HOW TO: Gebruiker toevoegen / koppelen aan Google Ads account

Een organisatie met online ambities heeft hoogstwaarschijnlijk een Google Ads account. Om optimaal rendement te halen uit online adverteren en in dit geval Google Ads activiteiten, wordt bijvoorbeeld een online marketing bureau ingeschakeld. Op dat moment wil je als organisatie het online marketing bureau toevoegen aan je Google Ads account. Hoe werkt dit en op welk niveau heeft deze partij toegang?

Een gebruiker toevoegen aan Google Ads

Het koppelen van een gebruiker aan Google Ads wordt in onderstaande stappen toegelicht.

  1. Log in op uw Google Ads account.
  2. Ga naar de Tools pictogram

tools pictrogram in google ads

Selecteer vervolgens de optie ‘Toegang tot accounts’.

toegang verlenen google ads

  1. Druk op de blauwe plus om de gebruiker toe te voegen die je wil toevoegen.
  2. Geef het email-adres op van de gebruiker. Let op: het is noodzakelijk dat de gebruiker in het bezit is van een Google-account.anderen uitnodigen voor Google ads
  3. Zoals in bovenstaande afbeelding te zien is, dient er een ‘Toegangsniveau’ te worden geselecteerd. Deze opties zijn:
    1. Standaard
    2. Enkel lezen
    3. Alleen e-mail

In onderstaande afbeelding is overzichtelijk weergeven wat de drie opties precies betekenen.

toegang beheren google ads

  1. Klik op Uitnodiging verzenden.
  2. Op het moment dat de gebruiker een mail ontvangt van de uitnodiging en wordt geaccepteerd ontvang je een melding.

Zodra de uitnodiging in geaccepteerd, is de gebruiker (op basis van toegangsniveau) gemachtigd om werkzaamheden te verrichten. Dit kan in je Google Search, Google Shopping, Remarketing, Google Display Network of Social media Advertising campagnes zijn.

De toegang van een gebruiker beëindigen

  1. Log in op uw Google Ads account.
  2. Klik vervolgens weer op het sleutelpictogram.
  3. Ga naar ‘Toegang tot accounts’.
  4. Het gedeelte ‘Gebruikers met toegang tot het account’ toont het e-mailadres van de gebruiker die u wilt verwijderen.
  5. Klik op acties in de kolom acties.
  6. Selecteer tot slot: Toegang beëindigen.

Toegang verlenen aan een Online Marketing Bureau

Je weet nu hoe een gebruiker toegevoegd kan worden aan jouw Google Ads-account. Maar dit keer wil je een online marketing bureau toegang verlenen tot jouw Google Ads-account. Dit is een stuk makkelijker dan je waarschijnlijk denkt.

Ieder Google Ads-account is voorzien van een 10-cijferig ID-nummer. Bijvoorbeeld: 123-456-7890; altijd 3-3-4 cijfers. Dit is het persoonlijke nummer van jouw account. Om een online marketing bureau toegang te verlenen tot jouw account heeft het online marketing bureau deze 10-cijferige code nodig. Het bureau klikt zoals de afbeelding toont op het plusje bij ‘Accounts’. Vervolgens worden +Nieuw account maken en +Bestaand account koppelen gegeven.

toegang verlenen google ads aan bureau

In dit voorbeeld gebruiken we +Bestaand account koppelen. Op dat moment wordt onderstaande afbeelding weergeven.

google ads toegang verlenen aan bureau

Te zien is waar het online marketing bureau de 10-cijferige code wordt ingevuld. Heb je meerdere Google Ads-accounts die het bureau gaan beheren? Deze handeling kan in één keer worden uitgevoerd.a het invullen van de code wordt het e-mailadres dat gekoppeld is aan jouw Google Ads-account ingelicht. Dit mailtje bevat een verzoek tot bevestiging om de toegang te verlenen aan het bureau.

Belangrijk om te weten: laat het bureau nóóit het account en de campagnes op hun naam zetten. Op dit moment geef je het eigen beheer uit handen. Hierdoor wordt het lastig om het bureau direct van toegang te ontzien wanneer de resultaten tegenvallen of wanneer je besluit te stoppen met Google Ads om welke reden dan ook.

Meer weten?

Mocht je nog vragen hebben, neem dan gerust contact met ons op! Op de hoogte blijven van de laatste marketingontwikkelingen? Volg ons dan op LinkedInFacebookTwitter en Instagram!

Download handleiding Gebruiker toevoegen Google Ads account

Beoordeling:

Deze handleiding wordt beoordeeld met een  8.8 door 63 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen