Contentstrategie: in 7 stappen naar een succesvolle contentmarketingstrategie voor jouw bedrijf

Contentmarketing is tegenwoordig niet meer weg te denken uit een succesvolle onlinemarketingstrategie en neemt een centrale rol in. Blogs, infographics, video’s, social media posts, podcast, whitepapers.. steeds meer bedrijven richten zich op het maken en verspreiden van waardevolle content. Het geeft je bedrijf namelijk meerwaarde en zorgt dat je zichtbaar bent. Maar hoe val je in deze overvloed aan content op met jouw verhaal? Een goede contentstrategie is onmisbaar voor een slimme verspreiding van jouw content.

Wat is een contentstrategie?

Laten we met het belangrijkste beginnen. Alle uitingen die jij online doet als ondernemer om jouw doelgroep te bereiken, noemen we content. Dat kunnen social media uitingen zijn, pagina’s op je website, blogberichten of nieuwsberichten en video’s. Er zijn ondernemers die dit op goed gevoel doen en zomaar wat plaatsen in de hoop dat dit bezoekers aantrekt. Je kunt er echter ook voor kiezen om deze content heel gericht en strategisch vorm te geven en te plannen, waardoor je jouw doelgroep beter bereikt en bepaalde doelen kunt behalen. Dat noemen we een contentstrategie.

wat is een contentstrategie

Het doel en de voordelen van een contentstrategie

Het doel van contentmarketing is het onderhouden van je relatie met bestaande klanten en het bereiken van nieuwe klanten. Alle content moet in het teken staan van de behoefte van jouw doelgroep. Met een goede contentstrategie bind je (potentiële) klanten aan je en laat je ze kiezen voor jouw product of dienst. Als je relevante content voor een specifieke doelgroep aanbiedt, dan zorg je er ook voor dat je wordt gezien als autoriteit in jouw vakgebied. Hierdoor wordt jouw bedrijf dan een betrouwbare en aantrekkelijke informatiebron voor bezoekers.

Een contentstrategie opstellen in 7 stappen

Een contentstrategie is tot in de puntjes uitgedacht. Dat betekent dat structuur, regelmaat, discipline en consequent zijn allemaal belangrijk zijn. Daarnaast moet je gerichte keuzes maken: wat past wel en wat past niet? Om tot een goede contentstrategie te komen, zijn een aantal dingen nodig. Met de onderstaande stappen leg ik je uit hoe je een goede strategie opstelt die voor jou zal werken.

Stap 1. Bepaal jouw doel: wat wil je bereiken?

Voordat je je strategie vorm gaat geven, moet je weten wat je er precies mee wilt bereiken. Het handigst is om meetbare doelen voor jezelf te formuleren. Zo kun je straks bijsturen als je merkt dat iets niet zoveel aandacht genereert als je wilt. Denk aan de volgende opties:

  • meer bezoekers op je website;
  • het verhogen van de autoriteit van je website;
  • je vindbaarheid in zoekmachines vergroten;
  • grotere engagement van jouw bezoekers;
  • het aantrekken en binden van nieuwe klanten.

Stap 2. Onderzoek jouw doelgroep; wat is de behoefte?

Breng de behoefte van jouw doelgroep en hun gedragingen in kaart. Zoek bijvoorbeeld uit welke kanalen bij jouw doelgroep passen. Kijkt je doelgroep veel naar de televisie of op social media? Hoe oud is je doelgroep, welke vragen hebben ze en wat vinden ze interessant? Al deze vragen zijn belangrijk bij het bepalen van een juiste contentstrategie. Je wil namelijk zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep bereiken en dat doe je door ze te leren kennen.

Stap 3. Bepaal je contentpijlers; over welke onderwerpen ga jij het hebben?

De keuzes in de thematiek van jouw content die je maakt, noemen we contentpijlers. Bedenk welke onderwerpen jij in jouw content naar voren laat komen. Wat voor type content wordt het? Denk na over geschikte thema’s en onderwerpen die relevant en aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep en waar ze graag over lezen, naar kijken of naar luisteren. Op deze manier kader je goed af waar je wel en niet over schrijft en werk je gestructureerd en gericht.

Stap 4. In welke vorm giet je de content?

Je kunt content in verschillende vormen gieten zoals social media posts, video’s, vlogs, podcasts, infographics of blogs. Bepaal met welke soorten content jij het best in contact komt met jouw doelgroep en welke tone of voice je in deze content het beste kunt gebruiken. Denk ook eens aan content recycling: door je content in meerdere vormen te gieten, spreek je ook meer mensen aan. Immers, de een leest liever een blog terwijl de ander liever een video kijkt. Door je content op meerdere manieren aan te bieden, vergroot je jouw bereik.

Stap 5. Via welke kanalen ga je de content verspreiden?

Ook in deze stap blijkt dat alles uiteindelijk om de doelgroep draait. Als het goed is, heb je met het doelgroeponderzoek ontdekt binnen welke online kanalen jouw doelgroep zich begeeft. Via deze kanalen kun jij jouw content verspreiden.

Stap 6. Gebruik een contentkalender

Hoe meer content je maakt, hoe meer overzicht je nodig hebt. Welke content plaats je op welke plek en wanneer plaats je deze? Zorg ervoor dat de content met elkaar samenhangt. Dit kun je het beste bereiken met overzicht in een contentkalender. Een contentkalender zorgt voor structuur, regelmaat en efficiënt werken. Daarnaast kun je met een contentkalender op tijd inspelen op feestdagen en evenementen en weet je zeker dat je jouw content op het juiste moment plaatst.

Stap 7. Meten en evalueren

De laatste stap in het creëren van een goede contentstrategie is het meten en evalueren van je resultaten. Stel een aantal contentmarketing KPI’s (Key Performance Indicators) op waarmee je het succes van content kunt meten, denk aan: aantal bezoekers, conversies, tijd op de pagina, terugkerende bezoekers en engagement op social media. Zo kun je precies ontdekken of jouw strategie het gewenste resultaat behaalt, of dat je er toch iets in moet aanpassen. Je resultaten meet je bijvoorbeeld met Google Analytics of SEO tools, maar ook met de stijging in verkoop van een product, of een hoger aantal clicks op je video.

Hulp nodig bij het opstellen van een succesvolle contentmarketingstrategie?

Kortom, er komt nogal wat kijken bij het opstellen van een goede contentstrategie. Het zorgt er wel voor dat je veel gerichter content plaatst die aandacht en interesse genereert. En dat draagt weer bij aan de andere doelen die jij in deze contentstrategie hebt verwerkt! Heb je hulp nodig bij het opstellen van een contentstrategie voor jouw bedrijf? Wij denken graag met je mee! Zelf aan de slag met contentmarketing?

Volg onze contentmarketingtraining en leer de kneepjes van het vak. Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing.

 

Aan de slag met een contentstrategie?

Vul het onderstaande formulier in om contact met ons op te nemen.

Contactformulier
Bezig met versturen
Social Content Marketeer Rosanne
Rosanne van der Putten
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)
Richard Hooghiemstra
Richard Hooghiemstra
T. 078 - 844 52 71 (algemeen)

Beoordelingen artikel:

Contentstrategie stappenplan wordt beoordeeld met een 8.9 door 93 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen