Wat is het verschil tussen SEO (Zoekmachine Optimalisatie) en SEA (Zoekmachine Adverteren)?

SEO en SEA zijn twee begrippen die vaak terug komen in de online marketingwereld. Bij nieuwe klanten bestaat vaak nog verwarring over wat nou precies het verschil is tussen de twee diensten. In dit artikel zetten wij de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA op een rijtje.

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel Zoekmachine Optimalisatie. Dit houdt in dat je website geoptimaliseerd wordt voor vindbaarheid binnen de organische, onbetaalde zoekresultaten van Google. In onderstaande afbeelding worden de organische resultaten getoond bij de zoekterm: ”2Bfound online marketing bureau”.

zoekmachine optimalisatie

Om te bepalen welke website bovenaan wordt weergegeven, gebruikt Google een zoekalgoritme. Dit algoritme bepaald aan de hand van 150+ criteria welke website het meest relevant is om weer te geven. SEO is de kunst om je website zodanig naar deze criteria te optimaliseren, dat Google jouw website relevant vind voor belangrijke zoektermen. Er zijn naast het kiezen van de juiste zoekwoorden een aantal andere onderwerpen binnen SEO die onmisbaar zijn. In ons artikel Waarom zoekmachine marketing worden deze onderwerpen extra toegelicht.

Wat is SEA (Google Ads)?

SEA staat voor Search Engine Advertising, oftewel Zoekmachine Adverteren. Dit houdt in dat je een advertentie maakt die wordt weergegeven bij relevante zoektermen, boven de organische zoekresultaten. De plek van je advertentie hangt van een aantal factoren af. Denk aan het bod, de relevantie van de pagina waar de advertentie naar linkt en de opmaak van de koppen. De door jou opgegeven zoekwoorden zijn naast deze drie punten het belangrijkst. Uiteraard zijn er nog véél meer factoren die bepalen op welke plek jouw advertentie wordt getoond. De samenhang van alle factoren zijn bepalend van de plek én wat je uiteindelijk betaald per klik. Wanneer de advertentie wordt getoond worden geen kosten in rekening gebracht. Dit gebeurt enkel en alleen als op de advertentie wordt geklikt.

zoekmachine adverteren

Naast het organische verkeer biedt Google dus de mogelijkheid om door middel van advertenties hoog aan de zoekresultaten te worden getoond. Zoekmachine Optimalisatie en Zoekmachine Adverteren zijn twee totaal verschillende zaken. In dit artikel benoemen wij de belangrijkste verschillen tussen SEO en SEA.

Google Ads (voorheen Google AdWords) biedt niet alleen bovengenoemde Zoekmachine Adverteren maar heeft tevens meerdere manieren om te adverteren binnen de zoekmachine. Online Adverteren geeft je meer informatie en inzichten over de mogelijkheden van Google Ads. Enkele voorbeelden zijn Google Shopping, Google Display Netwerk en Remarketing.

3 verschillen tussen SEO en SEA

1. Lange termijn versus direct resultaat

Een groot verschil tussen SEO en SEA is de termijn waarop een campagne resultaat oplevert. SEA campagnes worden meestal direct na het opzetten weergegeven in de zoekresultaten. Het resulteert dus direct in traffic naar je website. Echter, op het moment dat je stopt met zoekmachine adverteren, worden de advertenties per direct niet meer weergegeven. Doordat deze campagnes met een druk op de knop aan- en uitgezet kunnen worden wordt geen langdurig resultaat opgebouwd.

SEO campagnes zijn in tegenstelling tot SEA meer gericht op de lange termijn. Het kan tot ongeveer zes maanden duren voordat de gewenste resultaten bereikt zijn, maar deze resultaten kunnen dan met relatief weinig onderhoud op peil gehouden worden.

Een veelgebruikte strategie is dan ook om te beginnen met SEA, terwijl de SEO campagne wordt opgestart. Als je website eenmaal organisch goed wordt gevonden resulteert dit in een verlaging van de kosten per klik, terwijl dezelfde goede resultaten worden bereikt. Google gaat jouw domein namelijk als relevant beschouwen voor toekomstige zoekopdrachten voor haar gebruikers. Uiteindelijk wil Google een zo goed mogelijke ervaring leveren door zoekresultaten te leveren waar die persoon naar op zoek is.

2. Kosten

Er vanuit gaande dat je beide diensten uitbesteedt aan een specialist, zijn de kosten voor SEO en SEA anders opgebouwd.

Bij SEA worden kosten verrekent aan Google iedere keer wanneer op jouw advertentie wordt geklikt. Deze kosten kunnen hoog oplopen wanneer een campagne met alle instellingen niet goed zijn opgezet. Alleen al om die reden is het aan te raden een gespecialiseerd bureau in te schakelen. Daarnaast betaal je doorgaans een opstarttarief voor het opzetten van de campagne en een maandelijks tarief voor optimalisaties en rapportages.

Bij een SEO campagne betaal je alleen aan de specialist die de campagne uitvoert. Je betaalt niks aan Google omdat je website in de organische, niet-betaalde zoekresultaten wordt weergegeven. Net als bij SEA zijn er opstartkosten en maandelijkse optimalisatie/onderhoudskosten van toepassing.

3. Mogelijkheden

Voor de hogere kosten die SEA met zich meebrengt krijg je een hoop mogelijkheden terug. Diverse rapportage- en optimalisatiemogelijkheden zorgen ervoor dat je de campagne continu kan blijven verbeteren – en dus jouw online ambities kan realiseren. Je bereik is groter omdat er automatisch relevante zoekwoorden worden voorgesteld die je vervolgens in jouw campagne kan opnemen. Het grootste voordeel van SEA is dat je direct bovenaan Google kan staan, afhankelijk van de eerder genoemde factoren.

Bij SEO ben je meer afhankelijk van de zoekwoorden waar je vanaf het begin op inzet. Naast het kiezen van de juiste zoekwoorden is het belangrijk om een website te hebben die gebruiksvriendelijk is en dat de juiste content aanwezig is. Daarnaast zal je een externe tool moeten gebruiken voor rapportages en optimalisatie. Wat vaak gebeurt, is dat de best converterende zoekwoorden uit Adwords/SEA worden gepakt als uitgangspunt van de SEO campagne. Het grootste voordeel van SEO is dat je ‘zonder te betalen’, wanneer goed uitgevoerd, bovenaan Google komt te staan. Een bedrijf dat de SEO op orde heeft plukt de vruchten op het gebied van SEA. De landingspagina van de SEA-advertentie bepaalt namelijk mede het succes van de campagne. De gebruiker moet immers wel krijgen waar hij of zij naar op zoek is.

Conclusie

De twee diensten hebben beiden hun voordelen. In de meeste gevallen vullen SEO en SEA elkaar echter perfect aan. Het zijn beide prominente middelen in de online marketingmix. Natuurlijk zijn er bedrijven en branches die de voorkeur geven boven de ander. Dit hangt af van de online ambities en de producten of diensten van de organisatie. Wij weten uit onze jarenlange ervaring dat een mix van beiden resulteert in betere resultaten.

Meer weten wat SEO en SEA voor jou kunnen betekenen?

Weet jij niet waar te beginnen met zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren en/of heb je hier weinig tot geen tijd voor? Neem dan contact op met 2Bfound. Wij zijn specialist in zoekmachine marketing en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebookInstagram en Twitter voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

 

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp

Beoordelingen artikel:

Verschil SEO en SEA wordt beoordeeld met een 9.4 door 841 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen