Dé social media trends en ontwikkelingen van 2018

Social media beheert ons leven. Een gemiddeld persoon besteedt makkelijk twee uur per dag aan het scrollen door diverse social media zoals Facebook, Instagram en Snapchat. Gedurende ons leven zitten we gemiddeld zelfs 5 jaar en 4 maanden op social media! De hoogste tijd dat jij als ondernemer nog meer tijd gaat besteden aan je social media marketing. Ik leg jou – aan de hand van de trends en ontwikkelingen in 2018 – precies uit hoe jij je social media kanalen het best kan inzetten, wil je het maximale eruit halen.

Nationaal Social Media onderzoek 2018

Afgelopen januari publiceerde NewCom weer het Nationale Social Media Onderzoek. Het gebruik, de verwachtingen en veel interessante ontwikkelingen op het gebied van social media vind je hier in terug. Allemaal ontwikkelingen waar je als bedrijf handig op in kan spelen. In dit artikel vat ik alles voor je samen en geef ik je ‘’verse’’ handvatten om direct mee aan de slag te gaan! De zes onderstaande social media ga ik behandelen.

de populairste social media van 2018 in Nederland

De social media kanalen die in dit artikel worden besproken

1. WhatsApp

Sinds de introductie in 2009 is WhatsApp uitgegroeid tot een zeer populaire chatapplicatie onder Nederlanders. Zo gebruikt maar liefst 97% van alle jongeren tussen de 15 en 19 jaar WhatsApp!

WhatsApp gebruik in Nederland

  • Gebruikers WhatsApp:                11,5 miljoen
  • Actieve gebruikers WhatsApp:  8,3 miljoen
  • Recente ontwikkeling:                 WhatsApp Business

Het aantal gebruikers van WhatsApp

Inspelen op WhatsApp Business

Met de nieuwste update, WhatsApp Business, speelt WhatsApp in op de toenemende behoefte van consumenten om middels chatprogramma’s persoonlijk contact te hebben met bedrijven. Met WhatsApp Business geef je consumenten een extra mogelijkheid om op een laagdrempelige manier contact met je bedrijf op te nemen. WhatsApp is immers een applicatie die dagelijks door 8,3 miljoen wordt gebruikt. Vooral als klein- tot midden bedrijf kan je eenvoudig inspelen op het toenemende gebruik van WhatsApp onder verschillende doelgroepen. WhatsApp Business installeren doe je eenvoudig binnen 5 minuten! Zet vervolgens een WhatsApp icoontje met jouw telefoonnummer op de website en je geeft jouw (potentiële) klanten een extra mogelijkheid om contact op te nemen.

Whatsapp Business voor bedrijven

Speciaal voor bedrijven: WhatsApp Business

2. Facebook

Wereldwijd heeft Facebook ongeveer 2,1 miljard maandelijks actieve gebruikers. Met een totale wereldbevolking van 7 miljard logt dus meer dan een kwart van de wereldbevolking maandelijks in op zijn/haar account! Omdat WhatsApp wordt gezien als een chatapplicatie is Facebook het populairste social media platform onder Nederlanders.

Facebook gebruik in Nederland

  • Gebruikers Facebook:    10,8 miljoen
  • Actieve gebruikers:         Facebook: 7,6 miljoen
  • Recente ontwikkeling:   Strenger algoritme + Video

aantal Facebook gebruikers

Facebook is dus nog altijd een populair medium onder Nederlanders. Al neemt het dagelijkse gebruik langzaam af en verliest het bedrijf van Mark Zuckerberg vooral terrein onder jongeren tot 20 jaar. Deze groep vervangt Facebook voor andere platformen als Instagram en Snapchat. Daarentegen groeit de groep Nederlandse Facebookgebruikers van 65 jaar en ouder het hardst. Deze groep is het afgelopen jaar met 20% gegroeid.

Ontwikkelingen van jonge gebruikers op Facebook

Leuk om mee te nemen: waarom jongeren afhaken van Facebook

Het Facebook algoritme

Facebook blijft continu werken aan het optimaliseren van hun geavanceerde algoritme. De afgelopen maanden is dit nog strenger geworden. Het algoritme zorgt er middels tienduizenden factoren voor dat een Facebookgebruiker alleen nog maar relevante en waardevolle berichten te zien krijgt. In het Facebook algoritme is het bereik van jouw Facebookberichten een zeer goede indicatie om te zien of jouw berichten wel/niet relevant genoeg zijn.

Zo vergroot je het bereik van je Facebook berichten

  • Focus op kwaliteitsberichten: vraag jezelf af of jouw volgers je bericht wel willen lezen
  • Langere leestijd zorgt voor een betere waardering van je bericht
  • Link door naar je website
  • Tag andere bedrijven in je posts
  • Ga aan de slag met (live) video

Als bedrijf inspelen op video

Video = key! Facebook heeft aangegeven dat in 2018 70% van de gedeelde content uit video zal bestaan. Met videoposts realiseer je dus het meeste bereik, gevolgd door afbeeldingen en daarna een link in je bericht. Het minste bereik behaal je door alleen tekst (zonder link) te plaatsen. Mijn advies is om direct aan de slag te gaan met video. Al wil dit niet zeggen dat je gelijk een videocamera in de arm moet nemen. Ook met het plaatsen van animaties/diavoorstellingen vergroot je al het bereik. Daarnaast doe je er goed aan om ondertiteling in je video’s te verwerken, gebruik te maken van een square (vierkant) formaat waardoor je video meer opvalt en te zorgen dat de Facebookgebruiker binnen 3 seconden overtuigt is om door te kijken.

Voordeel van vierkante / square video

Geen breedbeeld video’s maar square video’s!

3. Instagram

Van alle social media platformen is Instagram het afgelopen jaar het snelst gegroeid. Wereldwijd loggen ruim 800 miljoen mensen iedere maand in op hun account. Instagram is vooral goed vertegenwoordigd onder mannen én vrouwen in de leeftijd van 18 tot 34 jaar. Daarnaast maken steeds meer bedrijven gebruik van Instagram als advertentiekanaal. Zo werd in 2017 nog de grens van 1 miljoen geplaatste advertenties gepasseerd!

Instagram gebruik in Nederland

  • Gebruikers Instagram:               4,1 miljoen
  • Actieve gebruikers Facebook:  2,1 miljoen
  • Recente ontwikkeling:               Adverteren in Insta Stories

Het aantal Instagram gebruikers

De grootste groep Instagramgebruikers zijn jongeren tussen de 15-19 jaar (73%) en het dagelijkse gebruik neemt het snelst toe onder de gebruikers tot 39 jaar. Door deze sterke stijging, in zowel het totale- als het dagelijks gebruik, wordt Instagram steeds interessanter voor bedrijven.

Insta Stories

In 2016 kwam Instagram met de Insta Stories update. Hiermee kunnen gebruikers foto’s en video’s delen die maximaal 24 uur online blijven staan. Middels deze update wordt de concurrentiestrijd aangegaan met de populaire deel-applicatie Snapchat. Het moederbedrijf Facebook Inc. heeft de ‘Stories’-update uitgerold op haar grote platformen; Instagram, Facebook en WhatsApp.

Tegenwoordig is het ook mogelijk om een link in een Insta Stories-post te plaatsen. Echter kan dit alleen wanneer je een Instagram-account hebt met meer dan 10.000 volgers. Beschik je niet over 10.000 volgers? Geen zorgen, dan kan je een link in een Insta Stories post alsnog verwerken. Hierover meer in de volgende alinea.

Een Insta Stories bericht van een bedrijf

Een Insta Storier bericht van Fashionchick

Adverteren in Insta Stories

Sinds kort is het voor bedrijven ook mogelijk om in Insta Stories (tussen de verhalen door) te adverteren. Je kan dit zien als een soort van mini reclameblok. Via Facebook Adverteren kan je er eenvoudig voor kiezen om jouw advertentie(s) te publiceren tussen de ‘Verhalen’ op Instagram. Bij zo’n advertentie kan tevens een link geplaatst worden, ook al zit jij met je Instagram account niet op het minimum van 10.000 volgers.

Facebook advertentie plaatsen in Insta Stories via Advertentiebeheer

Facebook Adverteren > Advertentiebeheer > Advertentie set > Plaatsingen

4. LinkedIn

LinkedIn is een uniek platform waar men gebruik van maakt voor carrière gerelateerde doeleinden. Op dit medium plaatsen gebruikers bijvoorbeeld hun cv, interessante artikelen en andere prestaties. Daarnaast kan het netwerk worden gebruikt bij het vinden van een nieuwe baan. Opvallend is het ‘relatief’ lage aantal dagelijkse gebruikers in Nederland: slechts 500.000. LinkedIn wordt dus veelal gebruikt op het moment dat men op zoek is naar een baan.

Leuk feitje: van alle leads die via social media binnenkomen zijn maar liefst 81% afkomstig van LinkedIn.

LinkedIn gebruik in Nederland

  • Gebruikers LinkedIn:                   4,4 miljoen
  • Actieve gebruikers LinkedIn:    0,5 miljoen
  • Recente ontwikkeling:               Native video

Het aantal linkedin gebruikers

LinkedIn blijft een onverminderd populair social media kanaal. Zo hangt het aantal gebruikers in Nederland al jaren op hetzelfde level en wordt de app vooral gebruikt door mensen tussen de 20 en 64 jaar. Omdat LinkedIn vooral wordt gebruikt voor zakelijke doeleinden, hebben LinkedIn-gebruikers een hele andere blik tijdens het scrollen door hun LinkedIn-tijdlijn in vergelijking met Facebook en Instagram. Dit geldt tevens voor het plaatsen van berichten.

3 voordelen voor bedrijven die LinkedIn gebruiken

  1. Ontwikkelen van autoriteit: door relevante- en waardevolle content te posten, zoals blogs en white papers, gaan steeds meer mensen jouw bedrijf als een expert zien in het vakgebied. Daarnaast win je het vertrouwen van (potentiële) klanten en relaties.
  2. Verbetering van de vindbaarheid: actief bezig zijn met social media zorgt voor een stijging in de organische Google zoekresultaten. En als personeel jouw bedrijfspagina koppelt aan hun werkervaring zorgt dit ook voor meer zichtbaarheid/bekendheid.
  3. Leads genereren: LinkedIn is een geschikt kanaal om leads te generen. Door actief bezig te zijn met het plaatsen van content zullen het aantal leads stijgen.
Een linkedin bericht van 2Bfound

Plaats relevante en waardevolle content op LinkedIn

Native video’s op LinkedIn

Sinds kort biedt LinkedIn tevens de mogelijkheid om video’s te delen. Videocontent is natuurlijk al een tijd beschikbaar op andere social media platformen en nu lijkt ook LinkedIn klaar voor het video tijdperk. Voor bedrijven die actief zijn op LinkedIn biedt dit nieuwe kansen. Waar Facebook en Instagram vooral draaien op entertainment, is LinkedIn het platform voor kennisdeling. Daar kunnen genoeg interessante en informatieve video’s aan gekoppeld worden!

Video wordt als ‘The Next Best Thing’ beschouwd. Ga jij je als bedrijf dan ook bezig houden met native video op LinkedIn, dan is de kans groot dat jij in 2018 flink gaat scoren! Verschillende experts die native video’s al hebben getest zijn laaiend enthousiast. Want naast het grote bereik is vooral de interactie op een LinkedIn video veelbelovend. Om jou op weg te helpen hier alvast wat tips:

  • Plaatst video’s met een vierkant formaat
  • Gebruik ondertiteling
  • Plaats video’s waar mensen/gezichten in voor komen

 

5. Snapchat

Met Snapchat kun je snel en makkelijk foto’s en video’s maken én delen. Deze content kan vervolgens in een verhaal worden geplaatst of naar vrienden worden gestuurd. De content in verhalen blijft maximaal 24 uur staan.

Snapchat gebruik in Nederland

  • Gebruikers Snapchat:                 2,4 miljoen
  • Actieve gebruikers Snapchat:  1,3 miljoen
  • Recente ontwikkeling:                Snapchat Ad Manager
Het aantal gebruikers van Snapchat

Gebruik Snapchat onder verschillende leeftijdsgroepen

Snapchat stijgt erg snel in populariteit en de doelgroep van Snapchat bestaat voornamelijk uit jongeren. Zo wordt de foto-deel applicatie door 72% van de jongeren tot 19 jaar gebruikt. Door de toename in het gebruik wordt Snapchat ook voor bedrijven steeds interessanter. Daarom heeft Snapchat halverwege 2017 een zakelijke versie geïntroduceerd.

Snapchat Ad Manager

Snapchat Ad Manager heeft veel weg van Facebook’s Bedrijfsmanager. Via de Ad Manager van Snapchat is het mogelijk om verschillende doelen in te stellen zoals bereik, websiteclicks en appdownloads. Daarnaast is het mogelijk om advertenties te focussen op verschillende doelgroepen gebaseerd op de categorieën lifestyle, demografische kenmerken, locatie en devices. Onder lifestyle staan bijvoorbeeld al 60 verschillende interesses.

Snapchat staat ook wel bekend om de leuke geofilters en lenses. Ook als bedrijf is het mogelijk om je creativiteit in deze filters en lenzen te stoppen want dit creëer je eenvoudig in de Snapchat Ad Manager.

De geofilters van Snapchat

Bron: Unox
Unox heeft vorig jaar met Koningsdag een gave lense laten maken

Als bedrijf inspelen op de advertentiemogelijkheden van Snapchat

Snapchat is een ideaal platform wanneer je doelgroep bestaat uit jongens en meisjes tot 19 jaar. Door gebruik te maken van influencers bereik je deze doelgroep. Daarnaast heeft Snapchat genoeg functionaliteiten waarmee je kan inhaken op evenementen zoals Koningsdag, Pasen of een doodgewone warme zomerdag.

 

6. Twitter

Twitter zit in de spreekwoordelijke hoek waar de klappen vallen. In 2018 zijn er overigens nog wel 2,8 miljoen Nederlanders met een Twitter account waarvan ongeveer 1 miljoen gebruikers dagelijks hun Twitter-app openen. Echter, Twitter verliest snel aan populariteit onder jongeren.

Twitter gebruik in Nederland

  • Gebruikers Twitter:                  2,8 miljoen
  • Actieve gebruikers Twitter:   1 miljoen
  • Recente ontwikkeling:             Langere tweets (280 tekens)
het aantal Twitter gebruikers

Gebruik Twitter onder verschillende leeftijdsgroepen

Toch kan jij je afvragen of Twitter nog wel een geschikt medium is voor jongeren. Steeds vaker wordt de app gezien als het kanaal voor interactie. Interactie tussen politici, journalisten en zelfs de staatshoofden van de Verenigde Staten en Noord-Korea. Daarnaast wordt Twitter veel gebruikt als nieuwsmedium. Want hoe snel breaking-news zich verspreid is zelfs voor alle nieuwskanalen lastig bij te benen.

Actief gebruikmaken van Twitter

Twitter is wellicht niet geschikt om een jonge doelgroep te bereiken. Toch kan je Twitter wel degelijk gebruiken als een platform waar jij je expertise kan delen en discussies kan uitlokken. Input van jouw klanten kan immers ontzettend waardevol zijn. Daarnaast is Twitter een goed medium om in te zetten als servicepunt waar jouw klanten vragen kunnen stellen. Al is het wel belangrijk dat je snel en kordaat reageert, omdat iedereen jouw conversaties met klanten kan zien.

Maak gebruik van langere tweets

Sinds eind 2017 is het voor alle Twitteraars mogelijk om 280 tekens per tweet te versturen! Dit is een verdubbeling ten opzichte van vorige aantal (140 tekens). Als bedrijf kan je nu dus prima stellingen enzovoorts delen met beter gefundeerde argumenten. Ook is het voor je klanten vanaf nu makkelijker om vragen en problemen te delen met jouw helpdesk. Een laatste voordeel van de langere tweets is dat er nu ruimte is om je belangrijkste woorden inclusief hashtag te plaatsen. Het plaatsen van hashtags met belangrijke woorden of evenementen resulteert in een toename van je bereik.

Een Tweet van Donald Trump

Donald Trump staat ook wel bekend om zijn Tweets

Conclusie

Ieder social media platform biedt kansen voor je bedrijf al is de ene applicatie meer geschikt dan de ander. Dit is uiteraard afhankelijk van je doelgroep en het doel dat je wilt bereiken.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over het gebruikmaken van social media? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon

Beoordelingen artikel:

Dé social media trends en ontwikkelingen van 2018 wordt beoordeeld met een 9.3 door 101 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen