Zo verhoog je de gemiddelde transactiewaarde van jouw klanten!

Of je nu de eigenaar bent van een fysieke winkel of van een webshop, voor beide vormen geldt dat de gemiddelde transactiewaarde van je klanten een cruciale rol speelt in succes. Wil je succes boeken, dan zal je erachter moeten komen hoe je de gemiddelde transactiewaarde van jouw bedrijf kan verhogen. In dit blog leggen we precies uit wat de transactiewaarde is en hoe je deze kan beïnvloeden!

Gemiddelde transactiewaarde?

Laten we beginnen met kort uit te leggen wat de gemiddelde transactiewaarde is. De gemiddelde transactiewaarde is onderdeel van webshop marketing en het gemiddelde bedrag dat een klant jou oplevert, gebaseerd op één transactie. Deze waarde bereken je eenvoudig door de volgende formule toe te passen:

de berekening van gemiddelde transactiewaarde

Dus stel je hebt een badkleding webshop en door het lekkere weer heb jij over kwartaal 2 (april, mei, juni) een totale waarde van € 72.000 binnen geharkt uit 1800 transacties. De gemiddelde transactiewaarde die hier uitkomt is dan 40. Jouw klanten betalen dus gemiddeld € 40,00 als ze bij jou badkleding kopen.

 

Waarom is de transactiewaarde zo belangrijk?

Zoals wellicht bekend kost het werven van nieuwe klanten veel meer geld dan het behouden van je huidige klanten. Grote bedrijven besteden gemiddeld zo’n 60 tot 80 procent van hun uitgaven aan het binnenhalen van nieuwe klanten. Dit terwijl huidige klanten loyaler zijn en een sterkere relatie hebben met je bedrijf. Daarnaast geven loyale klanten meer geld uit aan aankopen. Het best – en goedkoopst – wat je kunt doen is het verhogen van de gemiddelde transactiewaarde. Hierdoor zorg je ervoor dat je met (relatief) minder klanten meer omzet haalt. Daarnaast leidt een verhoging van de transactiewaarde tot een verhoging in de ROI van marketing gerelateerde uitgaven.

Nu het duidelijk is dat het verhogen van de gemiddelde transactiewaarde positieve gevolgen heeft, rest ons wat manieren uit te leggen over hoe je deze waarde simpel kan verhogen.

 

3 manieren om je gemiddelde transactiewaarde te verhogen

 

1. Up-selling en cross-selling van producten

Door up-selling toe te passen zorg je ervoor dat klanten een beter – en duurder – product koopt in jouw webshop. Dit zorgt voor meer waarde voor de klant (beter product) en een hogere transactiewaarde voor je webshop. Door middel van cross-selling zorg je ervoor dat klanten extra producten en/of diensten afnemen die het primair aangekochte product ondersteunen.

Ontzettend veel bedrijven (offline én online) maken gebruik van up-selling en cross-selling. Denk maar eens terug aan de tijd toen je bij de McDonalds een medium Big Mac menu bestelde. Waarschijnlijk kreeg je de volgende vragen: “Wilt u voor 50 cent extra een groot menu?” (up-selling) en: “Wilt u voor 55 cent extra frietsaus?” (cross-selling). Allemaal bedoeld om de transactiewaarde van iedere gast te verhogen. Ook online retailers maken veelvuldig gebruik van up-selling methoden. Wanneer je bijvoorbeeld een fles champagne online bestelt, krijg je gerelateerde producten te zien. Zie onderstaande afbeelding.

up-selling op een champagne webshop voor webshop marketing

2. Verhogen van het minimale aantal af te nemen producten (of diensten)

Het verhogen van de minimale hoeveelheid producten die een consument moet kopen, is een simpele truc om de transactiewaarde te verhogen. Consumenten die bijvoorbeeld één fles wasverzachter kopen zijn niet erg waardevol. Je kan de waarde van deze klanten verhogen door bijvoorbeeld vier flessen aan te bieden. Hierdoor zorg jij voor een goede service; de klant hoeft immers minder vaak terug te komen om weer een nieuwe fles te kopen. Plus je verhoogt de gemiddelde transactiewaarde!

de afname verhogen bij een bestelling

3. Beïnvloeden van impulsaankopen

Het beïnvloeden van impulsaankopen lijkt wellicht op cross-selling, toch is het wel degelijk anders. Bij cross-selling bied je namelijk aanvullende producten aan die horen bij het product dat in eerste instantie wordt aangekocht. Een goed voorbeeld van impulsaankopen zijn de producten die worden aangeboden zodra je bijvoorbeeld een pizza online besteld. Vaak wordt gevraagd of je er nog een blikje drinken bij wilt. Zonder dat je het product echt nodig hebt, word je alsnog verleid om een product toe te voegen. Die €1,50 voor een blikje cola kan er namelijk nog wel bij nadat je voor €20,00 aan eten hebt besteld.

impulsaankoop bij Domino's

Meer weten?

Natuurlijk zijn er nog tal van andere manieren om de gemiddelde transactiewaarde te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het bundelen van verschillende producten en diensten, of het verhogen van verkoopprijzen (en daarmee de marge). Als je meer wilt weten, neem dan contact op met 2Bfound. Wij zijn specialist in e-commerce en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen en trends.

Wilfred Stomp - SEO specialist 2Bfound

Over de auteur: Wilfred Stomp