Dé social media trends en ontwikkelingen van 2019

Social media beheert ons leven. Een gemiddeld persoon besteedt makkelijk twee uur per dag aan het scrollen door diverse social media zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Gedurende ons leven zitten we gemiddeld zelfs 5 jaar en 4 maanden op social media! De hoogste tijd dat jij als ondernemer nog meer tijd gaat besteden aan je social media marketing. Ik leg jou – aan de hand van de trends en ontwikkelingen in 2019 – precies uit hoe jij je social media kanalen het best kan inzetten, wil je het maximale eruit halen.

Nationaal Social Media onderzoek 2019

Afgelopen januari publiceerde NewCom weer het Nationale Social Media Onderzoek. Dit is het grootste trendonderzoek van Nederland naar het gebruik, de verwachtingen en interessante ontwikkelingen van social media. Allemaal ontwikkelingen waar je als bedrijf handig op in kan spelen. In dit artikel vat ik alles voor je samen en geef ik je ‘’verse’’ handvatten om direct mee aan de slag te gaan! De zes onderstaande social media ga ik behandelen.

social media trends en ontwikkelingen 2019

De social media kanalen die in dit artikel worden besproken

1. WhatsApp

Sinds de introductie in 2009 is WhatsApp uitgegroeid tot een zeer populaire chatapplicatie onder Nederlanders. Zo heeft de app het afgelopen jaar weer een groei doorgemaakt van +380.000 gebruikers.

WhatsApp gebruik in Nederland

  • Gebruikers WhatsApp:                       11,9 miljoen
  • Dagelijkse gebruikers WhatsApp:  9,1 miljoen
  • Recente ontwikkeling:                        WhatsApp Business iOS in bèta
Nederlandse WhatsApp gebruikers 2019

Nederlandse WhatsApp gebruikers 2018 vs 2019

WhatsApp Business iOS in bèta

Vorig jaar hadden we het al over WhatsApp Business. Bij de lancering was de app alleen nog beschikbaar voor Android en helaas is dit nog steeds het geval. Wat duurt het lang zeg! Wel is WhatsApp Business momenteel aan het draaien in een bèta-versie. Hier gaat het wel om een bèta die nog niet publiekelijk beschikbaar is. WhatsApp ontwikkelt deze samen met een aantal grote partners en een gesloten groep testers. Wanneer WhatsApp Business beschikbaar is voor iOS is nog niet bekend, maar dat de app komt is een feit.

2. Facebook

Het afgelopen jaar heeft Facebook een enorme daling doorgemaakt qua gebruikers. Desondanks blijft Facebook nog steeds het tweede grootste social media kanaal wat betreft gebruikers. WhatsApp staat op nr. 1. Hieronder vertel ik je meer over deze daling.

Facebook gebruik in Nederland

  • Gebruikers Facebook:                       10,1 miljoen
  • Dagelijkse gebruikers Facebook:  6,8 miljoen
  • Recente ontwikkeling:                      Flinke daling qua gebruikers + minder vertrouwen in Facebook
Nederlandse Facebook gebruikers 2019

Nederlandse Facebook gebruikers 2018 vs 2019

Flinke daling qua Facebook gebruikers

Vorig jaar had Facebook voor het eerst sinds jaren een daling in het aantal gebruikers. In 2019 is dit niet anders. Deze daling is zelfs nog meer dan vorig jaar. Facebook heeft in 2019 namelijk 640.000 minder gebruikers dan in 2018. Kortom, een dik half miljoen minder! Wat betreft dagelijkse gebruikers is dit zelfs -740.000. Deze daling vindt voornamelijk plaats onder de 40 jaar. Daarentegen is het dagelijks gebruik van Instagram onder de 40 jaar gestegen. Grote kans dat dit met elkaar te maken heeft.

Afgelopen jaar hebben er in totaal 240.000 Facebook-gebruikers hun account opgezegd. Daarnaast zijn er ook nog gebruikers, 400.000, die hun account niet hebben opgezegd maar gewoonweg niet meer inloggen. De grootste groep van de ‘niet-meer-facebook-inloggers’ is 18 jaar of jonger.

account opgezegd bij Facebook in 2019

Minder vertrouwen in Facebook

Een opvallende ontwikkeling is dat 40% van de ‘Facebook-opzeggers’ zegt het social media platform niet meer te vertrouwen en daarom opzegt. En van de ‘niet-meer-Facebook-inloggers’ is dit 23%.

weinig vertrouwen in Facebook 2019

Kortom

Facebook is nog altijd een populair medium onder Nederlanders. Wel neemt het dagelijks gebruik enorm af en verliest het bedrijf van Mark Zuckerberg vooral terrein onder mensen tot 40 jaar. Deze groep vervangt Facebook voor andere platformen als Instagram en Snapchat.

Facebook tip: het Facebook algortime wordt steeds strenger. Wil je het algoritme gegarandeerd doorbreken? Denk dan eens aan Facebook ads. Zo is remarketing op Facebook een zeer waardevolle manier van adverteren dat relatief weinig kost!

3. Instagram

Van alle social media platformen is Instagram het afgelopen jaar het snelst gegroeid in zowel het totale- als dagelijks gebruik. Instagram is vooral goed vertegenwoordigd onder mannen én vrouwen in de leeftijd van 18 tot 40 jaar.

Instagram gebruik in Nederland

  • Gebruikers Instagram:                     4,9 miljoen
  • Dagelijkse gebruikers Facebook:   2,7 miljoen
  • Recente ontwikkeling:                     Enorme groei + groei dagelijks gebruik + Instagram shopping
Nederlandse Instagram gebruikers 2019

Nederlandse Instagram gebruikers 2018 vs 2019

Enorme groei qua gebruik

Instagram is het afgelopen jaar gegroeid met maar liefst 830.000 gebruikers. Dit is een percentage van 20. Net als vorig jaar zijn jongeren tussen de 15 en 19 jaar de grootste groep Instagramgebruikers. Maar zoals eerder benoemd, zien we steeds meer 20 tot 39 jarige aankloppen bij Instagram.

Groei qua dagelijks gebruik

Het dagelijks gebruik van Instagram blijft stijgen en ligt nu boven YouTube.

totaal dagelijks gebruik van social media

Dagelijks gebruik social media

Als we kijken naar het dagelijks gebruik zien we een stijging van 8% (t.o.v. 2018) onder 15 tot 39 jarige.

dagelijk gebruik op instagram 2019

Dagelijks gebruik Instagram

Verder is het een opvallende ontwikkeling is dat Instagram (net als vorig jaar) weer flink is gestegen qua dagelijks gebruik. Namelijk met zo’n 10% onder jongeren (15-19 jaar). Dankzij die stijging en een daling in dagelijks gebruik bij Snapchat, staat Instagram momenteel op de tweede plek qua dagelijks gebruik. Uiteraard blijft WhatsApp hierin de koploper die lastig is te verslaan.

Instagram op de tweede plek in dagelijks gebruik

Dagelijks gebruik Instagram onder jongeren (15-19 jaar)

Instagram shopping

Naast de groei in gebruikers en het dagelijks gebruik, zijn er ook verschillende features toegevoegd aan de app. Instagram shopping (product tagging) is hierbij de meest innovatieve. Hiermee maakt Instagram het mogelijk om producten te taggen in Instagram posts en vervolgens door te linken naar het product op je website. Met name interessant voor webshops. Niet alleen maak je het zo bezoekers makkelijk, ook verhoog je hiermee het aantal webshopbezoekers en webshopaankopen.

Heb jij nog geen Instagram shopping en wil je er graag mee aan de slag? Lees dan hier hoe je product tagging activeert: Instagram Shopping activeren in 6 stappen.

product tagging in shoppable posts

4. LinkedIn

Zoals bekend is LinkedIn een uniek platform met carrière gerelateerde doeleinden. Een grote groep gebruikt dit medium alleen als zij op zoek zijn naar een nieuwe baan. Eenmaal die baan gevonden? Dan loggen zij nauwelijks meer in. Dit is gelijk de verklaring van het grote gat tussen ‘Gebruikers’ (4.6 miljoen) en ‘Dagelijkse gebruikers’ (611.000).

LinkedIn blijft een onverminderd populair social media kanaal. Afgelopen jaar heeft LinkedIn een groei doorgemaakt van +250.000 gebruikers. En dit is zeker niet verkeerd aangezien ze de jaren ervoor op hetzelfde level bleven hangen. Verder wordt de app vooral gebruikt door mensen tussen de 20 en 64 jaar.

Leuk feitje: van alle leads die via social media binnenkomen zijn maar liefst 81% afkomstig van LinkedIn!

LinkedIn gebruik in Nederland

  • Gebruikers LinkedIn:                         4,6 miljoen
  • Dagelijkse gebruikers LinkedIn:      611.000
  • Recente ontwikkeling:                        Nieuwe opties bedrijfspagina + bedrijfspagina beheren via telefoon/app + doorontwikkeling campagnebeheer
Nederlandse LinkedIn gebruikers 2019

Nederlandse LinkedIn gebruikers 2018 vs 2019

Nieuwe opties LinkedIn bedrijfspagina

De afgelopen periode heeft LinkedIn onder andere tijd gestoken in het verbeteren van de bedrijfspagina’s. Zij hebben het bedrijfsprofiel vrij eenvoudig gehouden en 4 nieuwe features toegevoegd, namelijk:

nieuwe linkedin ontwikkelingen bedrijfspagina 2019

  1. Contentsuggesties: met deze optie ontdek je onderwerpen en artikelen waar je (LinkedIn) doelgroep op reageert. Hierbij kan je filters toepassen als bedrijfstak, locatie, functie en senioriteitsniveau. De content die verschijnt kan je gebruiken om te achterhalen wat jouw doelgroep interesseert of om te delen op LinkedIn. Ook kan je deze optie gebruiken om te zorgen dat je constant op de hoogte bent van het laatste nieuws in jouw branche.
  2. Slogan optie: deze functie biedt de mogelijkheid om een subtitel toe te voegen. Dit kan een slogan zijn maar ook extra woorden die jouw bedrijf extra goed omschrijven. Zolang deze maar maximaal 120 tekens lang is.
  3. Website knop: Yes! Dankzij deze knop wordt het nog makkelijker om LinkedIn bezoekers door te zetten naar jouw website.
  4. Dashboard: Handig! Dankzij het nieuwe ‘mini’ dashboard aan de linkerzijde, zie je in één oogopslag wat je bedrijfspagina-ontwikkelingen zijn van de afgelopen 30 dagen. Super als je bijvoorbeeld meer uit LinkedIn wilt halen en constant bezoekers, weergaven en volgers in de gaten wilt houden.

Tip: n.a.v. het bovenstaande adviseer ik je even goed te kijken naar je bedrijfspagina en alle mogelijke opties in te vullen. Hoe completer jouw bedrijfspagina, hoe betrouwbaarder en professioneler je bedrijf overkomt!

Bedrijfspagina beheren via telefoon/app

Eindelijk! Het duurde even maar het is inmiddels mogelijk om je bedrijfspagina ook via de LinkedIn app, en dus via telefoon te beheren. Voor mij was dit echt een top nieuwtje omdat ik vaak social content deel via mijn telefoon. Dat gaat soms toch net even wat sneller dan via de desktop. En ben je niet in de buurt van je desktop maar wil je toch even wat delen op Linkedn, dan is het al helemaal een uitkomst!

Hoe doe je dit? Helaas is er nog geen button in de LinkedIn app die je direct doorstuurt naar je bedrijfspagina(‘s). Hoewel het nu ook niet erg lastig is: in de zoekbalk tik je namelijk eenvoudig de naam van je bedrijfsprofiel in en klik je vervolgens op je bedrijfsprofiel. Easy!

LinkedIn bedrijfspagina beheren in app

Je bedrijfspagina beheren in de LinkedIn app

Doorontwikkeling LinkedIn campagnebeheer

De afgelopen jaren werd het al steeds interessanter om te adverteren op LinkedIn. Met name omdat je hier kan richten op mensen in het bedrijfsleven. Op andere social media is het adverteren gericht op deze groep is een stuk lastiger. Toch bleef LinkedIn erg achter qua adverteermogelijkheden en was campagnebeheer (daar waar je advertenties maakt en publiceert) alles behalve overzichtelijk. Gelukkig zag LinkedIn dit zelf ook in en hebben zij het één en ander veranderd.

De verandering is voornamelijk van toepassing bij het opzetten van een campagne (doelstelling, doelgroep, advertentieformaat, budget etc.) en advertentie. Je doorloopt het advertentieproces nu veel vloeiender en logischer.

LinkedIn campagnebeheer in 2019

Het nieuwe campagnebeheer in LinkedIn

5. Snapchat

Net als vorig jaar wordt Snapchat gedomineerd door jongeren tot 19 jaar. Echter, voor het eerst sinds het bestaan van Snapchat hebben zij te maken gekregen met een daling qua gebruikers en dagelijks gebruik. Zie hieronder de Snapchat cijfers anno 2019.

Snapchat gebruik in Nederland

  • Gebruikers Snapchat:                        2,4 miljoen
  • Dagelijkse gebruikers Snapchat:     1,3 miljoen
  • Recente ontwikkeling:                       Daling in gebruik + Snappables
Nederlandse Snapchat gebruikers 2019

Nederlandse Snapchat gebruikers 2018 vs 2019

Daling in (dagelijks) gebruik

Hoewel we hoge verwachtingen hadden van Snapchat, heeft er sinds dit jaar toch een daling plaatsgevonden van -75.000. Zoals je ziet is het wel een minimale daling. Hoewel, in vergelijking met andere social media is Snapchat wel het snelst gaan dalen sinds hun bestaan (2011). Is Snapchat dan toch van korte duur? Volgend jaar kunnen we je hier meer uitsluitsel over geven.

Snappables: spelletjes spelen in Snapchat

Toch heeft Snapchat in 2018 niet stil gezeten. Om het voor de gebruikers zo leuk mogelijk te houden, hebben ze enorm veel nieuwe lenzen toegevoegd. Je weet wel, die leuke gezichtjes die je kan plaatsen over je eigen gezicht. Ook kan de Snapchat-gebruiker tegenwoordig augmented reality spelletjes spelen met zijn/haar Snapchat vrienden, genaamd Snappables. De spelletjes maken gebruik van je bewegingen, aanraking en gezichtsuitdrukkingen. Zo kan je spelletjes spelen als boter-kaas-en-eieren, een tekenspel, voetbalspel en pizzaspel.

Boter-kaas-en-eieren spel in Snappables Snapchat

6. Twitter

Al sinds 2014 is Twitter flink aan het dalen. We zijn dan ook niet verbaasd met de nieuwe cijfers die weer aangeven dat er een daling heeft plaatsgevonden. Hieronder meer over de feiten en cijfers van Twitter van 2019.

Twitter gebruik in Nederland

  • Gebruikers Twitter:                        2,5 miljoen
  • Dagelijkse gebruikers Twitter:     908.000
  • Recente ontwikkeling:                    Daling in gebruik + Geen vertrouwen meer in Twitter
Nederlandse Twitter gebruikers 2019

Nederlandse Twitter gebruikers 2018 vs 2019

Daling Twitter gebruikers blijft aanhouden

Zoals benoemd in de introductie heeft Twitter, net als vorig jaar, ook dit jaar weer flinke wat klappen geïncasseerd. Met een daling in gebruik van -10%  daalt Twitter het meest van alle benoemde social media. In 2018 zijn er overigens nog wel 2,5 miljoen Nederlanders met een Twitter-account waarvan ongeveer 908.000 gebruikers dagelijks hun Twitter-app openen.

Geen vertrouwen meer in Twitter

Afgelopen jaar hebben er in totaal 85.000 Twitter-gebruikers hun account opgezegd. 195.000 gebruikers hebben niet meer ingelogd. De grootste groep van deze ‘Twitter afhakers’ is tussen de 18 en 24 jaar. Volgens onderzoek heeft dit voornamelijk te maken met het vele nepnieuws en wantrouwen.

opzeggers van Twitter in 2019

Opzeggers Twitter 2019

waarom men geen gebruik meer maakt van Twitter 2019

Reden van opzeggen of niet meer inloggen in Twitter

Vertrouwen in social media daalt

Een andere opvallende ontwikkeling is dat het vertrouwen in social media over het algemeen voor het eerst sinds jaren is gedaald. Dit is natuurlijk geen beste ontwikkeling en heeft, net als bij Twitter, met name te maken met het vele nepnieuws.

minder vertrouwen in social media 2019

Vertrouwen in social media 2013 t/m 2019

social media vertrouwen per leeftijdgroep

Vertrouwen in social media naar leeftijd 2018 vs 2019

Social media plan maken

Wil jij zakelijk graag succesvol zijn op social media? Zorg dan eerst voor een sterke basis en stel een social media plan template op. Kort gezegd ontwikkeling je hiermee je social media strategie die je volledige doorvoert op social media. Zo ontwikkel je heldere kaders en is het voor iedereen duidelijk wat de doelstellingen zijn en hoe je deze iedere maand analyseert.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over het gebruikmaken van social media? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebook, Instagram en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon

Beoordelingen artikel:

Dé social media trends en ontwikkelingen van 2019 wordt beoordeeld met een 9.1 door 931 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen