Social media plan maken: in 5 stappen een goede strategie

Anno 2019 is 2/3 van alle bedrijven in Nederland aanwezig op social media en dat aantal groeit nog steeds. Waar social media tot een paar jaar geleden vooral iets was wat erbij gedaan werd, neemt het tegenwoordig een centrale rol in. Maar de populariteit van social media heeft ook een keerzijde: de concurrentie is enorm. Timelines raken overvol en het organisch bereik van berichten neemt af. Probeer dan maar eens op te vallen met je bericht! Daarom is het meer dan ooit tevoren van belang om een goede social media strategie op te stellen.

Om je op weg te helpen, vertel ik hoe je in 5 stappen een social media plan maakt en download je onderaan dit artikel een gratis social media plan template 😊 In dit template staan alle onderdelen die van belang zijn voor een social media strategie. Zo hoef jij ‘m alleen nog maar uit te schrijven.

Wat is een social media plan?

Hoewel 58,8% van de bedrijven aangeeft social media marketing erg belangrijk te vinden, zijn er nog steeds bedrijven die er geen gebruikmaken van social media of dit op een verkeerde manier doen. Zonde, want alleen wanneer je social media op de juiste manier inzet, levert dit resultaat op.

Het belang van een social media strategie

Wanneer social media goed wordt ingezet, gebeurt er het volgende:

  • Je leidt gerichte bezoekers naar je website;
  • Je voorziet (potentiële) klanten van nuttige informatie;
  • Je bindt jouw doelgroep aan je merk en creëert daardoor loyale fans;
  • Je zoekposities stijgen in Google.

Bovenstaande resultaten bereik je alleen met een ijzersterke social media strategie: een plan dat omschrijft waarom en op welke manier je social media in gaat zetten. Maar hoe zet je zo’n social media plan op?

Een social media strategie in 5 stappen

Een goed social media plan komt niet zomaar uit de lucht vallen. Het heeft betrekking op al je online activiteiten en is een afgeleide van je, reeds bestaande, online marketing strategie. Bij het maken van een social media plan is het dus belangrijk dat je goed kijkt naar je bedrijf en doelgroep. Volg onderstaande 5 stappen op en maak een ijzersterke social media strategie!

Social media strategie ontwikkelen in 5 stappen

Stap 1. Formuleer je doelstellingen

De eerste stap is het formuleren van je doelstellingen. Wat wil je bereiken? Stel een aantal concrete en meetbare doelstellingen op. Zo heb je niet alleen voor jezelf helder wat het doel is, maar kun je ook na verloop van tijd toetsen of je vooruitgang boekt. Een aantal veel gebruikte doelstellingen op een rijtje:

  • Het verhogen van je naamsbekendheid;
  • Interactie verhogen op social media kanalen;
  • Meer bezoekers naar je website trekken;
  • De vindbaarheid in Google verbeteren.

Hoe concreter je doelstellingen, hoe makkelijker je de resultaten kunt toetsen. Het helpt om je doelen volgens het SMART principe te formuleren. Dat houdt in dat je doelen: Specifiek, Meetbaar, Aanvaardbaar, Realistisch en Tijdgebonden dienen te zijn.

Stap 2. Bepaal je doelgroep

Nu je de doelstellingen geformuleerd hebt, is het belangrijk om te weten wie je doelgroep is. Wat vindt jouw doelgroep interessant? Wat zijn hun vragen, pijnpunten en behoeftes? Op welke kanalen zijn zij te vinden? Bij het beantwoorden van deze vragen ontstaat er een omschrijving van jouw doelgroep. Nu je weet wie jouw doelgroep is en je inzicht hebt in hun voorkeuren en gewoontes, kun je jouw content hierop afstemmen en dus je doelgroep persoonlijker aanspreken.

Stap 3. Stel een contentplan op

Een belangrijk onderdeel van de social media strategie is het contentplan. Hierin staat wat je gaat delen, op welke kanalen je dit gaat doen en wanneer. Qua onderwerpen kun je denken aan:

  • Social media posts die de volger iets leren door kennis, informatie of tips te delen;
  • Het uitlichten van nieuwe producten of diensten;
  • Korting- of winacties;
  • Berichten die de volger iets vertellen of inspireren.

Houd bij het opstellen van je contentplan altijd het doel en de doelgroep in je achterhoofd. Maak gebruik van een contentkalender 2019 om het overzicht te bewaren wat betreft wat, waar en wanneer iets geplaatst moet worden.

Heb je geen inspiratie? Download onze inhaakkalender 2019 en haak in op actualiteiten die bij jouw doelgroep passen!

Stap 4. Promoot je social media en integreer ze in de marketingmix

Nu je een contentplan hebt, kan het echte werk beginnen: je kunt de content gaan plaatsen op verschillende kanalen. Vergeet hierbij niet om de interactie aan te gaan en te reageren op je doelgroep; daar draait het immers over bij social media. Voor het bijhouden en monitoren van je social media kanalen zijn er een aantal tools beschikbaar. Welke dat zijn lees je in ons blog: 6 handige tools voor social media marketing. Vergeet ook niet om je social media kanalen te promoten en op te nemen in de marketingmix. Hierbij kun je denken aan:

  • Social media adverteren;
  • Het plaatsen van social media buttons op je website, in de nieuwsbrief en in je e-mailhandtekening;
  • Het versturen van uitnodigingen op social media.

Maar vergeet daarbij offline marketingmiddelen niet, zoals mond-op-mond reclame en het verspreiden van drukwerk.

Social media buttons op de website

Plaats social media buttons (rood omcirceld) op je website op je social media kanalen te promoten.

Stap 5. Analyseren en optimaliseren: evalueer je inspanningen en stel op tijd bij

Alle tijd en moeite die je hebt gestoken in het creëren en verspreiden van je content op social media is natuurlijk leuk en aardig, maar uiteindelijk draait het allemaal om het boeken van resultaat. Om vast te stellen of jij je doelstellingen uit stap 1 hebt gehaald, is het essentieel om een aantal KPI’s te meten, denk aan: bereik, klikken, likes, comments, shares, volgers en profielbezoeken. Heb je jouw doelstellingen niet behaald? Dan waren ze wellicht te ambitieus of moet de content verbeterd worden. Meet en evalueer de statistieken en stuur op tijd bij!

DOWNLOAD: Social media plan Template

Om je een handje te helpen met het maken van je social media strategie, hebben we een social media plan template voor je gemaakt die je gratis kunt downloaden. Laat hieronder je gegevens achter, ontvang het werkdocument en stel zelf een ijzersterke social strategie op!

Meer weten?

Wil je jouw kennis over social media vergroten? Volg dan onze social media training! Heb je vragen over social media marketing? Neem dan gerust contact met ons op. Volg ons ook op LinkedInFacebookInstagram en Twitter voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Social Content Marketeer Rosanne

Over de auteur: Rosanne van der Putten

Beoordeling artikel:

Social media plan maken: binnen 5 stappen een goede strategie wordt beoordeeld met een 9.3 door 116 tevreden lezers!
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen