De belangrijkste SEO trends in 2021 voor een optimale online vindbaarheid

In 2020 zagen we stormachtige ontwikkelingen op het gebied van SEO. Daarom delen we graag al onze insights en blikken we vooruit op 2021. Gaat SEO zich in het nieuwe jaar weer als een trein ontwikkelen? Bekijk hier alle ontwikkelingen van 2020 en alle trends die ons te wachten staan in 2021!

Onderweg, druk of gewoon liever luisteren? Hier vind je onze podcast: 2Bfound Podcast SEO trends in 2021

Spring direct naar je antwoorden

  1. Terugblik op SEO ontwikkelingen in 2020
    1. Onze voorspellingen vs. de realiteit
    2. Onverwachte SEO ontwikkelingen
  2. Dé SEO trends in 2021
    1. Page Experience
    2. Vitaliteit van je website
    3. De intentie achter zoekopdrachten
    4. De rol van visuele content voor SEO
    5. De invloed van data op SEO
  3. Wrap it up

Terugblik op SEO ontwikkelingen in 2020

Vorig jaar keken we vooruit op een aantal interessante trends, waarvan het belang in 2020 zou moeten gaan toenemen. Laten we die voorspellingen eens onder de loep nemen, wat hebben we daadwerkelijk zien gebeuren?

Onze voorspellingen vs. de realiteit

Hieronder komen we terug op een aantal voorspellingen van onze SEO specialisten Tim en Bas, die we terug hebben gezien in 2020.

Featured snippets

Dit is absoluut nog steeds een hot topic binnen SEO. Dat featured snippets belangrijker zijn geworden zien we terug in de toename van het aantal zero-clicks in Google. Zero-clicks wil zeggen dat die mensen hun antwoorden al binnen Google SERP vonden en dus niet meer doorklikken naar de website van het zoekresultaat. 

Er zijn echter natuurlijk ook mensen die op de featured snippet doorklikken. Die mensen ervaren de snippet dan ook als informatief en betrouwbaar. Het is immers ook het eerste zoekresultaat.

Het huidige aandeel van featured snippets in de SERP (Search Engine Results Page) ligt nu op 20,53% (desktop) en 21,13% (mobiel) in Nederland.

featured snippet results on desktop and mobile

Figuur 1: SERP trends, bron: RankRanger

Note: de relatief verse ontwikkelingen rondom featured snippets worden niet altijd goed ervaren, want het blijkt dat 24% van de mensen denkt dat de snippets advertenties zijn (bron: onderzoek van SearchEngineWatch) en daardoor doorscrollt naar de organische zoekresultaten (waar jij niet meer tussen staat).

BERT-update

Eén van de grotere updates in de afgelopen jaren. Deze update ligt in lijn met Google’s lange termijn visie. Heel deze update is erop gericht om zoekopdrachten beter te kunnen begrijpen in context en de BERT-update lijkt dan ook een voorschot te zijn op de passage indexing update. Daarmee gaat Google namelijk ook echt onderdelen van een webpagina kunnen indexeren, zoals paragrafen. Dat betekent overigens niet dat je webpagina in zijn geheel dan niet meer geïndexeerd kan worden, want dit is een additionele indexatie update. De precieze datum van de update is nog onbekend, maar het zou 7% van de zoekopdrachten gaan beïnvloeden. Hier leer je meer over de BERT-update.

Structured data

Dit jaar zagen we een toename in het gebruik van structured data markups. Het biedt je namelijk de volgende voordelen:

  • Het vergroot de kans op het bemachtigen van featured snippets.
  • Het kan informatie toevoegen aan je knowledge graph.
  • En het helpt Google om de informatie op je website beter te begrijpen, om te kunnen beoordelen op EAT-richtlijnen.

Er vonden wel wat ontwikkelingen en verschuivingen plaats in 2020. Zo viel het schema.org markup type ‘organization’ weg, omdat website ontwikkelaars misbruik maakten van deze mogelijkheid (self-serving reviews). Lees hier de volledige uitleg: beoordelingssterren verdwijnen in Google.

Ook nam het gebruik van FAQ markups enorm toe in 2020. Schuldig! We hebben er zelf ook uitvoerig mee getest. Hoe dat werkt lees je in onze handleiding over FAQ markups. Tot slot kwam er ook een nieuwe markup bij, namelijk de markup waarmee je zichtbaar kunt worden in Google for Jobs! Daar gaan we ongetwijfeld nog meer van horen in 2021.

Ga terug naar het overzicht

Onverwachte SEO ontwikkelingen in 2020

Helaas valt niet alles te voorspellen, maar dat maakt het misschien alleen maar interessanter! Hieronder lees je over enkele ontwikkelingen die we niet hadden zien aankomen.

COVID-19 invloed op de SERP

De wereldwijde pandemie heeft invloed gehad op de zoekresultaten in Google. Zo zagen we namelijk dat Google extra mogelijkheden beschikbaar stelde om bezoekers beter in te lichten over de invloed van corona op bedrijven. Zo worden reisadviezen getoond voor bepaalde vakanties naar het buitenland en kunnen corona-updates in je Google Mijn Bedrijf profiel worden weergegeven. Denk hierbij dan weer aan bijvoorbeeld aangepaste openingstijden.

Wellicht dat Google hier ook bepaalde learnings uit gaat trekken. Zoekopdrachten als ‘coronavirus’ kunnen namelijk verschillende intenties hebben. Door te werken met een extra menu per zoekopdracht kunnen mensen zelf die opdracht specificeren, wat ze nu dus aan het testen zijn.

afbeelding SERP (covid)

Figuur 2: de invloed van covid op de SERP

Lancering organic Shopping

Nog eentje die niet in de voorspellingen van 2020 voorkwam: Google Shopping Organic. Dit werd in mei aangekondigd en ging uiteindelijk live in oktober 2020. Het is nu ook mogelijk om je producten gratis zichtbaar te maken in Google Shopping. Dat biedt een extra dimensie om zichtbaar te zijn voor je doelgroep (bovenop de normale zoekresultaten), waar we ongetwijfeld nog meer over gaan horen, zoals de verdeling tussen de Ads en organische resultaten in Shopping.

Waarom de introductie van organic shopping?

Wij zijn ervan overtuigd dat Google dit om twee redenen heeft uitgerold. Enerzijds biedt Google haar gebruikers hiermee een beter ervaring in de shopping omgeving, want het stimuleert bedrijven om hun producten te optimaliseren voor vertoning. Anderzijds hoopt Google hiermee de concurrentie aan te gaan met Amazon. De marketplace ligt op het gebied van product gerelateerde zoektermen namelijk ver voor op Google. In Amerika zoekt 47% van de consumenten direct in Amazon op koop-gerelateerde zoekopdrachten!

cijfers shopping gedrag amazon vs google

Figuur 3: Onderzoek naar online winkelgedrag, bron: CivicScience

Google Algoritme updates

Last but not least. De updates waarvan je weet dat ze er komen, maar niet weet wanneer precies. We hebben er in 2020 weer 3 meegemaakt, die vervolgens SEO land even in rep en roer zette. In januari, mei (May 2020 Core Update) en op de valreep in december werd het algoritme van Google weer eens getweaked. Dat is namelijk wat er gebeurt tijdens zo’n update. 

Toch had Google dit jaar ook wat indexatie problemen rondom mobiele websites en canonical URLs. Dit veroorzaakte de-indexatie van mobiele sites en duplicate content problemen, doordat Google de verkeerde canonicals pakte. Vooral de mobiele indexatie problemen klinken wat gek, omdat ze de afgelopen jaren mobiele websites juist een extra podium hebben gegeven. De bugs zijn inmiddels wel weer rechtgezet.

Ga terug naar het overzicht

SEO trends in 2021

Welke trends gaan we in het nieuwe jaar zien en hoe kan je daar op gaan inspelen? We hebben het voor je onder elkaar gezet.

Trend 1: de page experience update (mei 2021)

Google heeft een nieuwe ranking factor aangekondigd in de vorm van de page experience update. Naar alle waarschijnlijkheid rolt deze uit rond mei in 2021. De naam van de update verklapt het al; deze update draait geheel om de ervaring die je bezoekers biedt binnen je website. Niets geks eigenlijk dus. Het draait dan met name om:

  • De snelheid van je website
  • De beveiliging van je website
  • Mobiele functionaliteit
  • Content die geen verrassingen brengt, zoals irritante pop-ups

Hier gaat Google haar algoritme op aanscherpen, wat ze ook zichtbaar willen gaan maken voor bezoekers zelf in Google. Hiervoor zullen ze gaan testen met visuals in de SERP die aangeven hoe gebruiksvriendelijk jouw website is. Hieronder een voorbeeld van een andere visuele indicator in de SERP.

AMP visual in SERP

Figuur 4: voorbeeld van de AMP-visual indicator

Hoe speel je in op de page experience update?

Veel factoren zullen invloed hebben op je page experience beoordeling. Zorg dat je minimaal aan de slag gaat met deze tips:

  • Content pruning: vermijd slecht presterende pagina’s en interne pagina concurrentie binnen je website.
  • Geef antwoord op de zoekvragen van je bezoekers, waarvoor ze op jouw website landen.
  • Technische staat: ga aan de slag met je developer en voer de snelheid van je website op. De kleinste updates maken daarin al grote verschillen.
Page experience update Google

Figuur 5: Page experience update Google

Trend 2: de vitaliteit van je website

Deze trend komt wel doorgerold uit 2020 en hangt nauw samen met de core web vitals. Hierin draait alles om de technische staat van je website. Zoals net genoemd gaat dit voor Google een belangrijke rol spelen in de manier waarop jouw website gewaardeerd wordt in de rankings. Denk naast de snelheid van je website ook aan de responsiveness van je website en statistieken als LCP (Largest Contentful Paint). Al deze bevindingen vind je overigens gewoon terug in de vernieuwde rapporten in Google Search Console.

Note: focus op de mobiele versie van je website, deze wordt namelijk gebruikt voor indexatie

Trend 3: de intentie achter zoekopdrachten

We gaan in 2021 veel tests van Google tegenkomen. Google gaat namelijk steeds meer begrijpen (en testen) welke intenties achter bepaalde zoekopdrachten zitten. Zodra ze dat achterhaald hebben kunnen ze de zoekresultaten daar naadloos op laten aansluiten, in de vorm van allerlei snippets (video, local packs, checklists, paragraaf snippets, etc.). Specifiek local packs zullen we echt vaker in het wild gaan spotten; mensen zoeken nu eenmaal steeds vaker dichtbij huis, waardoor alle lokale partijen relevanter worden.

Nu horen we je denken: hoe weet ik wanneer een zoekopdracht juist lokaal gebonden is, of wanneer mensen een video, visual of een checklist willen zien? 

Onze gouden tip. De SERP goed doorgronden rondom die relevante zoekopdrachten. Google heeft nu eenmaal alle data en daar moeten we profijt van trekken. Denk aan de ‘people also ask’, de suggesties bij zoekopdrachten en de resultaten die Google nu weergeeft voor die zoekopdrachten. Haal daar je voordeel uit!

Trend 4: de rol van visuele content voor SEO

Visuele content gaat in 2021 een aanzienlijke rol spelen in de totale page experience die je je bezoekers biedt. Praktisch vertaald betekent dit dat bezoekers signalen opgepikt gaan worden door Google. Visuele content stimuleert namelijk dat bezoekers langer op een pagina blijven en Google wordt bovendien ook beter in het herkennen van de inhoud van visuele content. Een enorm interessante ontwikkeling natuurlijk, want dit biedt kansen om nog meer uit je visuals te halen.

Trend 5: de invloed van data op SEO

Duidelijk is dat je aan de slag moet gaan om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren, maar hoe meet je dat? Daarmee komen we bij de laatste belangrijke trend voor SEO in 2021. Data. Zoals eerder aangegeven, Google is hierin de grootste bron en communiceert volop mogelijkheden om hier waardevolle insights uit te halen. Dat doen ze bijvoorbeeld door hun tooling te blijven verbeteren. Mocht je de uitrol van Google Analytics 4 hebben gemist; tijd om wakker te worden. Met deze verbeterde tooling zijn we in staat om veel beter te analyseren welke ervaring we bezoekers nou echt bieden binnen onze websites. Een ander voorbeeld is het nieuwe Core Web Vitals rapport binnen Google Search Console. Grijp de tooling van Google met beide handen aan!

Data naar Graphics

Figuur 6: van data naar inzichten

Wrap it up

We gaan het SEO landschap voor 2021 voor je samenvatten. Gebruikservaring is ‘the key’. Google reikt ons alle data aan, maar het is aan ons om dit echt met beide handen aan te grijpen. De kleinste optimalisaties op bijvoorbeeld technisch vlak, kunnen al een bizarre impact hebben op de verbeterde ervaring die je jouw bezoekers biedt. In 2021 gaan we Google nog meer zien testen, om intenties achter zoekopdrachten te achterhalen. Houd dit in de gaten en probeer van Google te leren. Nu is de tijd om het zoekgedrag van je doelgroep écht te leren kennen.

—————————————————————————————————————————–

De online marketing wereld staat nooit stil en zo geldt dat niet anders voor SEO. Aan de lopende band ontstaan er interessante discussies over de belangrijkste SEO trends en ontwikkelingen. Als gespecialiseerd SEO bureau houden wij die trends nauwlettend in de gaten. Wij hebben de belangrijkste SEO trends van 2020 voor je op een rijtje gezet. Laat je vooral inspireren!

Liever luisteren? Dat kan! Beluister onze podcast met de belangrijkste trends in 2020!

 

SEO in 2020 en 2021 met een focus op gebruikerservaring

Laten we als eerst beginnen met een helicopterview van SEO in 2020. Alle updates van Google staan in het teken van het verbeteren van de gebruikerservaring van haar gebruikers. Google wilt namelijk zoveel mogelijk bezoekers zo lang mogelijk in de zoekmachine behouden. De belangrijkste trends voor SEO ontstaan dan ook vanuit deze visie en maken het mogelijk om de gebruikerservaring van Google-gebruikers te verbeteren. 

Google licht haar updates altijd toe en we zien dat de laatste updates voornamelijk in het teken staan van het beter begrijpen van content. Zodra jouw content waardevol is voor je eindgebruiker en hen een goede ervaring biedt, zorg je ervoor dat je online goed vindbaar wordt. Die mindset is van cruciaal belang en dwing jezelf dan ook niet om uitsluitend in tekstuele content te denken. De bezoeker heeft voor een uitleg over een bepaald onderwerp wellicht wel meer aan een korte video dan aan een tekst!

Figuur 1: Een voorbeeld van een toelichting van Google waarin ze de focus op content bevestigen

We lichten 7 trends toe die samen helpen om de gebruikerservaring van bezoekers te verbeteren in 2020.

Spring snel naar:

  1. BERT-update van Google
  2. Featured snippets
  3. Structured data
  4. Zero click searches
  5. Accelerated Mobile Page (AMP)
  6. Kwalitatieve backlinks
  7. Autoriteit van auteurs

1. BERT-update van Google gaat een grote rol spelen in SEO

De nieuwste BERT-update van Google gaat in 2020 ongetwijfeld een grote rol spelen in het SEO vakgebied. Deze update lijkt veel op een voorbereiding van een welbekende ontwikkeling: de toenemende populariteit van voice search.

Wat houdt de BERT-update in?

Zoals wel vaker is ook de nieuwste core-update van Google gericht op het verbeteren van het gebruiksgemak in haar zoekmachine. De uitrol van BERT zorgt ervoor dat Google nog beter gaat begrijpen waar websites over gaan. Het algoritme gaat content ‘menselijker’ beoordelen. Dit is slecht nieuws voor de keyword-spammers en goed nieuws voor alle websites die relevante SEO content schrijven voor hun doelgroep. BERT helpt Google met het begrijpen van natuurlijke taal en gaat meer en betere verbanden leggen tussen woorden en woordcombinaties. Dit voorkomt dat je gaat concurreren op termen die meerdere betekenissen hebben. Hieronder sommen we een aantal belangrijke aandachtspunten op waarmee je inspeelt op de core-update:

  • Structuur en opmaak van webpagina’s en teksten;
  • Relevante content met focus op belangrijke termen in verschillende woordcombinatie;
  • Snelle websites worden meer en meer gewaardeerd;
  • Linkbuilding profiel. Verwijzen van en naar goede domeinen voor erkenning en autoriteit wordt alsmaar belangrijker.

Bekijk hier de uitgebreide uitleg over de BERT-update. Want wat is het precies, wat zijn de gevolgen en hoe speel je in op deze Google update?

2. Featured snippets worden belangrijker

Google zal in 2020 steeds vaker de featured snippet vertonen in de organische zoekresultaten van Google. Deze trend behoort absoluut tot de grootste trends van dit moment. De featured snippet is de benaming voor het uitgebreide zoekresultaat dat bovenaan staat in Google en bij bepaalde zoekopdrachten wordt weergegeven. In dit uitgebreide resultaat geeft Google direct antwoord op de zoekopdracht, zonder dat de bezoeker op een zoekresultaat hoeft te klikken. Het is inmiddels bekend dat Google graag featured snippets laat zien, omdat ze daarmee de bezoeker zo lang mogelijk op het platform kunnen houden. 

We willen je dan ook adviseren om te beginnen met het uitbreiden van de snippet van jouw zoekresultaten in de Search Engine Results Page. Naast het verhogen van de kans op een klik van de gebruiker, biedt het ze ook direct aanvullende informatie. In 2019 gaven we al aan dat we met 2Bfound een featured snippet creëerden om de zoekresultaten voor ‘wat is remarketing’ uit te breiden.

Voorbeeld featured snippetFiguur 2: Een voorbeeld van een featured snippet

3. Structured data toevoegen aan je website

Dat Google van structuur houdt, is geen nieuws. Zonder structuur aan te brengen ga je posities verliezen in Google. Het is namelijk belangrijker dan ooit tevoren om Google van handige informatie te voorzien. Het levert je natuurlijk ook meerdere voordelen op om structured data in te stellen. Zo kan je meer opvallen door reviews, FAQ’s, breadcrumbs of bijvoorbeeld bereidingstijden van recepten te tonen. LET OP: recent heeft Google een update doorgevoerd, waardoor self-referencing reviews niet langer getoond worden in Google

We geven je één van de vele voorbeelden van het instellen van relevante structured data. Hieronder zie je bijvoorbeeld de FAQ (Frequently Asked Questions) van ons artikel ‘Wat is cornerstone content?’ die vervolgens wordt getoond in de zoekresultaten. De CTR van ons artikel is hierdoor al met 120% gestegen! 

Voorbeeld structured data FAQFiguur 3: Een voorbeeld van structured data

4. Stijging van het aantal zero click searches

Zojuist gaven we aan dat het belang van featured snippets en structured data stevig zal toenemen. De volgende trend is eigenlijk een gevolg van al deze ontwikkelingen, namelijk de stijging van het aantal zero click searches. Met zero click searches bedoelen we de zoekopdrachten die van een antwoord worden voorzien, voordat een zoekresultaat wordt aangeklikt. Dit zijn voornamelijk relatief simpele zoekopdrachten waarvoor Google het antwoord in een featured snippet toont. Het gevolg hiervan is dat de gebruiker niet meer hoeft door te klikken voor zijn antwoord en tevens niet op zoek is naar aanvullende informatie. We berekenen de kans van de vertoning van een ‘zero click zoekresultaat’ voor je.

Momenteel toont Google 9,68 op de 10 keer direct het antwoord op een zoekopdracht. Google genereert één antwoord via een featured snippet per zoekopdracht. Aangezien er 10 organische zoekresultaten worden weergegeven in de SERP, kunnen we veronderstellen dat het bijna 100% zeker is dat elke zoekopdracht voorzien wordt van een direct antwoord in een featured snippet.

Aantal vertoningen in SERP van direct antwoordenFiguur 4: Bron, RankRanger

5. Accelerated Mobile Page (AMP) format biedt meer mogelijkheden 

De AMP is een versnelde vertoning van een webpagina. AMP’s zijn ontwikkeld om de vriendelijkheid van de mobiele versie van webpagina’s te verbeteren. Dit is van belang omdat steeds meer mensen zoeken via mobiele apparaten. Google heeft Mobile First Index in het leven geroepen waarmee websites met een goede mobiele versie hoger scoren. 

Om websites voor mobiel gebruik te kunnen optimaliseren wordt het AMP framework gebruikt. Waar het voorheen enkel statische content voor mobiel kon optimaliseren, is het nu ook mogelijk om dynamische content te genereren. Zo worden jouw productaanbiedingen bijvoorbeeld  via de mail geüpdatet na versturen! Het gebruik van deze AMP mogelijkheden zal zich in 2020 voortzetten. Het zou eeuwig zonde zijn als je niet weet te profiteren van dit soort mogelijkheden om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren.

Bekijk ook eens dit AMP introductie filmpje voor een extra uitleg.

Zeker niet nieuw in het rijtje maar alsnog een SEO trend die we je willen meegeven is het nog verder toenemende belang van kwalitatieve backlinks. Dit wil zeggen dat Google steeds meer waarde geeft aan pagina’s en/of websites die goede links bevatten. Hieronder verstaan we de links die afkomstig zijn van domeinen met een goede autoriteit op het betreffende onderwerp en verwijzen naar daadwerkelijk relevante content. 

Om in te kunnen spelen op deze SEO trend moet je dus kwalitatieve backlinks gaan verzamelen. Die links kan je op verschillende manieren genereren, zoals het publiceren van gastblogs, persberichten of via social media. Maak dus handig gebruik van websites met een goede autoriteit om een beter linkprofiel te creëren! Lees hier hoe je in 6 stappen een linkbuilding strategie opstelt.

7. Het toenemende belang van autoriteit van auteurs

Dat je als website bepaalde waarde over een onderwerp kunt opbouwen wisten we al. Echter wordt het in 2020 ook steeds belangrijker om als individuele auteur waarde op te bouwen rondom specifieke onderwerpen. Let wel; dit is (nog) geen rankingfactor voor Google, maar een richtlijn. Recentelijk heeft Google haar richtlijnen nieuw leven in geblazen, waardoor het wel verstandig is om aandacht te geven aan deze trend. Indien een auteur daadwerkelijk een goede staat van dienst heeft (autoriteit) met betrekking tot content over een bepaald onderwerp, zal zijn toekomstige content direct sneller gewaardeerd worden. 

Deze trend is erg verwant aan de E-A-T richtlijn (Expert, Authority en Trustworthiness). De E-A-T richtlijn houdt namelijk rekening met het expert-, autoriteit- en betrouwbaarheidsniveau van content. Google probeert de beoordeling van content en auteurs zo precies mogelijk af te stemmen op de beoordeling zoals een mens dat zou doen. Hiermee probeert Google de gebruikservaring van haar gebruikers weer te verbeteren!

Figuur 5: Google’s E-A-T principe als richtlijn

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je het best kunt inspelen op de SEO trends in 2020? Neem gerust contact op met ons en/of volg ons op LinkedIn, Facebook en Twitter en ben dagelijks op de hoogte van de nieuwste SEO ontwikkelingen!

Terug naar boven

———————————————————————————————————————————————————

SEO trends 2019 

Publicatiedatum: 27 november 2018

SEO trends in 2019 & 2020; wat gaat impact hebben op onze zoekmachine optimalisatie?

Wist je dat Google jaarlijks zo’n 500 tot 600 keer haar Search algoritme aanpast? Kortom, 500 tot 600 keer per jaar kan dit effect hebben op de manier hoe jij jouw website optimaliseert! Daarnaast zijn er allerlei ontwikkelingen gaande in de manier hoe consumenten zoeken en hoe marketeers websites daarop inrichten en proberen te onderscheiden van de concurrentie. Om jou een kickstart voor het nieuwe jaar te geven, kijken we terug op de belangrijkste updates in 2018 en werpen we een blik op de toekomst. Want wat zijn de ontwikkelingen die we in de gaten moeten houden als we onze SEO ook in 2019 en 2020 weer optimaal willen benutten?

Terugblik; wat heeft zoekmachine optimalisatie ons in 2018 gebracht?

Ieder jaar komt Google met ontzettend veel updates die invloed hebben op de organische rankings van je website. Daarom blik ik eerst even terug op de meest noemenswaardige Google-updates van 2018.

Mobile-first indexing

In maart kwam Google met de eerste grote en specifieke update, namelijk Mobile-first Indexing. Voorheen werd de desktopversie van een pagina op jouw website standaard door Google gebruikt ter indexatie, maar omdat steeds meer consumenten websites met hun telefoon bezoeken was dit niet meer zo relevant. In maart kwamen de websites die mobiel al geoptimaliseerd waren in aanmerking voor de mobile-first indexing. Google indexeert dan de mobiele (en geoptimaliseerde) versie van een bepaalde pagina op jouw website, om de mobiele internetsurfers een betere ervaring aan te bieden. Is jouw website dus mobiel geoptimaliseerd, dan is de kans groter dat jouw pagina bij mobiele zoekopdrachten beter scoort dan de concurrent die de mobiele zaakjes niet op orde heeft.

‘Since 2015, this measure can help mobile-friendly content perform better for those who are searching on mobile’ – Google

Van meer naar minder ruimte in de meta description

Eind 2017 werd ik erg enthousiast toen Google met een update kwam waarmee de lengte van de meta description verdubbeld werd naar maximaal 320 tekens. Immers, er kwam meer ruimte vrij om de belangrijkste boodschap te vermelden én om meer USP’s, inclusief opvallende vinkjes, te plaatsen. Het kwam dan ook als een donderslag bij heldere hemel dat Google slechts vijf maanden na de uitbreiding alweer meldde dat de lengte van de meta description weer werd (terug)ingekort naar gemiddeld 160 tekens op desktop-versies en zelfs 130 tekens op mobiele telefoons..

Volgens een woordvoerder van Google is er op dit moment geen vaste lengte die je kunt aanhouden voor je meta descriptions. Sterker nog, Google stelt dat je je niet hoeft bezig te houden met het aanpassen van je meta descriptions, omdat dit in de meeste gevallen automatisch wordt ingevuld op basis van wat er aan content op de bestemmingspagina staat. Mijn ervaringen zeggen dat dit niet het geval is, dat je beter handmatig je meta descriptions kunt invullen en dat 160 tekens vaak net te veel is.

Mobile Page Speed Update

De snelheid van websites was al lange tijd een ranking factor bij zoekopdrachten die werden uitgevoerd op desktop versies. Toch ziet Google als geen ander in dat juist deze desktop versie steeds minder van belang wordt. In Nederland bezit inmiddels 93% van alle Nederlanders een smartphone (bron: Deloitte) en uit onderzoek van Google blijkt dat de snelheid waarop mensen een antwoord krijgen als zeer belangrijk wordt beschouwd. Begin 2018 gaf Google al aan dat er in juli van dit jaar een update aan zat te komen met betrekking tot het beoordelen van de websitesnelheid op mobiele telefoons. De websites waarvan de mobiele snelheid in juli niet op orde was, hebben de negatieve effecten ervaren door o.a. een daling in de organische rankings.

Benieuwd naar de snelheid van jouw mobiele website? Check via: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl

Andere noemenswaardige Google updates die in 2018 hebben plaatsgevonden:

  • Google beoordeelt een website als ‘Not Secure’ wanneer deze niet als HTTPS is versleuteld
  • Heb jij nog http:// en wil je graag een https website krijgen? Zorg voor een SSL certificaat en laat deze door je webbouwer op de website installeren
  • De manier hoe video’s worden getoond is aangepast. Alle video’s die worden geïndexeerd op een zoekterm kwamen per juni 2018 in een carrousel te staan
in videocarrousel in Google

Afbeelding 1: Voorbeeld van videocarrousel in Google

Dat was de terugblik op 2018. Het belangrijkste wat ik je mee wil geven uit 2018 is dat het (laten) optimaliseren van de mobiele versie van je website cruciaal is, wil je kunnen concurreren. Het aantal zoekopdrachten via een mobiele telefoon ligt in 2018 op ongeveer 50% en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren nog wel verder stijgt.

SEO trends in 2019 & 2020

Tijd om vooruit te kijken! Naast dat het aantal mobiele zoekopdrachten verder zal toenemen, zijn er tal van ontwikkelingen aan de gang waar we ook in 2019 mee aan de slag moeten. Althans, willen we het maximale uit ‘Search’ halen en dat willen we natuurlijk 😉 Wat dacht je van de manier hoe consumenten zoeken (voice search, chatbot search en visual search) en alle gevolgen van dien? Ik heb de verwachte ontwikkelingen onderverdeeld in de drie pijlers binnen SEO, namelijk content, autoriteit en techniek.

seo trends van 2019 m.b.t. content, techniek en autoriteit

Afbeelding 2: 3 pijlers van SEO

Content

De pijler Content heeft naar mijn verwachting de meest ingrijpende ontwikkelingen. Vooral de opkomst van voice search en de positionering van Google als antwoordgever, gaan een flinke impact achterlaten.

Voice Search it is!

Het is een kwestie van tijd voor we met z’n allen communiceren met een robot. Waar veel mensen jaren geleden dachten dat dit alleen bij Wall-E mogelijk was, is het toch sneller dan verwacht de realiteit geworden. Google Home is onlangs in Nederland geïntroduceerd, fabrikanten zoals Philips en Nest zien de mogelijkheden van een Smart Home en zelfs stofzuigers zijn tegenwoordig op afstand aan te zetten. Door de toenemende mate van spraakgestuurde zoekopdrachten verandert de manier waarop wij als online marketeers van een zoekmachine optimalisatie bureau met SEO omgaan op twee manieren. In onderstaande afbeelding zie je precies op welke manieren content verandert wanneer je een gesproken zoekopdracht uitvoert:

zoekresultaten bij voice search

Afbeelding 3: Zoekresultaten van een gesproken zoekopdracht

1. Gebruikmaken van langere zoektermen en in vraagvorm

In plaats van dat er zoektermen worden gebruikt als ‘verschil SEO en SEA’, wordt er bij gebruik van voice search meer gebruik gemaakt van vragen als ‘Wat is remarketing?’. Vervolgens zal de Google Home, Amazon Echo of welke slimme assistent dan ook, met één antwoord komen. Tijd dus om in te zetten op het worden van een autoriteit op belangrijke voice search zoektermen. Dit kan onder andere door goede blogartikelen te schrijven of door een kennisbank te ontwikkelen waar je content kan behandelen die ‘spraak gestuurde opdrachten’ triggert, zoals de Online marketing kennisbank van 2Bfound bijvoorbeeld.

2. Alleen geschreven content is niet meer genoeg

Het tweede wat opvalt in afbeelding 3 is dat er niet alleen organische pagina’s tot de zoekresultaten behoren. Google hecht namelijk veel waarde aan dat hun gebruikers zo snel mogelijk een antwoord krijgen op hun vraag. Dit probeert de zoekmachine te bereiken door Search Engine Results Page (SERP) van zoekopdrachten zo uitgebreid mogelijk te maken. Tegenwoordig krijg je visuals te zien, krijg je direct een gesproken uitleg (bij spraakgestuurde zoekopdrachten), zijn de doodnormale organische zoekresultaten opgesomd en zie je een video carrousel waarin remarketing wordt uitgelegd. Dit betekent dat organische zoekresultaten steeds minder vaak worden aangesproken en dat het aantal No-Click Searches (aantal zoekopdrachten dat niet tot een klik naar een website resulteert) toeneemt.

Als je tegenwoordig zoekt naar de voetbaluitslagen van het afgelopen weekend dan krijg je direct alle uitslagen, maar ook de stand, statistieken, informatie over alle spelers en het laatste nieuws te zien zonder ook maar één keer naar een website te verwijzen. Natuurlijk niet ideaal voor de voetbalplatformen die het moeten hebben van hun websiteverkeer om interessant te zijn voor adverteerders.

SEO trend 2019: Google zoekmachine

Afbeelding 4: Google van zoekmachine naar alwetend medium

Een belangrijke term hierin is de ‘featured snippet’. Omdat Google hun gebruikers zo optimaal mogelijk wilt bedienen, werken zij met featured snippets. Bij 2Bfound hebben we het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen om in een featured snippet te komen op de zoekterm ‘Wat is remarketing?’ (afbeelding 3). Nadeel hiervan is overigens wel dat de gebruikers van Google hun antwoord al in de SERP te zien krijgen en dat dit dus een nadelig effect heeft op de CTR naar jouw website. Toch is dit de toekomst van wat betreft de organische zoekresultaten pagina en dan kan je er maar beter goed op inspelen.

Wil jij in het nieuwe tijdperk dus zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google, dan dien je ervoor te zorgen dat een complete pagina én alle content die hierbij komt kijken wordt geoptimaliseerd. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over ‘Wat is remarketing’, dan ga je aan de slag met geschreven content, maak je er een video van, laat je goede visuals maken en ga zo maar door. Je kan er zelfs een Cornerstone content pagina van maken. Echter, alleen met goede content ben je er in 2019 nog niet. Wat hierbij namelijk belangrijk wordt, is dat je de structured data op je website goed hebt ingericht. Dan wil jij zeker wel weten wat structured data inhoudt?

Structured data

Omdat Google steeds vaker met featured snippets werkt, is structured data erg belangrijk. Techniek is immers één van de drie belangrijke pilaren binnen SEO en bij het optimaliseren van structured data hebben we het vooral over hoe we jouw zoekresultaat kunnen optimaliseren, wil je de CTR én de kans op het worden van een featured snippet verhogen. Sterker nog; er zijn steeds meer geluiden dat bedrijven die hun structured data niet op orde hebben niet in aanmerking komen als featured snippet.

Wat is structured data?

Structured data is een vrij technisch verhaal, maar heel simpel uitgelegd zorg je door structured data in te richten ervoor dat de content op een pagina begrijpelijk wordt voor zoekmachines. Door de belangrijke informatie goed in te richten stel je Google in staat om rich snippets bij jouw zoekresultaat te maken. Rich snippets zijn weer stukjes ‘extra’ informatie die worden uitgelicht. Door onderstaande voorbeeld wordt het vast duidelijker:

zoekresultaten bij 2Bfound online marketing bureau in Dordrecht

Afbeelding 3: SERP van 2Bfound

Aan het zoekresultaat van 2Bfound te zien, zijn er verschillende soorten rich snippets door Google toegevoegd, zoals breadcrumbs en recensies. Daarnaast zijn er nog vele andere snippets mogelijk, zoals sitelinks, producten, recepten, evenementen en lokale bedrijven.

Kortom, het hebben van structured data is geen ranking factor voor je organisch rankings, maar indirect heeft het hebben van gestructureerde data een positief effect op jouw vindbaarheid. Door de belangrijkste informatie op jouw pagina te markeren zorg je ervoor dat Google jouw pagina makkelijker indexeert en beter weet waar de content over gaat.

Tip: binnenkort leg ik in een handleiding precies uit hoe je zelf aspecten van een pagina markeert en er structured data van maakt!

Hoe in te spelen op deze ontwikkeling?

Natuurlijk is het jammer dat Google ‘onze’ content gebruikt om de SERP te verrijken waardoor het aantal No-Click Searches toeneemt en ons websiteverkeer dus af. Toch zijn wij erg afhankelijk van Google en daarom kunnen we er beter voor zorgen dat onze pagina’s zo zijn ingericht dat we als bron worden gebruikt. Vooralsnog weet Google antwoord te geven op de ‘makkelijke’ zoekopdrachten zoals ‘Wat is remarketing?‘. Door goede content te schrijven en deze pagina met structured data te voorzien, kan je ervoor zorgen dat jouw pagina als bron wordt gebruikt.

Kortom: content optimaliseren in 2019 & 2020

Nu heb ik één van de drie basisprincipes binnen SEO behandeld. Wat betreft content dien je ervoor te zorgen dat de content die jij online zet, volledig is geoptimaliseerd. Zowel de geschreven content als eventuele afbeeldingen en video’s zijn op het onderwerp ingevuld en alle aspecten op de betreffende pagina zijn voorzien met een tag. Dit zodat structured data ook gerealiseerd kan worden. Hiermee zorg je ervoor dat Google jouw content eventueel als bron kan gebruiken en dat jouw artikel wordt opgepakt wanneer iemand door middel van voice search een zoekopdracht doet. Hiervoor verzin je uiteraard blogtitels die uitgesproken kunnen worden, zoals ‘Wat is remarketing’, in plaats van ‘remarketing’.

Autoriteit

Tijd voor een ander belangrijk aspect binnen zoekmachine optimalisatie in 2019: Autoriteit. Binnen deze pijler zijn de afgelopen jaren tal van ontwikkelingen geweest die zeker invloed hebben gehad op zijn werking binnen SEO. Jaren geleden was enkel het plaatsen van links op relevante startpagina’s voldoende om hoog te score in Google, terwijl dit nu natuurlijk niet meer het geval is. Benieuwd waarom de autoriteit van jouw website zo belangrijk is? Check onze ultieme SEO handleiding waarin we precies uitleggen wat SEO is!

De autoriteit van jouw website in 2019: het E-A-T principe

In augustus 2018 kwam Google met de zogeheten Medic-update. Door deze update werd het duidelijk dat de zoekmachine-gigant meer is gaan hechten aan de autoriteit van websites. Websites met een lage autoriteit in branches waarin de gezondheid van consumenten op het spel staat werden per augustus 2018 lager gewaardeerd. Hierbij gaat het overigens niet alleen om websites uit de medische branche. Ook in andere branches werden ontwikkelingen gevoeld die herleid konden worden uit de Medic-update van Google.

Hoe in te spelen op deze ontwikkeling?

Rond deze update werd er beweerd dat het E-A-T principe (expertise, autoriteit en trust) een belangrijk uitgangspunt moet zijn bij het verbeteren van de autoriteit van je website. Het gaat dus niet alleen om de links die jij als website hebt verworven, het gaat ook om de reviews die je online hebt staan, bepaalde erkenningen (Premier Google Partner) die je hebt gehaald, of je interne linknetwerk op orde is, of de content is geschreven door een autoriteit en zelfs de kwaliteit van de ‘Over ons’ pagina wordt meegenomen. Zorg er dus voor dat je online reviews over je producten of diensten blijft verzamelen (en deze plaatst op bijvoorbeeld de ‘Over ons’ pagina), dat je relevante links krijgt van websites met een goede autoriteit, dat je je producten en diensten niet te commercieel presenteert en dat het linknetwerk op je website op order is (en up-to-date).

‘Ouderwets’ linkbuilding anno 2019 & 2020

Ze zeggen dat een kat 9 levens heeft. Nou, linkbuilding heeft er nog veel meer! Linkbuilding is al ontzettend vaak als achterhaald beschouwd maar naar mijn idee nog steeds relevant als één van de vele ranking factoren binnen SEO. Natuurlijk is alleen het plaatsen van links op relevante startpagina’s niet meer voldoende. Tegenwoordig weten wij echter nog steeds prima resultaten te behalen voor klanten waarbij linkbuilding een belangrijk onderdeel is binnen de strategie. Belangrijk om te onthouden is dat Google een natuurlijk linkprofiel wilt zien. Een combinatie tussen het plaatsen van relevante links op startpagina’s en het schrijven van gastblogs werkt naar mijn mening nog steeds super!

Tip: momenteel zijn wij bezig met het uitzetten van een linkbuilding onderzoek in Nederland. Houd onze socials in de gaten voor de resultaten!

Kortom: autoriteit in 2019 & 2020

Ook autoriteit blijft in 2019 een belangrijk aspect binnen het verbeteren van de organische vindbaarheid. Natuurlijk is het plaatsen van links op relevante startpagina’s alleen niet meer voldoende. Daarom doe je er ook goed aan om autoriteit uit te stralen in gastblogs. Daarnaast is de daadwerkelijke autoriteit van een bedrijf, sinds de Medic-update van Google, een belangrijke factor voor de autoriteit als onderdeel van SEO. Zorg dus voor online reviews, keurmerken etc. om aan te tonen dat je betrouwbaar bent in jouw vakgebied.

Techniek

De derde en laatste pijler binnen SEO is de techniek van een website. De werking van een website is onverminderd belangrijk gebleven maar toch zijn ook hier ontwikkelingen aan de gang waar je in 2019 rekening mee dient te houden. Hieronder som ik ze voor je op.

Mobile-first indexing

In dit artikel noemde ik het al eerder maar op 26 maart 2018 begon Google met het uitrollen van de mobile-first indexing-update. Het spreekt voor zich dat in een tijdperk waar gemiddeld meer dan 50% van alle zoekopdrachten op een mobiel apparaat wordt uitgevoerd, dat jouw website dus ook op een mobiel apparaat van een goede kwaliteit is. Is jouw website mobiel niet op orde? Zorg er dan zo snel mogelijk voor dat dit wel het geval is voor jouw website slecht wordt beoordeeld door Google!

Optimaliseer de snelheid van je mobiele website

Juist omdat zoveel mensen hun zoekopdrachten op een mobiel apparaat uitvoeren, is het waardevol om de snelheid van de (mobiele) website te optimaliseren. Tegenwoordig wordt er volgens Peter Sheldon (Head of Strategy bij Magento) steeds meer geëxperimenteerd met progressive web-apps (PWA). Dit is een relatief nieuwe manier van werken waarbij bedrijven een mobiele website hebben die consumenten zelf kunnen instellen als app in hun telefoon. Hierdoor wordt de drempel voor consumenten om een applicatie in de App-store te downloaden vermeden. Merk jij bijvoorbeeld dat het aantal mobiele websitebezoekers steeds meer toeneemt maar dat het aantal transacties uit mobiel websiteverkeer juist achterblijft? Dan is een PWA-versie van jouw webshop het overwegen waard.

Behoud van een schone website

Wanneer je een kledingwinkel hebt, zorg je ervoor dat alles netjes is opgeruimd voordat de bezoekers binnenkomen. Hetzelfde geldt voor jouw website! Verwijder pagina’s waar je niks mee doet, zorg dat de belangrijkste aspecten van je desktopwebsite ook op een mobiel apparaat worden geladen en creëer een overzichtelijke websitestructuur. Misschien aspecten die altijd al vanzelfsprekend waren, juist daarom noem ik ze nog even. Een schone website betekent tevens dat je niet teveel plug-ins installeert en dat je met veilige verbindingen werkt. Download dus niet voor alles een plug-in en verwijder juist de plug-ins die overbodig zijn geworden. Zorg er ook voor dat je website beschikt over een SSL certificaat. Ook dit zijn punten die in 2019 gewoon geregeld moeten zijn wil je concurreren om de hoogte posities in Google!

Conclusie: waar gaat SEO heen in 2020?

Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen gaan Voice Search en de positionering van Google met betrekking tot het geven van antwoorden op zoekopdrachten, zeker hun impact achterlaten op de manier hoe consumenten zoeken en hoe marketeers hier op in kunnen spelen. Er liggen namelijk genoeg uitdagingen voor ons, zoals het achterhalen hoe consumenten zoeken met een home assistent, hoe we onze pagina’s hierop in kunnen richten (zowel met content & als structured data) en hoe we nog steeds onze conversies halen, terwijl we ons tegelijkertijd als een autoriteit moeten positioneren. Het antwoord op de vraag van een consument wordt immers steeds vaker al op Google gevonden in plaats van op onze websites. Tegelijkertijd blijft heel veel in 2019 gewoon hetzelfde. Content, autoriteit en techniek blijven belangrijke aspecten binnen zoekmachine optimalisatie, zowel op desktop maar vooral steeds meer op mobiel.

Gratis SEO Scan

Na het lezen van dit artikel benieuwd wat de huidgie staat is van jouw website op het gebied van SEO? Vraag dan de gratis SEO scan voor je website aan. Kosteloos sturen wij je dan een rapport toe met alle verbeterpunten wat betreft SEO.

Meer informatie?

Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben over SEO, neem dan gerust contact op met onze SEO-specialisten! Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Tim Leijs Online marketeer

Over de auteur: Tim Leijs

Beoordelingen artikel:

SEO trends in 2021 wordt beoordeeld met een 8.9 door 118 tevreden lezers!
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen

Dus, de vragen waar we in dit artikel antwoord op hebben gegeven. Test jezelf!

De SEO trends voor 2021 zijn:
1. Page experience.
2. Vitaliteit van je website
3. Verfijning van de intentie achter zoekopdrachten.
4. De rol van visuele content voor SEO.
5. De invloed van data op SEO.
Nieuwsgierig geworden? Lees snel meer in ons uitgebreide blog over de SEO trends.
Op deze pagina blikken we ook terug op alle trends en ontwikkelingen binnen SEO in 2020; wat is er allemaal gebeurt in dit bomvolle jaar?
De SEO trends in 2020 waren:
1. De uitrol van de BERT-update van Google, waarmee Google de gebruiksvriendelijkheid van haar zoekmachine vergroot.
2. Featured snippets worden vaker getoond in de zoekresultaten in Google.
3. Structured data toevoegen aan je content wordt nog belangrijker.
4. Toename zero-click searches, waarmee Google direct antwoord geeft op zoekopdrachten.
5. Accelerated Mobile Pages creëren, voor een mobielvriendelijke website.
6. Kwalitatieve backlinks worden belangrijker.
7. De autoriteit van auteurs van content wordt van groter belang.
Lees snel onze terugblik op SEO in 2020.
SEO is het optimaliseren van de niet-betaalde zoekresultaten in zoekmachines en betekent Search Engine Optimization. Met goede SEO positioneer je jouw website hoog in de organische zoekresultaten van de zoekmachines.