Een SEO strategie voor 2020; do’s en don’ts op een rij

Google ontwikkelt zich door en het is nu dan ook een goed moment om weer eens goed in jouw SEO strategie te duiken voor 2020. Is je huidige strategie nog in lijn met de recente ontwikkelingen van de zoekmachines? Of heb je eindelijk de tijd gevonden om jouw SEO strategie goed uit te gaan stippelen voor het komende jaar? Dan is dit artikel geschikt voor jou. Ik geef je belangrijke tips voor dit moment en vertel ook welke acties je absoluut niet moet ondernemen.

Welke punten moeten de kern vormen in je SEO strategie?

Om anno 2020 een succesvolle SEO strategie te kunnen voeren, moet je goed op de hoogte zijn van de huidige ontwikkelingen in Google. Zodra je vanuit de juiste invalshoek een strategie gaat opzetten, kom je bij het echte SEO vakspecialisme. Om je daarin mee te nemen, geef ik je tips voor de belangrijkste optimalisaties die de grootste impact met zich meebrengen!

Tip 1: Google wil een gebruiksvriendelijke website zien

Allereerst is het van groot belang om vanuit de doelgroep te denken. Je wil jouw producten immers laten zien aan jouw specifieke doelgroep. Daarvoor moet je de zoekintenties van jouw doelgroep goed in kaart brengen. Zorg ervoor dat je jouw ideale klant in beeld brengt en richt je website hier in zijn geheel op in. Zo moet je jouw bezoekers alle mogelijke informatie over een onderwerp bieden. Dat geldt voor zowel productpagina’s als voor blogs en artikelen. Alleen op die manier kun je binnen jouw website bepaalde pagina’s volledig laten matchen met een bepaald klantprofiel. Google wordt steeds slimmer en zal erkennen dat jouw website gebruiksvriendelijk is opgebouwd, want je focust je immers op de gebruikers intentie. Naast inhoudelijk vriendelijke webpagina’s is het ook van belang om een vriendelijk website design te creëren. Hiervoor kan je jouw geschetste ideale klantprofiel erbij pakken en je webdeveloper vragen om het design te laten matchen bij het zoekgedrag van de doelgroep.  Het zogeheten UX (user experience) design is dus ook een belangrijk onderdeel van je SEO strategie. Wil je hier eerst nog dieper op ingaan? Bekijk dan ons artikel over de relatie tussen UX design in SEO.

UX design in SEO

Tip 2: Zorg voor een websitestructuur met focus

Google ziet graag websites met een bepaalde focus en/of doel. Daarbij hoort logischerwijs dat je het makkelijk maakt om binnen jouw website te navigeren en dat bezoekers alle informatie over een specifiek onderwerp direct kunnen vinden. Zie jouw website als een mooie, overzichtelijke aftakking van verschillende deelonderwerpen die allemaal onder het hoofdonderwerp geschaald kunnen worden. Het is met name belangrijk dat zo’n structuur vanuit SEO perspectief één onderwerp per pagina kan bieden. Toon Google aan dat je hebt nagedacht over de invulling van je website en laat ze niet onnodig ronddwalen op je website! Wil je weten hoe je één pagina focust op een onderwerp en hoe je dit terug laat keren in de menustructuur? In het artikel ‘Wat is content marketing?’ gaan we hier dieper op in.

SEO en goede websitestructuur

Tip 3: Denk niet langer ‘desktop’

Het aantal mobiele website bezoekers neemt verder toe in verhouding tot het aantal desktop bezoekers. Met het oog op Google’s Mobile First Indexing, wat zich alsmaar door ontwikkelt, is het echt belangrijk om vanuit de mobiele versie van je website te denken. De mobiele weergave van jouw website wordt daardoor namelijk als eerste geïndexeerd door Google. Een goede desktop website betekent niet langer dat je goed vindbaar bent in de zoekmachines. Investeer in een mobile responsive web design, AMP (Accelerated Mobile Pages) en zorg dat je nog altijd relevante content biedt op mobiele apparaten. Dat laatste is niet zomaar een tip, want veel marketeers vergeten dat het inkorten van je content voor mobiele weergave ook negatieve gevolgen met zich mee kan brengen. Bij foute implementatie toon jij wellicht niet de meest waardevolle links, afbeeldingen of CTA’s op je mobiele website!

SEO strategie en Mobile First Indexing

Tip 4: Voeg relevante structured data

De SERP van Google raakt voller en voller. Daarmee bedoel ik niet dat Google het aantal resultaten uitbreidt, maar dat steeds meer websites hun SEO op poten aan het brengen zijn. In je strategie voor 2020 is het dan ook waardevol om naast je basis SEO verder te denken dan je concurrenten. Zo is het inmiddels erg relevant en geen nieuws meer dat structured data goed is voor de vindbaarheid van je website. Het heeft namelijk meerdere voordelen. Naast dat het je zoekresultaten visueel verrijkt, zorgt structured data ervoor dat Google makkelijker aanvullende gegevens uitleest. Met structured data geef je namelijk informatie in bepaalde formats die Google nu eenmaal fijn vindt. Structured data kan het instellen van de veelgestelde vragen over een bepaald onderwerp zijn, beoordelingen van jouw product of het recept voor een maaltijd op een foodblog. Wat is voor jou interessant? Google biedt in haar handleidingen voor structured data voldoende mogelijkheden.

SEO strategie en structured data

Tip 5: Technische optimalisatie

Technische SEO ervaren sommige marketeers wellicht als een struikelblok. Het kost immers veel tijd om optimalisaties door te voeren en de code van je website bevat nou eenmaal geen leuke afbeeldingen tussendoor die het beter te behappen maken. Daarom is het goed om van tevoren bepaalde hoofdlijnen uit te zetten, waardoor je tijdens je technische SEO checks sneller tot inzichten komt. Een hoop technische factoren hebben invloed op je SEO, maar houdt de volgende in ieder geval goed in de gaten:

  • Canonicals: Kijk in de code van de website en controleer of de canonical van de pagina naar zichzelf verwijst. In uitzonderlijke gevallen zou de canonical juist naar een andere pagina moet verwijzen, wanneer je bijvoorbeeld te maken hebt met meerdere productpagina’s.
  • txt: Plak robots.txt achter de URL van je home pagina en check of dat er niemand (in het geval dat er meerdere mensen aan de website hebben gewerkt) pagina’s per ongeluk heeft uitgesloten. Let hiervoor op de ‘disallow’ tekst. Wil je deze pagina laten indexeren in de SERP? Leer hier meer over het robots.txt bestand.
  • Meta tags: Dit is de belangrijkste technische check voor je website. De meta-titel en meta-beschrijving moeten goed zijn ingesteld, waarin je tevens je belangrijke focus zoekwoorden voor die pagina meeneemt. Wat voor informatie wilt en kan de bezoeker op deze pagina vinden?
  • Snelheid van je website: Google stelt steeds strengere eisen aan de laadtijd van jouw webpagina’s. Het heeft namelijk direct impact op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website en heeft daarom ook een grote invloed op SEO.
  • Beveiliging van de website: Beschikt jouw website over een SSL-certificaat? Een niet beveiligde website schrikt je bezoekers af. Daarbij toont Google dan een ‘niet beveiligd’ links in de URL balk.
  • Alt-beschrijvingen van je afbeeldingen: Google wil graag dat je haar zoekmachine helpt om jouw afbeeldingen te begrijpen. Dat doe je door de alt-attributen van je afbeeldingen relevante beschrijvingen mee te geven. Toon daarmee aan dat de afbeelding waarde toevoegt aan je pagina.

Tip 6: Autoriteit opbouwen voor gevorderden

Autoriteit is in SEO niet meer dan het opbouwen van een website die vertrouwd wordt door jouw websitebezoekers en Google. Die autoriteit kun je opbouwen door te werken aan je linkprofiel op drie niveaus: link-autoriteit, pagina-autoriteit en domein-autoriteit. Zorg ervoor dat je links verzamelt van platformen die relevant zijn en een mooie SEO waarde hebben opgebouwd. Linkwaarde wordt opgebouwd door onder meer de leeftijd van de website, de kwaliteit van inkomende links op verschillende pagina’s, de populariteit van de website en het aantal pagina’s op het domein. In je strategie neem je op hoe je jouw linkprofiel opbouwt. Zijn blogs voor jou relevant? Nieuwsartikelen? Ga je veel relevante video’s maken?

Tip 7: Meetbare website als vertrekpunt

Het meetbaar maken van je website is uitermate belangrijk in je SEO strategie. Zonder data weet je immers niet of jouw werkzaamheden je tot het gewenste resultaat hebben gebracht. Bedenk daarom goed welke acties van jouw doelgroep je wilt meten. Vervolgens is het aan jou om te bedenken hoe je dat meetbaar kunt maken. Voor product aankopen is het voor de hand liggendK je stelt een bedankt.html URL in. Hoe ver ga jij in het verrijken van je beschikbare data? Wat zijn jouw beste landingspagina’s? Welke gebeurtenissen vinden plaats op jouw landingspagina’s en welke delen van de pagina worden wel of niet bekeken en/of aangeklikt? Zodra je die zaken meetbaar kunt maken kan je pas echt optimalisaties doorvoeren binnen je website. Een cruciaal onderdeel binnen je strategie.

Wat zijn de SEO valkuilen voor 2020?

Zoals eerder benoemd oefenen ontzettend veel factoren invloed uit op je SEO en daarom is het ook erg waardevol om na te gaan welke acties juist niet goed zijn voor jouw online vindbaarheid. Ik heb ze voor je onder elkaar gezet, dus doe er vooral je voordeel mee!

Voorkom interne pagina concurrentie

Interne pagina concurrentie is een grote valkuil binnen SEO. Dit komen wij nog vaak tegen en onze klanten hebben hier zelf meestal geen weet van. Interne pagina concurrentie houdt in dat je binnen jouw website meerdere pagina’s focust op een zelfde onderwerp. Dit is ontzettend slecht voor je SEO. Waarom? Op deze manier geef je eigenlijk aan Google aan dat jij ook niet weet welke pagina voor dat onderwerp nou het meest waardevol is. Dat komt de gebruiksvriendelijkheid natuurlijk niet ten goede. Vervolgens zal Google rondom dat onderwerp steeds wisselen tussen jouw pagina’s in de SERP. Kijk dus goed binnen jouw website of dat meerdere pagina’s met elkaar concurreren en zorg dat je één onderwerp op één pagina richt.

Een goede SEO strategie kent geen verstopte landingspagina’s

Met het oog op SEO is het zeer relevant om mooie landingspagina’s te creëren waarin je alles vertelt over een bepaald onderwerp. Echter denken sommige marketeers dat ze slim gebruik kunnen maken van landingspagina’s, die ze vervolgens niet terug laten komen in de navigatie van de website. Dit betekent dat iemand binnen de website nooit bij die pagina kan komen door er naartoe te navigeren. Dit is slecht voor je SEO en geeft tevens ook aan dat het misschien helemaal geen relevante pagina is. Het is slechts een kwestie van tijd voordat Google’s algoritme dit soort trucs gaat afstraffen. Denk dus op voorhand goed na over jouw landingspagina, zoals wat voor waarde die pagina toevoegt en waar de pagina thuishoort binnen jouw website.

Externe blogs inkopen die niet van goede kwaliteit zijn

Het publiceren van artikelen op een extern platform is een goede manier om domein autoriteit op te bouwen. Zo verzamel je namelijk links die naar jouw website verwijzen, wat jouw pagina’s weer meer waarde geeft. Echter zien we dat veel websites artikelen plaatsen of inkopen op externe platformen die niet kwalitatief zijn. Dat wil zeggen dat de platformen geen autoriteit hebben opgebouwd of dat ze niet-relevante content bevatten. In dat geval is het niet waardevol om op die platformen te plaatsen. Zorg er dan ook voor dat je in jouw strategie een zorgvuldig plan voor link management uitwerkt.

Richt je op een onderwerp en breng focus aan

Het is goed om je website te richten op een algemeen hoofdonderwerp. Vervolgens breng je in de rest van je website een logische structuur aan en bied je daarmee alle belangrijke informatie rondom dit onderwerp. Toch zien we dat veel websites nog op te algemene termen richten en nergens de diepte ingaan. Zodra je dit doet, geef je Google eigenlijk aan dat je niet alles kunt bieden aan de bezoekers en concurreer je vaak alleen met de allergrootste bedrijven. Het is veel waardevoller om je te richten op termen die specifiek voor jouw business geschikt zijn. Zo onderscheid je je makkelijker van de concurrentie en trek je automatisch veel relevantere bezoekers naar je website.

Download onze infographic met 7 SEO tips

Om je een handje te helpen hebben we een handige infographic met 7 SEO tips voor 2020 gemaakt die je gratis kunt aanvragen. Download de infographic en stippel een SEO strategie uit die helemaal up tot date is!

infographic 7 SEO tips 2020

Heb je hulp nodig bij het wegzetten van je SEO strategie voor 2020?

2Bfound helpt je graag om jouw weg naar SEO succes uit te stippelen. Je weet nu immers dat veel factoren invloed hebben op het succes van je SEO strategie. Onze specialisten staan je altijd graag te woord en neem dan ook gerust contact met ons op.

Meer weten?

Wil je meer weten over SEO strategie of ben je benieuwd wat je nog meer kunnen vertellen? Neem eenvoudig contact met ons op of volg ons via LinkedIn, Twitter, Facebook of Instagram!

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp

Beoordelingen artikel:

SEO strategie 2020: do's en don'ts wordt beoordeeld met een 9.2 door 151 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen
94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen

Dus, de vragen die we in dit artikel voor je hebben beantwoord, test jezelf!

Structured data is het organiseren van bepaalde gegevens op je website, zodat de zoekmachine bots deze beter kunnen uitlezen. Dit heeft een positieve invloed op je online vindbaarheid, waarbij die informatie mogelijk ook nog eens zichtbaar wordt in de zoekmachine! Bekijk hier meer over zoekmachine optimalisatie.
Technische SEO bestaat uit ontzettend veel belangrijke onderwerpen. In dit artikel bespreken we de belangrijke aspecten:
- Canonical tags
- txt bestanden
- meta-tags
- snelheid van de website
- beveiliging van de website
- alt-beschrijvingen van afbeeldingen
Binnen SEO zien we de volgende valkuilen vaak terugkomen:
- Interne pagina concurrentie
- Verstopte landingspagina's
- Externe artikelen van slechte kwaliteit
- Geen focus op een onderwerp
Wil je meer weten over grote valkuilen binnen SEO? Neem eenvoudig contact met ons op.