Gaat one page website en SEO samen? SEO tips voor onepagers

Artikelupdate! Oude versie: 18 november 2014 >> Nieuwe versie: 7 november 2017

In dit blogartikel vertellen we meer over het optimaliseren van one page websites. Gaan one page websites en zoekmachine optimalisatie überhaupt wel samen? Dit artikel is gebaseerd op een door ons eerder geschreven artikel in 2014. In de afgelopen drie jaar is er namelijk ontzettend veel veranderd op het gebied van zoekmachine optimalisatie en daarom vinden wij het belangrijk om gedateerde informatie te vernieuwen. Ben je ook benieuwd naar het oude artikel uit 2014? Scrol dan helemaal naar beneden.

One page websites

One page websites, of single page websites, blijven onverminderd populair. Een one page website is, zoals de naam al doet vermoeden, een website bestaande uit maar één pagina. Steeds vaker kiezen bedrijven voor een one page website in plaats van de welbekende websites met een uitgebreide linkstructuur. One page websites zijn ook zeker interessant voor bedrijven die een nieuw product lanceren of die een evenement willen promoten. Toegegeven, one page websites zien er vaak mooi uit, informatie wordt makkelijk en snel gevonden en de boodschap van de website komt daardoor goed over. De meningen verschillen echter wat betreft de SEO kwaliteit van one pagers. Kan een website bestaande uit maar één pagina wel scoren op het gebied van zoekmachine optimalisatie?

 

SEO optimalisatie van een one page website

In tegenstelling tot traditionele websites met meerdere webpagina’s, valt er voor een one page website maar één pagina te optimaliseren. Lekker snel klaar dus. Toch zitten er zeker haken en ogen aan het optimaliseren van die ene pagina. De essentie van SEO optimalisatie is namelijk het inrichten van iedere pagina gebaseerd op een specifiek onderwerp. Dus door pagina’s op een correcte manier van paginatitels, meta-descriptions, h1, h2 en tekst te voorzien, scoor je punten wat betreft SEO. Een lastig verhaal voor een one page website omdat meerdere onderwerpen op één pagina moeten worden behandeld. Want welke paginatitel moet je gebruiken als je het over specificaties, tarieven en release datums wilt hebben?

On page optimalisatie van one page websites

Wanneer je een one page website wilt optimaliseren, zal je moeten beginnen bij het kiezen van een algemene paginatitel en meta-description. Hierdoor behandel je dus niet specifiek één onderwerp maar zorg je ervoor dat de titel de totale lading van de website dekt, bijvoorbeeld:

  • Paginatitel: De nieuwe IPhone X
  • Meta-description: Bij Tele2 lees je alles over Apple’s nieuwe IPhone X!

Voor normale websites luidt het advies om maar één H1 header te gebruiken. Dit is echter niet het geval voor one page websites. Door meerdere H1 headers toe te passen maak je onderscheid tussen verschillende onderwerpen.

Nog een manier om je one page website te optimaliseren is door je alt/title tags goed te gebruiken. Optimaliseer deze naar het onderwerp van de sectie waar je naartoe linkt. Zo maak je aan d zoekmachines duidelijk dat je one page website over meerdere onderwerpen beschikt.

Gebruik eventueel landingspagina’s

Een mogelijkheid om zowel gebruik te maken van een one pager maar daarnaast ook SEO punten te scoren, is door landingspagina’s toe te voegen. Landingspagina’s zijn natuurlijk ideaal om je one page website te voorzien van meerdere onderwerpen. Echter, het gebruiken van landingspagina’s zorgt er wel voor dat je website geen one pager meer is. De keuze is natuurlijk aan jou.

 

Een one page website bouwen, ja of nee?

Allereerst is het belangrijk om na te gaan wat je doel is. Wanneer jij namelijk verschillende producten en/of diensten aanbiedt dan doe je er goed aan een website te bouwen met meerdere pagina’s. Zo zorg je er namelijk voor dat al jouw producten/diensten goed worden geïndexeerd door Google. Daarnaast zorg je voor klantvriendelijkheid naar je doelgroep. Zij vinden via Google precies waar ze naar op zoek zijn. Terwijl consumenten bij een one page misschien niet eens vinden waar zij naar op zoek zijn.

Bij de aankondiging van een evenement of bij de lancering van een nieuwe product kan een one pager zeer effectief zijn. One page websites zijn namelijk zeer geschikt om op een sterke manier een boodschap over te brengen. Daarbij kan je grafisch een leuk concept maken die een blijvende indruk bij je doelgroep achterlaat.

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen over de mogelijkheden van zoekmachine optimalisatie? Neem dan contact op met 2Bfound. Wij zijn specialist in zoekmachine marketing en hebben al vele successen behaald voor diverse klanten. Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste online marketing ontwikkelingen.

 

 

Oud artikel (18-11-14): Gaat one page website en SEO samen? 3 SEO tips voor onepagers

Eén van de meest krachtige manieren om je website te optimaliseren voor de zoekmachines is door middel van het publiceren van content, keyword rijke content op een constante basis. Dit gebeurt in de praktijk doorgaans door middel van blog posts, artikelen en pagina’s. Het juist inzetten van onpage-SEO is hierbij van cruciaal belang en één van de voorwaarden om een hoge positie te bemachtigen in Google.

One Page Website SEO

Afgelopen jaren zie je het steeds vaker: one pagers. Dit is een website met slechts 1 pagina. Voor wie zijn dergelijke pagina’s interessant?Portfolio’s, bands, stichtingen, evenementen-promotie en natuurlijk landingspagina’s voor de verkoop van een product. Deze websites zien er vaak erg trendy en aantrekkelijk uit, echter is one page SEO voor een hoop mensen een knelpunt en bestaat er veel onduidelijkheid over.

Is zoekmachine optimalisatie voor one pager’s onmogelijk? Zeker niet!

“It’s going to depend on what your particular area is, what the topic is, and what kind of layout you come out with. But if it works for you and for users to have that all on one page, for the most part, it should work for Google as well.” – Matt Cutts

One pager’s geschikt voor?

Zoals gezegd worden one pager’s veel gebruikt voor portfolio’s, bands, stichtingen en evenementen-promotie vaak met branding als doel. Kort maar krachtige sites met een duidelijke boodschap. Bekijk bijvoorbeeld de one pages van KitKat en Mesut Özil.

voorbeeld onepager website

Een reden waarom een one page nog niet heel vaak toegepast wordt, is dat het een nadelige invloed kan hebben voor de SEO van je website. Google, en andere zoekmachines, indexeren alle pagina’s van je website binnen hun zoekmachine. Indien jouw website dus technisch juist ingericht is biedt dit meerdere kansen voor je site om gevonden te worden in de zoekmachines. Echter, wanneer je gebruik maakt van een one page, dan is dit de enige pagina die binnen Google geïndexeerd zal worden. Wanneer jij dus diverse services en producten aanbied zal een one page website negatief uitpakken voor jouw positie(s) binnen Google.

Oplossing: je one page volstoppen met allerlei waardevolle keywords en bijbehorende teksten (bijvoorbeeld voor de verschillende diensten die je aanbied)? Helaas niet. Zodra je hieraan begint dan kunnen de zoekmachines niet bepalen waar je website(pagina) precies over gaat. Je maakt bijvoorbeeld geen gebruik van correcte pagina titles en meta descriptions simpelweg omdat je website maar uit één pagina bestaat. Dit heeft een negatieve impact  op jouw rankings, afgezien van het feit dat het onnatuurlijk overkomt en kan leiden tot keyword stuffing.

One page SEO tips

Nu je alles weet over one pages en voor wie ze geschikt zijn, is het tijd voor het belangrijkste gedeelte van dit artikel: de zoekmachine optimalisatie tips voor onepagers. Want hoewel deze websites voor een groot gedeelte van de bedrijven/organisaties/individu’s niet geschikt zijn, kun je ook hier technieken op toepassen om optimaal gevonden te worden in de zoekmachines.

1.   Autoriteit

Dit geldt voor alle soorten websites maar toch willen we het graag nog eens benadrukken. Probeer links te krijgen van autoritaire, en content-relevante, websites. Zorg ervoor dat jouw link niet te vinden is in de comments van een spammy website. Juist voor one pages, die doorgaans branding en experience als doel hebben, zijn Social Media buttons een hele mooie toevoeging voor je website. Probeer tegelijkertijd links te krijgen van hoogwaarde websites, bijvoorbeeld door middel van het schrijven van een gast blog en positieve reviews over jouw one page / product.

2.  Meerdere H1’s

Het gebruik van headers is anno 2014 nog altijd van groot belang. Normaal raad ik aan om per pagina van je website slechts één H1 te gebruiken. Dit ziet Google namelijk als de titel van je website en het onderwerp waar de pagina in het teken van zal staan. Echter, voor een one page is het geoorloofd om meer dan één H1 te gebruiken en zo content van elkaar scheiden.

3.  Publiceer nieuwe content

Het publiceren van nieuwe, verse content is voor jouw posities in de zoekmachines belangrijker dan ooit. Hoewel de laatste tip erg belangrijk is, komt het tegelijkertijd met een keerzijde. Je kunt een one page hebben waarbij je oneindig naar beneden kan scrollen maar dat komt de usability van je website niet ten goede. Toch is het plaatsen van nieuwe content van dusdanig belang dat je dit aspect zeker niet moet negeren. Vervang bijvoorbeeld oude, gedateerde teksten voor nieuwe content.
Een andere manier is het in het leven roepen van een blog binnen je one page website (dan is het natuurlijk officieel geen one pager meer) of een blog opzetten buiten je website waarbij je regelmatig nieuwe relevenate content plaatst en heen en weer linkt vanaf je blog naar je site.

Heb jij nog vragen en of reacties op basis van onderstaand bericht. Tevens kun je met vragen ook terecht bij Wilfred, onze specialist op het gebied van SEO en one page websites.

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp