Wat is het verschil tussen SEO (Zoekmachine Optimalisatie) en SEA (Zoekmachine Adverteren)?

SEO en SEA zijn twee termen die vaak terug komen in de online marketingwereld. Bij nieuwe klanten bestaat vaak nog verwarring over wat nou precies het verschil is tussen de twee diensten. In dit artikel zet ik de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google.

seo resultaten in de zoekmachine

Stel je verkoopt bloemen in Rotterdam, dan wil je op de zoekterm “bloemist rotterdam” zo hoog mogelijk in de resultaten staan. Hoog in de resultaten betekend meer bezoekers, en meer bezoekers betekend meestal meer omzet.

Om te bepalen welke website bovenaan wordt weergegeven, gebruikt Google een zoekalgoritme. Dit algoritme bepaald aan de hand van 150+ criteria welke website het meest relevant is om weer te geven. SEO is de kunst om je website zodanige naar deze criteria te optimaliseren, dat Google jouw site relevant vind voor belangrijke zoektermen.

Wat is SEA?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren. Dit houdt in dat je een advertentie maakt die wordt weergegeven bij relevante zoektermen, bovenaan on naast de zoekresultaten. De positie van je advertentie hangt onder andere af van je bod, relevantie en de website.

sea advertenties in de zoekmachine

Google AdWords is het de software (advertentiesysteem) dat voor SEA wordt gebruikt.

Tip: Wil je een uitgebreidere uitleg over SEA? Lees dan snel over Wat is Google AdWords in onze 2Bfound online marketing kennisbank!

3 verschillen tussen SEO en SEA

1. Lange termijn vs direct resultaat
Een groot verschil tussen SEO en SEA is de termijn waarop een campagne resultaat oplevert. SEA campagnes worden meestal direct na het opzetten weergegeven in de zoekresultaten. Het levert dus direct een toename op in traffic naar je website. Echter, op het moment dat je stopt met investeren in SEA, worden de advertenties per direct niet meer weergegeven. Er wordt dus geen langdurig resultaat opgebouwd.

SEO campagnes zijn veel meer gericht op de lange termijn. Het kan tot ongeveer zes maanden duren voordat de gewenste resultaten bereikt zijn, maar deze resultaten kunnen dan met relatief weinig onderhoud op peil gehouden worden.

Een veelgebruikte strategie is dan ook om te beginnen met SEA, terwijl de SEO campagne wordt opgestart. Als je website eenmaal organisch goed gevonden wordt kan het budget voor SEA flink worden verlaagd, terwijl dezelfde goede resultaten worden bereikt.

2. Kosten
Er vanuit gaande dat je beide diensten uitbesteed aan een specialist, zijn de kosten voor SEO en SEA anders opgebouwd. Voor SEA betaal je doorgaans een opstarttarief bij het opzetten van de advertentiecampagne, een maandelijks tarief voor de optimalisatie en rapportage. Daarnaast betaal je Google zelf voor de kosten per klik op je advertentie.

Bij een SEO campagne betaal je alleen aan de specialist die de campagne uitvoert. Je betaalt niks aan Google, omdat je website in de organische, niet-betaalde zoekresultaten wordt weergegeven. Net als bij SEA zijn er vaak opstartkosten en maandelijkse optimalisatie/onderhoudskosten van toepassing.

SEA is meestal  duurder dan SEO, vooral op de lange termijn. Daarvoor krijg je wel zeer gericht verkeer en direct resultaat terug, maar geen lange termijn resultaten.

3. Mogelijkheden
Voor de hogere kosten die SEA met zich meebrengt krijg je een hoop mogelijkheden terug. Diverse rapportage- en optimalisatiemogelijkheden zorgen ervoor dat je de campagne continu kan blijven finetunen – en dus het meeste uit je budget kan halen. Je bereik is wat groter omdat er automatisch ook relevante vergelijkbare zoekwoorden worden meegenomen.

Bij SEO ben je meer afhankelijk van de zoekwoorden waar je vanaf het begin op inzet. Daarnaast zal je een externe tool moeten gebruiken voor rapportages en optimalisatie. Wat vaak gebeurt, is dat de best converterende zoekwoorden uit Adwords/SEA worden gepakt als uitgangspunt van de SEO campagne.

Conclusie
De twee diensten hebben beiden hun voor- en nadelen. In de meeste gevallen vullen SEO en SEA elkaar echter perfect aan. Het zijn beide prominenten middelen in de online marketingmix. Wil je meer weten over SEO of SEA voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met één van de specialisten van 2Bfound.

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp

Beoordelingen artikel:

Verschil SEO en SEA wordt beoordeeld met een 9.3 door 331 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen