Waarom investeren in Google AdWords?

Online adverteren, voor sommige ondernemers roept het nog veel vragen op. Wie gaan je advertenties zien? Hoeveel kost dat? En wat levert het precies op? Terechte vragen allemaal. Wat velen niet weten is dat online adverteren juist één van de meest transparante en doeltreffende advertentiemogelijkheden is. Alles hierover zal ik toelichten in onderstaand artikel.

Online adverteren v.s. offline adverteren

Vroeger was alles anders. Wie zijn doelgroep wilde bereiken koos al snel voor een advertentie in een krant of tijdschrift. Wat je uit deze investering haalde was bijna niet inzichtelijk.

Vandaag de dag is het anders. Het mooie van online adverteren is dat (bijna) alle resultaten meetbaar zijn. Door universele software¬†(zoals Google Analytics) kunnen marketingmiddelen (waaronder advertenties) ‘gekoppeld’ worden aan je website. Door deze koppeling zie je welke middelen voor ingevulde contactformulieren, verkopen, downloads en andere conversies zorgen. Zo kun je zelf gegrond een keuze maken of online adverteren iets voor jouw business is op basis van de verkregen resultaten.

De voordelen van online adverteren in het kort

  • Uitgebreide statistieken¬†– je hoeft je nooit meer af te vragen wat je rendement is
  • Flexibel¬†– je kunt advertenties aan- en uitzetten √©n je bepaalt zelf het advertentiebudget
  • Goedkoper¬†– dan adverteren in printmedia: online adverteren is al mogelijk vanaf ‚ā¨ 5,- per dag

Waarom adverteren in Google?

Op het gebied van¬†online adverteren heb je verschillende mogelijkheden. Wij geven de voorkeur aan adverteren in Google. Want, wat doe je wanneer je iets wilt opzoeken? Natuurlijk, eerst even Googelen. En je bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt namelijk dat van alle zoekmachines Google het grootste aandeel heeft in Nederland met maar liefst zo’n 90%¬†(bron: Pure Im). Het programma dat Google hiervoor gebruikt is Google AdWords.

Maar wat is Google AdWords? Wanneer potenti√ęle klanten zoeken naar jouw product of dienst, wil je natuurlijk vindbaar zijn op de plek waar zij zoeken.¬†Google is de plek die haast iedereen gebruikt, hier wil je gevonden worden. Er zijn twee marketingtactieken om dit mogelijk te maken, via¬†SEO¬†(niet betalen per bezoeker) en via¬†SEA¬†(betalen per bezoeker). SEA is de advertentievorm waar dit artikel over gaat.¬†Hoe en wanneer je SEA¬†inzet is afhankelijk van je SEO. Eerst zal deze gratis variant kort worden toegelicht.

Waarom adverteren in Google

Search Engine Optimization (SEO) = onbetaald

Door o.a. je website zo goed mogelijk in te richten met de juiste zoekwoorden, technieken en het opbouwen van externe verwijzingen be√Įnvloed je de positie van je website in de organische¬†zoekresultaten.

Nadelen van SEO

  • Je bent afhankelijk van de¬†techniek¬†van je website
  • Je bent afhankelijk van¬†externe verwijzingen¬†(links) naar je¬†website
  • SEO¬†is gericht op resultaat op de¬†lange termijn. In de meeste gevallen duurt het meer dan¬†een half jaar om¬†resultaten te boeken.

Voordelen van SEO

  • Je hoeft niet te betalen per click / bezoeker die via¬†Google op je website belandt.
  • Bij SEO zoeken de klanten jou op, door de zoekwoorden die men gebruikt belanden ze op jouw website.

Search Engine Advertising (SEA) = betaald

Met Google AdWords (het advertentieplatform van Google) kun je advertenties maken die doorverwijzen naar¬†je website. Je kiest zelf bij welke zoekwoorden je advertentie vertoond wordt. Wanneer iemand zoekt op dat specifieke zoekwoord, verschijnt jouw advertentie boven de organische resultaten.¬†Zo kun je heel gericht ge√Įnteresseerden in jouw bedrijf en diensten/producten bereiken.

Nadelen van SEA

  • Je hebt kennis nodig van het advertentieprogramma Google¬†AdWords
  • Het is niet gratis, je betaalt wanneer er op de¬†advertentie geklikt wordt
  • Een succesvolle AdWords campagne vergt frequente bijsturing en onderhoud

Voordelen van SEA

  • Na het opzetten worden je advertenties¬†direct¬†vertoond in Google
  • In tegenstelling tot SEO ben je¬†minder afhankelijk¬†van de techniek van je¬†website
  • In tegenstelling tot SEO ben je niet afhankelijk van externe links die naar je website verwijzen
  • De advertentiestatistieken zijn te koppelen aan je Google Analytics account. Hierdoor is¬†alles meetbaar, zoals¬†hoeveel conversies (verkopen, contacten, downloads etc.) je advertenties opleveren

zoekmachine resultaat Google - 2Bfound

Waarom adverteren als je al vindbaar bent in Google?

Zelfs als je al goed gevonden wordt is het interessant om advertenties in te zetten via Google:

  • Met SEO ben je erg afhankelijk van de woorden die voorkomen op je website.¬†Met SEA¬†kies je zelf op welke zoekwoorden je weergegeven wilt worden. Hierdoor kun je¬†eenvoudig nieuwe doelgroepen aanspreken.
  • Met¬†SEO kiest Google de landingspagina die het best past bij de zoekopdracht van de gebruiker. Met SEA¬†kun je aan ieder zoekwoord zelf de meest geschikte¬†landingspagina koppelen.¬†Hierdoor¬†heb je zelf de controle op welke pagina je bezoeker uitkomt.
  • Met SEO kan het maanden duren voordat nieuwe producten/diensten goed vindbaar zijn. Met SEA¬†zijn¬†je advertenties¬†direct zichtbaar in Google. Hierdoor kun je snel inspelen op nieuwe trends/mogelijkheden.

Kort samengevat, SEO is op korte termijn minder makkelijk bewerkbaar. Met SEA ben je flexibeler en heb je zelf meer de regie in handen.

Mijn advies

Klanten geef ik het advies mee, daar waar de posities in Google niet optimaal zijn, Google AdWords in te zetten om snel meer gericht verkeer te krijgen. Soms tegelijk met een SEO traject om de posities op de lange termijn te verbeteren. Wanneer de SEO posities goed zijn kan AdWords gepauzeerd worden.

Bij klanten die al goed gevonden worden kijken wij naar nieuwe kansen/zoekwoorden om nieuwe markten/doelgroepen aan te boren. Met AdWords kunnen wij deze snel aanspreken en wanneer nodig snel afstoten als wij zien dat dit geen conversies oplevert.¬†Word je goed gevonden? Houd rekening met de factoren die de zoekresultaten be√Įnvloeden wanneer je naar jezelf Googelt.

Succes met het bedenken van jouw campagne voor Google AdWords!

 

Meer weten?

Heb je vragen over de advertentiemogelijkheden en/of AdWords voor jouw bedrijf een uitkomst is?  We helpen je graag! Neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, Facebook, Twitter en Google+.

Darko - 2Bfound online marketing

Over de auteur: Darko Stanisljevic

Beoordelingen artikel:

Waarom investeren in Google AdWords wordt beoordeeld met een 8.9 door 123 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen