Een online marketing strategie opstellen in 7 stappen

Wil je online marketing toepassen voor je eigen bedrijf of project, maar weet je niet waar je moet beginnen? Veel ondernemers hebben bijvoorbeeld wel een website, waar ze vervolgens weinig tot niets mee doen. Als een statisch visitekaartje staat hun website online, waarbij het enkel van pas komt als ze er zelf naar verwijzen. Hartstikke zonde! Met de juiste online marketingstrategie kan je website het werk voor jou doen in plaats van andersom. In dit artikel leggen we stap voor stap uit hoe je zelf een online marketingstrategie bepaalt en wat je ermee kunt bereiken.

Wat is een online marketing strategie?

Een online marketingstrategie is eigenlijk niets anders dan een reguliere bedrijfsstrategie, met het verschil dat je toespitst op je online activiteiten en de online kanalen die je tot je beschikking hebt. Met een online marketingstrategie bepaal je dus de algemene lange termijn online marketing doelstellingen van een onderneming, de koers van je handelswijze op internet en de toewijzing van de online middelen die nodig zijn om deze doelen te bereiken.

online marketing strategie inzetten voor je bedrijf

Waarom een online marketing strategie opstellen?

Wanneer je aan de slag gaat met online marketing, sta je voor ontzettend veel keuzes. Hoe richt je je website in? Wat voor content moet erop staan? Hoe ziet de lay-out eruit? Naast keuzes voor de website zelf, kan je ook nog kiezen uit talloze (social)mediakanalen. Ga je Facebook inzetten? Of volstaat een online nieuwsbrief? Zonder online marketingstrategie is het lastig om keuzes te maken uit de ontelbaar vele mogelijkheden. Het opstellen van een online marketingstrategie zorgt ervoor dat je duidelijk voor ogen hebt wat je wilt bereiken en hoe je dat gaat doen. Een online marketingstrategie helpt je met het maken van lastige beslissingen omtrent je online aanwezigheid.

Waar kan online marketing bij helpen? 5 voordelen

Online marketing is een bijzonder vakgebied doordat het zich constant doorontwikkelt én talrijke mogelijkheden biedt. We zetten een paar van de legio aan voordelen op een rij (er zijn er nog veel meer!):

1. Groot bereik

Nagenoeg iedereen is online te vinden, wat het dus mogelijk maakt om in één keer een groot aantal mensen bereiken. Door meerdere online kanalen in te zetten op het juiste moment (het zogeheten multichannel of omnichannel marketingstrategie), kan je de gehele customer journey in kaart brengen en hier slim op inspelen. Het internet is grenzeloos, dus met een passende online marketingstrategie kan je de hele wereld veroveren!

groot bereik dankzij online marketing strategie

2. Gerichte doelgroepen

Behalve dat je iedereen op de hele wereld kan bereiken, maakt online marketing het ook mogelijk om juist heel specifieke doelgroepen te bereiken. Van alle 2,7 miljoen Instagram gebruikers in Nederland tot de meest fanatieke Chinese postzegelverzamelaars: het internet maakt het mogelijk om jouw gewenste doelgroep te vinden en te benaderen.

3. Meetbare gegevens

Eén van de fijne voordelen van online marketing is dat bijna alles meetbaar is. De techniek maakt het mogelijk om in real time gegevens bij te houden doordat alles zich in de online omgeving bevindt. Deze gegevens bieden waardevolle inzichten over je doelgroepen en je bereik. Doe daar je voordeel mee.

4. Relatief voordelig

In vergelijking met veel traditionele media zijn online kanalen en advertentiemogelijkheden een stuk voordeliger. Uiteraard groeien de kosten naarmate je online marketingcampagnes groter worden, maar om te beginnen kan je al veel uit online marketing halen met een klein budget.

5. Direct contact

Een bijzondere eigenschap van online marketing is dat online kanalen de mogelijkheid bieden om direct persoonlijk contact te maken met gebruikers. Dit kan unieke resultaten opleveren die niet mogelijk zijn met traditionele offline marketing.

Hoe stel je een online marketing strategie op?

Misschien ben je nu heel enthousiast om online marketing in te zetten na het lezen van de voordelen. Natuurlijk kan je in het wilde weg zomaar aan online marketing beginnen, alleen is de kans groot dat je de plank misslaat of essentiële online mogelijkheden niet benut. Dat is jammer! Met de juiste online marketingstrategie maak je makkelijker en betere keuzes die je helpen jouw doelen te behalen. Maar hoe stel je een online marketingstrategie nu eigenlijk op? Ons zevendelig stappenplan voor een online marketingstrategie helpt je daarbij.

Stappenplan online marketing strategie opstellen

Bij het opstellen van een online marketingstrategie is het belangrijk om goed na te denken over waar jij of jouw organisatie voor staat. Belangrijk hierbij is om de juiste vragen te stellen en achter de kern van je identiteit te komen. Voor de meesten is dit een pittige klus! Geen nood, want aan de hand van ons stappenplan is het mogelijk om zelf een sterke online marketingstrategie op te stellen in zeven stappen.

Stap 1: Evalueer jezelf – Wie ben je en wat wil je uitdragen aan de wereld?

Allereerst is het belangrijk om bij jezelf na te gaan waar jij of je onderneming voor staat en wat voor indruk je (online) wilt wekken. Heeft je onderneming bijvoorbeeld een bedrijfsmissie of visie, dan kan jij je afvragen hoe online marketing in het plaatje past. Als je nog geen missie hebt, is het handig om daarover over na te denken. Waarom wil je online marketing inzetten en wat wil je ermee bereiken?

Stap 2: Stel duidelijk doelen – Wat wil je online precies bereiken?

Na een grondige evaluatie van wie je bent en waar je voor staat, is het zaak om doelstellingen glashelder te maken en op papier te zetten. Wat wil je online bereiken? Dit is een heel brede vraag die je op meerdere manieren kunt beantwoorden. Probeer je doelstelling zo concreet mogelijk te maken en echt tot de kern te komen van wat je bereiken wilt. Denk ook na over waarom je specifiek online marketing wilt inzetten en niet andere offline middelen.

Tip 1 om doelstellingen te maken: Werk SMART

Zonder handvaten kan het formuleren van een doelstelling abstract en vaag lijken. Handig is om doelstellingen te maken vanuit het SMART-principe. SMART staat voor:

  • Specifiek – Richt je op een specifiek punt ter verbetering.
  • Meetbaar – Maak je doelstelling meetbaar door bijvoorbeeld een tijdslimiet op te nemen of het aantal bezoekers.
  • Acceptabel – Zijn deze doelen acceptabel voor de doelgroep en/of het management? Stel vast wie wat gaat uitvoeren.
  • Realistisch – Is het doel haalbaar? Houd rekening met de middelen die je tot je beschikking hebt.
  • Tijdgebonden – Binnen welke tijd moet het doel bereikt zijn?

Tip 2 om doelstellingen te maken: Werk met Key Performance Indicators (KPI’s)

Om je doelstellingen nog concreter te maken, is het raadzaam om te werken met KPI’s. KPI’s zijn operationele variabelen die het succes van een organisatie, bepaalde actie of campagne meten. Misschien dat de term variabelen wat abstract klinkt, maar eigenlijk moet je denken aan juist heel concrete cijfers die iets aanduiden over het succes van je online marketingstrategie. Voorbeelden van goede KPI’s voor bijvoorbeeld een webshop zijn: het aantal gebruikers, orders, winstmarge, ROAS (= Return On Ad Spend) of het aantal conversies. Het opstellen van goede KPI’s voor andere soorten organisaties dan een webshop kan een grotere uitdaging vormen, maar toch is het belangrijk om daar de tijd voor te nemen. Met behulp van KPI’s kan je namelijk een algemene strategie omzetten in specifieke en heldere doelstellingen en meten of deze doelen behaald worden of niet.

Missie en visie ontwikkelen met een strategie

Het ontwikkelen van de missie, visie en strategie

Stap 3: Bepaal je doelgroep – Wie wil je bereiken?

Nu je een duidelijke doelstelling hebt, is het tijd om je gewenste doelgroep verder uit te werken. Bij het maken van je doelstelling heb je al nagedacht over wie je wilt bereiken, maar wie is je doelgroep nu exact? Bij deze stap denk je dieper na over wie je doelgroep nu precies is, wat ze doen en waar ze zich online bevinden. Verzamel informatie over je doelgroep. Wat doen ze en waar bevinden ze zich? Ga in gesprek met de gebruikers die je wilt bereiken door middel van interviews of enquêtes, bijvoorbeeld. Maak gebruik van verschillende websites en tools, zoals Google Analytics, om meer inzicht te krijgen over het gedrag van je ideale doelgroep. Hoe specifieker je doelgroep is afgebakend, hoe beter je kan inspelen op hun wensen.

Een handig hulpmiddel voor het specifiëren van je doelgroep is het bedenken van persona´s. Hieronder leg ik uit wat persona´s inhouden, hoe persona´s helpen met het uitwerken van je doelgroep en geef ik een voorbeeld van een persona.

Tip om je doelgroep uit te werken: Schets persona’s

Het afbakenen van je doelgroep is lastig, maar wel heel belangrijk. Wat jou kan helpen bij deze stap is het schetsen van persona’s. Persona’s zijn denkbeeldige personages die je op basis van je onderzoek aanmaakt om de verschillende gebruikerstypes die je service, product, site of merk kunnen gebruiken weer te geven. Het zijn niet zomaar fictieve personen, maar profielschetsen van geïdealiseerde mensen die je doelgroep weerspiegelen op basis van grondig onderzoek. De personage geef je een naam, uiterlijke kenmerk, enkele persoonlijke voorkeuren, gedragspatronen, visies en taken. Het draait er vooral om dat je onderzoek verricht naar wie je gebruiker is en je een beter beeld van je doelgroep krijgt.

Persona eigenschappen

Je kunt je persona zo uitgebreid maken als je wilt en ook meerdere persona’s maken met ieder hun eigen karaktereigenschappen en identiteit. Hieronder volgt een lijst met eigenschappen die je in kunt vullen voor je persona:

  • Naam
  • Leeftijd
  • Woonplaats
  • Inkomensniveau
  • Opleidingsniveau
  • Beroep
  • Gezinssituatie
  • Woonsituatie
  • Sociaal gedrag
  • Online gedrag
  • Interesse
  • Hobby’s
  • Favoriete (online) tijdsbesteding
  • Voorkeuren
  • Aversies
  • Verenigingen/clubs

Je kunt de lijst verder uitbreiden of aanpassen naargelang je doelgroep en vakgebied. Wanneer je bovenstaande eigenschappen hebt geschetst, heb je als het goed is een levendiger beeld van wie je nu precies probeert te bereiken.

Voorbeeld van een persona

Na het uitvoeren van een grondig doelgroeponderzoek stel je aan de hand daarvan je persona of persona’s op. Hier volgt een voorbeeld van een persona voor een webshop dat computeronderdelen verkoopt:

Noah de Bruijn is programmeur, hoogopgeleid en een echte gadget fan. Hij is 34 jaar oud en komt oorspronkelijk uit het dorp Roelofarendsveen. Als sinds zijn 18de woont Noah in Utrecht toen hij uit huis ging om te studeren. Middels Twitter, Reddit en zijn favoriete tech blogs volgt hij het laatste tech nieuws op de voet. Noah is vrijgezel en in zijn vrije tijd speelt hij graag games op zijn PC en sleutelt hij graag aan oude laptops en computers.

Persona’s in de praktijk

Het is mogelijk om een online marketingstrategie op stellen zonder het gebruik van persona’s, maar wanneer je die wel uitwerkt heb je een veel minder abstract beeld bij je doelgroep. Dat helpt! Stel dat het webshopteam wilt investeren in advertenties op online kanalen, kan het team aan de persona denken voor het maken van de juiste keuzes. Zou Noah een adblock programma gebruiken? Is Noah actief op Twitter? Welke blogs leest hij graag? Hoewel de persona fictief is, kan het juist helpen om je doelgroep juist echter te laten voelen.

Stap 4: Evalueer je concurrenten – Wat onderscheidt jou van de rest?

Zoals eerder benoemd is bijna iedereen wel online te vinden – zo ook je concurrenten. Binnen de online marketingwereld heb je te maken met buitengewoon veel concurrentie. Om op te vallen onder je doelgroep, is het noodzakelijk om je ook online te onderscheiden van je concurrenten. Hoe zetten je concurrenten online marketing in? Wat voor tone of voice gebruiken ze? Welke online kanalen schakelen ze in? Doe inspiratie op bij je concurrenten en doe het net even anders.

Stap 5: Identificeer de juiste online kanalen – Hoe bereik je je doelgroep?

Online marketing omvat veel verschillende kanalen met ieder zo zijn eigen voordelen en nadelen. Voorbeelden van verschillende manieren en kanalen om gebruikers te benaderen zijn:

Blogs

Social media

Online advertising

SEO

E-mail marketing

Lees je in over deze verschillende kanalen en methodes om doelgroepen te bereiken en kies uit wat het beste bij je doelgroep en doelstelling past. Naar aanleiding van de persona’s die je bedacht hebt in stap 3 heb je inzicht in waar je doelgroep zich begeeft. Bedenk verder welke online kanalen je persona’s graag gebruiken en hoe ze het liefst benaderd willen worden.

Stap 6: Stel een plan op

Doordat online marketing zoveel opties biedt, is het aan te raden om een plan te maken voor een duidelijk overzicht. Maak bijvoorbeeld gebruik van een contentkalender waarmee je in één oogopslag ziet welke content gecreëerd, gedeeld en verspreid moet worden. Hou bijvoorbeeld ook bij wanneer je bepaalde doelstellingen behaald wilt hebben in een plan zodat je weet wanneer je de goede richting opgaat (of juist niet). Duidelijke planningen en structuren maken online marketing een stuk overzichtelijker én gemakkelijker.

Contentkalender 2Bfound voorbeeld

Stap 7: Blijf alert – Evalueer je online koers continu

Wanneer je dit stappenplan hebt gevolgd, heb je als het goed is een gedegen online marketingstrategie in handen. Maar tijd om achterover te leunen is er niet! De ontwikkelingen binnen online marketing gaan razendsnel en als je het niet bijhoudt, loop je alweer achter. Een rigoureuze update van Google kan je hele online marketingplan om zeep helpen. Bovendien heb je niets aan de waardevolle gegevens over je gebruikers, als je er niets mee doet. Het uitvoeren van je online marketingstrategie vereist dus voortdurende zorg en aandacht.

Online marketing strategie samen opstellen met een bureau

Een online marketingstrategie vereist niet alleen grondige kennis over je onderneming of je project, maar ook specifieke kennis over alle online marketing mogelijkheden, tools, kanalen en updates. Mocht het allemaal een stapje teveel zijn, dan kan het lonen om samen te werken met een online marketingbureau. Online marketingbureau 2Bfound helpt je met iedere stap die komt kijken bij het opstellen van een online marketingstrategie die bij je past.

Nog vragen?

Heb je nog vragen over het opstellen van je online marketingstrategie? Neem dan gerust contact op met onze online marketing specialisten! Volg ons ook op LinkedInFacebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Gerelateerde berichten

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp

86 / 100
58 beoordelingen
90 / 100
63 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Een online marketingstrategie opstellen in 7 stappen wordt beoordeeld met een 8.8 door 72 tevreden lezers!