Instagram: 9 tips die je engagement verhogen

Engagement creëren op social media: dit is vaak de heilige graal van social media marketeers. Instagram wordt met de minuut populairder en gebruikers volgen de content van grote merken op de voet. Veel kleine bedrijven, van haarsalons tot fashion boetiekjes en van cafés tot aan restaurants, danken hun succes aan Instagram. Zij hebben gebruikers gevonden die liken, commenten en berichten delen. Dit helpt enorm bij het winnen van nieuwe klanten die anders nooit bij hen terecht waren gekomen. Dus hoe kan jij hetzelfde bereiken? Om die vraag te beantwoorden bekeek ik hoe succesvolle bedrijven meer uit hun Instagram account halen. Hieruit heb ik 9 tips kunnen opstellen waarmee jij je engagement verhoogt.

1. Gebruik alle features van Instagram

Het algoritme van Instagram geeft voorrang aan accounts die gebruik maken van alle features. Het algoritme wordt steeds slimmer. Instagram wil gebruikers dan ook aanmoedigen om meer diverse en interessante content te maken. En dat is best logisch; het bedrijf steekt natuurlijk niet voor niets heel veel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe technologie als ze niet zouden willen dat mensen hier gebruik van maken.

Wat kan je hier in de praktijk dan aan doen?

Maak een Instagram business account

Waar je als eerste mee wil starten, mits je dit nog niet hebt gedaan, is het omschakelen naar een Instagram business account. Met een business account krijg je zicht op je statistieken en toegang tot de advertentiemogelijkheden, en oogt je account professioneler.

Wellicht het meest interessante, is de optie om links te plaatsen in je stories en de contactknop die wordt toegevoegd aan je profiel. Wanneer het je doel is om zoveel mogelijk traffic van Instagram naar je website te krijgen is dit een enorm pluspunt.

Toch is een Instagram business profiel niet voor iedereen weggelegd. Later heeft een handige Infographic gemaakt die je helpt beslissen of het overstappen naar een Instagram business account de moeite waard is:

 

handige infographic Later

 

Maak gebruik van verschillende soorten content

Instagram begon als een simpele plek waar je je foto’s kon delen maar is tegenwoordig veel meer dan dat. Zo heb je Instagram stories, video’s, carrousel posts, advertenties en highlights. En na het lezen van dit artikel zullen er misschien nog wel meer opties zijn.

Afwisseling, dat is waar het om draait. Het slaat daarom ook nergens op om dag in dag uit gebruik te maken van eenzelfde soort content. Je berichten zullen saai worden en, niet geheel onbelangrijk, het Instagram algoritme wil graag dat je gebruik maakt van alle functies.

Iets dat je niet mag vergeten en je misschien wel kan overtuigen: posts met video hebben een veel hogere engagement ratio dan foto of carrousel posts. Uiteraard kan je niet alleen maar video’s gaan posten. Dit zou saai worden op den duur (en lastig om vol te blijven houden). Toch loont het om hier en daar video te gebruiken op Instagram om je content interessant te houden.

Maak gebruik van Instagram’s analytics

Als je besluit om over te schakelen naar een Instagram business account krijg je toegang tot een hele hoop analytics die je helpen bij het verbeteren van je Instagram prestaties. Zo krijg je onder andere inzicht in:

  • De locatie van je gebruikers
  • Het geslacht van je volgers
  • Inzichten in specifieke berichten (zo kun je nagaan welke berichten het best presteren)

Maak gebruik van polls, stories, highlights, video en meer

Door gebruik te maken van de verschillende features en daardoor te variëren in de content die je plaatst zal je engagement verbeteren. Verderop in dit artikel ga ik dieper in op de verschillende soorten content. Tip: start direct met het gebruik van de nieuwe features zodra deze uitkomen. Instagram’s algoritme zal je hiervoor belonen, wat weer ten goede komt van je engagement.

 

2. Probeer dagelijks gebruik te maken van Instagram stories

Het lijkt erop dat veel Instagram profielen last hebben van teruglopend bereik. Dit heeft te maken met een verandering in het algoritme waardoor berichten niet langer chronologisch worden weergegeven. Eén van de manieren om toch in het overzicht van je volgers te blijven verschijnen is door regelmatig stories te posten. Stories bevinden zich direct boven de feed, dus zelfs wanneer iemand je post niet terugziet in de feed is de kans groot dat je bovenin wel gezien wordt.

Nog belangrijker: stories zien er anders uit, voelen anders en geven je de kans om op andere manieren engagement op te zoeken. Omdat de stories maar 24 uur blijven staan kan je deze op een meer persoonlijke en relaxte wijze insteken. Dit zal gebruikers van Instagram ook meer aanspreken. Goed om te weten: sommige gebruikers bekijken liever de stories dan dat zij door hun feed heen scrollen. Zo ben je daar op de plekken waar je gebruikers zich bevinden.

 

3. Experimenteer eens met de verschillende videoformaten

Wist je dat video meer engagement genereert dan elk ander type post? Waarschijnlijk wel, dus dit is de laatste keer dat ik het zeg, zie het als een vriendelijke reminder.

Ervan uitgaande dat je serieus aan de slag gaat met video, wat zijn dan je opties?

Video’s in je feed

Video’s blijven op je profiel staan (tenzij je ervoor kiest om ze te verwijderen). Dus je zal genoeg tijd willen besteden om ze te krijgen zoals je dat wilt. Het fijne is dat er op video’s gezocht kan worden wanneer je hashtags toevoegt. Dit maakt het voor gebruikers makkelijker om de video te vinden. Het is het dus waard om een aantal hoogwaardige unieke video’s te maken. Je zal deze waarschijnlijk niet zo vaak maken als dat je stories maakt.

Perfect voor:

  • Tutorials
  • Product aankondigingen
  • Grote branding campagnes
  • Alles waarvoor je mensen wilt laten terugkomen en laten delen

Video’s in je stories

Zoals ik al eerder heb verteld: stories verdwijnen na 24 uur. Hier wil je dus absoluut geen video’s posten waarvan je wilt dat mensen ervoor terugkomen. Het voordeel hiervan is dat je video’s er niet extreem gelikt uit hoeven te zien. Ze mogen meer ‘down to earth’ aanvoelen en je hoeft je geen zorgen te maken dat je maanden later spijt krijgt van de manier waarop je de video getoond hebt.

Perfect voor:

  • Live aankondigingen
  • Beeldmateriaal van een evenement
  • Een kijkje achter de schermen

In de praktijk zul je beide mogelijkheden door elkaar gebruiken. Welke je kiest voor bepaalde post zal afhangen van hetgeen je wil bereiken:

 

“Denk goed na over de beste manier om je verhaal te vertellen. Is deze video interessant als een Boomerang of gebruik je slow-mo? Doe een stap terug voordat je de video maakt… denk na over de intentie die erachter zit.”
Rosanne van der Putten – Content marketeer @ 2Bfound

 

4. Plan je berichten in voor de piekuren

Google maar eens op ‘de beste tijd om een bericht te posten op…’ en je zult ongetwijfeld resultaten krijgen voor Instagram, Facebook, LinkedIn en zo’n beetje elk sociaal netwerk dat veel gebruikers heeft.

Vaak krijg je dan een lijst met de beste tijden om je post te plaatsen voor het netwerk waar je op zoekt. En aangezien mensen de moeite hebben genomen om dit uit te zoeken – gebaseerd op allerlei soorten studies – waarom zou je er dan geen gebruik van maken?

Het grote verschil voor Instagram is dat je in tegenstelling tot de overige social mediakanalen tot voor kort geen berichten kon inplannen. Dus wanneer je wilde inspelen op het posten van het perfecte tijdstip was het noodzakelijk dat je precies op dat moment klaar was om je post te ‘versturen’.

Gelukkig hoeft dit niet meer. Dankzij tools zoals Buffer is het mogelijk geworden om je berichten in te plannen. Dit zorgt ervoor dat je je content altijd kunt delen op de best mogelijke momenten.

Het juist timen van je berichten is belangrijker dan je in eerste instantie denkt. Het algoritme van Instagram reageert namelijk positief op posts die snel engagement krijgen. Wanneer je doelgroep snel na het posten engagement vertoont met je content, is er een grotere kans dat je post aan meer mensen wordt getoond. Dit zal waarschijnlijk zorgen voor nog meer engagement.

Dus, wanneer is het beste moment om iets te posten? Uiteraard zal dit voor ieder account net iets anders zijn. Het antwoord is daarom ook: het hangt ervan af. Je moet je daarom ook niet blindstaren op de beste tijden die de onderzoeken aangeven. Kijk ook eens naar je eigen data. Probeer dus eens om te posten op verschillende tijdstippen en kijk naar je statistieken. Wanneer hebben je volgers het meest engagement met je berichten? Door het analyseren van je data zou het zomaar eens kunnen zijn dat jouw perfecte tijd verschilt met de tijd die de onderzoeken voorschrijven.

 

“Door op de juiste momenten te posten speel je in op het algoritme. Dit zal zeker invloed hebben op je engagement. En dan heb ik het over old-school engagement met veel likes en comments.”
Rosanne van der Putten – Content marketeer @ 2Bfound

 

5. Post het juiste aantal keer

Social media kan zeer verleidelijk zijn. Denk er maar eens over na: als je weet dat één post je bijvoorbeeld 10 likes oplevert of 5 websitebezoeken – of welke andere metric je dan ook gebruikt – dan zou je het liefst zo vaak mogelijk per dag iets posten.

Dit is exact hoe sommige bedrijven hun social media insteken. Maar, net zoals zoveel dingen in het leven, zal de opbrengst uit social media afnemen. Je kan niet eindeloos blijven posten en hopen dat je consistente resultaten behaalt. Je kan ook niet wekelijks iets posten en dan verwachten dat iedereen je de gewenste aandacht schenkt.

We zullen dus op zoek moeten gaan naar de balans. De enige manier om hierachter te komen is door te testen wat werkt.

 

“Als je dagelijks post, probeer dan eens een week lang twee keer per dag iets te posten. Na die week kan je dan om de dag iets posten. Merk je verschil in engagement met je volgers? Bekijk dan welke week het beste presteert, hieruit kun je opmaken wat het best werkt voor jouw situatie”
 Wouter Troost – Content & Online Advertising @ 2Bfound

 

6. Ga op zoek naar nieuwe manieren om interactie te zoeken met je community

De volgende tip draait volledig om influencer marketing. Een zeer populaire Instagram strategie. Deze tip is voor de bedrijven die geen budget hebben voor influencer marketing of er simpelweg de waarde niet van inzien.

Dus in plaats van influencer marketing zou je eens kunnen kijken naar je fans, volgers, of vrienden. Wellicht dat je met deze personen een samenwerking aan kan gaan. Hieronder geef ik je vier voorbeelden van content inhoud die goed werken wanneer je een samenwerking aangaat.

  • Achter de schermen: neem je volgers mee achter de schermen en laat ze “making of” momenten zien van je nieuwste product of marketingcampagne. Spoor ze aan om te reageren en bouw op deze manier je engagement op.
  • Takeover: laat een partner, werknemer of misschien zelfs een klant voor een dag je Instagram account overnemen, waarbij diegene zijn eigen draai kan geven aan het posten op jouw account. Als dit je ontmoedigt kan je erover nadenken om korte interviews te houden met mensen uit je omgeving. Zo houd je alsnog de controle over je eigen account.
  • Contests: wanneer het creëren van content voor Instagram op zichzelf al een lastige opgave is, kan een contest de ideale manier zijn om je volgers aan te moedigen om op hun eigen manier bij te dragen. Pluspunt, contests zijn van nature al geschikt voor engagement omdat je doorgaans aan je gebruikers vraagt om iets te doen voordat zij kunnen deelnemen. Wanneer je de contest goed plant kun je dus enorm veel engagement verwachten.
  • Tutorials: je wil dat je volgers je vertrouwen en geloven in je merk en expertise. Je kunt je expertise uiten door anderen te onderwijzen. Je tutorial kan bijvoorbeeld bestaan uit simpele tips & tricks, of zelfs diepgaande product demo’s om je volgers te laten zien dat je bereid bent hen te helpen.

Deze simpele vormen van content stellen je in staat om makkelijker een connectie te krijgen met je volgers. Dit zal ze hopelijk aansporen om jouw merk binnen hun eigen communities te promoten. Een simpele en natuurlijke manier om te groeien.

 

7. Maak gebruik van (micro)influencers

Dit is het grote broertje van de tip die je net hebt gelezen. Je verbreedt je netwerk door anderen te betrekken bij je Instagram strategie, en dat zorgt weer voor nieuwe volgers. Het is dus vanzelfsprekend om de mensen te vinden die het grootste (voor jou interessante) netwerk hebben. Wie aan Instagram denkt, denkt aan influencer marketing. De markt groeit astronomisch en de verwachting is dat bedrijven volgend jaar €1,7 miljard aan influencer marketing zullen uitgeven:

 

 

8. Luister naar je community

Goede social media marketing komt van twee kanten. Je kan geen hagel blijven schieten (posts de wereld in slingeren) en hopen dat je een keer raak schiet. Je hebt een veel betere kans om je volgers te bereiken als je begrijpt wat belangrijk voor ze is. Lees eens de comments en conversaties op Instagram. Dit kan je waardevolle inzichten geven, je zal dan in staat zijn om:

  • Je volgers beter te begrijpen
  • Je content aan te passen op de behoeften van de gebruikers
  • Erachter te komen wat mensen van je posts en merk denken.
  • Relevante hashtags te vinden en ontdekken hoe mensen je merk tags gebruiken.

 

“Uiteraard wil je weten wat je community over je zegt en waar zij om geven. Hierdoor creëer je meer betrokkenheid met je community.”
Wouter Troost – Content & Online Advertising @ 2Bfound

 

9. Gebruik polls in je stories

Polls zijn vergelijkbaar met contests in de manier waarop ze een directe call-to-action vormen voor je volgers. En dat ze per definitie leiden tot meer engagement. Polls zijn nog makkelijker te maken dan een contest. Je hoeft geen winnaars te kiezen of prijzen uit te reiken en je hebt ook geen goede reden nodig om een poll op te zetten.

Pluspunt: volgers die stemmen zijn ook nog eens betrokken bij de uitkomst van de poll. Op deze manier zullen ze meer aandacht schenken aan je account omdat ze het resultaat willen zien. Dit kan het percentage verhogen van volgers die je stories bekijken gedurende de tijd dat de poll actief is.

Een paar simpele vragen die je kan stellen en steeds opnieuw kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

  • “Waar gaat je voorkeur naar uit: a of b?”
  • “Wat voor soort content zou je vaker van ons willen zien?”
  • “Welk van onze aangekondigde producten kijk je het meeste naar uit?”

Social media marketing is nooit zo simpel als dat je zou willen. Het kost de nodige inspanning en een beetje geluk om tot iets te komen dat traffic naar je website genereerd. Eigenlijk heb je helemaal geen voorbeelden nodig. Wanneer je een vraag hebt die je zelf ook graag zou beantwoorden als iemand anders deze zou stellen, dan heb je waarschijnlijk de juiste vraag voor je poll!

 

Tot slot

Met de komst van social media zijn er nog nooit zoveel manieren geweest om in aanraking te komen met potentiële klanten. Heb je na het lezen van deze blog nog vragen over Instagram, of ben je benieuwd geworden hoe je andere social mediakanalen kan inzetten voor jouw bedrijf? Meld je dan aan voor onze social media training en ga aan de slag met de social media strategie voor jouw bedrijf! Volg ons ook op LinkedInFacebookTwitter en Instagram voor de laatste online marketingontwikkelingen!

Wouter Troost Online Marketeer bij 2Bfound

Over de auteur: Wouter Troost

Beoordelingen artikel:

Instagram: 9 tips die je engagement verhogen wordt beoordeeld met een 8.6 door 76 tevreden lezers!
98 / 100
38 beoordelingen
96 / 100
7 beoordelingen
92 / 100
53 beoordelingen
90 / 100
61 beoordelingen