Wat is online marketing?

geslaagd 2Bfound

2Bsmart

2Bfound biedt een uitgebreide kennisbank op het gebied van online marketing en met onze expertise proberen wij al je vragen te beantwoorden.

Staat jouw vraag er niet tussen? Stel deze dan gerust per mail en wie weet vind jij jouw vraag, inclusief antwoord, binnekort terug in onze kennisbank!

 

Wat is online marketing?

Dit is een vraag die vele antwoorden kent. Online marketing bestaat namelijk uit meerdere diensten, hierover later meer. Kort en krachtig gezegd is de definitie van online marketing: online marketing is een verzamelnaam van verschillende technieken die je online kunt inzetten om je product/dienst/website op internet te promoten.

Online marketing wordt ook wel internet marketing genoemd en wordt door bedrijven ingezet om verschillende online doelen te behalen. Hierbij kun je denken aan doelen als:

  • Inschrijvingen
  • Webshopverkopen
  • Offerte aanvragen
  • Contactaanvragen (contactformulieren, mailtjes en belletjes)
  • Enzovoorts…

Dit soort online doelen worden ook wel conversies genoemd en zijn vaak de uiteindelijke doelen van online marketing.

Wat is online marketing
Waarom online marketing inzetten

Waarom online marketing?

Dat is natuurlijk een hele goede vraag! Hierboven wordt al kort uitgelegd waarom je online marketing in zou moeten zetten; namelijk voor het behalen van online doelen/conversies. Maar dat is niet de enige reden om online marketing in te zetten. Uiteraard is het behalen van een conversie het einddoel, maar er zijn nog tal van andere redenen om aan de slag te gaan met online marketing. Online marketing is namelijk:

  • Meetbaar: in tegenstelling tot buitenreclame (zoals een abri bij de bushalte), is online marketing (zoals een advertentie in Google) wel meetbaar. Het is namelijk te achterhalen hoeveel mensen hebben geklikt op je advertentie, maar ook kun je zien wie van deze mensen daadwerkelijk een conversie hebben uitgevoerd. Dankzij deze data kun je gelijk zien hoeveel het je daadwerkelijk heeft opgeleverd.
  • Persoonlijk & gericht: in vergelijking met traditionele marketing, kan je online marketing heel persoonlijk en gericht inzetten. Zo kan je een campagne opzetten en deze specifiek richten (targeten) op een doelgroep die bijvoorbeeld geïnteresseerd is dameskleding en wordt deze niet getoond aan zij die niet relevant zijn.
  • Flexibel & 24/7 inzetbaar: online marketing kan je altijd en overal inzetten. Zo ben je niet gebonden aan een vast aantal dagen of bepaalde tijdvlakken. Een campagne kan bijvoorbeeld zo aan- of uitgezet worden.
  • Goedkoop: als online marketing goed wordt ingezet door een ervaren online marketeer, is het vele malen goedkoper dan traditionele marketing. Dit heeft met name met bovenstaande punten te maken.

Online marketing diensten

Nu je de definitie van online marketing weet, is het ook goed om te weten welke methodes hieronder vallen. In die zin is online marketing namelijk een erg breed begrip en kun je online op verschillende manieren je doelgroep bereiken. De belangrijkste en grootste online marketing diensten zijn:

De verschillende online marketing diensten

Lezers beoordelen onze kennisbank met:

De 2Bfound online marketing kennisbank wordt beoordeeld met een 8.7 door 361 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
Staat jouw vraag er niet tussen?

Heb jij een brandende vraag maar kan jij jouw vraag/antwoord niet vinden? Neem dan contact met ons op en wij zorgen dat jouw vraag/antwoord in deze kennisbank komt te staat!
En natuurlijk beantwoorden we jouw vraag ook direct naar jou persoonlijk 😉

Kennisbank
Bezig met versturen
Vriesestraat 119, 3311 NP Dordrecht
Tel:
078 - 844 52 71
Fax:
084 - 726 70 39
KVK:
75767341
BTW-nr:
NL1802.76.943.B01

Weet jij alles al over online marketing? Test jezelf!

Online marketing, ook wel internet marketing genoemd, is een verzamelnaam van verschillende online marketing technieken, welke je inzet om je product, dienst, bedrijf, of website te promoten.
Online marketing zet je in om online marketing doelen en conversies te behalen. Daarbij is online marketing meetbaar, persoonlijk, flexibel inzetbaar en relatief goedkoop.
De belangrijkste online marketing diensten zijn:
1. Zoekmachine optimalisatie
2. Online advertising
3. E-mail marketing
4. Social media marketing
SEO staat voor zoekmachine optimalisatie. Het is een verzamelnaam voor het geheel aan activiteiten dat erop gericht is om webpagina’s hoger te laten scoren in de zoekresultaten van een zoekmachine, zonder te adverteren.
Google Ads is het adverteren in de belangrijkste zoekmachine van het moment: Google. Via Google Ads is het mogelijk om zeer gericht jouw doelgroep te benaderen. Het grootste voordeel van Google Ads is dat je met behulp van de juiste zoekwoorden, advertentieteksten en een breed scala aan instellingen op het juiste moment én op de juiste plek aanwezig kunt zijn met jouw product of dienst.
Content marketing is gericht op het maken en verspreiden van waardevolle en relevante content die aansluit op de behoefte van de doelgroep. Content is een breed begrip en is een verzamelnaam voor informatie die (online) met elkaar gedeeld kan worden. Te denken valt aan; websiteteksten, blogs, afbeeldingen en bedrijfsfilms. Door het creëren en verspreiden van content die waarde biedt voor jouw doelgroep, creëer je betrokkenheid en bouw je een duurzame relatie op met je doelgroep.
Marketing automation, ook wel marketing automatisering genoemd, verwijst naar softwareplatforms en technologieën die zijn ontworpen voor marketingafdelingen en -organisaties. Dit met het doel om effectiever repetitieve taken te automatiseren die op meerdere online kanalen worden aangeboden (zoals e-mail, sociale media, websites) en om leads te genereren.
Conversie optimalisatie is het verhogen van het percentage websitebezoekers dat overgaat tot een conversie of transactie op een website. Enkele voorbeelden hiervan zijn: het bestellen van een product, het invullen van een contactformulier of het downloaden van een whitepaper. Conversie optimalisatie heeft altijd betrekking op het waardevoller maken van het huidige websiteverkeer en gaat dus niet om het genereren van meer websiteverkeer.
Call tracking bied je de mogelijkheid om te achterhalen via welk online kanaal jouw telefoonnummer is gebeld. Met behulp van Call tracking krijg je meer inzicht in welke kanalen zorgen voor telefonische conversies. Te denken valt aan kanalen als Google Ads, Facebook adverteren, LinkedIn adverteren, SEO en zelfs offline promotie.
E-mailmarketing is een vorm van marketing, waarbij je met behulp van e-mail een boodschap aan jouw doelgroep overbrengt. Met een sterke e-mailmarketing campagne bind je jouw doelgroep aan jouw bedrijf, zorg je voor meer verkeer naar de website en blijf je top of mind bij de lead of klant. Bedrijven communiceren via e-mailmarketing vaak aanbiedingen, productlanceringen, diensten en vacatures.