Instagram Shopping: verhoog je conversies via Instagram

Als je aan Instagram marketing denkt dan denk je waarschijnlijk aan het laten groeien van je aantal volgers, het verhogen van je engagement en het aangaan van interactie. Maar wist je dat je Instagram ook goed kunt inzetten om je conversies te verhogen? Het afgelopen jaar lanceerde Instagram namelijk niet één maar zelfs meerdere functies waarmee je volgers gemakkelijker om kunt zetten in (potentiële) klanten. In dit artikel leg ik uit hoe je via Instagram meer verkeer naar je website kunt leiden en zo je conversies kunt verhogen.

Instagram zakelijk

Instagram wordt steeds populairder. Niet alleen is het aantal gebruikers het afgelopen jaar weer flink gestegen, ook bedrijven en merken weten Instagram steeds beter te vinden. Een aantal interessante cijfers op een rijtje:

  • In 2018 zijn er wereldwijd ruim 25 miljoen Instagram Business accounts;
  • 80% van alle gebruikers volgt bedrijven;
  • De betrokkenheid bij berichten is op Instagram maar liefst tien keer zo hoog als op Facebook;
  • 60% van de gebruikers ontdekt via Instagram nieuwe producten;
  • 30% van de gebruikers geeft aan weleens iets gekocht te hebben via Instagram.

Haal jij al alles uit je Instagram account? Om te beginnen is het belangrijk om een Instagram Business account aan te maken voor je bedrijf. Je account ziet er dan professioneler uit en je krijgt inzicht in je statistieken. Daarnaast heeft Instagram het afgelopen jaar een aantal features gelanceerd die vooral voor bedrijfsprofielen interessant zijn. Welke dat zijn, benoem ik hieronder. Ben je benieuwd hoe je voor meer betrokkenheid zorgt? Lees dan ons artikel Instagram: 9 tips die je engagement verhogen.

Instagram Shopping

Winkelen in Instagram is niet helemaal nieuw. Merken en bedrijven konden het platform al wel inzetten om verkeer naar hun website te leiden en producten te verkopen, alleen waren de mogelijkheden zeer beperkt. Zo was een link in de biografie lange tijd de enige plek waar een link geplaatst kon worden. We kennen allemaal de hashtag link in bio onderaan een post wel: door te verwijzen naar de biografie was het toch mogelijk om verkeer naar de website te leiden. Met de introductie van twee nieuwe features biedt Instagram een praktisch alternatief: je kunt nu producten taggen in zowel je Instagram Posts als in je Instagram Stories.

Shoppable Posts: producten taggen in berichten

Sinds begin 2018 is het dankzij Shoppable Posts mogelijk om producten in berichten te taggen. Dat betekent dat je nu eindelijk op een niet-omslachtige manier verkeer naar je website kunt leiden!  Deze shopping functie in Instagram zorgt ervoor dat het voor consumenten makkelijker wordt om een product aan te schaffen, omdat ze direct door kunnen klikken naar het product in de webshop. Consumenten leggen nu de totale klantreis, van ontdekking tot aankoop, binnen Instagram zélf af. Producten taggen is, aldus Instagram zelf, net zo eenvoudig als het taggen van personen in een bericht.

product tagging in shoppable posts

Er zijn wel een aantal eisen waar je aan moet voldoen voordat je ook een Shoppable Post kunt plaatsen:

  • Je hebt een Instagram bedrijfsprofiel nodig;
  • Je bevindt je in een van de 46 landen waar Shoppen op Instagram beschikbaar is;
  • Je verkoopt fysieke producten die aan het handelsbeleid van Instagram voldoen;
  • Je bedrijfsprofiel is gekoppeld aan een Facebook-catalogus.

Product tagging in Instagram is dus interessant voor alle bedrijven die online producten te koop aanbieden. Per bericht kun je vijf producten in de foto taggen. Als een gebruiker op de foto klikt worden de tags zichtbaar en krijgt hij of zij het prijskaartje te zien. Ook kan de gebruiker dan doorklikken voor meer informatie over het product en wordt hij of zij vervolgens doorgestuurd naar de webshop, waar het product te koop is.

Shoppable stickers in Instagram Stories

Sinds september is het nu ook mogelijk om in Instagram Stories producten te taggen met shoppable stickers. Deze winkel stickers kun je zowel op afbeeldingen als op video’s plaatsen. Als volgers je verhaal bekijken, dan kunnen ze op de sticker klikken voor meer informatie en het product kopen. Heb je meer dan 10.000 volgers? Dan kun je ook een link toevoegen aan je Stories met de swipe up-functie. Deze functie bestaat al wat langer, en is een zeer interessante functie voor (grote) e-commercemerken.

product tagging Instagram Stories

 

Omdat je producten kunt taggen in Instagram Posts en Instagram Stories kunnen nu ook kleinere bedrijven, met minder dan 10.000 volgers, verkeer naar producten op de website leiden. Dat betekent dat het nu mogelijk is om consumenten te inspireren, te informeren én te verleiden tot aankoop, en dat allemaal zonder dat zij de Instagram app hoeven te verlaten. Door deze functies te gebruiken kun je meer verkeer naar je website genereren en wordt Instagram een verlengstuk van je webshop. De Instagramgebruiker bezoekt dus eigenlijk jouw webshop binnen de app!

IGTV

Naast deze shoppingfuncties lanceerde Instagram onlangs nog een andere interessante feature: IGTV. Video’s op Instagram mochten tot voor kort maximaal 60 seconden duren; daar heeft de komst van IGTV verandering in gebracht. De limiet is namelijk flink verhoogt: reguliere gebruikers kunnen video’s van maximaal 10 minuten en grotere accounts kunnen zelfs video’s van een uur met (potentiële) volgers delen. Dat is een enorm verschil ten opzichte van de lengte van Instagram Stories!

Deel relevante content met IGTV

IGTV is een flinke vooruitgang en biedt, dankzij de veel langere lengte van de video’s, allerlei nieuwe mogelijkheden om relevante content te delen. Om ervoor te zorgen dat je video gevonden en bekeken wordt, is het belangrijk om een titel en omschrijving aan de video toe te voegen. Voeg ook een link toe aan het bericht en leid kijker naar je website. Een handige manier dus om, als je geen webshop hebt en dus geen shoppable posts en stories kunt maken, toch verkeer via Instagram naar je website te leiden!

Zo deelt Albert Heijn bijvoorbeeld recepten en keukengeheimen van professionele koks. Maar voor je eigen bedrijf kun je ook denken aan video-introducties, tutorials, een kijkje achter de schermen, een Q&A met werknemers of enthousiaste klanten et cetera. Een slimme manier om social media marketing in te zetten en je volgers van nuttige informatie te voorzien!

deel relevante content met IGTV

Via IGTV Analytics heb je inzichtelijk op welk moment de kijker afhaakt. Door handig in te spelen op deze gegevens, die je kunt vinden in de ‘drop-off graph’, kun je je volgende video’s optimaliseren en de content precies stemmen op de interesses van je volgers.

Tot slot

Het was een slimme zet van Instagram om product tagging te introduceren en zo de online verkoop van producten te stimuleren. Heb je een webshop? Zorg dan dat je deze nieuwe shoppingfuncties omarmt en inspireer je volgers en potentiële klanten met visueel aantrekkelijke content waarmee ze ook nog eens gelijk jouw product kunnen kopen. Zo maak je de customer journey zo soepel mogelijk!

Wil jij meer weten over Instagram marketing of over Instagram adverteren? Wij helpen je graag verder. Je kunt je ook aanmelden voor onze social media training; en leer hoe je een social media strategie op moet zetten en succesvol toe kunt passen. Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!

Social Content Marketeer Rosanne

Over de auteur: Rosanne van der Putten

Beoordelingen artikel:

Instagram Shopping: verhoog je conversies via Instagram wordt beoordeeld met een 9.2 door 78 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen