11 tips voor een goede start van je Google Ads campagne

Je hebt veel goede verhalen gehoord over Google Ads (ook wel zoekmachine adverteren) en de mooie resultaten die het met zich mee kan brengen. Inmiddels is er bij jou interesse gewekt en heb je besloten de stap te maken. Je wilt een Google Ads campagne opzetten en jouw online ambities verwezenlijken. Maar waar te beginnen? In dit artikel bespreken wij 11 tips over hoe ook jij goed kan starten met Google Ads!

1. Bepaal je doelen met Google Ads

Voordat je überhaupt begint met een Google Ads campagne is het belangrijk om in kaart te hebben wat jouw doelstelling en strategie is. Wat is de voornaamste reden dat je hebt besloten om Google Ads in te schakelen? Het verhogen van de online verkoop van jouw nieuwste herfstcollectie? Het genereren van offerte aanvragen voor jouw aannemersbedrijf? De merkbekendheid verhogen van de lokale slager? Wat je wilt bereiken in Google Ads is bepalend voor de gehele campagne. Dus voordat je begint met adverteren is het belangrijk om te weten waarom je dit doet. Op dat moment zijn onderstaande tips veel gemakkelijker toe te passen.

2. Stel de juiste conversies in

Om te bepalen of jouw campagne rendabel is en gewenste resultaten zijn behaald, is het belangrijk om conversies in te stellen. Dit kan zijn:

  • Het aanklikken van het telefoonnummer op de website.
  • Het invullen van een contactformulier.
  • Het bereiken van de bedankpagina wanneer een online bestelling is geplaatst.

Wanneer je geen conversies instelt is het niet mogelijk om de ROI van de campagne te bepalen. Je betaalt namelijk voor de kliks die jouw campagne genereert, terwijl je geen inzicht hebt in wat het precies oplevert. Zonder conversies is het alsof je met hagel schiet. Optimaliseren is bovendien ook niet mogelijk, er is namelijk niet inzichtelijk wat wel of niet werkt.

3. Creëer structuur in het Google Ads account

Het creëren van een duidelijke structuur in het Google Ads account is sterk aan te raden. De structuur van het account kan het best worden opgebouwd op basis van de structuur van jouw website/webshop. Op deze manier wordt het overzicht gewaarborgd en bespaar je tijd wanneer je het account gaat optimaliseren.

Heb je een assortiment met veel producten, zoals kleding? Dan is het verstandig om structuur te creëren op basis categorieën. Denk bijvoorbeeld aan schoenen, shirts, broeken, et cetera. De structuur zorgt ervoor dat je te allen tijde weet waar een bepaald product of advertentie te vinden is.

Onderstaande afbeelding toont een goede structuur van een online elektronicawinkel.

structuur in google ads

Bron: Google Ads Help

4. Start met de juiste zoekwoorden

Om goed van start te gaan met jouw Google Ads campagne zijn de juiste zoekwoorden essentieel. We pakken weer het voorbeeld van een webshop met kleding. Het instellen van longtail zoekwoorden is noodzakelijk. Dit zijn zoekwoorden die bestaan uit meer dan één zoekwoord. Het zoekwoord ‘broeken’ (short tail zoekwoord) levert naar verwachting veel verkeer op, maar is dit wel het verkeer dat jou meer conversies gaat opleveren?  Zo is het zoekwoord ‘broeken kopen’ om die reden veel interessanter voor een webshop. De zoekwoorden ‘online broeken kopen’ ‘online spijkerbroeken kopen’ zijn zoals je al kan raden nóg interessanter. Het inspelen op deze zoektermen is om die reden belangrijk. Houd er echter wel rekening mee dat een klik op deze zoekwoorden meer kost dan op het zoekwoord ‘broeken’. De gratis tool van Google, de KeyWord planner, is een handig programma om te starten met een zoekwoordenonderzoek.

5. Bepaal het budget

Het budget spreekt uiteraard voor zich, maar hoe ga je hier goed mee om? Het budget bepaalt in wezen hoe vaak jouw advertentie wordt weergeven. Stel dat een zoekwoord €0,40 per klik kost. Wanneer jij een dagelijks budget instelt van €4,00 kan er dus tien keer op geklikt worden. Op het moment dat deze tien klikken vóór 18:00 zijn behaald, worden jouw advertenties niet meer getriggerd tot het begin van de volgende dag.

Met name in de beginfase van de campagne is het sterk aan te raden het budget niet te beperken. Hoe meer het budget beperkt wordt, hoe meer potentieel belangrijk verkeer wordt misgelopen. Er kan bovendien meer data worden verzameld, waardoor keuzes tijdens het optimaliseren beter worden onderbouwd. Een zoekwoord dat vijf klikken heeft ontvangen maar geen conversies heeft opgeleverd kan niet op basis daarvan worden uitgesloten.

Belangrijk om te weten: stel je bepaalt het dagbudget op €25, dan gaat dit alleen op wanneer er voldoende op geklikt wordt. Het betekent niet dat Google Ads het volledige bedrag verbruikt.

6. Schrijf pakkende, relevante advertentieteksten

De juiste zoekwoorden zijn gekozen en het budget is ingesteld, en nu? Nu is het aan de advertentieteksten om hun werk te doen. Ga voor een pakkende advertentietekst, sinds kort bestaande uit drie koppen en twee beschrijvingen. Communiceer de USP’s van jouw organisatie, maar bied vooral duidelijkheid over wat komen gaat: de landingspagina. De drie koppen van 2Bfound zijn met rood omcirkeld, de twee beschrijvingen zijn met oranje omcirkeld.

google zoekresultaat met SEO titel, meta description en advertentie extensie

7. Maak gebruik van advertentie-extensies
Advertentie extensies geven de mogelijkheid om mensen te sturen naar een andere, ook relevante webpagina van jouw organisatie. Jouw advertentie wordt bovendien groter en neemt meer ruimte in op de pagina. Op bovenstaande afbeelding zijn de advertentie extensies van 2Bfound met groen omcirkeld. Gebruik bijvoorbeeld de knop met ‘contact’ zodat direct contact kan worden opgenomen. Of misschien heb je wel voor de bezoeker interessante pagina’s beschikbaar, zoals ‘zomeractie’ of ‘uitverkoop’.

8. Maak gebruik van goede landingspagina’s

Door middel van de advertentie heb je de bezoeker naar je website gekregen. Een belangrijk, vaak nog onderschat onderdeel, is de landingspagina. Het is belangrijk om een hoge relevantie te waarborgen tussen de zoekwoorden, de advertentieteksten en de landingspagina. Google heeft jouw landingspagina’s geïndexeerd en geeft op basis daarvan ‘korting’ op jouw kosten per klik. Maar zelfs met een hoge relevantie is het desondanks mogelijk dat een bezoeker jouw website direct verlaat. Een gedateerde, onoverzichtelijk website waar de bezoeker geen duidelijkheid krijgt, brengt een negatieve user experience. Google Ads kan de landingspagina niet beoordelen. Dit is weer een andere tak binnen online marketing. Wanneer je veel verkeer ontvangt maar de conversies blijven uit, dan is het tijd om de landingspagina te optimaliseren.

9. Maak gebruik van uitsluitingszoekwoorden

Het gebruik van uitsluitingszoekwoorden zorgt ervoor dat niet converterend verkeer wordt vermeden. Zo zijn veelgebruikte uitsluitingszoekwoorden: gratis, wat is, korting, kortingscode, stage, tweedehands, et cetera. Op het internet zijn veel lijsten met uitsluitingszoekwoorden te vinden. Het is verstandig de lijst met zoekwoorden te controleren; het kan zijn dat er uitsluitingszoekwoorden zijn waar jij juist wél op gevonden wilt worden.

Onderstaande afbeelding toont het uitsluitingszoekworod: hardloopschoenen. Stel je verkoopt geen hardloopschoenen, dan wil je daar ook niet op gevonden worden. Aan de linkerzijde worden vijf zoekopdrachten getoond. Aan de rechterzijde wordt weergeven of jouw advertentie wordt getriggerd door de zoekopdracht.

uitsluitingszoekwoorden in google ads

10. Maak gebruik van targeting

Maak gebruik van targeting, zelfs wanneer je doelgroep verspreid is over heel Nederland. Hiermee wordt verkeer uit België, Duitsland en andere landen uitgesloten van jouw advertenties. Maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat je een lokale organisatie bent die locatiegericht wilt adverteren.

In ons artikel ‘’Wat is Google Ads’’ wordt de inzet van targeting extra toegelicht.

11. Doe de gratis Google Ads scan van 2Bfound

De 11e tip, de gratis Google Ads scan, maakt een analyse van jouw Google Ads account. Hiermee wordt meteen duidelijk waar jouw kansen en verbeterpunten liggen.

Meer weten?

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over zoekmachine adverteren en/of andere online advertising zaken? Abonneer je dan op onze nieuwsbrief en volg ons op LinkedInFacebook en Instagram!

Joost Brand afstudeerstagiair

Over de auteur: Joost Brand