4 belangrijke Search Engine Advertising (SEA) trends voor 2019

Hier op kantoor heb ik mijn collega’s tijdens een kennissessie al volledig op de hoogte gesteld van de SEA-trends voor 2019. Uiteraard kan ik je die niet laten ontgaan! Voordat ik losbrand heb ik eerst nog een korte samenvatting van de belangrijkste SEA-ontwikkelingen voor je op een rijtje gezet. 2018 was namelijk weer een belangrijk jaar voor search engine advertising.

Search Engine Advertising 2018 in vogelvlucht

Het meest memorabele blijft natuurlijk de volledige rebranding van Google AdWords naar het huidige Google Ads. Zo heeft de Google Ads interface een compleet nieuwe make-over gekregen. Verder heeft Google veel nieuwe mogelijkheden toegevoegd zoals Smart shopping campagnes en Responsive Search Ads waarover ik eerder een artikel schreef op Frankwatching.com. Ook enthousiast waren we over het toevoegen van een derde kop en tweede beschrijving voor de Uitgebreide Tekstadvertenties. Hiermee nemen je advertenties meer ruimte in op de SERP (Search Enige Results Page); collega Joost schreef hierover in zijn artikel over de ontwikkeling van uitgebreide tekstadvertenties.

Search Engine Advertising in 2019

Heeft Google nog iets voor ons overgelaten in 2019? Wij denken van wel! Daarom hebben we hieronder de belangrijkste trends opgeschreven waarvan wij denken dat ze in 2019 een grote rol gaan spelen.

1. Zoekwoorden & Doelgroepen

Er zijn search engine advertising specialisten die er het volste vertrouwen in hebben dat 2019 het jaar wordt dat het gebruik van zoekwoorden zal uitsterven. Dit omdat de focus zal verschuiven van zoektypes en termen naar context en mensen.

Het overgrote deel van de SEA-specialisten kunnen zich hier niet bij aansluiten. Wel zijn ze het eens dat het gebruik van doelgroepen in 2019 even belangrijk zijn, als het sturen op zoekwoorden om goede resultaten te behalen. De echte slimmeriken kunnen zich hierin onderscheiden door het segmenteren van de verkregen data en die op te nemen in een doelgroep targeting strategie. Waarmee je bijvoorbeeld door een positief of negatief bod aanpassingen in je strategie kan vormgeven. Hoe meer je focust op de segmentatie, des te persoonlijker de boodschap die je kan meegeven in je advertenties. Hiermee kan je je in 2019 echt gaan onderscheiden ten opzichte van concurrenten.

SEA: In-Market doelgroepen

Afbeelding 1. In-Market doelgroepen gebruiken

Het gebruik van doelgroepen heeft zich in 2018 al als effectief bewezen en één ding is in ieder geval duidelijk; wie nu nog niet aan de slag is gegaan met het gebruiken van doelgroepen in campagnes, doet iets verkeerds met search engine advertising. Een cruciaal moment om hier dus direct wat mee te doen!

2. De boodschap van je advertenties

Ook in 2019 blijft de boodschap van je advertenties cruciaal. Zeker nu we allerlei nieuwe varianten hebben waardoor we meer opties hebben om deze boodschap in het zoeknetwerk te verspreiden. Met de komst van Responsive Search Ads hebben we de mogelijkheid gekregen om advertenties te tonen van drie koppen en twee beschrijvingen die worden samengesteld uit maximaal 15 koppen en 4 beschrijvingen. En dit allemaal op basis van het algoritme van Google en de zoekopdracht. Hierdoor is het dus belangrijker dan ooit om kritisch naar je boodschap te kijken. Het kan namelijk zomaar zijn dat Google Kop 1, Kop 9 en Kop 14 toont in een advertentie. Aan de SEA-specialist de schone taak om te zorgen dat koppen in elke willekeurige volgorde een logische samenhang vormen. Daarnaast moeten de koppen ook nog eens aansluiten bij de verschillende beschrijvingen van de advertenties. Snap jij het nog? Goed opletten dus!

Het inzetten van Responsive Search Ads in Google Ads

Afbeelding 2. Inzet Responsive Search Ads

3. Branding

Lange tijd lag de focus van search engine advertising op ROI, waardoor SEA-specialisten het belang van het creëren van vraag naar een product beetje bij beetje uit het oog zijn verloren. Of het nu gaat om Display marketing, YouTube adverteren of het laten doorlopen van bepaalde generieke zoekwoorden; 2019 is hét jaar dat we niet langer moeten proberen om iedere klik winstgevend te maken maar dat we strategieën segmenteren op doelen. We willen immers ook nieuwe mensen blijven aanspreken en klantloyaliteit stimuleren.

4. De rol van de Search Engine Advertising specialist

Dankzij automatisering blijft search engine advertising ontwikkelen maar dit betekent niet dat je als SEA-specialist straks zonder werk zit. Met de steeds grotere adoptie van automatische biedstrategieën, heb je de mogelijkheid om dieper in de data te duiken om zo je accounts efficiënter op te zetten. Hierdoor heb je meer mogelijkheden op het gebied van analyseren, rapporteren en het adviseren over conversie optimalisatie. Maar ook bij prognoses en bijeenkomsten zal je als SEA-specialist meer betrokken worden.

De gratis Google Ads scan!

2019 zal zelf uiteraard nog vol verrassingen zitten. Zo verwachten we ook in 2019 weer nieuwe advertentie extensies, campagnetypes, tools en nog meer mogelijkheden met doelgroepen. Wil je weten of jouw Google Ads account al klaar is voor 2019? Doe dan de gratis Google Ads scan en ontdek vliegensvlug op welke onderdelen jij je account kan verbeteren!

Meer weten?

Wil je graag meer weten over Google Ads of wil je graag een Google Ads training volgen? Wij helpen je graag verder! Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon

98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
93 / 100
62 beoordelingen
91 / 100
67 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

4 belangrijke Search Engine Advertising (SEA) trends voor 2019 wordt beoordeeld met een 9.1 door 88 tevreden lezers!