Wat is Remarketing? – Google remarketing tips

Remarketing, ook wel retargeting genoemd, is een online marketing methode waarmee je eerdere bezoekers van je site opnieuw benaderd met gerichte beeld-, tekst- of videoadvertenties. Voor de meeste websites converteert nog geen 2% van de bezoekers bij het eerste bezoek. Met andere woorden; slechts 2% van jouw potentiële klanten gaat daadwerkelijk over tot aankoop. Remarketing is een advertentiemethode om je te helpen de overgebleven 98% te converteren door middel van het tonen van gerichte advertenties.

Update: mei 2017

Hoe werkt remarketing?

De bekendste vorm van retargeting is Google remarketing (Adwords remarketing). Deze campagnes zet je op via Google AdWords en worden vertoond in het Google Display Netwerk (GDN). Er komen echter steeds meer aanbieders bij, dus het is ook mogelijk dat je het tegenkomt via andere partijen binnen Nederland en internationaal.

Om te beginnen plaats je een remarketingtag op iedere pagina van je website. Dit is een klein codefragment, ook wel remarketing pixel genoemd. Met behulp van een (legale) cookie worden je bezoekers voor een bepaalde in een remarketinglijst geplaatst. Zo weet je provider precies aan wie de advertenties moeten worden vertoond.

retargeting - google remarketing - 2bfound

Schematische weergave van een remarketing campagne

Gericht adverteren

Het interessante van deze lijsten is dat je naar hartenlust kan segmenteren. Dit houdt in dat je verschillende doelgroepen kan maken op basis van gedrag. Een paar veel voorkomende use cases:

Benader bezoekers gebaseerd op welke producten ze bekeken

Je bezit een webshop die verschillende producten verkoopt, bijvoorbeeld televisies, stereo’s en MP3 spelers. Vrijwel alle kopers oriënteren eerst bij verschillende aanbieders. Remarketing maakt het mogelijk om beeldadvertenties te vertonen met exact de producten waar de bezoeker interesse in heeft getoond. Zo blijf je zichtbaar tijdens de zoektocht en is de kans groter dat de koop uiteindelijk bij jou wordt gesloten.

Benader bezoekers die producten in de winkelwagen hadden maar deze nog niet gekocht hebben

Iemand haakte net af op het laatste moment van de verkoopfase; de betaling. Wellicht vond hij of zij de totaalprijs toch te hoog. Remarketing maakt het mogelijk diegene gerichte advertenties te tonen met bijvoorbeeld kortingen voor de relevante producten.

Benader bezoekers die al eens wat gekocht hebben

Breng je producten onder de aandacht bij klanten die al eens wat gekocht hebben. Als iemand bereid was winterkleren te kopen op jouw kleding webshop, dan is de kans groot dat hij van de zomer weer nieuwe kleren nodig heeft. Hij heeft alleen nét dat steuntje in de rug nodig. Door middel van remarketing kan je deze klant in de juiste richting sturen.

Niet alleen voor webshops

Bovenstaande voorbeelden zijn gericht op e-commerce. Maar ook voor zakelijke dienstverleners, reisorganisaties, makelaars en eigenlijk iedereen die online leads en sales genereert kan remarketing waarde toevoegen. Vooral voor producten of diensten waarbij veel wordt vergeleken (grote aankopen, vakanties, kleding, zakelijke diensten).

Door je lijsten goed te segmenteren en na te denken op welke informatie ieder segment zit te wachten, krijgt je websitebezoeker relevante advertenties op het juiste moment te zien. Hierdoor is de effectiviteit van remarketing campagnes een stuk hoger dan bij reguliere targeting.

Remarketing irritant?

Met die relevantie valt of staat de campagne ook meteen. Niets wekt namelijk meer ergernis op bij internetters dan wekenlang overal achtervolgd worden door de schoenen die ze allang hebben gekocht. Dit doet weinig goeds voor je merk. Subtiliteit en je data goed benutten zijn daarom van groot belang bij het opzetten van een remarketing campagne. Is een bezoeker geconverteerd? Dan moeten de gekochte producten niet meer verschijnen. Heeft de bezoeker producten op een wishlist gezet? Benader hem dan na een paar weken pas met een aanbieding. En wanneer iemand na een x aantal impressies geen interesse heeft getoond, zorg dan dat deze persoon even niet meer wordt benaderd. Het beperken van de weergavefrequentie (frequency caps) en het bepalen van de juiste lidmaatschapsduur van een lijst zijn hierbij essentieel.

Waarom remarketing?

Remarketing is zo effectief omdat jouw advertentiebudget alleen wordt besteed aan een geïnteresseerd publiek dat bekend is met jouw merk. Je schiet dus niet met hagel op een vage doelgroep, maar bereikt geïnteresseerde personen met een relevante advertentie op het juiste moment.

Een studie door Network Advertising Initiative toonde aan dat behaviorally targeted ads meer dan twee keer zoveel opbrengsten binnenhalen dan “gewone” ads. Terwijl de kosten per click of impressie vrijwel gelijk zijn. De initiële investering voor een remarketing campagne is wel iets hoger als je nog niet eerder op deze manier hebt geadverteerd.

Aan de slag met remarketing?

Meer weten over/of hulp nodig bij het inrichten van remarketing? Neem dan contact op met 2Bfound en wij helpen je campagne op te zetten en deze te laten renderen.

 

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van remarketing? Neem gerust contact met ons op, wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

Darko - 2Bfound online marketing

Over de auteur: Darko Stanisljevic

Beoordelingen remarketing artikel:

Wat is remarketing wordt beoordeeld met een 9.1 door 118 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen