SEO blog tips: in 4 stappen beter vindbaar

Zo’n 6 jaar geleden was SEO een stuk makkelijker dan nu. Toen werden er (onzichtbare) zoekwoorden verwerkt in je tekst. De relevantie van deze woorden deed er niet eens toe. Kwantiteit was het sleutelwoord. En succes? Dat had je bijna gegarandeerd. De afgelopen jaren heeft Google flink gesleuteld aan de algoritmes die bepalen welke site welke positie bemachtigt. De focus ligt hiermee op kwaliteit in plaats van kwantiteit. Het is beter om één goed artikel te schrijven dan drie matige. In dit artikel licht ik middels tips toe hoe zo’n ‘goed artikel’ eruit moet zien.

Kwaliteit boven kwantiteit

Laten we één ding voorop stellen: het doel van een blogartikel moet zijn om je lezer te informeren, niet het pleasen van Google. Schrijf dus eerst een goede tekst waar je lezers iets aan hebben, ga daarna aan de slag met de onderstaande SEO tips. Succes!

Tip 1: Verwerk juiste zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de woorden die men gebruikt voor een zoekopdracht in bijvoorbeeld Google. Om je artikel vindbaar te maken in de zoekresultaten, moet Google een match zien tussen de zoekopdracht en de inhoud van je tekst. Er moet dus kennis zijn van de woorden die je potentiële lezer gebruikt wanneer ze op zoek zijn naar jouw onderwerp. De Google Keywordplanner geeft inzicht in het gebruik van zoekwoorden in onder andere Nederland. Bij het invoeren van het zoekwoord in deze tool, wordt zichtbaar hoe vaak er maandelijks wordt gezocht naar dit woord. Dit noemen we zoekvolume. Het kan voorkomen dat jouw zoekwoord geen zoekvolume heeft. Probeer in dat geval variaties of synoniemen van je zoekwoord. Hierin maken we onderscheid tussen shorttail en longtail zoekwoorden.

Longtail zoekwoorden

Zoekwoorden met een hoog zoekvolume hebben over het algemeen veel concurrentie. Grote kans dat jouw artikel niet op de eerste – of zelfs eerste 10 pagina’s – van Google verschijnt. Een blogartikel richten op algemene zoektermen zoals ‘website’, maken je vindbaarheid haast onmogelijk. Daarom kun je beter longtail zoekwoorden gebruiken. Dit zijn specifieke zoekwoorden met minder zoekvolume. Deze zoekwoorden worden gebruikt door een specifieke groep tijdens het gericht zoeken. Een longtail zoekwoord/zoekopdracht bestaat uit 3 tot 6 woorden. Bijvoorbeeld: ‘conversie optimalisatie dordrecht’. Ga in de Keywordplanner op zoek naar longtail zoekwoorden, maak een lijstje en verwerk deze woorden in de tekst.

Ruim 70% procent van de Google zoekopdrachten is long tail en bestaat uit meer dan 3 woorden (bron: SEOmoz)

Keyword density

Het is niet de bedoeling dat je de tekst volpropt met zoekwoorden! Overmatig gebruik wordt ook wel ‘keyword stuffing’ genoemd – iets waar Google niet blij van wordt. De verhouding tussen reguliere tekst en zoekwoorden (keyword density) moet natuurlijk zijn. Deze dichtheid moet tussen de 2% en 4% zitten. Onder de 2% kan de zoekmachine niet detecteren waar de pagina precies over gaat. Een density hoger dan 4% wordt afgestraft door zoekmachines. Bovendien is het veelvoudig gebruik van een zoekwoord erg storend voor je lezers. Gebruik de keyword density tool om te controleren of jouw blogtekst geen overkill heeft aan zoekwoorden.

 

Keyword density checker - 2bfound

Tip 2: Juiste opmaak van de tekst

Als je de tekst hebt geschreven en de juiste zoekwoorden zijn verwerkt, ga je aan de slag met de opmaak. De opmaak bepaalt hoe de tekst er uit komt te zien. Een goede opmaak zorgt voor een prettige leeservaring – niet alleen fijn voor je lezer, maar ook voor Google die hieraan veel waarde toekent.

Hieraan herkent Google een goede opmaak:

  • Gebruik alinea’s
  • Tussenkopjes boven elke alinea (kopteksten: H1, H2 en H3)
  • Opsommingen in de tekst
  • Een aantal interne links die verwijzen naar andere pagina’s van je website
  • Een aantal dikgedrukte zoekwoorden

De lengte van de tekst is ook van belang! Gebruikt bij zowel blogartikelen als webteksten minimaal 400 woorden per pagina/artikel. Zo kan het zoekwoord beter worden verwerkt zonder dat je de keyword density overschrijdt.

Tip: Op zoek naar antwoord op de vraag; Wat is content marketing? Bekijk dan onze kennisbank!

Tip 3: Afbeeldingen toevoegen

Google is gek op verschillende soorten content, zoals afbeeldingen en video’s. Alleen tekst is natuurlijk ook erg saai. Mijn advies is om per blogartikel minimaal één relevante afbeelding of video te plaatsen. En aangezien een afbeelding niet uit zoekwoorden bestaat, is het slim om Google te laten weten waar deze over gaat. Dit zodat het de match kan maken waar we het eerder over hadden.

De data die Google leest vanuit een afbeelding:

  • Bestandsnaam
    Geef een naam aan de afbeelding waar een zoekwoord in verwerkt is (let op: elke bestandsnaam moet uniek zijn)
  • Titel
    Beknopte omschrijving van de afbeelding
  • Alt-tekst
    Geef bij de alt-tekst van de afbeelding een omschrijving van de foto en verwerk daarin een zoekwoord (let op: elke alt-tekst moet uniek zijn en ook verschillen van de bestandsnaam en titel)

In WordPress kun je eenvoudig deze data toevoegen aan een afbeelding. Hieronder zie je waar je dit invult.

uploaden van afbeelding in WordPress

Tip 4: SEO titel en meta invullen

Google probeert onder andere via zoekwoorden, HTML en afbeeldingdata te begrijpen waar je pagina over gaat. Als iemand een zoekopdracht uitvoert, en Google denkt dat jij de geschikte match bent, word je in de zoekresultaten vertoond. Er is nog een klein handigheidje waarmee je Google helpt om je artikel beter te begrijpen; de SEO titel. Een alles omvattende titel die één van de belangrijkste factoren van het algoritme is. Als je gebruik maakt van een CMS zoals als WordPress of Joomla, kan je per pagina/artikel de SEO titel aanpassen. Deze titel wordt automatisch gegenereerd op basis van de titel van de pagina in het CMS. In veel gevallen is het interessant om hier wat extra zoekwoorden aan toe te voegen. De SEO titel is ook de titel die in de zoekresultaten verschijnt. Zorg dat het voor de lezer wel duidelijk blijft waar het artikel over gaat.

Naast de SEO titel hebben we ook nog de meta discription. Deze omschrijving verschijnt onder de SEO titel in de zoekresultaten. Ook dit wordt vaak automatisch gegenereerd op basis van de eerste content van je pagina. In veel gevallen adviseren we om dit aan te passen naar een tekst die de lezer uitnodigt om door te klikken. Wat je in de meta-omschrijving plaatst heeft geen invloed op de SEO resultaten. Het is alleen bedoeld om lezers te overtuigen op jouw link te klikken. Toch is het handig om hier wat zoekwoorden in te verwerken.

2bfound meta description resultaat

SEO blog tips checklist

Kortom: je schrijf een blog voor je doelgroep en niet voor de zoekmachine! Begin altijd met het schrijven van de tekst zoals je het wilt overbrengen aan de lezer. Daarna kun je aan de slag met de onderstaande checklist:

  • Stel een lijstje op met longtail zoekwoorden waar het artikel op gevonden moet worden
  • Zijn deze zoekwoorden verwerkt in de tekst?
  • Is de keyword density tussen de 2% –  4% per zoekwoord?
  • Bevat de tekst ongeveer 400 woorden?
  • Is de tekst opgedeeld in verschillende alinea’s?
  • Zijn er zoekwoorden verwerkt in de kopteksten? (H1, H2 etc.)
  • Zijn er interne links verwerkt in de tekst?
  • Hebben alle afbeeldingen een unieke bestandsnaam waarin zoekwoorden zijn verwerkt?
  • Hebben alle afbeeldingen een unieke titel waarin zoekwoorden zijn verwerkt?
  • Hebben alle afbeeldingen een unieke alt-tekst waarin zoekwoorden zijn verwerkt?
  • Zijn er zoekwoorden in de SEO titel verwerkt?
  • Zijn er zoekwoorden in de meta-omschrijving verwerkt?

 

Checklist volledig afgevinkt? Kom dan maar op met die hoogscorende blog!

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden en beheren van SEO? We helpen je graag! Neem contact met ons op! Ook vind je ons op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+.

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon