Zoekmachine Marketing; 4 methodes voor het optimaliseren van je SEO

Artikelupdate! Oude versie: 20 mei 2009 >> Nieuwe versie: 5 juli 2017

Het originele blogartikel over ‘ Waarom zoekmachine marketing? ’ hebben wij eerder geschreven en dateert uit het jaar 2009! Een eeuwigheid als we het hebben over de online marketing wereld gezien de ontwikkelingen hierin razend snel gaan. Om deze reden vond ik het dus tijd voor een goede, stevige update! Toch benieuwd naar het eerder geplaatste artikel over zoekmachine marketing uit 2009? Scrol dan helemaal naar beneden.

 

Wat is zoekmachine marketing?

Zoekmachine marketing wordt ook wel SEO optimalisatie of zoekmachine optimalisatie genoemd. In Jip en Janneke taal is zoekmachine marketing de dienst van het uitvoeren van werkzaamheden die ervoor zorgen dat jouw website beter zichtbaar wordt voor consumenten. Zoekmachine marketing zorgt er dus voor dat je website zichtbaar wordt in de oranje resultaten hiernaast. Sinds 2009 heeft Google verschillende updates uitgebracht die de zoekmachine marketing werkzaamheden hebben veranderd.

Google resultaten waarvan SEO en SEA

 

4 optimalisatiemethodes / adviezen

Verschillende factoren beïnvloeden de vindbaarheid van je website in de zoekresultaten. Denk hierbij aan zowel technische optimalisatie van je website, maar ook de inrichting. Het optimaliseren van je website en het verbeteren van je vindbaarheid is een langdurig proces. Je hebt namelijk te maken met Google die jouw aanpassingen moet beoordelen, concurrenten die niet stil zitten en ga zo maar door.

1. Mobiele optimalisatie

Ten eerste is het belangrijk dat je website zowel op een computer als op mobiel apparaat (tablet, telefoon) goed werkt. 2016 is het eerste (en zeker niet het laatste) jaar waarin het aantal mobiele zoekopdrachten hoger was dan het aantal zoekopdrachten dat werd uitgevoerd via een computer (desktop). Google hecht veel waarde aan de kwaliteit van je website op mobiele apparaten en straft websites die dit niet op orde hebben. Een voorbeeld van een tool die je website beoordeelt op mobiele gebruiksvriendelijkheid is testmysite.withgoogle.com.

score van je website op de mobiele telefoon

2. Kies relevante zoektermen

Daarnaast is het belangrijk dat zoekmachine marketing werkzaamheden zijn gefocust op het vindbaar maken van je website op zoektermen waarop je gevonden wilt worden. Voordat je aan de slag gaat met allerlei zoekmachine optimalisatie gerelateerde activiteiten moet jij inzichten hebben in welke zoektermen je doelgroep gebruikt. Hiervoor heeft Google een handige zoekwoordplanner ontwikkeld. Hier vind je onder andere het zoekvolume voor specifieke zoektermen, historische statistieken en suggesties.

zoekwoorden analyse voor zoekmachinemarketing

3. Content

Tegenwoordig is de content die je plaatst ook van belang. De zoektermen waarop jij gevonden wilt worden moeten door de Googlebot (de robot die bepaalt hoe relevant je website is) gevonden worden. Schrijf dus content met als onderwerp relevante zoektermen. Aan content kan je denken aan productspecificaties, blogartikelen, trends enzovoorts. Wij van 2Bfound schrijven bijvoorbeeld diverse blogartikelen over diensten die we aanbieden:

blogcatergorien van 2Bfound voor het blog over online marketing en zoekmachine marketing

4. Link management

Tot slot is ook het toevoegen van interne- en externe links een factor die de vindbaarheid van je website positief beïnvloedt. We benoemen zowel interne- als externe links omdat hier grote verschillen in zijn.

Interne links

Interne links zijn hyperlinks die in tekstuele content doorverwijzen naar webpagina’s die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Het toevoegen van interne links zorgt voor een verhoging van de gebruiksvriendelijkheid voor zowel de Googlebot als de websitebezoekers. Je scoort dus punten door interne links toe te voegen!

Externe links

Extern linking wordt ook wel linkbuilding genoemd. Externe links krijg je omdat een andere webpagina linkt naar jouw website. Dit type links krijg je op verschillende manieren. Bijvoorbeeld door goede content te schrijven over een bepaald onderwerp waardoor andere bedrijven jou als expert (en bron) gaan gebruiken. Externe links krijg je tevens door je webpagina’s tegen een kleine vergoeding in te schrijven bij linkpagina’s. Daarnaast kan je ook links ruilen met andere bedrijven, vanaf social media linken naar je website en gastblogs schrijven voor blogwebsites waarin je refereert naar je bedrijf.

Waarom kiezen voor een zoekmachine marketing bureau?

Door de vier bovenstaande optimalisatiemethoden toe te passen kom je al een heel eind met het verbeteren van je vindbaarheid. Toch zijn er nog tal van andere manieren die je vindbaarheid verbeteren maar vrij specifiek zijn. Zoals het toevoegen van Rich Snippets of door je te richten op lokale SEO. Dit zijn voorbeelden van methoden die vrij ingewikkeld zijn en waarvoor (vaak) specialisten ingezet worden.

 

Waarop letten bij het kiezen van een zoekmachine marketing bureau?

Consumenten zijn tegenwoordig een groot deel van hun tijd online. Ze scrollen door hun (meerdere) social media kanalen, zoeken informatie op Google of hebben sociaal contact via WhatsApp. Bedrijven moeten mee met deze ontwikkelingen want het plaatsen van advertenties in een lokale krant en tijdschrift is niet meer voldoende. Helaas weet niet ieder bedrijf hier mee om te gaan. Veel bedrijven spelen in op deze ontwikkelingen door zoekmachine marketing diensten aan te bieden. Maar hoe kies jij als ondernemer het juiste online marketing bureau? Hieronder volgen een aantal zaken waarmee jij kunt beoordelen of het de moeite waard is om het betreffende zoekmachine marketing bureau te benaderen:

  1. Cases van vergelijkbare klanten – Online marketing bureaus laten graag zien hoe zij met bepaalde opdrachten zijn omgegaan. Dit zorgt namelijk voor vertrouwen bij potentiële klanten. Wellicht zijn er opdrachten die lijken op jouw idee. Zo kan je alvast wat informatie inwinnen en ben je beter voorbereidt op eventuele vragen.
  2. Blog artikelen – Online marketing bureaus die blogs schrijven delen hun kennis met de buitenwereld. Het schrijven van blogartikelen laat zien dat de medewerkers specialisten zijn in hun vakgebied en capabel genoeg zijn om jou goed te kunnen helpen. Daarnaast is het lezen van blogartikelen een goede voorbereiding voordat je een gesprek aangaat. Zo weet jij namelijk meer over de dienst die jij wellicht wilt afnemen.
  3. Recensies en kwaliteitsscores van voorgaande klanten – De cijfers liegen er niet om. Kwaliteitsscores en recensies geven objectief weer hoe klanten – die al een dienst hebben afgenomen – denken over de samenwerking met het online marketing bureau. Lees zowel de goede als kritische recensies door en heb je zo je vraagtekens bij bepaalde reviews? Vraag dan de kant van het verhaal aan het betreffende bureau. Zo zie je meteen hoe transparant het bureau is en hoe zij omgaan met terechte of onterechte kritiek.

een ontvangen review voor 2Bfound wat invloed heeft op zoekmachine marketing

Tot slot, het gebruik van zoekmachines bij het zoeken naar bepaalde producten en diensten is de laatste jaren sterk toegenomen en heeft vele veranderingen ondergaan. Zo voeren steeds meer mensen hun zoekopdracht uit via een mobiel apparaat. Wanneer consumenten op zoek zijn naar je product of dienst dan is dat hét moment waarop jouw bedrijf tussen de zoekresultaten moet staan.

Meer weten?

Weet jij niet waar te beginnen met zoekmachine optimalisatie en/of heb je hier weinig tot geen tijd voor? Neem dan contact op met 2Bfound. Wij zijn specialist in zoekmachine marketing en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

 


Oud artikel: Waarom zoekmachine marketing?

20 mei 2009

Het grote voordeel van zoekmachine marketing is dat de klant altijd op zoek is naar u en niet andersom. Zoekmachines zijn het meest efficiënte marketingmiddel voor uw internetsite. Waarom zou u gebruik maken van zoekmachine marketing?

  • 88 % van de internetgebruikers zoekt naar producten en diensten in de zoekmachine. (Bron: Digitale Econmomie, CBS)
  • 98 % van de internetgebruikers maakt gebruik van zoekmachines, Tweederde daarvan zelfs minimaal 4x per week. (Bron: Multiscope)
  • 85 % van de consumenten beschouwt een merk in de topposities van de zoekmachine als een topmerk.
  • 68 % van de potentiële klanten vandaag de dag, maakt via zoekmachines kennis met nieuwe aanbieders
    De Telefoongids en de Gouden Gids worden steeds meer vervangen door het gebruik van zoekmachines. Ook voor regionaal gebruik.

Het gebruik van zoekmachines bij het zoeken naar bepaalde producten en diensten is de laatste jaren sterk toegenomen en neemt nog steeds toe. Wanneer consumenten op zoek zijn naar uw producten of diensten dan is dat het moment waarop uw bedrijf tussen de zoekresultaten moet staan. Kijk op onze website en bekijk wat 2Bfound hierin voor u kan betekenen.

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp