De top 10 Google Ranking Factors in 2020

Het complete algoritme van Google is net zo geheim als het recept van Coca Cola. Toch zijn er door de jaren heen een aantal ranking factoren door Google bevestigd. Maar er zijn ook factoren waarvan alleen wordt vermoed dat ze belangrijk zijn voor jouw positie in de zoekresultaten. Er wordt gespeculeerd dat Google op basis van meer dan 200(!) ranking factoren jouw website beoordeelt. Er zijn lijsten van deze 200 factoren, maar het mag duidelijk zijn dat de ene ranking factor een stuk belangrijker is dan de andere. Daarom heb ik gekeken naar een aantal belangrijke factoren en er een top 10 van gemaakt. De top 10 is niet op volgorde van belangrijkst tot minst belangrijk.

#1. Beveiliging van de website (HTTP vs. HTTPS)

Heeft jouw website nog geen SSL certificaat? Dan moet jij dat vandaag nog regelen bij jouw webbouwer. Met een SSL certificaat verander je de ‘http’ voor de url naar ‘https’. Zeker als jij een webshop of website hebt waar bezoekers hun persoonlijke gegevens dienen achter te laten, is een SSL certificaat van belang. Het is bevestigd door Google dat dit een ranking factor is sinds 2014.

Wat is een SSL certificaat eigenlijk? Even simpel gezegd: het certificaat zorgt ervoor dat de persoonlijke gegevens van jouw bezoekers zijn beveiligd. Je kan het verschil eenvoudig zien in de browser. Zie jij een ‘slotje’ staan? Dan is de website beveiligd. Staat er ‘Niet beveiligd’ , dan heeft deze website geen SSL certificaat.

Nog een aantal zaken die jij misschien nog niet wist over het SSL certificaat:  

  • uit onderzoek blijkt dat 84% zijn of haar aankoop niet afmaakt als de website niet beveiligd is;
  • HTTPS websites of webshops laden een stuk sneller in de browsers;
  • volgens Google zijn meer dan 50% van alle desktop pagina’s beveiligd met een HTTPS;
  • Google heeft al meerdere malen aangegeven naar een volledig beveiligd zoekresultaat toe te werken. De gevolgen van het niet hebben van een certificaat zullen dus alleen maar nadeliger worden.  
SSL certificaat beveiligde website

Figuur 1: HTTP vs HTTPS website

#2. Mobiel vriendelijkheid van de website

Ook deze ranking factor komt niet uit de lucht vallen. Het is 2020, waarschijnlijk heb jij vandaag al 20 keer op jouw mobiel gekeken. Wist je dat 60% van alle zoekopdrachten worden uitgevoerd via een mobiel? 

Google hanteert het ‘Mobile first’ beleid. Dat betekent dat Google zijn rankings ook baseert op de mobiele versie van jouw website. 

Met zoveel mensen die zoeken via hun mobiel, wil Google mobiele gebruikers ook het beste resultaat laten zien. Veel nieuwe websites zijn ‘responsive’ en passen zich automatisch aan, aan het formaat van het apparaat waar het op wordt bekeken. Toch zien wij in de praktijk dat er af en toe slecht rekening wordt gehouden met de mobiele apparaten. Aanpassingen aan websites worden veelal achter een desktop gedaan. Maar wat werkt voor een desktop hoeft niet altijd te werken voor mobiel. Ga dus goed na hoe mobielvriendelijk jouw website is. Kunnen bezoekers even snel navigeren op de mobiele sites als op de desktop versie?

Is jouw website niet mobielvriendelijk? Dan kost het je hoogstwaarschijnlijk posities. 

#3. Schema.org

Maak het de zoekmachines zo makkelijk mogelijk! Voor sommigen zullen termen als structured data en rich snippets dagelijkse kost zijn. Voor anderen zijn dit spannende woorden die vooral erg hip klinken.

In Jip en Janneke taal: schema.org maakt het door middel van codes eenvoudiger voor zoekmachines om belangrijke informatie te vinden op je website en beter te begrijpen waar een pagina over gaat. Goed om te weten: dit is niet alleen handig voor Google, maar ook voor Bing, Yahoo! en andere zoekmachines. Door het gebruik van schema.org kun je ‘rich snippets’ krijgen. Hierdoor komt jouw website prominenter naar voren in de zoekresultaten. 

Twee voorbeelden van rich snippets:

FAQ in de zoekresultaten

FAQ Rich Snippet

Figuur 2: FAQ in zoekresultaten

Featured snippet

featured snippet rich snippet

Figuur 3: Featured snippet

Deze ranking factor is misschien wat technischer, maar het is het zeker waard om schema.org te gebruiken!

#4. Kwaliteit van de content op een pagina

Google is eigenlijk best een ‘taalnazi’. Net als veel mensen kan Google slecht tegen typefouten en grammaticaal slechte zinnen. Een pagina met slecht geschreven content wordt niet alleen niet gewaardeerd door je bezoekers, ook Google wordt er niet blij van. Het blijkt dat maar liefst 60% van de bezoekers afziet van een aankoop als de content slecht is geschreven. 

Eén van de belangrijkste trends op het gebied van kwalitatieve content is de E-A-T update. Deze update rolde Google in 2019 uit en heeft als gevolg dat er meer nadruk ligt op jouw expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Bij het uitrollen van deze update gaf Google aan dat E-A-T ‘Heel belangrijk’ is. 

Hoe kan jij dit toepassen? 

  • creëer geen content voor de zoekmachines maar laat de content aansluiten op de behoeftes van jouw doelgroep;
  • doe diepgaand onderzoek en verwijs hiernaar in jouw content;
  • probeer vermeldingen en een backlink te krijgen van andere websites met een hoge autoriteit. 

#5. Lengte van de content op een pagina

Door één onderwerp vanuit verschillende invalshoeken te benaderen, kun je meer content plaatsen op een pagina. Denk bijvoorbeeld aan cornerstone content. Dit zijn de belangrijkste pagina’s van een website met uitgebreide content. Je probeert op één plek zo compleet mogelijk te zijn over een onderwerp. 

Het lijkt erop dat Google pagina’s met meer woorden betere posities geeft in de zoekresultaten. Dit gaat natuurlijk wel hand in hand met de kwaliteit van de content. Moet jij nu als een gek gaan schrijven? Nee, het ene onderwerp leent zich natuurlijk veel beter voor langere teksten dan het andere onderwerp. Maar er kan wel gezegd worden dat kwalitatieve content erg belangrijk is voor Google.

#6. De laadsnelheid van je website

Vroeger kwam je nog wel weg met een langzame website, maar tegenwoordig hebben wij andere standaarden. Alles moet snel en wel NU! Eerlijk, ik ben zelf ook behoorlijk ongeduldig wat betreft laadtijden. 

Daarom is ook de snelheid van jouw website een belangrijke ranking factor. Zowel Google als Bing houdt hier rekening mee. Via PageSpeed InSights kun jij de snelheid van jouw mobiele en desktop website controleren. Je krijgt gelijk een overzicht van verbeterpunten die jij of je webbouwer kan oppakken. Neem niet te snel genoegen met een redelijke score, ga voor zo snel mogelijk.

#7. Kwalitatieve backlinks

Er zijn een aantal verschillende factoren die te maken hebben met backlinks. En dit is niet zo raar want Google hecht veel waarde aan backlinks. Onderstaand is een wat oudere quote, maar het geeft wel het belang aan van backlinks. 

ranking factor kwalitatieve backlinks

Meneer Lipattsev heeft het hier over de twee belangrijkste ranking factoren van dat moment. Omdat backlinks invloed hebben op meerdere ranking factoren, ga ik er ook een aantal benoemen. Nogmaals, het is niet 100% zeker of dit ook daadwerkelijk ranking factoren zijn.

  • Leeftijd van het linkende domein. Een link van een ouder domein heeft meer waarde dan een nieuw domein.
  • Backlinks van 301 pagina’s. Backlinks van een 301 redirect geven minder waarde door dan een directe link.
  • Omliggende tekst rond een link. De woorden rondom een backlink helpen Google beter te begrijpen waar de pagina over gaat waar naartoe gelinkt wordt. Probeer deze tekst dus zo relevant mogelijk te maken.
  • Leeftijd van de backlink. Hoe langer de backlink bestaat, hoe meer waarde deze doorgeeft.  
  • Backlinks van ongerelateerde websites. Te veel links van ongerelateerde websites kan een penalty tot gevolg hebben. 

Daarnaast wordt er ook gekeken naar het aantal backlinks en de diversiteit in het aantal domeinen waarvan jouw website een link krijgt. Meer weten over backlinks en een natuurlijk linkprofiel? Lees dan ook mijn eerder geschreven blog: Hoe creëer en behoud je een natuurlijk linkprofiel

#8. Geoptimaliseerde afbeeldingen

Een website zonder afbeeldingen kan natuurlijk niet. Maar afbeeldingen hebben veel meer functies dan alleen maar een tekst verrijken. Als jij afbeeldingen optimaliseert voor de zoekmachines dan kan dit zelfs positief zijn voor je rankings en leiden tot leads! Ook hier vraagt Google om jouw hulp. Google kan de afbeelding namelijk niet zien en heeft dus extra informatie nodig om vanuit de websitecode te kunnen lezen wat er op de afbeelding staat. Wat is er dan allemaal belangrijk? Hier een aantal punten:

  • Bestandsnaam: Beschrijf in de bestandsnaam waar de afbeelding overgaat. De zoekmachines gebruiken de naam van het bestand als hint. 
  • Image alt-tag: Dit is waarschijnlijk het belangrijkste onderdeel bij SEO voor afbeeldingen. Met belangrijke zoekwoorden geef jij aan waar de afbeelding over gaat. Als mensen dan zoeken in Google Images en jouw afbeelding komt naar boven, dan kan dit zomaar een verkoop opleveren. Goed om te weten dat de alt-tag ook wordt getoond als de afbeelding niet wordt getoond. Als er bijvoorbeeld wat mis gaat met het laden van de pagina.
  • Image title-tag: Bezoekers zien de title-tag als zij bewegen over de afbeelding. 

Dus, ben jij nog niet bezig met het optimaliseren van jouw afbeeldingen? Dan is het zeker het overwegen waard om dit wel te gaan doen. 

#9. Leeftijd en autoriteit van het domein

Deze is wat lastig. Blijkbaar gaf Google in 2010 (oud nieuws) aan dat het verschil tussen een website van 6 maanden oud en een website van 1 jaar klein is. Maar het is aannemelijk dat er wel een verschil is tussen een website van 1 maand oud en een website van 10 jaar. Dat bevestigt dat Google de leeftijd van websites meeneemt als ranking factor, maar er niet veel waarde aan hecht. Er zijn ook onderzoeken gedaan die aangeven dat de leeftijd van een domein wel belangrijk is. Als de online marketing bij oudere websites goed is ingezet dan hebben deze websites waarschijnlijk ook een hogere autoriteit. 

Stel dat je dit zou testen met twee websites waarop je exact dezelfde pagina aanmaakt, dan is de kans groot dat de website met de betere autoriteit het beter gaat doen in de zoekmachines. 

#10. User experience (UX)

De ervaring die een bezoeker heeft op jouw website is belangrijker dan ooit. Dit merken wij tenminste bij onze klanten! 

Hoe ervaar jij onderstaande zaken?

  • pop ups die steeds terugkomen;
  • slechte laadtijden;
  • teksten die volgepropt zijn met zoekwoorden;
  • advertenties die over de inhoud van de pagina komen?

Bovenstaand klinkt als een ideale website om heel snel weg te klikken. 

Persoonlijk kan ik het slechtst tegen advertenties die je niet kunt wegklikken, zonder per ongeluk op de ad te klikken. Dit wil niemand, óók Google niet! Het is daarom de hoogste tijd dat developers en SEO specialisten hun krachten bundelen om bezoekers een optimale ervaring te geven op de website. Over User Experience en SEO is heel veel te schrijven dus ik geef een paar korte tips. Een aantal zullen bekend voorkomen omdat ze al eerder benoemd zijn in dit artikel. 

UX Checklist:

  1. zorg voor een goede laadtijd;
  2. beveilig jouw website met een SSL certificaat;
  3. zorg voor een mobielvriendelijke website;
  4. zorg dat jouw contactinformatie duidelijk in beeld is. Is dit niet te vinden? Dan verlaten ze jouw website;
  5. maak gebruik van de header tag (H1, H2, H3, H4). Dit zorgt dat de tekst op jouw pagina goed leesbaar is voor jouw bezoekers. Bezoekers willen snel zien waar een alinea over gaat.
  6. plaats GEEN pop-up advertenties;
  7. maak gebruik van video’s. Mensen kijken liever een video dan dat ze een stuk tekst moeten lezen. Daarnaast is een video ook goed voor jouw rankings.
  8. zorg voor een natuurlijke flow op jouw website. Neem de bezoeker aan de hand en leidt ze naar hun doel. Bijvoorbeeld met een duidelijke website structuur. 

Download onze infographic met de top 10 ranking factors

Wij hebben een overzichtelijke infographic met de top 10 ranking factors gemaakt die je gratis kunt aanvragen. Download de infographic en verhoog je online vindbaarheid!

Ranking Factoren 2020 top 10

Meer weten over Google’s algoritme en de belangrijkste ranking factoren?

Zoals gezegd zijn er meer dan 200 factoren die invloed hebben op hoe goed jouw website scoort in het algoritme van Google. In dit artikel heb ik de 10 belangrijkste ranking factoren uitgelicht, maar dit is slechts een fractie van een ongelofelijk algoritme! Wil jij meer weten over de belangrijkste ranking factoren? Of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je website voor de zoekmachines? Neem dan gerust contact met ons op, onze SEO specialisten helpen je graag verder! 

Volg ons ook op LinkedIn, Facebook en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

 

David Gallois online marketeer

Over de auteur: David Gallois

Beoordelingen artikel:

Top 10 Google Ranking Factors in 2020 wordt beoordeeld met een 8,8 door 98 tevreden lezers!