Een webshop laten maken: waaraan moet je denken?

Een webshop is toch gewoon een website met een afrekenmodule? Deels waar, echter komt er nog zo veel meer bij kijken dat we merken dat veel ondernemers het onderschatten. Wil je een webshop beginnen? Houd dan in ieder geval rekening met de volgende stappen en keuzes.

Wat kun je in dit artikel lezen?

In dit artikel vertellen we in 7 hoofdstukken alle ins en outs van een webshop. Zo leer je het verschil tussen een website en een webshop, welke soorten webshop platformen er zijn en nog veel meer. Lees snel verder!

1. Verschil tussen een website en een webshop

Een webshop biedt de mogelijkheid voor bezoekers om direct producten af te rekenen. Dit betekent echter niet dat alleen de afrekenmodule het verschil maakt tussen een website en webshop. Denk bijvoorbeeld aan een productoverzicht, uitgebreide productpagina, speciale zoekfunctie en relevante producten tonen onder ieder product. Dit bevordert de gebruiksvriendelijkheid en stimuleert het aantal verkopen. Deze zaken vormen slechts de basis van een goede webshop, maar zijn al een stuk complexer om te maken dan standaard webpagina’s.

Wat je wilt is een webshop die meer bevat dan alleen de toevoeging van een afrekenmodule. De webshop moet gebruiksvriendelijk, overzichtelijk en aantrekkelijk zijn voor je doelgroep en aankopen stimuleren. Verder is het belangrijk dat het voor jou gemakkelijk in beheer te nemen is.

betaalscherm in webshop

2. Soorten webshop platformen

Elke webshop is voorzien van een CMS, dat staat voor Content Management System. Dit is het systeem waar je de content van je site of shop mee beheert. Denk hierbij aan (product)tekst, afbeeldingen, producten, nieuwsberichten etc. Ook de instellingen van je webshop (betaalmogelijkheden, verzendmethoden, kortingsacties e.d.) zijn hierin gekoppeld en dus aan te passen. Het CMS systeem is iets waar je dagelijks mee werkt. Kies dus een systeem dat aansluit bij je wensen en bovenal gemakkelijk is om mee te werken.

Buiten normale CMS systemen die gebruikt kunnen worden om een webshop op te zetten, heb je ook webshops die je bijna kant en klaar kunt afnemen.

Managed e-commerceplatform (Shopify, Lightspeed)

Managed e-commerceplatformen zijn systemen die worden gehost op een server waar jij geen toegang tot hebt (denk aan Lightspeed (voorheen SEOshop), Shopify en BigCommerce). Dergelijke webshops zijn direct klaar voor gebruik, de hosting wordt gedeeld met andere klanten, het is goedkoper en de support is vaak beperkt.

  • Voordeel – Een ideale oplossing voor mensen met weinig technische kennis en een laag budget.
  • Nadeel – Beperkte doorgroei- of uitbreidingsmogelijkheden van je webshop. Sluit mogelijk niet volledig aan op je (design)wensen.

Open-source systemen (WordPress, Magento)

Met een (open-source) systeem heb je veel meer vrijheid op alle fronten van je webshop. Vaak wordt er gebruik gemaakt van WordPress waarbij er met de WooCommerce module een basis webshop integreren. Vanaf dat punt kan een webdesign bureau, indien gewenst, alles aanpassen aan je shop: layout, productenweergave, filters, bestelproces etc. Omdat systemen als WordPress en Magento modulair uit te breiden zijn, kun je deze blijven door ontwikkelen.

  • Voordeel – Volledige vrijheid in design én functionaliteit voor een naadloze aansluiting op jouw identiteit. Alles is mogelijk.
  • Nadeel – Een webshop ontwikkelen met WordPress of Magento vraagt om een hogere investering.

 

webshop platform kiezen

3. Webshop design: thema of maatwerk

Het webdesign van je webshop moet niet onderschat worden. Het is alles bepalend voor de uitstraling van je webwinkel én dus welk gevoel je oproept bij de bezoeker. Ademt je webshop de juiste sfeer (luxe of prijsstunter), is het beeldmateriaal in orde, staan trust-indicators op de juiste plek(ken)? Hoeveel invloed je op deze elementen hebt, hangt af van je keuze voor een thema of maatwerk.

Webshop thema

Voor zowel WordPress als Magento zijn thema’s te koop. Thema’s bepalen het complete uiterlijk van je hele webshop. Vaak zijn basiselementen in een admin panel aan te passen. Thema’s zijn vaak rijk uitgerust met veel features, dat ook nadelen heeft. Er is veel vrijheid in het design en dat maakt het complex – niet alleen in beheer, maar ook voor de bezoeker. Daarnaast ben je afhankelijk van wat het thema aanbiedt. Veel bureau’s durven hier binnen niet te sleutelen.

Webshop maatwerk

Laat je je webshop ontwerpen & ontwikkelen door een webbureau? Dan houden zij er al rekening mee dat je webshop ook moet presteren. Op deze manier kan je er niet alleen voor zorgen dat de webshop volledig aansluit op jouw wensen, maar in de meeste gevallen wordt er ook aparte hosting voor je geregeld. Het nadeel? Je bent altijd duurder uit. Het is dan ook handig om eerst zelf de overweging te maken wat voor jou belangrijker is: zo snel mogelijk aan de slag kunnen, of meer investeren in een webshop die precies doet wat jij wilt en op maat wordt ontwikkeld.

4. Beeldmateriaal

Eén van de belangrijkste ingrediënten voor een aantrekkelijke webshop zijn productfoto’s van goede kwaliteit. Als de foto’s van zeer lage kwaliteit zijn, verliezen potentiële klanten al snel interesse. Het oogt amateuristisch en daardoor onbetrouwbaar. Het is altijd de moeite waard om hier genoeg tijd in te steken. Als je niet overtuigd bent van je eigen fotografie vaardigheden, dan is het nooit een slecht idee om een professionele productfotograaf in te schakelen. Het mag wat kosten, maar dit verdiend zich dubbel en dwars terug.

Tip: Voor productfoto’s werkt een egale/witte achtergrondkleur vaak het beste, omdat dit het meest bewerkbaar is en op elke websiteachtergrond gebruikt kan worden.

referentie club champagne

5. Verzenden en bestellingen verwerken

De webshop is er, je producten zijn op voorraad en je bent klaar om bestellingen binnen te krijgen! Maar, wie gaat mijn bestellingen bij de juiste klanten bezorgen? Startende webshop eigenaren kiezen er nog wel eens voor om zelf elke bestelling per post of pakket te versturen. Met een paar bestellingen per dag is dat misschien nog te doen. Maar je stopt liever je tijd in het onderhouden van de webshop en het werven van klanten.

Verzendservices

Er zijn veel bedrijven die jouw pakketten voor je versturen. Tarieven en opties (zoals Track & Trace en Same Day Delivery) kunnen per partij verschillen. Daarbij is het belangrijk om te kijken of jouw webshop gekoppeld kan worden aan de verzendsoftware van de partij. Deze koppeling scheelt jou veel werk bij het verwerken van je bestelling. 2Bfound adviseert e-commerce klanten de verzendtool SendCloud te gebruiken. Deze verzendtool biedt aantrekkelijke tarieven en hier kan een plugin voor worden ontwikkeld om de koppeling tussen WooCommerce en het verzendprogramma te maken.

Track & Trace verzending via SendCloud

Track & Trace verzending via SendCloud

6. Privacy en wetgeving

Om een ideale winkelervaring te kunnen leveren aan je klanten, is het nodig om bepaalde gegevens op te slaan van de klant. Denk aan het bewaren van productinformatie, het meenemen van producten in de winkelwagen, adres- en contactgegevens om af te rekenen enzovoorts. Deze data wordt opgeslagen in een Cookie op de computer van de shopper. Deze gegevens zijn noodzakelijk voor een webshop.

Beleid en privacy

Het is belangrijk om de gebruiker ervan op de hoogte te stellen dat hun gegevens worden opgeslagen, met als enige doel een betere winkelervaring te kunnen leveren. Privacy is met name de laatste tijd een veel besproken onderwerp geworden op het internet.

  • Met een SSL-certificaat kun je de veiligheid van de gegevens van je bezoeker veiligstellen. Bijna een must voor webshops als je het ons vraagt, gezien de persoons- en bankgegevens die uitgewisseld worden bij een aankoop.

7. Online marketing inzet

Zodra je webshop wordt gelanceerd krijgt het vaak vooral in het begin veel aandacht. Het is vergelijkbaar met het openen van een nieuwe fysieke winkel. De opening trekt veel aandacht. Echter is het de kunst om ná deze opening klanten te blijven werven.

” Online marketing is de drijfveer van een goed presterende webshop ”

Veel webshops moeten hun figuurlijke deuren sluiten vanwege een te lage omzet. “Als ik op Facebook foto’s van kleding plaats, dan kopen mensen het echt wel”, een gevaarlijke uitspraak als je het ons vraagt. Zoeken mensen wel naar ‘unieke kleding uit Ibiza’? Of zit jouw doelgroep wel op Facebook en bijvoorbeeld niet op Pinterest of Twitter?

Veel succes en plezier met het bedenken en opzetten van jouw webshop!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over het starten van een webshop? We helpen je graag! Neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+.

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost