Pinterest tips voor bedrijven

Restaurants, kledingwinkels, reisbureaus en interieur webshops… allemaal bedrijven voor wie Pinterest interessante mogelijkheden biedt. Maar om van je zakelijke Pinterest-avontuur een succes te maken, moet je op een aantal dingen letten. In dit artikel breng ik kort de Pinterest basics in kaart en geef ik je de belangrijkste zakelijke Pinterest tips!

De Pinterest basics

Pinterest is een online prikbord voor al je favoriete afbeeldingen en video’s van het web. Het plaatsen van afbeeldingen en video’s op je prikbord noem je pinnen. Pinterest-gebruikers kunnen op elkaars borden kijken, materiaal liken, delen en elkaar volgen.

Om eenvoudig materiaal te kunnen pinnen van het web naar je Pinterest-bord(en), installeer je de Pin It-knop. Zit je bijvoorbeeld op Vtwonen.nl en zie je een afbeelding die je wilt hebben? Klik dan op de Pin It-button en voilà, de afbeelding is op je Pinterest prikbord opgeslagen!

pinterest op je telefoon

8 Pinterest tips voor beginners

Voor alle beginnende Pinterest-gebruikers zijn de onderstaande tips handig. Heb je Pinterest al enigszins onder de knie en ben je meer geïnteresseerd in de zakelijke mogelijkheden die het kanaal biedt? Scroll dan direct door naar de Pinterest tips voor de zakelijke gebruiker.

  1. Gebruik zoekwoorden in je omschrijvingen – Hoe zorgvuldiger jij je zoekwoorden uitkiest, hoe makkelijker men jouw pins via de zoekfunctie in Pinterest kunnen vinden. Bijvoorbeeld: een schattige foto van een kitten met de omschrijving ‘ Lief! ‘ wordt niet gevonden door mensen die zoeken op het woord ‘ Kitten ‘. Wil je beter gevonden worden? Schrijf dan ‘ Wat een lieve kitten! ‘.
  2. Schrijf je eigen teksten – Als je een afbeelding of video van een ander deelt, neemt Pinterest deze omschrijving automatisch over. Echter kun je ervoor kiezen om deze omschrijving aan te passen. Mijn advies is om dit zeker te doen. Dit komt namelijk minder ‘gekopieerd’ over en zorgt voor een eigen, originele afbeeldingstekst!
  3. Pin vanaf detailpagina’s en niet vanaf de homepagina – Pinterest verwijst altijd door naar de originele bron. Vind jij een leuke afbeelding of filmpje? Klik dan eerst door naar de detailpagina en pin dan pas de foto. Wil iemand op Pinterest namelijk doorklikken naar de bron, dan is het professioneel dat diegene ook daadwerkelijk daarop terecht komt en niet op de homepagina van Pinterest.
  4. Doseer het aantal pins – Vervelend, mensen die in één keer 100 afbeeldingen pinnen. Want dan ontvang je een stortvloed aan plaatjes van die gebruiker – niet iets waarop je zit te wachten… Zorg er daarom voor dat jij aangenaam blijft om te volgen en doseer je pins!
  5. Organiseer je borden – Probeer enigszins logica aan te brengen in je borden. Dit betekent niet alleen bij elkaar passende afbeeldingen en video’s, maar ook een bijpassende titel voor je bord. Dit zal leiden tot een groei in het aantal volgers van je pagina.
  6. Controleer of je (re)pins geen doodlopende pins zijn – Het is een kleine moeite, maar controleer altijd alvorens het (re)pinnen of de afbeelding/video ook daadwerkelijk naar een pagina leidt. Zo weet je zeker of de doorlink werkt en dat scheelt negatieve associaties bij je volgers!
  7. Zoek op verschillende manieren – Pinterest biedt veel mogelijkheden om materiaal te zoeken. Zo kun je zoeken op keywords maar ook op gebruiker, categorie en zelfs op locatie. Door af en toe een andere zoekmethode te gebruiken, stuit je vaak op hele toffe afbeeldingen en video’s.
  8. Repin niet alleen – Het wordt gewaardeerd onder Pinterest-gebruikers als je ook zelf nieuw materiaal plaatst. Het alleen maar herhalen van datgene wat iemand anders heeft gepind, doet je imago geen goed. Ga dus zelf online op zoek naar leuke foto’s en filmpjes en/of plaats eigen materiaal!

Interface Pinterest

 

8 Pinterest tips voor de zakelijke gebruiker

  1. Pin je eigen materiaal, maar pin ook van anderen! – De verhouding is idealiter 80 procent van anderen – 20 procent van jezelf.
  2. Pint iemand jouw materiaal zonder naar je website te verwijzen? – Neem dan contact op met de gebruiker en vraag hem/haar vriendelijk de pin te wijzigen en een link toe te voegen.
  3. Maak een bord met je eigen producten – Heb je leuk fotomateriaal van eigen producten? Dan kan het interessant zijn om een bord te maken met de titel ‘Mijn werk’. Zo geef je duidelijk aan dat dit spullen zijn die jij maakt! Maak tevens andere borden met bijvoorbeeld afbeeldingen die jou inspireren.
  4. Verwijs op andere plekken naar je Pinterest-pagina – Laat men zien dat je actief bent op Pinterest! Plaats een link naar je Pinterest-pagina op je website en vermeldt je Pinterest-profiel op je visitekaartje.
  5. Kijk wat anderen van jou pinnen – Het is op Pinterest erg makkelijk om te zien wat anderen van jouw website hebben gepind. Ga naar www.pinterest.com/source/jouwwebsite.nl en vervang ‘ jouwwebsite.nl ‘ met de naam van jouw website.
  6. Verwerk je domeinnaam in je profiel – Geïnteresseerde bezoekers kunnen zo eenvoudig ‘doorsurfen’ naar jouw website.
  7. Denk aan de keywords – Op welke woorden wil je online gevonden worden? Verwerk die woorden in de omschrijvingen van je pins, bordtitels en bordomschrijvingen. Alleen op die manier kunnen andere Pinterest-gebruikers je via de zoektool makkelijk vinden!
  8. Houd rekening met seizoenen – Voor veel bedrijven is het interessant om te pinnen in het teken van een seizoen. Heb je een webshop met kleding? Pin in de zomer dan over zomermode en in de winter over wintermode. Zo kan een klusbedrijf in het voorjaar pinnen over ‘ Doe-het-zelf mogelijkheden buiten ‘ en in het najaar juist over ‘ Klusjes binnenshuis ‘.

Is Pinterest interessant voor jouw business?

In de inleiding benoemde ik al een aantal uiteenlopende bedrijven waarvoor Pinterest interessant kan zijn. Of het nu gaat over mode, webdesign, voeding, wonen, doe-het-zelf (DIY) of reizen – voor bijna elke business biedt Pinterest perspectief. Bekijk wel in hoeverre jouw doelgroep overeenkomst met de Pinterest-gebruikers. Zie hieronder een aantal feitjes over de gebruikers:

  • 80% van de Pinterest-gebruikers is vrouw
  • Ruim een kwart is tussen de 25 en 34 jaar
  • 50% van de gebruikers heeft kinderen

Vormen als deze punten geen probleem en lijkt het je wat om met Pinterest aan de slag te gaan? Gebruik dan deze tips en neem de Pinterest for Business guide op je gemak door. Zo ga je gegarandeerd goed van start!

Zo… de basics voor Pinterest heb je nu binnen, succes met pinnen!

 

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van Pinterest voor jouw bedrijf? We helpen je graag! Neem contact met ons op! Verder vind je ons ook op LinkedIn, FacebookTwitter en Google+.

Astrid de Hoon Content manager

Over de auteur: Astrid de Hoon

Beoordelingen artikel:

Pinterest tips voor bedrijven wordt beoordeeld met een 8.4 door 122 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen