Canonical url’s instellen doe je zo! (canonical tag handleiding)

Google vindt het anno 2018 belangrijk om unieke content te lezen op websites. Het is daarom essentieel om duplicate content (dubbele content) op je website te voorkomen. Toch creëer jij, zonder dat je het weet, meer duplicate content dan je lief is. Gelukkig is de oplossing tegen dit probleem erg simpel: het  instellen van canonical url’s. In dit artikel leggen we je precies uit wat canonical url’s (of -tags) zijn, wanneer je hier gebruik van maakt en hoe je zo’n canonical url precies instelt. Na het lezen van dit artikel ben jij weer een stuk wijzer!

Wat is een Canonical url?

Heel simpel gezegd is een canonical url, of canonical tag, een stukje code (HTML) die je op jouw website plaatst. Met deze code geef je aan de crawlbots van zoekmachines door dat bepaalde subpagina’s identiek zijn aan de hoofdpagina. Een beetje vaag natuurlijk, maar vaak moeten webshops en websites met een blog hier gebruik van maken. Dit omdat zij meerdere pagina’s aan producten en/of artikelen hebben. Een pagina zoals ’/blog/page2/’ wordt door Google, als er geen canonical url is ingesteld, gezien als een unieke pagina met duplicate content. De paginatitel, meta description, headers en alinea’s zijn namelijk identiek aan de ‘/blog/’ pagina. Dit is natuurlijk niet de bedoeling en dat wil je voorkomen.

Canonical url

De werking van een canonical url

Stel je een canonical url in, dan zeg je eigenlijk tegen Google: ‘’Het klopt dat alle onderliggende blogpagina’s identiek zijn aan ‘/blog/’ maar dat komt omdat we meerdere pagina’s aan blogartikelen hebben’’. De pagina ‘/blog/’ is de belangrijkste pagina en die moet geïndexeerd worden. Je geeft dus door middel van een Canonical url aan welke pagina zoekmachines moeten indexeren.

Foutmelding: duplicate content

Foutmelding: duplicate content omdat er geen canonical url’s zijn ingesteld.

Wanneer is een canonical url van toepassing?

In het voorbeeld hierboven hebben we het over webshops met meerdere productpagina’s en websites die een blog beheren met meerdere blogpagina’s. Om te laten zien hoe snel duplicate content ontstaat, nemen we één van onze klanten als voorbeeld: Club Champagne. Dit is een webshop die allerlei merken champagne verkoopt. Eén van de populairste merken is Moët & Chandon. Op zo’n merkpagina staan zoveel producten dat er al vijf pagina’s nodig zijn. Daarnaast zijn er diverse filtermogelijkheden, zoals afmetingen, prijs enzovoorts, waardoor er nog meer duplicate content ontstaat. Zie hieronder een lijstje met een aantal url’s die ontstaan:

  • https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/ (hoofdpagina)
  • https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/page2.html (pagina 2)
  • https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/page5.html (pagina 5)
  • https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/?mode=grid&limit=12&sort=default&max=692&min=0 (prijsfilter)
  • https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/?mode=grid&limit=12&sort=default&max=692&min=0&sort=popular&brand=0 (prijsfilter + sorteren op populariteit)
  • https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/?mode=grid&limit=12&sort=default&max=2000&min=0&sort=default&brand=0&filter%5B%5D=86950 (sorteren op houten kistjes)

Door filtermogelijkheden te gebruiken ontstaan er query parameters in de url. Dit is schadelijk omdat de url’s veranderen maar de content hetzelfde blijft. Bovenstaande url’s zijn overigens slechts een fractie van alle url’s die duplicate content veroorzaken wanneer een websitebezoeker interacteert met de pagina. Vandaar dat duplicate content zich erg snel opstapelt. Zaak dus om een canonical url in te stellen zodat de zoekmachines de juiste pagina (https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/) indexeren en alle onderliggende pagina’s en url’s met query parameters negeren.

Andere mogelijkheden waar duplicate content ontstaat

  • Wanneer content op een website overeen komt met de content in een Pdf-bestand. Ook Pdf-bestanden worden door zoekmachines geïndexeerd. Plaats jij bijvoorbeeld de content uit een whitepaper ook op de website zelf? Dan dien je een canonical url in te stellen.
  • Komt de inhoud van jouw website overeen met de content op een andere website? Ook dan dien je een canonical url in te stellen.

Waarom is een canonical url belangrijk?

Google hecht enorm veel waarde aan de gebruikerservaringen van websitebezoekers. Dit is een belangrijke factor bij de waardering van een website door Google. Wanneer Google denkt dat een website meerdere identieke pagina’s heeft, krijgt deze een lagere score. Dubbele content is namelijk in strijd met hetgeen waar het bij Zoekmachine Optimalisatie om draait: het creëren van unieke content. Dubbele content wordt als spam gezien en is alles behalve voordelig voor jouw ranking in Google.

Daarnaast werk je iedere dag hard om jouw producten en diensten aan je doelgroep te presenteren. Dan wil je natuurlijk wel dat de juiste pagina in Google, Bing of Yahoo verschijnt. Door canonical url’s in te stellen sluit je uit dat verkeerde pagina’s door zoekmachines worden gepresenteerd wanneer mensen zoeken op jouw dienstverlening.

Hoe stel je een canonical url in?

Genoeg uitgelegd over duplicate content, tijd om aan een oplossing te werken. Canonical url’s plaats je in de <HEAD>-sectie van de pagina die je niet wilt laten indexeren. Dus op pagina 2 van de Moët & Chandon productpagina plaats je de volgende canonical url: <link rel=”canonical” href=”https://www.club-champagne.nl/moet-chandon/”>

Hiermee zeg je dus wat de hoofdpagina is en dat die die geïndexeerd moet worden. Met bovenstaande link sluit je deze pagina dus uit ter indexatie. Er gaan overigens fabels te ronde dat je alle SEO waarde van onderliggende pagina’s door middel van canonical url’s naar de hoofdpagina stuurt. Hier hebben de makers van zoekmachines nog nooit op gereageerd en schijnt dus niet waar te zijn.

Zelf simpel canonical url’s toevoegen

Met bovenstaande canonical url zorg je ervoor dat de juiste pagina wordt geïndexeerd en dat duplicate content op je website wordt vermeden. Het toevoegen van zulke canonical url’s is erg simpel als je toegang hebt tot de broncode van je website. Probeer het zelf eens!

Canonical tags laten instellen door 2Bfound

Vind je het toch een lastige opgave om canonical url’s zelf in te stellen? Of heb je er gewone weg geen tijd voor? Geen nood, 2Bfound helpt je graag verder. Neem gerust contact met ons op!

 

Dit artikel over

Canonical url’s instellen doe je zo! (canonical tag handleiding) wordt beoordeeld met een 8.6 door 39 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen