Not Provided zoekwoorden (SEO) zichtbaar maken in Google Analytics

Als SEO-specialist is het ontzettend waardevol om te kunnen zien met welke zoekopdrachten bezoekers op jouw website terechtkomen en dan vooral welke zoektermen de meeste conversies opleveren. Wanneer jij wat bekender bent met Google Analytics kom je er al snel achter dat de organische zoekopdrachten worden afgeschermd. Bij ongeveer 99% van de zoekwoorden wordt namelijk ‘Not Provided’ weergegeven. Gelukkig is er een manier om dit te omzeilen en kan je er eenvoudig achter komen met welke zoekopdrachten jij conversies binnenhaalt. Leer door middel van dit artikel hoe jij met onderstaande stappen inzicht krijgt in de zoekwoorden die je van Google Analytics niet mag zien.

Not Provided zoekwoorden?

Tot enkele jaren geleden kon je in Google Analytics nog gewoon zien met welke zoekopdrachten websitebezoekers jouw website bezochten. Helaas moest Google wegens privacyoverwegingen deze waardevolle zoekopdrachten anonimiseren. Iets waar mening zoekmachine optimalisatie specialist niet blij mee was.

De Not Provided zoekwoorden vind je in je Google Analytics account. Onder ‘Acquisitie’ vind je ‘Kanalen’. Hier leer je meer over via welke kanalen (organisch, direct, betaald, e-mail enzovoorts) jouw websitebezoekers binnenkomen. Klik vervolgens op ‘Organic Search’ en je bent op de pagina waar je de ‘Not Provided’ zoekwoorden kan zien.

not povided zoekwoorden in Google Analytcis

1.115 sessies door (Not Provided) zoekwoorden

In mijn Google Analytics account zie ik dat de ‘Not Provided’ zoekwoorden alleen de afgelopen week al 8 transacties hebben opgeleverd. Nu willen we weten welke zoekopdrachten hebben geleid tot deze conversies. Gelukkig is er een handige methode waarmee we deze succesvolle zoekopdrachten kunnen vinden!

 

Keyword Hero

Keyword Hero is een tool die momenteel nog in de bèta (test) versie zit. Keyword Hero beweert dat zij door middel van machine learning (kunstmatige intelligentie) 85% van de organische zoekopdrachten weer kunnen tonen, inclusief de conversies! Dit is natuurlijk het proberen waard. Kanttekening is wel dat Keyword Hero nog in een testversie zit, dus waarschijnlijk zitten er nog wat haken en ogen aan het gebruik van de software. De basisversie van het programma is overigens gratis, met betaalde uitbreidingsmogelijkheden. Met de basisversie krijg je de gebruikte zoekopdrachten naar de 25 populairste bestemmingspagina’s te zien. Voor een gemiddelde webshop is dit natuurlijk veel te weinig en kan je, indien het programma een toegevoegde waarde is, een abonnement van 9 dollar per maand afsluiten. Hiermee worden 250 bestemmingspagina’s geanalyseerd.

Keyword Hero

Verschillende abonnementsvormen Keyword Hero

Keyword Hero installeren

Het installeren van Keyword Hero gaat makkelijker dan je denkt. Volg onderstaande vijf stappen om Keyword Hero aan je Google Analytics account te koppelen en direct gebruik te maken van de tool.

  1. Ga naar keyword-hero.com en klik rechtsboven op ‘Log in’. Je logt makkelijk in met het Google-account waarmee je ook je Google Analytics beheert.
  2. Vervolgens voeg je een domein toe via ‘Add domain’ en kies je het account, de juiste Properties & Apps en Views die je gaat gebruiken om je SEO-zoekopdrachten te bekijken. Hierna klik je op ‘Save’.
  3. Als je je Google Analytics account hebt gekoppeld, is het tijd om ook je Search Console te koppelen aan de Keyword Hero. Kies jouw Search Console en klik vervolgens weer op Next.
  4. Omdat de Keyword Hero jouw bestaande data niet wilt verpesten maakt het in Google Analytics een nieuwe Property aan. Hier komen de gevonden SEO-zoekwoorden in terecht. Tot slot kies je een Keyword Hero abonnement. Wij hebben voor de gratis versie gekozen omdat we alleen benieuwd zijn of het programma überhaupt doet wat het belooft. Als veel zoekwoorden niet worden weergegeven dan is het wellicht verstandig om een betaalde versie aan te schaffen.
  5. Nu je alles hebt ingesteld en geregeld, heeft Keyword Hero 24 uur nodig om de organische zoekopdrachten te achterhalen.

Ter verduidelijking van de bovenstaande stappen hebben we een handleiding Not-Provided zoekwoorden zichtbaar maken in Google Analytics geschreven die je de handvatten geeft om direct met Keyword Hero te starten.

[24 uur later]

Resultaten Keyword Hero

De volgende dag kwamen de eerste interessante resultaten al binnen. In totaal waren er 122 sessies geweest waarvan 105 zoekopdrachten werden getoond en uit één van die sessies (inclusief bekend zoekwoord) is een transactie voortgekomen.

Een andere waardevolle toevoeging van de Keyword Hero is de mogelijkheid om via ‘Secundaire dimensie’ in Google Analytics ook de positie van jouw zoekresultaat te laten verschijnen. Nu heb je dus de beschikking over bekende zoekwoorddata inclusief posities in Google, gekoppeld met de conversies die het specifieke zoekopdracht heeft opgeleverd.

Keyword Hero in Google Analytics

Keyword Hero geeft waardevolle informatie

Natuurlijk zegt één transactie nog weinig maar in potentie is de Keyword Hero een ontzettend waardevolle tool om meerdere redenen:

  • Meer data. Het zien van relevante zoekwoorden, de positie in Google in combinatie met conversiedata is natuurlijk ontzettend waardevol en levert inzichten op die je met de ‘Not Provided’ zoekwoorden nooit zou krijgen. Wanneer je de tool langer laat lopen ontvang je meer informatie en wellicht dat je er dan achter komt welke zoekwoorden substantieel meer conversies opleveren. In het voorbeeld hierboven valt te zien dat het zoekwoord dat een transactie heeft opgeleverd ‘slechts’ op positie 3 staat. Misschien is het dus verstandig om door middel van zoekmachine optimalisatie meer te investeren in deze specifieke zoekopdracht.
  • Service naar klanten. Binnen SEO-optimalisatie blijft het lastig om klanten concrete resultaten te laten zien. Met de Keyword Hero is het mogelijk om de waardevolle zoekwoorden van een klant te koppelen aan een positie én de mogelijke conversies. Zo kun je aantonen dat de SEO-investeringen waardevol zijn.

 

Is de Keyword Hero te mooi om waard te zijn?

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn en misschien is het ook wel zo. Er zitten namelijk wat haken en ogen aan de bèta- en gratis versie. Zo zou het aantal vertoningen onbetrouwbaar zijn en daarnaast zit er een vertraging van 3 dagen in de data. Het ‘Not Provided’ organische verkeer op maandag in je normale property zie je pas op donderdag in je Keyword Hero property. Daar dien je dus zeker rekening mee te houden.

 

De Keyword Hero gebruiken, ja of nee?

Het is zeker waardevol om de Keyword Hero te gebruiken. In de eerste plaats alleen al omdat je inzicht krijgt in belangrijke- en succesvolle zoekopdrachten. Echter, vanwege de mogelijke onbetrouwbaarheid in het aantal vertoningen en wellicht andere statistieken is het niet aan te raden om al je andere tools weg te gooien en te zweren bij de Keyword Hero. Je kan het programma beter gebruiken als een aanvulling op je huidige hulpmiddelen!

 

Meer weten?

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen en/of opmerkingen over Google Analytics in combinatie met de Keyword Hero? Neem dan gerust contact met ons op! Volg ons ook op LinkedInFacebook, InstagramTwitter en Google+ voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

Wilfred Stomp eigenaar 2Bfound en SEO expert

Over de auteur: Wilfred Stomp