Linkbuilding uitbesteden of zelf uitvoeren?

Iedereen die online gevonden wilt worden, heeft vast wel eens gehoord van linkbuilding. Hoewel soms wordt gezegd dat linkbuilding niet meer relevant is, merken wij dat het tegendeel waar is: anno 2019 is linkbuilding nog steeds belangrijk om je website hoger te laten ranken in Google. Al kan je website nog zo aantrekkelijk zijn, zonder een goed linkprofiel kom je niet ver in Google. Echter kost het verkrijgen van een groot en kwalitatief linknetwerk veel tijd, moeite en specialistische kennis. Voor veel ondernemers rijst dus de vraag: moet ik linkbuilding uitbesteden of het toch zelf uitvoeren? In dit artikel leggen wij uit wat linkbuilding inhoudt, geven wij linkbuilding tips als je er zelf mee aan de slag wilt gaan en belichten wij de voordelen van het uitbesteden van je linkbuilding.

Wat houdt linkbuilding in?

Wij hebben eerder al een uitgebreid blog geschreven over wat is linkbuilding? Kort samengevat verwijst linkbuilding naar het opbouwen van een goed en uitgebreid netwerk aan links die doorverwijzen naar jouw website. Google beschouwt een link van een externe website namelijk als een soort aanbeveling voor de website waarnaar gelinkt wordt. Wanneer er veel gelinkt wordt naar je website vanuit externe bronnen, ziet de zoekmachine dat als een teken dat je website relevant is en een autoriteit is op zijn gebied. Een hoge relevantie en autoriteit vormen belangrijke factoren die veel meewegen voor de ranking van Google’s zoekresultaten.

linkbuilding uitbesteden of zelf doen?

Kwaliteit boven kwantiteit

Het is belangrijk om te weten dat niet alleen het aantal links naar je website meetelt in de rankschikking van Google, maar ook de kwaliteit ervan. Doordat men vroeger misbruik maakte van linkbuilding en in hoge mate links op zo veel mogelijk websites plaatsten in alle willekeur, gelden er nu strengere regels. Google houdt nu bijvoorbeeld ook rekening mee met of de links afkomstig zijn van websites die zelf een hoge autoriteit hebben opgebouwd. Daarnaast wordt er bijvoorbeeld ook gelet of de inhoud van de externe bron betrekking heeft op het onderwerp van de webpagina waarnaar wordt gelinkt. Wanneer je linkbuilding op een foutieve manier uitvoert, kan je website strafpunten krijgen en daardoor een lagere score in Google. Zonder de juiste kennis kan het zelf uitvoeren van linkbuilding dus averechts werken.

Linkbuilding zelf uitvoeren

Linkbuilding zelf uitvoeren is aan te raden wanneer je 1) de juiste kennis in huis hebt, 2) beschikt over een groot netwerk van contacten met relevante websites en 3) heel veel tijd tot je beschikking hebt. De grote uitdaging is om niet als spam te worden aangemerkt door Google wanneer je actief bouwt aan een goed en natuurlijk linkprofiel. Zelfs wanneer je over een legioen aan persoonlijke contacten beschikt die bereid zijn een link naar je website te plaatsen, is dat niet voldoende voor een goed linkprofiel als het geen kwalitatieve en relevante websites zijn. Naast dat het verkrijgen van zulke kwalitatieve links op zichzelf al een tijdrovende klus is, vergt linkbuilding ook veel tijd omdat het niet goed is voor je linkprofiel wanneer je in een korte tijd veel links krijgt. Ook dit kan namelijk voor spam worden aangezien. Zo zijn er nog meer factoren die afbreuk doen op je linkprofiel. Pas dus op voordat je zelf begint met linkbuilding en lees je eerst heel goed in.

Linkbuilding toepassen voor je eigen website

Voor veel ondernemers is het zelf bouwen van een goed linkprofiel geen reële doelstelling. Veel bedrijven bieden namelijk diensten of producten aan waar weinig andere websites over schrijven. Hierbij kan je denken aan websites voor zeer specifieke diensten of producten als professionele reinigingsdiensten, 10G netwerkkaarten of aannemersdiensten in Dordrecht. Het vinden van kwalitatieve websites voor linkbuilding is al een tijdrovende taak op zich, maar voor dergelijke diensten en producten vergt het nog meer moeite. Daarnaast is het vaak ook lastig voor ondernemers om naast het runnen van het bedrijf nog tijd over te houden voor linkbuilding. Linkbuilding wordt dan helaas al gauw op een laag pitje gezet, wat voor nadelen kan zorgen voor de online vindbaarheid van het bedrijf. Wanneer linkbuilding uitbesteden geen optie is, helpen wij je graag verder met een aantal linkbuilding tips en tactieken om het zelf uit te voeren.

Linkbuilding tactieken

Er zijn veel verschillende linkbuilding tactieken die je kunt gebruiken om kwalitatieve externe links te verkrijgen. Wij benoemen hier drie tactieken om zelf aan de slag te gaan met linkbuilding.

  1. Gastblogs: Wanneer je gastblogs schrijft, benader je andere blogs om een artikel te publiceren met een link naar je eigen website. Het schrijven van gastblogs is een slimme en leuke manier om externe links te verwerven naar je website. De link is namelijk verwerkt in een interessant en relevant artikel die ook nog eens geplaatst wordt op een blog die betrekking heeft met jouw eigen website. Je kan zelf relevante blogs benaderen hiervoor, of een professioneel linkbuilding bureau inschakelen.
  2. Verstuur een persbericht: Wanneer je product of dienst nieuwswaardig is, kan je ook externe links verkrijgen door vermeld te worden op het nieuws. Vaak vermelden nieuwsbronnen namelijk een hyperlink naar het product of dienst in het nieuwsbericht. Het kan dus lonen om persberichten te sturen naar relevante nieuwspartijen.
  3. Startpagina’s: Ken je startpagina’s nog? Startpagina’s zijn websites met een verzameling aan hyperlinks, vaak verdeeld per onderwerp en met kolommen, die doorverwijzen naar andere websites. Tegenwoordig vormen startpagina’s niet meer het startpunt van het internet, maar is het nog wel een handige tool voor linkbuilding. Let wel op dat je relevante startpagina’s kiest en niet in één keer te veel links plaatst, anders kan je al gauw als spam worden aangezien.
een voorbeeld van een startpagina

Voorbeeld van een startpagina

Linkbuilding tips van onze specialisten

De linkbuilding specialisten van 2Bfound helpen je met alle liefde op weg om een goed linkprofiel op te bouwen. Wanneer je ervoor kiest om linkbuilding niet uit te besteden, raden de specialisten van 2Bfound de volgende tips aan:

  1. Bedenk van tevoren een linkbuilding strategie. Het is niet mogelijk of wenselijk om voor elk zoekterm hoog te scoren in Google. Linkbuilding specialisten zoeken eerst uit op welke zoektermen je gevonden wilt worden voordat je begint.
  2. Zorg ervoor dat je gelinkt wordt door websites met een hoge online autoriteit.
  3. Let erop dat de links van externe websites relevant zijn voor jouw website. De inhoud van de externe website moet dus verband hebben met het onderwerp van de pagina waarnaar gelinkt wordt.
  4. Zorg ervoor dat je links krijgt van diverse domeinnamen. Het is beter om links te krijgen van vier verschillende, relevante websites dan vier links van één externe bron.
  5. De leeftijd van het domein speelt ook mee bij linkbuilding. Google vertrouwt links van websites die al langer bestaan meer dan links van websites die net in het leven zijn geroepen.
  6. Linkbuilding specialisten wisselen af met de manier van linkbuilding. Gebruik soms een anchor tekst en de andere keer een vermelding van de hele domeinnaam. De anchor tekst is de tekst die zichtbaar is wanneer je een link naar een andere pagina maakt.
  7. Lees je in over wat andere linkbuilding specialisten zeggen. Lees bijvoorbeeld blogs over hoe Google misbruik van linkbuilding herkent en tegengaat.
de SEO resultaten van 2Bfound door linkbuilding

Google resultaten van 2Bfound

Is linkbuilding moeilijk?

Het concept van linkbuilding is niet ingewikkeld om te begrijpen, maar het moeilijke deel is het opbrengen van genoeg geduld om door te zetten en aan de juiste contacten te komen. De bovenstaande tips zal je aardig op weg helpen met linkbuilding, maar er komt nog zo veel meer bij kijken. Zoals eerder gezegd vindt Google het verdacht wanneer er in een korte tijd honderden links naar jouw website verwijzen. Je moet er dus regelmatig aan denken en tijd besteden aan het vergaren van links. Voordat je daadwerkelijk links kan plaatsen op andere websites moet je eerst natuurlijk ook uitzoeken op welke relevante websites je überhaupt gelinkt zou kunnen worden en vervolgens verzoeken indienen. Linkbuilding is dus enorm tijdrovend. Voor de gemiddelde website-eigenaar is het dan ook geen plezierig klusje om te klaren. Zeker wanneer je niet al over de juiste kennis en een groot netwerk beschikt kan linkbuilding een pittige klus zijn. Linkbuilding uitbesteden levert dan ook verschillende voordelen op.

Voordelen van een linkbuilding bureau

Een linkbuilding bureau inzetten kan verschillende voordelen opleveren. De belangrijkste voordelen hebben wij op een rijtje gezet:

  • Een linkbuilding bureau zoals 2Bfound beschikt over een groot netwerk van betrouwbare contacten waar externe links geplaatst kunnen worden. Hierdoor zorgt een linkbuilding bureau ervoor dat je website alleen door kwalitatieve partijen gelinkt
  • Het inschakelen van linkbuilding specialisten bespaart veel tijd. Zoals je inmiddels wel weet, vergt linkbuilding veel moeite en langdurige inzet. Door linkbuilding uit te besteden hoef je niet zelf de juiste websites te vinden en regelmatig aanvragen in te dienen. Dat wordt dan voor je geregeld.
  • Door een linkbuilding bureau in te schakelen, hoef je zelf niet dag en nacht het nieuws omtrent linkbuilding in de gaten te houden. Google komt namelijk regelmatig met updates aan het algoritme, ook op het gebied van linkbuilding. Wat toegestaan is op het gebied van linkbuilding, kan van de ene op de andere dag plotsklaps totaal veranderen.
  • Met de hulp van een linkbuilding bureau zorg je er dus ook voor dat je geen linkbuilding fouten maakt waar je door Google wordt gestraft. Linkbuilding specialisten zoals die bij 2Bfound kennen het vakgebied door en door.
  • Een linkbuilding bureau zorgt niet alleen voor een goed linknetwerk, maar kan je ook helpen met het bedenken van de juiste linkbuilding strategie. Hierdoor werk je niet enkel aan een betere online vindbaarheid, maar werk je ook aan het bereiken van de juiste doelgroep.

Waarom linkbuilding uitbesteden aan bureau

Linkbuilding uitbesteden loont als je beter online gevonden wilt worden, maar zelf niet de tijd of kennis ervoor hebt. Zonder een goed linkprofiel kom je niet ver in Google, aangezien de zoekmachine je linkprofiel als een belangrijke factor beschouwt bij de rangschikking van zoekresultaten. Een goed linkprofiel bouw je niet op binnen een korte tijd en vereist naast specialistische kennis ook veel inzet. Met de hulp van een linkbuilding bureau bespaar je dus veel tijd, moeite en linkbuilding fouten waar je op gestraft wordt. Indien je organisatie beter gebaat is bij kortdurende begeleiding bieden veel linkbuildingbureaus ook eenmalige consults of vrijblijvende SEO analyses aan. Zo help je jouw linknetwerk vooruit zonder ergens aan vast te zitten.

Meer informatie?

Mocht je nog vragen of opmerkingen over linkbuilding hebben, neem dan gerust contact op met onze specialisten! Volg ons ook op LinkedInFacebook, Twitter en Instagram voor de laatste ontwikkelingen op het gebied van online marketing!

David Gallois online marketeer

Over de auteur: David Gallois

94 / 100
67 beoordelingen
91 / 100
70 beoordelingen
98 / 100
38 beoordelingen
98 / 100
7 beoordelingen

Beoordelingen artikel:

Linkbuilding uitbesteden of zelf uitvoeren? wordt beoordeeld met een 8.7 door 61 tevreden lezers!