Zo maak je een succes van je B2B webshop 💪

Sneller, beter, mooier én winstgevender: de droom van iedere shopeigenaar! Maar is het haalbaar? Of beter gezegd: hoe bereik je dat? Grote B2B shops gingen je immers voor. Wat is hun succes geweest? Ik neem je daarin mee in dit artikel.

Uitdagingen voor B2B shops

De grootste uitdaging voor webshops in de B2B wereld zit hem vaak in de uitgebreidere customer journey. In elke fase moet je namelijk zichtbaar zijn en op de juiste manier inspelen op de klantbehoefte. Dat is bij B2C shops natuurlijk veel korter, wat veel te maken heeft met de aantallen en prijzen waarmee producten verkocht worden. Hieronder enkele bekende shops in de B2B branche die een succesvolle strategie hebben neergezet, waar ze nu de vruchten van plukken.

B2B voorbeelden van succesvolle shops

Stiho is een mooi voorbeeld van een bedrijf dat haar kanalen heeft gebundeld om succes te boeken. Haar klantgerichte aanpak is ook online doorvertaald naar de webshop. Dat zie je terug aan een livechat, het responsieve en gebruiksvriendelijke design en de mate waarin ze de klant aan de hand nemen met eenvoudige navigatie door de shop.

voorbeeld succesvolle webshop

Figuur 1: Stiho webshop

Keller richt zich erg op het gemak en de eenvoud waarmee producten gevonden en besteld kunnen worden. Het heeft wat weg van een B2C shop en binnen enkele klikken ben je bij het product dat je zoekt. Daarmee heeft ze haar enorm brede aanbod goed platgeslagen, wat wel gebruiksvriendelijk blijft.

voorbeeld succesvolle webshop

Figuur 2: Keller webshop

Bidfood is ook een enorme speler die online gefocust is op personalisatie en gebruiksvriendelijkheid. Van duidelijke navigatie door de shop heen tot en met duidelijke bestellijsten en up-to-date voorraadinformatie. Ze bieden alles wat de klant nodig heeft.

voorbeeld succesvolle webshop

Figuur 3: Bidfood webshop

Tip 1: UX webshop

Het lijkt cliché, want we bieden allemaal goede service voor onze klanten, toch? Maar komt dat ook zo naar voren in je webshop? Vaak kunnen de kleinste details hier nog een enorme impact op hebben. Veel populaire shops groeien daarom ook nog verder, door steeds maar weer nét een beetje beter aan te sluiten op de zoektocht van de bezoekers (= gebruiksvriendelijker). Enkele voorbeelden waar je je op kunt focussen om je webshop gebruiksvriendelijker in te richten:

  • Laadtijd, wat een enorme impact kan hebben op je succes. 
  • Navigatie door de website, test dit ook. Wat had nog net vriendelijker gekund?
  • Visuals hebben bewezen voordelen voor de UX beleving van je bezoekers.
  • SEO focus in je website structuur, misschien wel de belangrijkste. Een SEO webdesign levert je namelijk ook een continue stroom aan relevante bezoekers op.

Tip 2: Personalisatie 

Personalisatie vereist een goede basis inzet van online marketing kanalen, maar brengt je echt naar een hoger niveau. Die basis is benodigd om optimaal personalisatie te kunnen inzetten. Het is immers wel een echte investering. Personalisatie in de vorm van dynamische content is super interessant voor B2B shops met een focus op een groot of uiteenlopende doelgroep. Door die groepen  op te splitsen, kan je al snel veel gerichtere content laten zien aan je doelgroep. Dit noemen we ook wel liquid content, bekijk ook ons uitgebreide artikel over de in’s en out’s van liquid content.

personalisatie liquid content

Figuur 4: liquid content

Tip 3: Klant behoudstrategie

Meer halen uit je huidige klantenbestand. Waar de focus misschien vaker op nieuwe klanten ligt, is een goede behoudstrategie minimaal net zo waardevol. Waar je met retargeting zou kunnen aftrappen, ga je met de inzet van marketing automation strategieën echt naar een volgend niveau. Het dwingt je namelijk om volledig in de huid van de klant te kruipen en deze op het juiste moment met de juiste middelen op te volgen. Remarketing kan je dus al helpen focus te leggen op herhaalaankopen en het vullen van je automation funnels. Vervolgens dien je jouw funnels goed in te richten om vervolgens de beste klanten op te volgen of extra waardevolle content te bieden.

Tip 4: Geavanceerde contentstrategie

Een goede contentstrategie is bijzonder waardevol voor je webshop; het zorgt namelijk voor nieuw verkeer naar je website, overtuiging van warme leads of herhaalaankopen van huidige klanten. Jouw strategie bevat daarom:

  • plan van aanpak voor nieuwe, verse content;
  • content die alle fases in de customer journey raakt en zich daar ook op aanpast;
  • plan van aanpak om huidige content beter te positioneren, echte quick-wins;
  • evergreen content waar je eeuwig mee gaat scoren.
geavanceerde contentstrategie

Figuur 5: geavanceerde contentstrategie

Tip 5: Mobiele gebruikservaring

Dat een mobile responsive website belangrijk is, weten we inmiddels wel, maar handel je daar ook actief naar? Daar kan je waarschijnlijk nog veel winst behalen. Door je te focussen op mobiele bezoekers weet je ook nog eens jouw SEO resultaten te optimaliseren. Sinds de Mobile First Index is dat relevanter dan ooit! Focus je op:

  • mobiele snelheid;
  • mobile responsive design;
  • mobiele gebruiksvriendelijkheid (buttons, zichtbaarheid, navigatie).

Laat jouw SEO specialist daarom eens goed schakelen met het developer team.

Wil je ook knallen met je webshop?

Wij hebben inmiddels ervaring met veel uiteenlopende shops in de B2B. Geïnteresseerd of benieuwd wat we zoal voor hen konden betekenen? Neem gerust contact op met onze specialisten.

 

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp

98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Succes met je B2B webshop wordt beoordeeld met een 9.2 door 79 tevreden lezers!