SEO trends in 2019; wat gaat impact hebben op onze zoekmachine optimalisatie?

Wist je dat Google jaarlijks zo’n 500 tot 600 keer haar Search algoritme aanpast? Kortom, 500 tot 600 keer per jaar kan dit effect hebben op de manier hoe jij jouw website optimaliseert! Daarnaast zijn er allerlei ontwikkelingen gaande in de manier hoe consumenten zoeken en hoe marketeers websites daarop inrichten en proberen te onderscheiden van de concurrentie. Om jou een kickstart voor het nieuwe jaar te geven, kijken we terug op de belangrijkste updates in 2018 en werpen we een blik op de toekomst. Want wat zijn de ontwikkelingen die we in de gaten moeten houden als we onze SEO ook in 2019 weer optimaal willen benutten?

Terugblik; wat heeft zoekmachine optimalisatie ons in 2018 gebracht?

Ieder jaar komt Google met ontzettend veel updates die invloed hebben op de organische rankings van je website. Daarom blik ik eerst even terug op de meest noemenswaardige Google-updates van 2018.

Mobile-first indexing

In maart kwam Google met de eerste grote en specifieke update, namelijk Mobile-first Indexing. Voorheen werd de desktopversie van een pagina op jouw website standaard door Google gebruikt ter indexatie, maar omdat steeds meer consumenten websites met hun telefoon bezoeken was dit niet meer zo relevant. In maart kwamen de websites die mobiel al geoptimaliseerd waren in aanmerking voor de mobile-first indexing. Google indexeert dan de mobiele (en geoptimaliseerde) versie van een bepaalde pagina op jouw website, om de mobiele internetsurfers een betere ervaring aan te bieden. Is jouw website dus mobiel geoptimaliseerd, dan is de kans groter dat jouw pagina bij mobiele zoekopdrachten beter scoort dan de concurrent die de mobiele zaakjes niet op orde heeft.

‘Since 2015, this measure can help mobile-friendly content perform better for those who are searching on mobile’ – Google

Van meer naar minder ruimte in de meta description

Eind 2017 werd ik erg enthousiast toen Google met een update kwam waarmee de lengte van de meta description verdubbeld werd naar maximaal 320 tekens. Immers, er kwam meer ruimte vrij om de belangrijkste boodschap te vermelden én om meer USP’s, inclusief opvallende vinkjes, te plaatsen. Het kwam dan ook als een donderslag bij heldere hemel dat Google slechts vijf maanden na de uitbreiding alweer meldde dat de lengte van de meta description weer werd (terug)ingekort naar gemiddeld 160 tekens op desktop-versies en zelfs 130 tekens op mobiele telefoons..

Volgens een woordvoerder van Google is er op dit moment geen vaste lengte die je kunt aanhouden voor je meta descriptions. Sterker nog, Google stelt dat je je niet hoeft bezig te houden met het aanpassen van je meta descriptions, omdat dit in de meeste gevallen automatisch wordt ingevuld op basis van wat er aan content op de bestemmingspagina staat. Mijn ervaringen zeggen dat dit niet het geval is, dat je beter handmatig je meta descriptions kunt invullen en dat 160 tekens vaak net te veel is.

Mobile Page Speed Update

De snelheid van websites was al lange tijd een ranking factor bij zoekopdrachten die werden uitgevoerd op desktop versies. Toch ziet Google als geen ander in dat juist deze desktop versie steeds minder van belang wordt. In Nederland bezit inmiddels 93% van alle Nederlanders een smartphone (bron: Deloitte) en uit onderzoek van Google blijkt dat de snelheid waarop mensen een antwoord krijgen als zeer belangrijk wordt beschouwd. Begin 2018 gaf Google al aan dat er in juli van dit jaar een update aan zat te komen met betrekking tot het beoordelen van de websitesnelheid op mobiele telefoons. De websites waarvan de mobiele snelheid in juli niet op orde was, hebben de negatieve effecten ervaren door o.a. een daling in de organische rankings.

Benieuwd naar de snelheid van jouw mobiele website? Check via: https://testmysite.withgoogle.com/intl/nl-nl

Andere noemenswaardige Google updates die in 2018 hebben plaatsgevonden:

  • Google beoordeelt een website als ‘Not Secure’ wanneer deze niet als HTTPS is versleuteld
  • Heb jij nog http:// en wil je graag een https website krijgen? Zorg voor een SSL certificaat en laat deze door je webbouwer op de website installeren
  • De manier hoe video’s worden getoond is aangepast. Alle video’s die worden geïndexeerd op een zoekterm kwamen per juni 2018 in een carrousel te staan
in videocarrousel in Google

Afbeelding 1: Voorbeeld van videocarrousel in Google

Dat was de terugblik op 2018. Het belangrijkste wat ik je mee wil geven uit 2018 is dat het (laten) optimaliseren van de mobiele versie van je website cruciaal is, wil je kunnen concurreren. Het aantal zoekopdrachten via een mobiele telefoon ligt in 2018 op ongeveer 50% en de verwachting is dat dit percentage de komende jaren nog wel verder stijgt.

SEO trends in 2019

Tijd om vooruit te kijken. Naast dat het aantal mobiele zoekopdrachten verder zal toenemen, zijn er tal van ontwikkelingen aan de gang waar we ook in 2019 mee aan de slag moeten. Althans, willen we het maximale uit ‘Search’ halen en dat willen we natuurlijk😉 Wat dacht je van de manier hoe consumenten zoeken (voice search, chatbot search en visual search) en alle gevolgen van dien? In het laatste deel van dit artikel blik ik vooruit op de belangrijkste ontwikkelingen die in 2019 al effect gaan hebben op je SEO.

Voice Search it is!

Het is een kwestie van tijd voor we met z’n allen communiceren met een robot. Waar veel mensen jaren geleden dachten dat dit alleen bij Wall-E mogelijk was, is het toch sneller dan verwacht de realiteit geworden. Google Home is onlangs in Nederland geïntroduceerd, fabrikanten zoals Philips en Nest zien de mogelijkheden van een Smart Home en zelfs stofzuigers zijn tegenwoordig op afstand aan te zetten. Door de toenemende mate van spraakgestuurde zoekopdrachten verandert de manier waarop wij als online marketeers van een zoekmachine optimalisatie bureau met SEO omgaan op twee manieren. In onderstaande afbeelding zie je precies op welke manieren content verandert wanneer je een gesproken zoekopdracht uitvoert:

zoekresultaten bij voice search

Afbeelding 2: Zoekresultaten van een gesproken zoekopdracht

1. Gebruikmaken van langere zoektermen en in vraagvorm

In plaats van dat er zoektermen worden gebruikt als ‘verschil SEO en SEA’, wordt er bij gebruik van voice search meer gebruik gemaakt van vragen als ‘Wat is remarketing?’. Vervolgens zal de Google Home, Amazon Echo of welke slimme assistent dan ook, met één antwoord komen. Tijd dus om in te zetten op het worden van een autoriteit op belangrijke voice search zoektermen. Dit kan onder andere door goede blogartikelen te schrijven of door een kennisbank te ontwikkelen waar je content kan behandelen die ‘spraak gestuurde opdrachten’ triggert, zoals de Online marketing kennisbank van 2Bfound bijvoorbeeld.

2. Alleen geschreven content is niet meer genoeg

Het tweede wat opvalt in afbeelding 2 is dat er niet alleen pagina’s tot de zoekresultaten behoren. Google hecht namelijk veel waarde aan dat hun gebruikers zo snel mogelijk een antwoord krijgen op hun vraag. Dit probeert de zoekmachine te bereiken door Search Engine Results Page (SERP) van zoekopdrachten zo uitgebreid mogelijk te maken. Tegenwoordig krijg je visuals te zien, krijg je direct een gesproken uitleg (bij spraakgestuurde zoekopdrachten), zijn de doodnormale organische zoekresultaten opgesomd en zie je een video carrousel waarin remarketing wordt uitgelegd.

Een belangrijke term hierin is de featured snippet. Omdat Google hun gebruikers zo optimaal mogelijk wilt bedienen, werken zij met featured snippets. Bij 2Bfound hebben we het bijvoorbeeld voor elkaar gekregen om in een featured snippet te komen op de zoekterm ‘Wat is remarketing?’. Nadeel hiervan is overigens wel dat de gebruikers van Google hun antwoord al in de SERP te zien krijgen en dat dit dus een nadelig effect heeft op de CTR naar jouw website. Toch is dit de toekomst van wat betreft de organische zoekresultaten pagina en dan kan je er maar beter goed op inspelen.

Wil jij in het nieuwe tijdperk dus zichtbaar worden in de zoekresultaten van Google, dan dien je ervoor te zorgen dat een complete pagina én alle content die hierbij komt kijken wordt geoptimaliseerd. Schrijf je bijvoorbeeld een artikel over ‘Wat is remarketing’, dan ga je aan de slag met geschreven content, maak je er een video van, laat je goede visuals maken en ga zo maar door.

Kortom, het worden van een autoriteit is erg belangrijk wil je een featured snippet worden op een voor jou belangrijke zoekterm. Wat hierbij erg belangrijk wordt, is dat je de structured data op je website goed hebt ingericht. Dan wil jij zeker wel weten wat structured data inhoudt?

Structured data

Omdat Google steeds vaker met featured snippets werkt, is structured data erg belangrijk. Techniek is immers één van de drie belangrijke pilaren binnen SEO en bij het optimaliseren van structured data hebben we het vooral over hoe we jouw zoekresultaat kunnen optimaliseren, wil je de CTR én de kans op het worden van een featured snippet verhogen. Sterker nog; er zijn steeds meer geluiden dat bedrijven die hun structured data niet op orde hebben niet in aanmerking komen als featured snippet.

Wat is structured data?

Structured data is een vrij technisch verhaal, maar heel simpel uitgelegd zorg je door structured data in te richten ervoor dat de content op een pagina begrijpelijk wordt voor zoekmachines. Door de belangrijke informatie goed in te richten stel je Google in staat om rich snippets bij jouw zoekresultaat te maken. Rich snippets zijn weer stukjes ‘extra’ informatie die worden uitgelicht. Door onderstaande voorbeeld wordt het vast duidelijker:

zoekresultaten bij 2Bfound online marketing bureau in Dordrecht

Afbeelding 3: SERP van 2Bfound

Aan het zoekresultaat van 2Bfound te zien, zijn er verschillende soorten rich snippets door Google toegevoegd, zoals breadcrumbs en recensies. Daarnaast zijn er nog vele andere snippets mogelijk, zoals sitelinks, producten, recepten, evenementen en lokale bedrijven.

Kortom, het hebben van structured data is geen ranking factor voor je organisch rankings, maar indirect heeft het hebben van gestructureerde data een positief effect op jouw vindbaarheid. Door de belangrijkste informatie op jouw pagina te markeren zorg je ervoor dat Google jouw pagina makkelijker indexeert en beter weet waar de content over gaat.

Tip: binnenkort leg ik in een handleiding precies uit hoe je zelf aspecten van een pagina markeert en er structured data van maakt!

Conclusie: waar gaat SEO heen in 2019?

Dit was deel 1 van een tweedelig artikel over de SEO trends en ontwikkelingen in 2019. Zoals je in dit artikel hebt kunnen lezen gaat Voice Search haar impact achterlaten op de manier hoe consumenten zoeken en hoe marketeers hier op in kunnen spelen. Er liggen namelijk genoeg uitdagingen voor ons, zoals het achterhalen hoe consumenten zoeken met een home assistent, hoe we onze pagina’s hierop in kunnen richten (welke content is geschikt) en hoe we nog steeds onze conversies halen, terwijl we ons tegelijkertijd als een autoriteit (en featured snippet) moeten positioneren. Het antwoord op de vraag van een consument wordt immers steeds vaker al op Google gevonden in plaats van op onze websites.

In deel 2 van dit artikel ga ik verder in op andere SEO ontwikkelingen in 2019. Zo ga ik het onder andere hebben over de rol van autoriteit, Artificial Intelligence, andere zoekvormen en de effecten op zoekmachine optimalisatie.

To be continued!

Wil je meer weten over SEO in 2019, of juist in het algemeen? Wij helpen je graag verder. Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!

Tim Leijs Online marketeer

Over de auteur: Tim Leijs

Beoordelingen artikel:

SEO trends in 2019 wordt beoordeeld met een 8.9 door 118 tevreden lezers!
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen