bedrijf. Doordat zij vaak starten vanuit een specialisme en andere diensten erbij willen doen. Wij zien vaak dat een full service bureau hierdoor achterblijft in kennis ten opzichte van een gespecialiseerd digitaal marketing bureau of een websitebouwer. Vaak kan het aanbieden van het totale service-aanbod (zowel webbouw als online marketing) alleen goed worden uitgevoerd door de grotere full service bureaus. Een voorbeeld dat hierbij aansluit is dat niemand kan multitasken (Sanbonmatsu et. al., 2013). Mensen kunnen wel twee activiteiten op hetzelfde moment uitvoeren, maar beide zullen niet perfect uitgevoerd worden. Mensen kunnen zich niet op twee dingen tegelijk concentreren op hetzelfde niveau.

online marketing bureau vs. full service internetbureau

Problemen oplossen door een full service internetbureau

Een full service bureau moet zichzelf controleren, de klant inlichten en het probleem oplossen. Wanneer het een taak betreft die veel tijd kost om op te lossen, kan het voorkomen dat het probleem ‘maar even’ wordt genegeerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de snelheid van een website. Bij het realiseren van een nieuwe website verwacht je dat de website snelheid optimaal is. Maar wanneer de snelheid niet voldoende is, moet dit opgelost worden, maar het is wel een tijdrovend klusje.

Probleem oplossen door de combinatie webbouwer en online marketing bureau

Een gespecialiseerd online marketing bureau en een webbouwer moeten samenwerken om een goed resultaat neer te kunnen zetten voor de klant. Dus als de webbouwer zijn werk niet goed uitvoert kan dat gevolgen hebben voor de resultaten van het online marketing bureau. Deze samenwerking zorgt ervoor dat beide bureaus scherp blijven. De website snelheid van een klant is onvoldoende, maar wel een meetellende factor binnen bijvoorbeeld zoekmachine optimalisatie, dan zal het online marketing bureau dit probleem aankaarten om zo haar eigen resultaten te kunnen verbeteren.

Een probleem is waarschijnlijk eerder gezien, maar niet per se sneller opgelost. Er moet geschakeld worden tussen drie contacten, waardoor het oplossingsgericht werken vertraagd kan worden. Een online marketing bureau maakt een advies voor het versnellen van de website, vervolgens gaat de webbouwer aan de slag waar de eindklant akkoord op dient te geven. Vaak gaan hier al weken overheen, wat ten koste gaat van de resultaten uit online marketing.

De voor- en nadelen op een rijtje

Kiezen voor een online marketing bureau en een webbouwer

Pluspunten

  • Zijn beide gespecialiseerd en hebben daardoor veel kennis in huis
  • Focus is duidelijk
  • Controleren elkaar
  • Ontdekken sneller zwakheden van andere partij.

Minpunten

  • Twee contacten
  • Adviezen m.b.t. website ontwikkeling kunnen minder snel worden uitgevoerd

 

Kiezen voor een full service bureau

Pluspunten

  • Alle activiteiten onder één dak
  • Gemakkelijk qua contact

Minpunten

  • Geen controle op werkzaamheden door een derde partij
  • Onzeker of zwakheden worden erkent
  • Lastig om focus op zowel webbouw als online marketing te hebben

Waar kies je voor?

Beide opties hebben zo hun voor- en nadelen. In dit artikel hebben we beide mogelijkheden met hun voor- en nadelen naast elkaar gezet. Iedereen heeft een persoonlijke voorkeur en dat speelt uiteindelijk ook een grote rol bij het kiezen voor een full service internetbureau of een combinatie van gespecialiseerde webbouwer en gespecialiseerd online marketing bureau.

Ons advies is om te kiezen voor twee specialisten. Dus de combinatie van een webbouwer en een online marketing bureau. Niet omdat een full service internetbureau bij voorbaat niet werkt, maar omdat er bij een full service internetbureau goed opgelet moet worden of zij daadwerkelijk de kwaliteit van beide services kunnen aanbieden. De combinatie van een webbouwer en een gespecialiseerd online marketing bureau hebben de meeste pluspunten en het minste aantal minpunten en biedt daarmee net wat meer zekerheid van de kwaliteit en service.

Meer weten over online marketing activiteiten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over hoe wij jou kunnen helpen met de inzet van online marketing? Neem dan gerust contact met ons op! Je kunt ons ook volgen op LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Dit artikel over:

Full service internetbureau vs. Gespecialiseerd online marketing bureau - Wat kies je? wordt beoordeeld met een 8.7 door 2238 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
93 / 100
65 beoordelingen
91 / 100
68 beoordelingen