Welke kenmerken bepalen de waarde van een externe link?

Websites bestaan uit content en links. Dit zijn ook gelijk de twee belangrijkste ranking factoren voor Google. Wat betekent dat goede inhoud en kwalitatieve links zorgen voor een betere vindbaarheid in zoekmachines. In dit blogartikel kijken we daarom naar de kenmerken die de waarde van een externe link bepalen. Er zijn oneindig veel kenmerken die invloed hebben op de waarde van een externe link. Maar de onderstaande 7 punten hebben naar onze mening echter de meeste invloed op de linkwaarde.

1. Relevantie

Stel, je wilt je online linknetwerk uitbreiden voor je webshop die drones verkoopt, dan ga je natuurlijk op zoek naar websites die gerelateerd zijn aan jouw product. Dit kunnen eventueel andere grote webshops zijn of een blogwebsite die zich focust op gadgets. De relevantie van een website is iets wat je zelf moet inschatten. Maar kijk ook eens naar websites die geografisch in de buurt zijn gevestigd. Een link op een website ‘in de buurt’ kan namelijk een hoop waarde opleveren.

 

2. Domein autoriteit van het verwijzende domein

Het liefst wil je een link op een website met een hoge domein autoriteit (DA). Websites met een hoge DA zijn vaak een grote speler in hun vakgebied. Deze websites zijn ook vaak de sites die je als eerst tegenkomt in de zoekresultaten.

Het hebben van een externe link op een website met een hoge DA heeft twee belangrijke voordelen. Ten eerste heeft de link een positief effect op je positie in de zoekmachine. Daarnaast wordt jouw link ook gezien door bezoekers van de website met een hoge DA. Zij kunnen klikken op jouw link wat vervolgens kan zorgen voor conversies. Waarschijnlijk krijgen ze een positief beeld van je website omdat ze het associëren met de website die zij in eerste instantie hebben bezocht.

tips voor het verkrijgen van domein autoriteit

De Mozbar is te verkrijgen via www.moz.com

3. Interne VS externe links

In onze blog Waarom tijd besteden aan intern linkmanagement een nuttige bezigheid is leggen wij duidelijk uit waarom interne links belangrijk zijn.  Uiteraard is dit nog steeds van belang. Echter is de meeste waarde van je website afkomstig van een externe link. Hoe meer relevante externe links hoe beter!

 

4. Kwaliteit van de overige links op de pagina

Bij dit punt is het belangrijk om je gezonde verstand te gebruiken! Heb je de mogelijkheid om op een pagina te komen met meerdere links – zoals een partnerpagina – dan is het altijd verstandig om te bekijken wat voor links er op deze pagina staan. Staan er een aantal dubieuze links (bijvoorbeeld seks of drugs gerelateerd), dan moeten er alarm bellen afgaan. Een link op zo’n pagina werkt namelijk averechts. Hier wil jij niet mee geassocieerd worden en het werkt je positionering tegen. Bekijk ook of iedereen zelf links kan toevoegen op deze website. Is dit het geval? Dan is de kans groot dat er een hoop rommel op deze website staat.

 

5. Spam signalen

Google straft websites met veel spamlinks. Een website met veel spam loopt het risico om een zogenoemde ‘penalty’ van Google te krijgen. Dit betekent dat de website niet meer wordt weergeven in de zoekresultaten. Tevens bij dit punt is je eigen inschattingsvermogen van een website belangrijk. Via MozBar is het mogelijk om een indicatie te krijgen van deze spamscore. Sta jij op veel websites met een hoge spamscore? Dan is de kans groot dat jouw website een spamscore gaat opbouwen.

SEO hulpmiddel bij het bepalen van je DA, PA en Spam-score

De Mozbar/SEO tool van Moz.com

6. Follow VS no-follow

Op het moment dat je met iemand een linkruil aangaat, kan je er vanuit gaan dat het altijd een Follow link is. Dit betekent dat jij wilt dat deze link wordt meegenomen in de zoekmachine in de rankings van jouw website. Kortom niks meer aan doen.

Maar wat is dan een no-follow link? De no-follow tag is in het leven geroepen om spammers tegen te gaan. Zij gingen het internet over om overal commentaar achter te laten met dubieuze links. In het verleden was dit van grote waarde voor zoekmachines. Leuk voor de spammers, maar irritant voor de rest. Er was geen mogelijkheid meer om iets te vragen onder een blogbericht. Deed je dit wel? Dan kwamen er tientallen spamberichten overheen. Om deze reden krijgen links in een reactie onder een blogartikel – vaak – automatisch een no-follow tag. Dit heeft de spammers behoorlijk af geschrokken. Een link met een no-follow tag is voor zoekmachines niet meer direct van belang, wel kan er nog steeds op geklikt worden door potentiële klanten.

 

7. Gebruikers engagement

Het liefst wil je een link op een externe webpagina die veel wordt bezocht en waarbij veel interactie van toepassing is. Deze pagina wordt bijvoorbeeld veel gedeeld op social media. Google krijgt dan in de gaten dat er veel gebeurt op de betreffende website en gaat deze pagina vervolgens belonen middels betere posities. Wat uiteraard weer positief is voor de links op deze website. Helaas is dit van te voren lastig in te schatten. Kijk daarom naar de gegevens die je al wel tot je beschikking hebt. In Google Analytics is zichtbaar vanaf welke websites er verkeer naar jouw website komt. Is hier een duidelijke uitschieter te vinden? Dan is het verstandig om op zoek te gaan naar vergelijkbare websites en daar een link te plaatsen.

 

Meer linkwaarde kenmerken

Zoals in het begin van dit artikel wordt aangeven, zijn er tig kenmerken die de waarde van een link bepalen. In de onderstaande video worden er – naast de kenmerken uit dit artikel – nog een aantal andere punten toegelicht.

Welke conclusies kunnen we nu trekken? Een link krijgt meer waarde als deze op een externe relevantie website wordt geplaatst. Deze externe website heeft een hoge DA en laat niet zomaar elke link toe op de website. De follow link staat tevens op een webpagina met veel bezoekers en interactie.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van linkmanagement? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

David Gallois- Linkmanagement specialist 2Bfound

Over de auteur: David Gallois