Sterren in Google: rich snippets voor beoordelingen

Wanneer je bedrijfsbeoordelingen verzamelt via een extern platform, kun je die als sterren weergeven bij je organische zoekresultaten. In onderstaand artikel leg ik uit hoe je dat voor elkaar krijgt inclusief kant-en-klare voorbeeldcodes!

Beoordelingssterren in organische zoekresultaten

Wanneer je reviews verzameld via een externe partij zoals Feedback Company of KiyOh, kun je beoordelingssterren weer laten geven in de organische resultaten van Google. Zie hieronder een voorbeeld.

rich snippets in google

Voorbeeld van sterren in Google

Om dit te realiseren moet er een stukje php- en html-code worden toegevoegd aan de pagina’s waarbij de sterren weergegeven moeten worden. Als je deze code nog niet hebt en je bent klant bij 2Bfound, kun je deze opvragen bij je contactpersoon. Verderop geef ik ook twee kant-en-klare voorbeelden die je zelf op je website kunt gebruiken.

 

Waarom wil je sterren in Google?

Het tonen van je beoordelingen in de organische resultaten heeft zo z’n voordelen, namelijk:

  • Social proof: je toont in de zoekresultaten al aan dat je een betrouwbare partij bent met veel tevreden klanten.
  • Opvallen: dankzij de oranje sterren val je op in de zoekresultaten, wat resulteert in een hogere CTR.
  • Professionele indruk: je laat zien dat jij je online zaakjes op orde hebt. Dit wekt vertrouwen bij bezoekers.

 

Stappenplan

1. Bepaal voor welke pagina’s je de sterren wilt weergeven. Houd hierbij rekening met de volgende zaken:

  • Bij je homepagina laat Google nooit sterren zien. De code hoeft dus niet toegepast te worden op de homepage.
  • Op productpagina’s maak je gebruik van productreviews, niet van algemene bedrijfsreviews. Plaats hier ook geen code.
  • Voorbeelden van waar je de code kan plaatsen zijn: categoriepagina’s, dienstenpagina’s, plaatspagina’s en contactpagina. Neem sowieso alle pagina’s mee die goed gepositioneerd staan in Google (maar niet de home en productpagina’s).

2. Plaats de code, of laat deze plaatsen, en houd er rekening mee dat de code er als volgt uitziet:

 [Bedrijfsnaam] wordt beoordeeld met een 8.6/10 door 721 klanten.

Waar je de code op de pagina plaatst heeft geen invloed op het effect op de zoekresultaten. Je kan de zin die getoond wordt ook anders formuleren of opmaken, zolang de markup maar intact blijft. Heb je hier zelf geen verstand van, neem dan contact met ons op.

3. Binnen enkele dagen tot twee weken worden de sterren weergegeven in Google

Wanneer er nieuwe reviews worden verzameld, wordt de score automatisch bijgewerkt. Let wel op! Het is geen garantie dat Google je sterren daadwerkelijk laat zien.

 

Downloads

Hieronder vind je codevoorbeelden voor twee grote reviewplatforms; KiyOh en Feedbackcompany. Vergeet niet de XML-feed en je bedrijfsnaam aan de passen in het bestand. De XML feed kun je opvragen bij het desbetreffende platform zelf.

In deze voorbeelden zit een cache-laagje ingebouwd. Dat wil zeggen dat de scores één keer per dag worden geüpdatet en voor 24 uur worden opgeslagen.

Download KiyOh voorbeeldcode Download Feedbackcompany voorbeeldcode

 

Meer weten?

Neem dan contact op met 2Bfound. Wij zijn specialist in zoekmachine optimalisatie en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

Victor Gerbrands - Advertising specialist 2Bfound

Over de auteur: Victor Gerbrands