Twitter voor het mkb: de meest gestelde vragen + antwoorden

Regelmatig ontvang ik vragen rondom het gebruik van Twitter voor het mkb. Nog steeds worden er genoeg webinars gehouden over het zakelijk gebruik van Twitter. Maar ook op Twitter zelf is hierover voldoende informatie te vinden. Op basis hiervan heb ik de meest gestelde vragen omtrent dit onderwerp gefilterd en voor jullie beantwoord. Ook heb ik hier nog een aantal tips & tricks aan toegevoegd. Het resultaat: 7 FAQ’s en antwoorden voor mkb’ers op Twitter. Benieuwd? Lees snel verder!

Vraag 1: Hoe krijg je meer volgers op Twitter?

Dit doe je met een simpel stappenplan:

  1. Volg eerst je eigen contacten – De mensen die je al kent, zijn ook sneller geneigd om jou terug te volgen.
  2. Ga op zoek naar gebruikers en hashtags die bij jouw bedrijf passen – Als webdesignbureau ga je bijvoorbeeld op zoek naar gebruikers die veel tweeten over webdesign. Neem hier de tijd voor en probeer een overzicht te maken van termen die met jouw business te maken hebben.
  3. Volg gebruikers en kanalen die bij jouw bedrijf passen en neem actief deel aan het gesprek – Is er iets nieuws/interessants? Reageer op anderen en deel je mening over dat onderwerp.
  4. Laat op andere kanalen weten dat je actief bent op Twitter – Plaats een Twitterbutton op je website/webshop, zet je @username op je visitekaartje, laat het weten in je e-mailhandtekening enzovoort.

Vraag 2: Wanneer en hoe vaak stuur je tweets per dag/week?

Het antwoord op deze vraag is niet voor elk bedrijf hetzelfde. Dit hangt namelijk sterk af van het type organisatie. Zorg er in elk geval voor dat je enigszins een vast ritme aanhoudt. Het is beter om door de week heen actief te zijn, dan op iedere maandag héél actief en de rest van de week niet. Als je actief bent, is men sneller geneigd je te volgen. Uiteraard wel als je iets interessants te melden hebt. Tweeten om maar te kunnen tweeten wordt afgestraft!

twitter voor het mkb

Vraag 3: Hoe categoriseer je volgers op Twitter?

Mocht je op Twitter veel mensen volgen, dan zie je al snel door de bomen het bos niet meer. Om deze reden heeft Twitter de functie ‘Twitter-lijsten‘ in het leven geroepen. Op de supportpagina legt Twitter duidelijk uit hoe je zo’n lijst kunt aanmaken. Met behulp van deze ‘zelfgemaakte’ lijsten vind je sneller content van hoge kwaliteit en hoef je niet meer te speuren tussen de vele twitterberichten.

Vraag 4: Hoe herken je invloedrijke personen?

Dit kan met de zogenoemde Klout-score. Bij Klout gebruiken ze social media statistieken om te bepalen hoe invloedrijk iemand is. Meer over Klout en de Klout-score vind je op Wikipedia. Als je geen gebruik wilt maken van Klout, kun je ook via Twitter invloedrijke personen en accounts vinden. Type in de zoekbalk een keyword of hashtag en klik daarna op ‘Personen’. Vervolgens zie je een overzicht van de meest invloedrijke personen van jouw zoekopdracht.

Twitter Barack Obama

Vraag 5: Hoe tweet je lange URL’s?

Zoals de meesten weten, kun je maar 140 tekens kwijt per tweet. Het toevoegen van lange URL’s beperken dan ook de lengte van je bericht. Om de ruimte van je bericht te behouden, is het raadzaam om de lange URL in te korten. Maar hoe doe je dit? Gelukkig zijn hiervoor verschillende handige tools beschikbaar, zoals ow.ly en bit.ly.

Vraag 6: Hoe meet je je succes op Twitter?

Als je gebruik maakt van ‘Twitter Ads’ (adverteren) heb je toegang tot statistieken. Leuk, maar als je niet wilt betalen voor je statistieken zijn er voldoende gratis oplossingen. Herman Couwenbergh legt in zijn blogpost uit hoe je in Twitter zelf toegang krijgt tot je statistieken. Daarnaast heb je ook HootSuite en TweetReach om te achterhalen hoe succesvol je bent online. Chuck Price noemt in zijn blogpost 5 tools (Engels) voor het meten van succes op social media – ook handig als je andere social media kanalen beheert!

Vraag 7: Hoe plan je tweets voor in de toekomst?

Via Twitter zelf is het helaas niet mogelijk om tweets in te plannen. Wel zijn er meerdere tools om dit te kunnen doen, zoals: HootSuite, Buffer en TweetDeck. Deze tools bieden een schedule-optie waarmee je eenvoudig berichten kunt inplannen. Hierdoor hoef jij je niet meer dagelijkse bezig te houden met social media, maar plan je alles eenvoudig in!

Let’s go tweeting!

Connecten met 2Bfound?

We willen graag met je connecten! Je vindt ons op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+.

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon